Klasskamp på sjön

Black Sails är en prequel till skotten ­Robert Louis Stevensons klassiska äventyrsroman Skattkammarön (först publicerad som följetong 1881–82). Tv-serien utspelar sig alltså före romanen i tiden. Nu behöver man inte på något sätt ha läst romanen för att ha utbyte av serien, men ur ett klassperspektiv är en jämförelse mellan de båda verken inte utan intresse.

Som ni kanske minns från barndomen ­heter bokens hjälte Jim Hawkins, en tonårspojke som växt upp på sina föräldrars värdshus på landsbygden någonstans i sydvästra England i mitten av 1700-talet. När Jim råkar komma i besittning av en skattkarta ritad av den beryktade piratkaptenen Flint bestämmer sig den lokale storgodsägaren Trelawney för att låta utrusta ett skepp, Hispaniola, och ge sig av på skattjakt. Med sig på resan tar Trelawney bland andra sin vän, läkaren och fredsdomaren Livesey samt några av sina trognaste tjänare. Jim får bli skeppspojke och som befälhavare ombord anställs den genompräktige kapten Smollett.

När det gäller resten av besättningen visar sig den ganska godtrogne godsägaren där­emot ha sämre omdöme, för när Hispaniola närmar sig sin destination upptäcker Jim av en slump att flera av de sjömän Trelawney rek­ryterat är gamla pirater som tidigare seglat med kapten Flint. Under ledning av den enbente Long John Silver, en gång Flints kvartermästare, planerar de nu att göra myteri för att själva lägga beslag på skatten.

Trots sitt namn är skeppet Hispaniola en idealbild av det brittiska imperiet och dess klassamhälle. När boken skrevs stod imperiet på sin höjdpunkt, men Robert Louis Stevenson valde att förlägga handlingen till den tid då Storbritannien blev den ledande kolonialmakten genom att erövra herraväldet till sjöss (efter segern mot främst Frankrike i sjuårskriget, 1756–63). Patriotismen – flaggan, kungen, fosterlandet – poängteras oupphörligen trots att det handlar om en privat skattjakt och att berättelsen helt saknar konfrontationer med främmande makt. Mer än en gång riskerar bokens hjältar livet enkom för att hissa den brittiska flaggan.

Men imperiets fana symboliserar inte bara patriotism. I ännu högre utsträckning står den för klassamhällets naturliga ordning, i motsats till piraternas anarki, symboliserad av piratflaggan, Jolly Roger. I den naturliga ordningen vet var och en alltid sin exakta plats i hierarkin och accepterar denna utan att ifrågasätta. Det gäller även Trelawney, som på land är den självklare ledaren, men väl ombord på skeppet godmodigt accepterar kapten Smolletts auktoritet. Här är kontrasten total till piraterna som under berättelsens gång tar sig rätten att välja, ifrågasätta, avsätta och återinrätta sin kapten, John Silver.

All maktutövning inom ramen för den naturliga ordningen genomsyras dess­utom av den yttersta osjälviskhet. Det ser vi redan på land. När Jims pappa dör och värdshuset sedan skövlas av pirater på jakt efter skattkartan är det Trelawney som på egen bekostnad låter restaurera värdshuset och rädda Jims mamma från ruinens brant. Författaren är sedan mycket noga med att påpeka hur väl besättningen trakteras ombord; med efterrätt varannan dag, generösa rom-ransoner och fri tillgång till äpplen (det senare nog så viktigt i en tid då fler sjömän i brittiska flottan dog av skörbjugg än i strid). Alla former av fysisk bestraffning lyser förstås också med sin frånvaro. Om berättelsens makthavare, speciellt Trelawney, brister i något är det tvärtom att de alltför ofta är välvilliga över gränsen till godtrogenhet.

Livet ombord på Hispaniola skiljer sig naturligtvis radikalt från samtidens verkliga arbetsvillkor till sjöss, som kännetecknades av halvsvält, bristsjukdomar, tungt arbete och, inte minst, total rättslöshet under kaptenens ofta brutala styre, där hårda kroppsbestraffningar, tortyr och till och med mord var vanliga. Talande är, exempelvis, att lika många sjömän som slavar lär ha dött på tidens slavskepp.

