Varsel om uppsägning i hamnen – 160 drabbas

Hamnarbetarna i Göteborgs containerhamn fick på tisdagens förmiddag varsel om att 160 personer kan komma att bli uppsagda. Det sedan arbetsköparen APM Terminals hävdar att strejker och blockader från Hamnarbetarförbundet ”lamslagit” deras verksamhet i ett års tid och att företaget därmed tappat flera av sina kunder. Facket har en annan bild av saken.

Inrikes
Arbetsköparen APM Terminals varslar 160 anställda i containerhamnen i Göteborg. Varslet beror, enligt företaget, på minskade volymer till följd av den segdragna fackliga konflikten i hamnen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

I ett års tid har Hamnarbetarförbundet legat i fejd med arbetsköparen APM Terminals i Göteborgs containerhamn. Konflikten rör det faktum att Hamnarbetarförbundet, trots att de är majoritetsfack på arbetsplatsen, inte får företräda sina medlemmar när det gäller frågor om arbetsmiljö och arbetsvillkor.

Den 19 maj, efter att APM Terminals varslat om att 80 tjänster skulle försvinna, lade Hamnarbetarförbundets lokalavdelning Hamnfyran en övertidsblockad som företaget omgående svarade på med en spegellockout, det vill säga utestängde arbetarna från deras skiftpass.

Henrik Kristensen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

På tisdagsförmiddagen höll APM Terminals en presskonferens där de lät meddela att 160 av de totalt 450 anställda hamnarbetarna varslas om uppsägning till följd av arbetsbrist. Företaget hävdar att de förlorat så pass många kunder på grund av Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder att de inte ser någon annan utväg än att säga upp anställda.

– Det här är ett tufft men nödvändigt beslut. Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM Terminals, i ett pressmeddelande.

Hamnarbetarförbundet är dock av en helt annan uppfattning när det gäller orsakerna till företagets uppsägningsvarsel.

– Beskedet är ju bara några timmar gammalt så vi vet inte så mycket än. Men det är klart att det är jätteallvarligt, säger Anders Möller, vice ordförande för Hamnfyran, när Arbetaren når honom på telefon under tisdagseftermiddagen.

– Vi har försökt vara konstruktiva och komma med förslag på lösningar längs hela resan. APM Terminals har inte velat godta något annat än ett hängavtal som strippar oss på en massa rättigheter vi haft sedan 30-40 år tillbaka. Vi har ju suttit som en fullvärdig part i förhandlingar vid sidan av Transport och samarbetat med dem och det har funkat jättebra. Men med den nuvarande företagsledningen funkar det plötsligt inte.

Det vi vill ha är grundläggande fackliga rättigheter.
Anders Möller, vice ordförande för Hamnfyran

Anders Möller säger att han inte förstår vad APM Terminals vill ha ut av det här kraftiga utspelet.

– Kanske tror de att de kan sätta press på oss och få oss att köpa något dåligt avtal. Vi har jobbat våra ordinarie pass utan övertid, det var när de lockoutade oss vi inte kunde jobba skift och då är det klart att många av anlöpen går till andra kunder, säger han.

– Det här handlar inte om att vi vill ha något utöver det vi haft, vi kämpar inte för en krona mer i lön utan för en vettig chans att förhandla för våra medlemmar och utse skyddsombud – det här är trots allt en ganska farlig arbetsplats, det är arbetare som dött här, så något annat vore ohållbart. Det vi vill ha är grundläggande fackliga rättigheter.

Under onsdagen kommer Hamnarbetarförbundet att träffa medlare i konflikten för att se hur de kan gå vidare efter varslet.

Arbetaren kommer fortlöpande att rapportera kring konflikten.