”Vi ska skapa 2 000 nya jobb i taxibranschen”

Ole Oftedal har fram till i april varit vd för Cabonline, nu efterträds han och blir i stället styrelseordförande. Arbetaren ställde några frågor med anledning av vad som framkommit i kontakt med fack, förare och åkare angående bolagets sociala dumpning.

Inrikes
Ole Oftedal blir upprörd när han får frågan om hur förarna och taxiförarna ska kunna försörja sig när hans företag sänker priserna. Enligt honom är färdtjänstavtalet "fantastiskt bra".
Foto: Taxi Kurir/Press

Tre månader efter att färdtjänstavtalet börjat gälla – hur vill du utvärdera det?

– Det är fantastiskt bra! Den pris­sänkning vi gjorde har vi kompenserat genom ökade volymer i bilarna, precis som vi trodde. På det här viset har det blivit mer att dela på för alla.

Jag har pratat med ett trettiotal förare och åkare och alla säger samma sak – de kan inte försörja sig på att köra färdtjänst trots att de jobbar 12–13 timmar per dygn, sex–sju dagar i veckan. Hur känns det för dig som vd?

– Det där stämmer inte. Du kan få en lista på namn med 100 åkare och förare som kan bekräfta att antalet körningar ökat och att det på så vis blivit bättre för dem. Jag kan visa dig hur siffrorna gått upp de senaste månaderna och inneburit högre lön för förarna jämfört med samma period förra året.

90 procent av era åkare och förare är invandrare eller personer som fått sin utbildning betald av staten, mer än hälften av era intäkter kommer från offentliga medel. Hur känns det att vara vd för ett företag som är så kraftigt beroende av skattesubventioner?

– Det känns väldigt ansvarsfullt. Vi har många som jobbar som kommer från andra kulturer och som via oss tar ett första steg in i samhället. Vi har ett projekt ihop med Arbetsförmedlingen nu där vi ska skapa 2 000 nya jobb. Vi är ett bra företag som tar stort socialt ansvar.

De flesta som kör taxi blir fast, framför­allt åkarna som tvingas skuldsätta sig och dessutom stå för alla kostnader medan ni som telefonväxel i stort sett inte har några kostnader. Är det rimligt?

– Det kräver inte en krona i investering för åkarna, de kan välja om de vill leasa en bil. Och vi har visst stora kostnader när det gäller teknik och anställda på våra servicecenters, vi har kostnader för reklam och marknadsföring. Uber till exempel, de har bara en plattform, men vi har massa människor som jobbar med kvalitet och service. Vi är ett företag som håller hårt på det sociala paketet med försäkringar och pensioner och vi kräver kollektivavtalsliknande villkor av de åkare vi tecknar avtal med.

Men när ni sänker priserna minskar ju åkarnas möjligheter att betala sociala försäkringar.

– Hör du inte vad jag säger? Vi sänker priserna men höjer volymerna. Ska jag behöva säga det en gång till?

Ole Oftedal skickade aldrig, trots påminnelse, det överenskomna statistikunderlaget över höjda löner eller listan med 100 nöjda förare och åkare. Däremot kom en länk till Kurirs hemsida där sex förare i korta reklaminslag hyllar taxiyrket, samt en pdf om hur Cabonline vann färdtjänstavtalet och några siffror på ökat antal körningar som inte går att kontrollera.