Lika stor är kontrasten förstås mellan Hispaniolas harmoniska klassamhälle och de verkliga förhållandena i hemlandet under 1700-talet.

Det är intressant att Robert Louis Stevenson valt att placera just en storgodsägare i allians med en fredsdomare i spetsen för företaget. När röken skingrade sig efter 1600-talets revolutionära stridigheter tillhörde de stora jord­ägarna vinnarna. Privatiserandet av allmänningarna accelererade och allt fler människor förlorade möjligheterna till självförsörjning och därmed kontroll över det egna arbetet. Att skapa en flexibel och foglig arbetarklass tillhörde de uttalade syftena med privatiseringspolitiken. Alla former av allmänningar, och därmed allt oberoende, måste avskaffas för att försäkra sig om att ”arbetarna är villiga att arbeta årets alla dagar” och ”sätter sina barn i arbete tidigt”, som en rapportör till det engelska jordbruksministeriet uttryckte det 1794. Liberalismens föregångsmän, från John Locke till Jeremy Bentham, förespråkade för övrigt barnarbete från tre eller fyra års ålder.

Men människor har aldrig valt lönearbete frivilligt, vägen dit krävde en hård disciplineringsapparat. I takt med kapitalismens frammarsch belades allt fler egendomsbrott med dödsstraff i Storbritannien, många att göra med ”tjuvjakt” och ”stöld” i tidigare allmänna skogar. Ungefär 50 brott gav dödsstraff 1688, drygt 100 år senare var det över 200. En elvaåring kunde hängas för att ha stulit en näsduk. Och bevisbördan var låg, hellre fälla än fria var det som gällde. Den som hade tur kunde få sin dödsdom omvandlad till skuldslaveri och transporteras över Atlanten till kolonierna, som skrek efter arbetskraft.

Direkt ansvariga för denna apparat på landsbygden var fredsdomarna som, med historikern Christopher Hills ord, blev ”veritabla diktatorer över det lokala styret”. Och domarna var i sin tur i praktiken ansvariga enbart inför de stora jordägarna; Livesey inför Trelawney. Skattkammaröns godmodiga ledarskap är alltså identiskt med verklighetens fruktade tyranner.

Men om överklassen idealiseras av Robert Louis Stevenson, så gäller raka motsatsen för proletariatet, såväl pirater som lojala sjömän och tjänare. Piraterna är inte bara trolösa mot den naturliga ordningen, de är också komplett oförmögna att skapa en egen fungerande organisation. Så fort de tagit kommando över Hispaniola utbryter ett oavbrutet supande och bråkande. I kontrast till den naturliga ordningen, där maktutövningen även i de mest pressade situationer kännetecknas av förnuft, välvilja och osjälvisk meritokrati, kännetecknas piraternas organisation av oförnuft, illvilja och självupptagenhet. Trots att de alla är erfarna sjömän lyckas de inte ens segla skeppet (verklighetens pirater var kända för att tillhöra sin tids allra mest yrkesskickliga sjömän).

Det onaturliga i den alternativa ordning piraterna representerar förstärks av den objektifiering och bestifiering (att likna vid djur) som författaren regelbundet tillämpar mot bokens proletariat. Här följer Robert Louis Stevenson den tidiga liberalismens vana att särskilja en liten elit av ”fria män” (egendomsägare och innehavare av klassisk bildning – engelskans liberal education) från proletariatet, vilket ofta beskrivs som en form av ”tvåfota maskiner” ­eller liknas vid arbetsdjur.

I Skattkammarön används ofta det objektifierande uttrycket hand/händer om sjömännen, i stället för man/män (som i uttrycket ”alla händer på däck”). Bestifieringen tar sig främst uttryck i hundliknelser, men den enbente John Silver jämförs inledningsvis med en ”hoppande fågel”. En av de pirater som skövlar familjen Hawkins värdshus heter Black Dog, men den mest avslöjande användningen av hundliknelser gäller annars lojala undersåtar. Om en sjöman, som när myteriet bryter ut hörsammar kapten Smolletts uppmaning till lojalitet, sägs det att han ”kom springande till kaptenen, som när man visslar på en hund”. Och när Trelawneys äldste tjänare blir dödligt skjuten lovordas han för att alltid ”ha lytt varje order tyst, med hundlik envishet”. Vi behöver dessutom inte oroa oss för honom eftersom ”en hand som skjutits ned medan den gjort sin plikt mot kapten och (skepps)ägare” självfallet är på väg till himmelriket.

