Under måndagseftermiddagen hade fackförbundet Seko möte med Solreneriet angående städarnas villkor på Citybanan. Det har kommit till fackets kännedom att majoriteten av arbetarna saknar nycklar, passerkort och information om hur man tar sig ut i händelser av brand eller annan fara.
Nu har fackförbundet varit i kontakt med Arbetsmiljöverket och krävt av företaget att arbetet upphör, och att de annars kommer att lägga ett skyddsstopp.
Arbetaren åker ned 70 meter under marken, till de nya pendeltågsstationerna, och träffar Eva-Marie Hådén som jobbar som städare på Solreneriet. Hon berättar att företaget i dag tisdag, efter påtryckningar, börjat ge utbildningar i säkerheten.

– Ja, men det kom ju efter att vi hade klagat på att vi inte har fått veta utrymningsvägar om det brinner eller om larmet går. Jag personligen fick nycklar och passerkort till skyddstunneln första dagen, men de flesta har inte fått det.
Enligt en intervju med Solreneriets vd Tina Wessman Hellstadius i SVT Nyheter härom dagen ska städarna ha haft nycklar.
– Rent säkerhetsmässigt har det aldrig varit någon fara oavsett om man har passerkort eller nycklar. Det går alltid att ta sig ut via nödutgångarna även om de är stängda utifrån, säger Tina Wessman Hellstadius till SVT.
Detta stämmer inte, menar Eva-Marie Hådén,
– Vd:n påstår att alla fått nycklar men det är inte sant, och när jag testade min nyckel så fungerade den inte heller. Dessutom hade vi inte fått någon som helst lokalkännedom, säger hon.
Det är på nattpassen som Seko menar att det är mest kritiskt, när pendeltågen inte går och stationerna på Odenplan och Stockholm city stängs igen. Skyddsombudet Haidar Tamimi säger till Arbetaren att de arbetat utan säkerhetsinformation i månader.
– I dag på dagen har saker börjat bli lite bättre. Men det har varit problem med det här sedan i maj, säger Haidar Tamimi.
Eva-Marie Hådén säger också att det har varit svårt att få tag i någon på företaget.
– Vi har alla varit upprörda över att vi fick så lite information. Men sedan de lade varslet om att 90 personer skulle sägas upp så har det bara varit tyst tyst tyst från företaget.
Folk är väldigt förbannade, det är många som känner att de inte har mycket att förlora i nuläget.
Carolin Evander, ombudsman, Seko
Förhandlingarna om varslet pågår parallellt, och Solreneriet har lagt fram ett förslag på hur den nya organisationen kommer att se ut. Det kan inte Carolin Evander, som är ombudsman på Seko, kommentera i nuläget. Till Arbetaren säger hon att det förutom att många kommer få sparken finns en hel del orosmoment. Bland annat är det i nuläget bristande bemanning på perrongerna.
– Varselförhandlingarna är som de är, det kommer nog resultera i att många blir upprörda när uppsägningarna väl kommer igång. Med det planeras aktioner. Folk är väldigt förbannade, det är många som känner att de inte har mycket att förlora i nuläget, säger hon till Arbetaren och fortsätter:
– Vi behöver också sätta press på företaget och på politikerna. Bland annat att det behövs fler städare, inte färre. För nu är det för få.
Eva-Marie Hådén har jobbat oavbrutet i 30 år och ligger själv inte i riskzonen enligt LAS. Men sedan hon började har hon haft många arbetsköpare: SJ, Citypendeln, Stockholmståg, MTR och nu Solreneriet. Hon tycker att upphandlingsmodellen är ett stort problem.
– Ja det är precis som att man tror att SL har suttit och lagt lego. Det är så det känns för oss.
Hon konstaterar också att många av hennes kollegor är oroliga.
– Det var inte så kul för de som gick på semester. Speciellt inte de som är ganska säkra på att de ryker. Nu väntar de bara på brevet, säger hon.
Arbetaren har också fått uppgifter om Solreneriet vill ersätta fast personal med deltidspersonal. Vi kommer att följa utvecklingen löpande.