”De kan ingenting utom att mobba sin personal”

– Vi har fått rusket, som när man skulle göra ett fotbollslag, så fick man de där på slutet.
Så uppges trafikchefen Henrik Ekelund på skärgårdsbåtbolaget TRSM ha sagt om bolagets personal, enligt en källa till tidningen Skärgården.
Nu beskrivs situationen för de anställda i trafiken i Stockholms skärgård av flera källor som värre än någonsin, och det ryktas om att tio anställda inom kort kommer att få sparken.

Inrikes
Redan från början var TRSM, som är ett oprövat kort i båttrafiksammanhang, kontroversiellt och anklagades för att ha vunnit skärgårdstrafikupphandlingen med hjälp av oriktiga intyg.
Foto Hasse Holmberg/TT

För några månader sedan vann TRSM Group 1, ägt av ett Cypernregistrerat riskkapitalbolag, upphandlingen av flera linjer i den landstingsdrivna skärgårdstrafiken i området mellan Möja i norr och Dalarö i söder i Stockholms skärgård. Redan från början var bolaget, som är ett oprövat kort i båttrafiksammanhang, kontroversiellt och anklagades för att ha vunnit upphandlingen med hjälp av oriktiga intyg.

Sedan bolaget tog över trafiken uppges vardagen för de anställda på skärgårdsbåtarna ha präglats av åtskilliga konflikter och tillbud.

– Det började med att de inte kunde garantera våra innestående löner och lovade att ordna en bankgaranti, i samma veva som övertagandet. Men när de tog över meddelade de att det inte blev någon bankgaranti. Det var det första man kände: de här kan man aldrig någonsin lita på. Det var ju handskak och skrevs protokoll, men det blev inget, säger en person som har jobbat ombord i många år till tidningen Skärgården.

Det är rena trakasserier av enskilda personer från ledningens sida. Man har siktat in sig speciellt på en person i personalen.
Anställd vid TRSM-båt till Arbetaren

Arbetaren har varit i kontakt med en anställd vid TRSM:s skärgårdstrafik. Personen vågar inte uppge sitt namn av rädsla för repressalier.

– Det är rena trakasserier av enskilda personer från ledningens sida. Man har siktat in sig speciellt på en person i personalen, som från första början blivit överöst med trakasserier, säger den anställde till Arbetaren.

– Man har även spridit rykten om personer som varit sjukskrivna på grund av arbetssituationen att de är bakfulla, simulerar eller är arbetsskygga.

Arbetarens källa berättar att det också varit flera kontroverser runt personalens inarbetade tid.

– Utan att konsultera facket har vd:n infört en rätt för ledningen att i efterhand radera redan arbetad övertid. Det har kunnit handla om hela dagar. Vd:n har personligen varit inne och strukit.

Förra fredagen gick en polispiketstyrka ombord på fartyget Norrskär vid Strömkajen, efter uppgifter om obehöriga ombord på fartyget. Vittnen som tidningen Skärgården varit i kontakt med hävdar dock att det i själva verket handlade om eftersläntrande passagerare och besättning, och de anställda menar att TRSM:s agerande bara syftade till att trakassera personalen.

– Man har bara gått och väntat på att det här skulle hända, ledningen är här varje dag och letar fel, säger en person som tidningen Skärgården har talat med om händelsen.

– Vi har fått rusket, som när man skulle göra ett fotbollslag, så fick man de där på slutet, uppges TRSM:s trafikchef Henrik Ekelund ha sagt om bolagets personal, enligt en källa till tidningen Skärgården.

Även vd:n Anette Schilde ska ha fällt flera provokativa kommentarer om de anställda, och det uppges nu att hon inom kort kommer att ge tio personer sparken från ångfartygen.

– Jag struntar i facket och allting annat. Jag kan betala dem. De ska ut härifrån, sedan spelar det ingen roll vad facket säger, ska Anette Schilde enligt en uppgift till tidningen Skärgården ha sagt till en medarbetare.

Den anställde som Arbetaren talat med skräder inte orden om rederiföretagets ledning.

– De är inte kapabla att ta hand om ett rederi, de kan ingenting om sjöfart. De kan ingenting utom att mobba och trakassera sin personal och bestjäla dem på pengar.

Arbetaren söker företrädare för TRSM och Stockholms läns landstings trafikförvaltning för kommentarer.