Bestifieringen förstärktes ytterligare av de skickliga men groteska teckningar som författaren till Gormenghast, Mervyn Peake, gjorde 1949 och som därefter använts i många upplagor. Teckningarna går så långt att piraterna ser ut att tillhöra en lägre stående ras.

I Skattkammaröns värld finns inga objektiva motsättningar mellan klassernas intressen. Den som sätter sig upp mot den rådande, naturliga ordningen gör det utifrån bristande moral eller oförstånd. Eller snarare utifrån båda i kombination, för resultatet blir alltid kaos och katastrof för alla inblandade. Därför finns heller inga skäl för författaren att diskutera ekonomiska förhållanden eller gå in i detalj på arbetets organisation. Fördelningen av den väldiga skatten debatteras exempelvis aldrig. Det bara konstateras, i slutkapitlet, att ”alla fick en riklig andel”. Alla som är lojala mot den naturliga ordningen blir automatiskt belönade, på jorden eller i himmelriket. Piratklichéerna är däremot legio, från den talande papegojan till den nedgrävda skatten.

Kontrasten kunde knappast vara större till Black Sails: En ”lovande start”, befriad från ”piratklichéer” men med ”lite för mycket betoning på piratekonomi och arbetstvister”, skrev exempelvis en amerikansk recensent om pilotavsnittet (The Star-Ledger 25/1 2014).

Redan under seriens 20 första minuter etableras en bild av piratsamfundet som radikalt skiljer sig från Skattkammaröns, men desto bättre stämmer överens med historiska källor och modern forskning. Det är en bild av ett komplext mångkulturellt kollektiv präglat av demokrati, solidaritet, stridsdisciplin, klasshat och hedonism. Det är inget konfliktfritt kollektiv, men det har, i motsats till i Skattkammarön, fungerande mekanismer för att hantera konflikter.

Serien börjar dock ombord på ett brittiskt handelsfartyg som attackeras av ett piratskepp. Sjömännen vill kapitulera och kaptenen tvingas hota dem med sin pistol för att få dem att göra motstånd. När piraterna bordar fartyget och spränger upp dörren till det utrymme sjömännen och deras kapten barrikaderat sig i är den förste pirat vi ser i Black Sails en svart man. Iförd krigsmålning och med långa huggtänder gör han entré med ett blodisande stridsvrål och sabeln vilt huggande. Efter honom följer en ung vit man med ansiktet svartmålat. Kampen blir kort. Just som en pirat ska hugga ned kaptenen kliver Flint in i handlingen och stoppar honom. ”Det är över. Håller du inte med?” säger Flint och tittar menande på kaptenen, som nickar skräckslaget. Flint själv har under striden huvud och ansikte inlindade i en svart sjal i berber-stil och visar först nu sitt rödblonda anlete.

Huggtänder, ansiktsmålning, dolt ansikte eller, som verklighetens Edward ”Svartskägg” Thatch (eller Teach), brinnande stubintrådar inflätade i skägget – piraterna spelade på de myter om deras barbariska blodtörstighet som återkommer i Skattkammarön. Men syftet var att skrämma till kapitulation och därmed undvika onödig blodspillan.

Men om handelsfartygets kapten därmed trodde att hans liv var säkert, att han stod under en kollegas beskydd, så misstog han sig. I strid var piratkaptenens ord lag, men när striden var över återgick man till en demokratisk beslutsordning, som också avgjorde en tillfångatagen kaptens öde. Ofta berodde hans liv på de omdömen hans egen besättning gav om honom.

Medan kaptenen står surrad vid masten håller piraten som velat döda honom, den ärrade Singleton, ett brandtal till hans besättning. Singleton förklarar att de inget har att frukta från piraterna. Att de alla har en gemensam fiende, den tyranniske kaptenen. Många av piraterna vet själva hur det är ”att vara slavar under hans nycker, hans våld, hans skitlöner”, därför har de skapat sig ett liv bortom löneslaveriet, där alla äger sin andel. Och där, säger Singleton, ”vårt välbehag inte är en synd, utan en dygd”.

Samtidigt pågår hela tiden en välorganiserad inventering av handelsfartygets last. Kvartermästaren, Mr. Gates, avgör vad som är värt att flytta över till piratskeppet, Walrus, medan bokhållaren Dufresne för noggranna anteckningar och räknar ut andelar, inklusive kompensation till dem som sårats i striden. Och det diskuteras hur många frivilliga rekryter man har råd att ta emot ur handelsfartygets besättning. 

En av de som väljs ut är John Silver, en ung, välklädd man som påstår sig vara en mycket bra kock (vi vet att han dödat handelsfartygets verklige kock under striden, för att komma över ett värdefullt dokument). Han introduceras i sina uppgifter av den unge förste styrmannen Billy Bones (namnet på den gamle pirat som tog kartan med sig till Jim Hawkins värdshus i Skattkammarön). Billy Bones förklarar vikten av att alla får lika portioner. Ingen, inte heller kaptenen, ska ha en bättre köttbit än någon annan: ”Här är vi alla jämlikar”.

Den tillfångatagne kaptenen har ändå tur, för ett brittiskt krigsskepp siktas vid horisonten och piraterna väljer att hastigt överge handelsfartyget innan processen mot honom är över. Walrus sätter kurs mot hemmahamnen, Nassau, på den största av Bahamas öar, New Providence. Året är 1715.

Både tid och plats är omsorgsfullt utvalda. New Providence, som låg strategiskt placerad mellan de spanska territorierna Kuba och Florida, styrdes verkligen till stor del av pirater vid denna tid. Och 1715 markerade inledningen av en cirka tio år lång period som på en och samma gång utgjorde höjdpunkten och slutpunkten på den era som kallats sjöröveriets guldålder i Karibien. Det är här och nu vi möter Svartskägg, Anne Bonny, Mary Read, Jack Rackham, Charles Vane, med flera (några av dessa förekommer också som namn i Black Sails, men serien är inte särskilt intresserad av biografisk sanning).

Flera faktorer medverkade till uppgången för sjöröveriet vid denna tid: de usla arbetsvillkoren på handelsfartygen; kraftigt fallande löner efter det att slutet på Spanska tronföljdskriget gjort mängder av sjömän arbetslösa; den växande handeln i området som följde på att britterna genom freden i Utrecht 1713 fick ensamrätt att sälja slavar till de spanska kolonierna; och den rikliga förekomsten av så kallade kapare (legaliserade sjörövare med tillstånd av sin regering att anfalla fiendens handelsskepp i krigstid), vilka också de nu stod utan laglig försörjning.

Detta är också den tid då piratsamfundet som alternativ, uppochnedvänd social organisation fulländades. Den amerikanske historikern Marcus Rediker beskriver i sin bok Pirater (Karneval förlag) hur kontrollen över sjöröveriet gradvis hade gått över från samhällets toppskick på 1500-talet (man kan tänka på en kapare som Sir Francis Drake) via rika och sedan mindre rika köpmän och till sist erövrats av sjömännen/piraterna själva vid början av 1700-talet. Det är nu som den demokratiska ”piratlag”, som med mindre variationer reglerade livet ombord, fick sin klassiska form. Inspirationen kom bland annat från de många radikaler som flytt till Karibien efter den engelska revolutionens nederlag 1660.

Piratlagen innebar exempelvis att besättningen valde (och kunde avsätta) sin kapten och likaså andra viktigare befälhavare ombord. Att viktiga beslut, förutom under strid, togs i stormöten med omröstning. Och att bytet delades efter bestämda proportioner. Kaptenen fick ofta en och en halv eller två andelar, men större ojämlikhet än så förekom sällan. Privilegier var strängt förbjudna. Kaptenen hade i allmänhet inte rätt till egen hytt
(i motsats till tv-seriens kapten Flint). Piraternas klassmedvetenhet illustreras kan­ske bäst av historien om en kapten som avsattes för att han uppträdde som ”en herreman” (en anklagelse som hänger i luften också över kapten Flint).

Men om ett piratskepp i början av 1700-talet var som ett litet socialistiskt kooperativ, så var det också dömt att navigera i en stor, fientlig kapitalistisk värld. Det är skildringen av denna konflikt – den eviga konflikten för isolerade socialistiska experiment, från ryska revolutionen till vilket arbetarägt kooperativ som helst – som framför allt gör Black Sails så intressant. Hotet från omvärlden är trippelt; moraliskt, ekonomiskt och militärt.

