Uppsägningarna av hamnarbetarna inledda

APM Terminals började i fredags verkställa de uppsägningar i Göteborgs containerhamn som förhandlats fram mellan Transportarbetarförbundet och arbetsköparna.
– Vi vet redan nu att felaktigheter uppstått, säger Peter Annerback, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet, till Arbetaren.

Inrikes
140 hamnarbetare i Göteborgs containerterminal har nu fått sina uppsägningar. Exakt hur uppsägningarna förhåller sig till LAS, lagen om arbetsskydd, kan majoritetsfacket Hamnarbetarförbundet inte svara på, då de in i det sista uteslutits från förhandlingarna.
Foto: Adam Ihse/TT. Skärmdump från hamn.nu. Montage: Arbetaren

APM Terminals började natten till fredag att verkställa massuppsägningarna av hamnarbetare i Göteborg. Ett eventuellt bestridande av uppsägningarna måste enligt lagstiftningen göras inom en vecka från det att man först mottagit uppsägningsbeskedet, informerar fackförbundet om på sin hemsida.

Exakt hur uppsägningarna förhåller sig till LAS, lagen om arbetsskydd, kan Hamnarbetarförbundet, som är majoritetsfack på arbetsplatsen, inte svara på, då de in i det sista uteslutits från förhandlingarna. Peter Annerback är vice ordförande för Hamnarbetarförbundet. Han säger att många medlemmar inte har fått ut sina anställningsavtal från företaget.

– Vissa medlemmar har inte fått se sin konkreta anställningstid på papper och vet därför inte hur lång uppsägningstid de har rätt till, säger han till Arbetaren.

Hamnarbetarförbundet har inte heller fått veta exakt hur många som sägs upp, men uppskattar siffran till 140 personer. Inte heller har APM Terminals informerat om vart uppsagda arbetare kan lämna in sina ogiltigförklaringar.

Fackförbundet kommer fortsätta försöken att utkräva alla dokument. Annars väntar en rättsprocess mot APM Terminals, något Peter Annerback hoppas att alla parter vill undvika.

– Vi vet ju redan nu att det finns felaktigheter i anställdas kontrakt. Några har fått för kort uppsägningstid och ett antal hamnarbetare fick inte med sig sin lovade LAS-tid från tidigare arbetsplats inom koncernen.

Vi vet ju redan nu att det finns felaktigheter i anställdas kontrakt. Några har fått för kort uppsägningstid och ett antal hamnarbetare fick inte med sig sin lovade LAS-tid från tidigare arbetsplats inom koncernen.
Peter Annerback, vice ordförande, Hamnarbetarförbundet

Hamnarbetarförbundet misstänker också att APM Terminals varit selektiva i sitt urval av uppsagda arbetare, då man menar att vissa fått fördelar och andra blivit förbisedda.

– Klockan tickar. De första arbetarna går redan i september, vi hoppas att vi kommit någonvart med förhandlingarna innan dess, säger Peter Annerback.

Samtliga berörda anställda kommer framöver att inkallas till särskilda informationsmöten.

BAKGRUNDSFAKTA | Regeringens översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden
– Regeringen har utsett Tommy Larsson till särskild utredare för översynen av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden.
– Inför utredningen har det ansvariga statsrådet laborerat med tankegången att fackförbund i framtiden eventuellt inte ska få vidta stridsåtgärder i annat syfte än att få arbetsköpare som inte redan är bundna av kollektivavtal att teckna ett sådant.

Annika Hilmersson är kommunikationschef för APM Terminals och bekräftar siffran 140 uppsägningar. Hon säger att arbetsköpare och kollektivavtalsbärande parter, Ledarna, Saco och Unionen på tjänstemannasidan och Transportarbetareförbundet, som representerar alla hamnarbetare, deltagit på lika villkor i förhandlingarna.

– Vi stödjer den svenska modellen och har sett till att följa de kollektivavtal som är tecknat för branschen, säger hon till Arbetaren.

Christer Thörnqvist är lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde. Han säger att den förestående utredningen om begränsning i strejkrätten helt utlösts av konflikten mellan APM Terminals, Transport och Hamnarbetarförbundet.

– Det regeringen egentligen vill begränsa är avtalsrätten mellan parterna. Hamnarbetarförbundet är ett fristående förbund till skillnad från Transport, och det är dessa man vill begränsa strejkrätten för, säger han till Arbetaren.

APM Terminals har redan ett kollektivavtal med Transport, men enligt lag har även den icke kollektivavtalsslutande parten rätt att varsla om stridsåtgärder. Detta vill man komma åt med utredningen.

– I och med att utredningen är baserad på den här konflikten så vet Ylva Johansson redan vad hon vill ha för resultat. Utredaren är knappast en opartisk forskare.

I och med att utredningen är baserad på den här konflikten så vet Ylva Johansson redan vad hon vill ha för resultat. Utredaren är knappast en opartisk forskare.
Christer Thörnqvist, lektor i företagsekonomi, Högskolan i Skövde

Christer Thörnqvist säger att utredningen är den första i sitt slag och i och med det har ordentlig tyngd. Eftersom de borgerliga partierna fått tillskott av Sverigedemokraterna i kritiken mot fackens ställning när det gäller stridsåtgärder har även de potential att kräva mer omfattande förändringar, menar han.

– Det har ofta blåst upp förslag och hot från näringslivet när det vankas avtalsomgångar med fackförbunden. Men nu när borgarna är i majoritet med SD så har de potential att lägga fram ett reellt förslag framöver.

Christer Thörnqvist tror dock inte att utredningen kommer att leda till större blåsväder för de stora fackförbunden.

– Ylva Johansson behöver LO:s stöd, särskilt ekonomiskt. Socialdemokraterna vågar inte gå längre än att köra en nagel i ögat på de fristående förbunden.