Mer än bara Mumin

Kultur
Radiodokumentärserien skildrar aspekter av Tove Janssons liv som de politiska slitningarna under uppväxten mellan henne och hennes protyske far, om livet på konstskolorna och hur hon förhöll sig till kommersialiseringen av hennes mumintroll.
Foto: Dan Hansson/TT

Om Tove Jansson handlar ”Pennan, hjärtat och penseln”, YLE:s dokumentärserie i åtta delar som finns för nedladdning i Kulturpoddar i P1, Sveriges Radio, denna sommar.

Genom arkivmaterial och med flera olika medverkande ges lyssnaren en fascinerande inblick i Tove Janssons liv och konstnärskap. Berättare är Oskar Pöysti och Ida Kronholm.

Det är spännande, och man följer gärna avsnitt på avsnitt, som börjar med barndomen vilken beskrevs som ”fri, äventyrlig och trygg”, i en blandning av bohemiskt och borgerligt konstnärshem. Lyssnaren får höra om hur modern trots den annars ständigt skiftande ekonomin såg till att det alltid kom in pengar genom att illustrera och teckna sedlar och frimärken, men också om de politiska slitningarna under uppväxten mellan Tove Jansson och hennes protyske far, om livet på konstskolorna och hur hon under mellankrigstiden reste själv i Europa sökande spänning.

Intressant är också att höra om hur hennes konstnärskap på 1930-talet beskrivas som surrealistiskt och om ur kriget sedan förändrar hennes bilder.

Intressant är också att höra om hur hennes konstnärskap på 1930-talet beskrivas som surrealistiskt, med bilder som befinner sig mellan saga och verklighet, och om hur kriget sedan förändrar hennes bilder. En tung period, samtidigt som det är då hon börjar skriva. Hennes politiska teckningar och karikatyrer av Stalin, Hitler och Mussolini i tidningen Garm tas också upp. Därtill hennes relation till teatern liksom till havet, och kärleksrelationerna till männen och kvinnorna, inte minst livspartnern Tuulikki Pietilä.

Vi får också höra brittiska förläggare och en barnboksförfattare som berättar om betydelsen av böckerna om mumintrollen, där Mumindalen framstår som en plats där alla är välkomna som en kommentar till dagens flyktigkriser.

Sista avsnittet handlar om hur Tove Jansson förhöll sig till kommersialiseringen av hennes mumintroll, och hur arvet efter hennes skapelser förvaltas.