I termer av våldsmonopol är Nassau kontrollerat av pirater, men samtidigt är det den plats där piratekonomin knyts samman med den kapitalistiska ekonomin. Härifrån bedriver familjen Guthrie, som har rötterna i Bostons överklass, sin handels- och häleriverksamhet. Bara genom dem kan piraterna sälja sitt byte tillbaka in i den legala ekonomin och sedan själva proviantera. Familjen Guthries kontaktnät ger dem dessutom möjlighet att tipsa – eller inte tipsa – piratkaptener om vilka begärliga fartyg som är i rörelse i området, vilket gör att de kan spela ut besättningar och kaptener mot varandra. Genom kontroll av handel, information och kapital (som till exempel kan lånas ut som mutpengar) korrumperar familjen Guthrie piratskeppens demokrati utifrån sina egna intressen. 

I Nassau finns också bordellen, vars brutalt patriarkala kapitalism fungerar både som en kontrast till piratskeppets jämlikhet och, naturligtvis, som en korrumperande inverkan. Det blir tydligt när piraten Jack Rackham blir ägare till bordellen. Inom kort visar det sig till allas stora förvåning att affärerna går med förlust. ”Problemet” är att Rackham förväntar sig att de prostituerade ärligt redovisar sina inkomster enligt samma hederskodex som gäller på piratskeppet och utan behov av den våldsamma kontrollapparat som användes av den tidigare ägaren. Men naturligtvis tar de exploaterade kvinnorna i stället chansen att behålla en större del av sina inkomster. Snart är den gamla regimen återinförd.

Men det som slutligen gör piraterna dömda att gå under är det militära hotet. Med freden mellan Storbritannien och Spanien, och britternas nya intäkter från slavhandeln i de spanska kolonierna, fanns det inte längre någon gråzon för piraterna att verka i. Enligt samförstånd mellan de ledande nationerna förklarades piraterna vara ”hela mänsklighetens fiender” och en ren utrotningskampanj mot dem inleddes.

För den som, likt kapten Flint, hade någon sorts förståelse av de internationella relationerna, var det ett ofrånkomligt faktum att New Providence piratekonomi levde på lånad tid. Som svar försöker Flint genomföra sin egen version av Josef Stalins ­forcerade industrialisering, alltså att offra piraternas kortsiktiga konsumtion för målet att långsiktigt rusta upp deras militära försvarsförmåga. Men på längre sikt drömmer han om att ersätta piratlivet med ett regelrätt nationsbygge på ön, med honom själv som kung. Det är förstås inte en idé som går att sälja rakt av till klassmedvetna pirater, vilka vigt sina liv åt kampen mot just denna hierarkiska ordning. Därför följer lögner, korruption och mord i en kedja där varje länk rättfärdigar nästa.

Black Sails drivande konflikt handlar alltså om kampen för demokratin i en fientlig omvärld. Eller om ”piratekonomi” och ”arbetstvister”. Visst skulle man kunnat fördjupa berättelsen ytterligare med att exempelvis väva in en skildring av livet ombord på tidens handelsfartyg eller genom att ge större djup åt bakgrundsskildringen av de vanliga piraterna. Men jämfört med kulturindustrins sedvanliga sätt att skildra pirater är Black Sails befriande sevärd.

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Arbetarens chefredaktör Amalthea Frantz.

Amalthea Frantz:
Modiga medier lika viktiga 80 år efter krigsslutet

Pressfriheten minskar globalt. Utvecklingen i Sverige oroar publicister. Men var är de stora uppropen mot att SD såg till att tidskriften Brand förlorade sitt stöd? Eller mot fördelningen av nya mediestödet i stort?
Nya lagar påminner om hur medierna begränsades under andra världskriget. Arbetaren teg inte då, och kommer inte att göra det i framtiden heller.

Repressionen mot journalister ökar i världen. Inte sedan Reportrar utan gränser (RSF) började mäta pressfriheten har deras index hamnat på så låga siffror som i år, 2025. Enligt dem lever mindre än en procent av världens befolkning i ett land med god pressfrihet. Och RSF är bara en av många aktörer som gör liknande bedömningar

Fruktansvärda vittnesmål om nazisternas tortyr publicerades i Arbetaren 7 juni 1934.

Det är nu 80 år sedan andra världskrigets slut. Krigstiden är, i Sverige, bland annat känd för samlingsregeringens vilja att hålla pressen ”neutral”. Vilket i praktiken innebar försök att tysta all kritik mot Nazityskland. Stora tidningar som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet rättade sig i ledet. Radion, som var en dominerande källa till information för många svenskar, fick strikta begränsningar. Inget fick sändas som kunde skada ”relation till främmande makt” och manusen granskades i förväg av myndigheter.

Arbetaren vägrade självcensur

Arbetaren, tillsammans med några andra mindre tidningar, sticker ut under 1930- och 1940-talen. Den här tidningen vägrade självcensur, trots att den ansvarige utgivaren Frid Nordin redan 1933 dömdes till tre månaders fängelse för en text som kallat Hermann Göring ”blodhund”. Och så fortsatte det, med åtal och beslag av tryckta tidningar, ända tills kriget började vända.

Därför är det glädjande att Arbetaren är relativt rikt representerad i den viktiga utställningen ”Svart på vitt – Svensk nyhetsrapportering om Nazityskland och Förintelsen”, på nystartade Sveriges museum om Förintelsen i Stockholm. Även om den som är insatt saknar några av de verkligt braskande rubrikerna i urvalet.

Arbetaren bevakade vad Adolf Hitler höll på med redan från tidningens start 1922 och skrev bland annat om hotet mot Tysklands judar i början av 1931. Andra förstasidor innehöll anonyma skildringar, som fortfarande får det att vända sig i magen på läsaren, av den tortyr som SA-män utsatte människor för i Stettin 1933. Senare blev Arbetaren bland annat känd för avslöjandet om provianttåg till tyska armén i Norge 21–22 april 1940.

Repressiva lagar då – och nu

Tyvärr är Arbetarens chefredaktör Albert Jensen, under kriget en av de mest uppmärksammade publicisterna, inte ens omnämnd i utställningen. Så är ofta fallet i historieskrivningen. Därför måste vi fortsätta att skriva vår egen historia.

Särskilt eftersom det inte bara handlar om historia, utan om nutid. Pressfriheten minskar och frågan är vilka lagar som kan användas mot medierna i en framtid som inte alls känns så avlägsen.

I juli blir det olagligt att ”förolämpa tjänstemän”. Sedan 2023 finns lagen om utlandsspioneri som gör det straffbart att avslöja uppgifter från Sveriges internationella samarbeten som kan skada landets ”förhållande till en annan stat”. Samma år klubbades den nya terrorlagen, trots att myndigheten Lagrådet avrådde och menade att lagen kan leda till inskränkningar i tryck- och yttrandefriheten.

Vilka blir framtidens modiga publicister?

I samband med att utställningen Svart på vitt öppnade sände Sveriges Radios P1 Kultur en intervju med två chefredaktörer och ansvariga utgivare: Expressens Klas Granström och Journalistens Axel Andén. De uttalar sig starkt och tydligt om att Sverige behöver modiga utgivare. Granström säger att många publicister är för återhållsamma och att Expressen ännu präglas av att granska högerextrema strömningar, ett uppdrag de haft sedan starten 1944. 

Axel Andén jämför statens ökande möjligheter att stoppa fri journalistik med krigstiden och säger att vi måste kämpa mot de nya lagarna. 

Det låter betryggande. Men jag undrar: Vad hände med debatten om det oerhörda i att tidningen Brand blev av med sitt kulturstöd efter att Sverigedemokraterna uppmanat till just det? Var är de stora mediernas protester mot fördelningen av det nya mediestödet?

Och hur fria skulle dagens medarbetare på radio och tv vara, om säkerhetsläget kräver mer ”neutralitet” – med tanke på Tidöregeringens politik i allmänhet, och SD:s attacker mot public service i synnerhet?

Tio dagar efter intervjun i P1 läser jag att Expressens ledarsida menar att SD borde släppas in i nästa borgerliga regering

Vi får alla hoppas att Sveriges stora medier verkligen står på sig när det gäller. Eller så blir det upp till oss andra igen.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Nino Come har tecknat ett syndikalistiskt 1 majtåg.
Vad händer på 1 maj runt om i landet?  Foto: Nino Come

Det här händer på 1 maj 2025

Arbetarrörelsens högtidsdag närmar sig samtidigt som levnadskostnaderna stiger och repressionen mot fristående och stridbara fackföreningar ökar. Vill du protestera på 1 maj? Arbetaren listar demonstrationer och evenemang runt om i landet.

