Inrikes #56/2018

Risk för allvarliga vårdskador vid driftstopp

Hemsjukvårdspatienter i Stockholms län kunde inte kontakta sjuksköterska på natten, och riskerade därmed allvarliga vårdskador, enligt en lex Marianmälan från vårdföretaget. Foto: Claudio Bresciani/TT

5 000 patienter riskerade att drabbas av allvarliga vårdskador när telefonväxeln vid vårdföretaget PR Vård i Stockholm låg nere. Minst tre patienter i behov av att träffa en sjuksköterska fick i stället föras till sjukhus med ambulans.

När det sjuksköterskeledda PR Vårds leverantör av telefoni utförde en serveruppdatering i maj slutade telefonväxeln att fungera. Det framgår av en lex Marianmälan som gjorts av vårdföretaget till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, skriver Vårdnytt.

Driftstoppet medförde en risk för allvarlig vårdskada för flera patienter. Det uppger företaget i sin anmälan. I tre fall fick patienter som var i behov av att få träffa en sjuksköterska i stället åka ambulans till sjukhus. Om fler patienter drabbades är oklart.

Under jourtid, från klockan 17 på kvällen till 8 på morgonen, ansvar företaget för kontakt med cirka 5 000 inskrivna hemsjukvårdspatienter, larm från Vårdgudien, samt stöd till personal vid 300 LSS-boenden och 15 särskilda boenden för äldre.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga