Ryanairs namnjakt – ”bara ett PR-trick”

Ryanairs vill genom en namninsamling få EU-kommissionen att förbjuda flygledare att strejka. Men Per Hilmersson, chef för Europa och juridik på TCO, bedömer bolagets chanser som obefintliga. Han kallar det en PR-grej.

Utrikes
Foto: Stian Lysberg Solum/TT
Det irländska lågprisflygbolagets vd Michael O' Leary är trött på "egoistiska flygledare".
Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Per Hilmersson, tidigare arbetsmarknadsrådgivare i EU-kommissionen och nu internationell chef på TCO, tror inte att det strejkförbud som flygjätten Ryanair försöker driva igenom blir verklighet.

– Jag har aldrig tidigare sett ett liknande organiserat initiativ, men jag är inte förvånad att det kommer från just Ryanair. Men deras chanser är näst intill obefintliga. Det skulle inte vara politiskt gångbart, säger han.

Flygbolaget har sedan flera år samlat namnunderskrifter till stöd för ett strejkförbud för Europas flygledare. Det uttalade målet är att uppnå en miljon underskrifter och få EU-kommissionen att ta upp ett strejkförbud inom ramen för Lissabonfördragets så kallade medborgarförslag. Men Per Hilmersson bedömer att ett sådant förslag skulle avfärdas omedelbart.

– EU har egentligen inte mandat att reglera strejkrätten. Just strejkrätt och löneförhållanden är särskilt listade som områden där EU-kommissionen inte har någon befogenhet, säger han.

Huruvida Ryanair verkligen ärligt syftar till att få EU-kommissionen att behandla förslaget går inte att få något svar på eftersom bolaget inte vill svara på Arbetarens frågor. Per Hilmersson är dock skeptisk.

– Jag tolkar det som en PR-grej även om det säkert är ett seriöst försök att lyfta frågan på EU:s politiska dagordning. Lyckas man få ihop en ansenlig summa namn kan vd:n givetvis åka till Bryssel, ställa sig utanför EU-kommissionen och göra PR.

Just strejkrätt och löneförhållanden är särskilt listade som områden där EU-kommissionen inte har någon befogenhet.
Per Hilmersson, internationell chef på TCO

Hittills har inte heller Ryanairs medborgarinitiativ registrerats som pågående. Däremot pågår det just nu ett direkt motsatt initiativ kallat Rättvisa transporter initierat från fackligt håll och med udden riktat mot bolag som Ryanair.

– Det syftar till att sätta stopp för just sådana affärsmetoder som Ryanair sysslar med, att registrera sig i ett land med gynnsamma regler och sedan hyra in personal från andra länder. De gör allt för att undvika ”kostsamma” arbetsrättsliga regler, vilket leder till dumpning av löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö, säger Per Hilmersson.