5 000 patienter riskerade att drabbas av allvarliga vårdskador när telefonväxeln vid vårdföretaget PR Vård i Stockholm låg nere. Minst tre patienter i behov av att träffa en sjuksköterska fick i stället föras till sjukhus med ambulans.
När det sjuksköterskeledda PR Vårds leverantör av telefoni utförde en serveruppdatering i maj slutade telefonväxeln att fungera. Det framgår av en lex Marianmälan som gjorts av vårdföretaget till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, skriver Vårdnytt.
Driftstoppet medförde en risk för allvarlig vårdskada för flera patienter. Det uppger företaget i sin anmälan. I tre fall fick patienter som var i behov av att få träffa en sjuksköterska i stället åka ambulans till sjukhus. Om fler patienter drabbades är oklart.
Under jourtid, från klockan 17 på kvällen till 8 på morgonen, ansvar företaget för kontakt med cirka 5 000 inskrivna hemsjukvårdspatienter, larm från Vårdgudien, samt stöd till personal vid 300 LSS-boenden och 15 särskilda boenden för äldre.