Artikel 1 av 2

Fransk flygstrejk retar upp flygjätten Ryanair

De franska flygledarnas dygnslånga strejk mot uppsägningar och sänkt lön provocerar flygjätten Ryanair. Bolaget fortsätter sitt krig mot Europas fack med uppmaningar till resenärerna att skriva under för ett EU-beslut om strejkförbud.

Utrikes
Foto: NSAA/Flickr
I tisdags och onsdags strejkade flygledarfacken i Frankrike. Och flygbolaget Ryanair fortsätter sitt krig mot Europas fack med uppmaningar till resenärerna att skriva under för ett EU-beslut om strejkförbud.
Foto: NSAA/Flickr

Flygtrafiken till och från franska flygplatser dök avsevärt under tisdagen och onsdagen. Det sedan de två huvudsakliga flygledarfacken samfällt lade ned arbetet i en dygnslång strejk i protest mot uppsägningar och sänkta reallöner.

Genom sin strejk deltog de också i flera av de största franska fackens storstrejk mot nedskärningspolitik och lönefrysning som berörde såväl lärare som taxichaufförer.

”Frysningen av de automatiska löneökningarna har kostat statsanställda 8 procentenheter på lönernas köpkraft”, skriver facket Force Ouvriere i ett pressmeddelande.

För flygbolagen fick strejken följden att var femte avgång under tisdagen var tvungen att ställas in, något som upprörde den multinationella flygjätten Ryanair, som själva ställde in närmare 250 avgångar bara på tisdagen. Reaktionen, i form av förnyad iver i sin kamp mot fackliga rättigheter, lät inte vänta på sig.

– Det är skamligt att Europas konsumenter gång på gång får sina semester- och resplaner störda eller inställda av flygledarfackens själ­viska aktioner, säger Ryanairs marknadschef Kenny Jacobs i ett pressmeddelande.

I sin information till resenärerna och på Twitter uppmanar Ryanair till att skriva under företagets namninsamling för att avskaffa strejkrätten. Kampanjen kallas ”Håll Europas luftrum öppet” och syftar till att samla in en miljon namnunderskrifter som sedan, enligt bolaget, ska lämnas in som medborgarförslag till EU-kommissionen. Om inte detta förslag hörsammas vill Ryanair kunna hyra in strejkbrytare från andra europeiska länder.

– Vi har skapat webbsidan för att kunderna ska kunna stödja namn­insamlingen som uppmanar kommissionen och parlamentet att antingen ta bort flygledarfackens rätt att strejka eller att tillåta andra europeiska flygledare att sköta franska och spanskt luftrum under dessa upprepade strejker, säger Kenny Jacobs.

Ryanair har en lång historia av attacker mot fackliga rättigheter. Senast i somras drabbade de samman med danska fack sedan bolaget vägrade teckna kollektivavtal, eller ens förhandla med facket med hänvisning till att ”den danska modellen inte är applicerbar på flygindustrin”. 2011 uppmanade Ryanairs vd Europas flygmyndigheter att sparka alla flygledare som strejkar.

Samtidigt lanserades förra veckan en ny lobbyorganisation för flygindustrin med det uttalade syftet att förmå EU-kommissionen att agera i frågan om flygledarnas strejkrätt. Organisationen är ett samarbete mellan de fem största bolagen, däribland Air France-KLM och Ryanair.

Situationen och den aggressiva tonen sprider oro även hos svenska fack.

– Det är klart att det finns en oro. Hur flygledning bedrivs styrs redan i stor utsträckning av EU, så om Ryanair skulle få gehör för en sådan sak skulle det få negativa konsekvenser i hela Europa, säger Ann-Marie Bredberg, ordförande för ST:s flygledaravdelning, till Arbetaren.

Artikel 2 av 2

Ryanairs namnjakt – ”bara ett PR-trick”

Ryanairs vill genom en namninsamling få EU-kommissionen att förbjuda flygledare att strejka. Men Per Hilmersson, chef för Europa och juridik på TCO, bedömer bolagets chanser som obefintliga. Han kallar det en PR-grej.

Utrikes
Foto: Stian Lysberg Solum/TT
Det irländska lågprisflygbolagets vd Michael O' Leary är trött på "egoistiska flygledare".
Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Per Hilmersson, tidigare arbetsmarknadsrådgivare i EU-kommissionen och nu internationell chef på TCO, tror inte att det strejkförbud som flygjätten Ryanair försöker driva igenom blir verklighet.

– Jag har aldrig tidigare sett ett liknande organiserat initiativ, men jag är inte förvånad att det kommer från just Ryanair. Men deras chanser är näst intill obefintliga. Det skulle inte vara politiskt gångbart, säger han.

Flygbolaget har sedan flera år samlat namnunderskrifter till stöd för ett strejkförbud för Europas flygledare. Det uttalade målet är att uppnå en miljon underskrifter och få EU-kommissionen att ta upp ett strejkförbud inom ramen för Lissabonfördragets så kallade medborgarförslag. Men Per Hilmersson bedömer att ett sådant förslag skulle avfärdas omedelbart.

– EU har egentligen inte mandat att reglera strejkrätten. Just strejkrätt och löneförhållanden är särskilt listade som områden där EU-kommissionen inte har någon befogenhet, säger han.

Huruvida Ryanair verkligen ärligt syftar till att få EU-kommissionen att behandla förslaget går inte att få något svar på eftersom bolaget inte vill svara på Arbetarens frågor. Per Hilmersson är dock skeptisk.

– Jag tolkar det som en PR-grej även om det säkert är ett seriöst försök att lyfta frågan på EU:s politiska dagordning. Lyckas man få ihop en ansenlig summa namn kan vd:n givetvis åka till Bryssel, ställa sig utanför EU-kommissionen och göra PR.

Just strejkrätt och löneförhållanden är särskilt listade som områden där EU-kommissionen inte har någon befogenhet.
Per Hilmersson, internationell chef på TCO

Hittills har inte heller Ryanairs medborgarinitiativ registrerats som pågående. Däremot pågår det just nu ett direkt motsatt initiativ kallat Rättvisa transporter initierat från fackligt håll och med udden riktat mot bolag som Ryanair.

– Det syftar till att sätta stopp för just sådana affärsmetoder som Ryanair sysslar med, att registrera sig i ett land med gynnsamma regler och sedan hyra in personal från andra länder. De gör allt för att undvika ”kostsamma” arbetsrättsliga regler, vilket leder till dumpning av löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö, säger Per Hilmersson.