Göteborg

1 maj-manifestation till minne av de Spanienfrivilliga
Masthuggstorget, kl. 11:00
”Gemensam traditionsenlig manifestation på 1 maj på Masthuggstorget kl 11.00 för arbetarrörelsen till minne av de svenska frivilliga under spanska inbördeskriget 1936-1939. Musik av Matilda Magnusson. Tal och bokförsäljning vid minnesmonumentet.”

Syndikalistiskt 1 Maj
Masthuggstorget, kl. 12:30
”Fackföreniningslegendaren Joe Hills ord ekar ända fram till i dag. Årets demonstration sker i en omvärld full av krig och folkmord och ett Göteborg präglat av repression mot fristående och stridbara fackföreningar och rörelserna som motsätter sig folkmordet som pågår i Palestina. Dessutom tornar sig fascism och finanskris upp från USA och spiller ut över hela världen.

Även om de kan kännas som att allt står emot oss som vill se en bättre morgondag för oss själva och våra kamrater, även om sorgen har sin plats så måste vi fortsätta kämpa och organisera. Låt motstånd på gatan, arbetsplatsorganisering och facklig kamp stå på agendan återigen. Vi inspireras av Hamn4:ans blockad mot israeliskt krigsmaterial och backar Erik!”

Klubb Klasslös: Sörj inte, festa loss!
Skeppet GBG, Amerikagatan 2, kl. 17:00
”Syndikalistiskt Forum presenterar stolt den självklara efterfesten! Efter förra årets slutsålda succé återintar Klubb Klasslös nu Skeppet GBG. Kom och varva ner efter en dag av klasskamp: ta något gott att dricka, vila ut de sönderdemonstrerade fötterna i baren eller dansa loss natten lång. Dörrarna öppnar 17:00 och quiz serveras redan 18:15, så se till att komma i god tid. På scen: Ohnesorg, LM308, Kollektivet Räkmannen, DJ ASS-ID BEACH”

Stockholm

La Mano – Högtidlighållandet av de Spanienfrivilliga
09:30, La Mano-monumentet på Katarinavägen
På 1 maj högtidlighåller vi varje år minnet av de svenskar som reste ner till Spanien under inbördeskriget för att delta i försvaret i demokratin och socialismen. Då hotet från fascismen inte är borta är det viktigt att vi håller deras minne vid liv, som inspiration och påminnelse om det ansvar som ligger på våra axlar. 

Syndikalistiskt 1 maj:
Plattan/Sergels Torg, kl. 11.00
12:00 avmarsch mot Stortorget, Gamla Stan. 13:00 Tal, musik och allsång. Partisymboler undanbedes. Talar gör bla Stockholms LS, SUF Stockholm, Allt åt Alla Stockholm.

Anarkistisk 1 maj
Stortorget, Gamla stan, kl. 14.00
”Snart är det 1 maj men det kapitalistiska systemet fungerar fortfarande precis som det är tänkt att göra. En liten minoritet äger en majoritet av världens tillgångar och resurser. Och i skuggan av deras rikedom gror alltid fascismen. Exempelvis så äger de 1 procent rikaste i Sverige 35,8 procent av den samlade förmögenheten i landet. Samtidigt får vi arbetare det sämre och sämre för varje år som går, parallellt med att regeringen inte längre döljer sin fascination för fascismen.

Att förstå att vi – arbetare – delar minnen och erfarenheter om att födas och leva underordnad överklassen ska inte enbart 1 maj ge oss viljan att bekämpa klassamhället. Den viljan ska alltid finnas där. Vi, arbetare har skapat den här världen och det står således i vår makt att ta den ifrån klassen som äter en majoritet av det som vi producerar. Varje dag förlorar vi mark genom att vi försöker särskilja oss från varandra, det tycks vara många som har gått på den nyliberala myten om att vi som individer är vår egen lyckas smed. Anarkismen och syndikalism har existerat i praktiken. Där har arbetare kollektivt organiserat sina arbetsplatser och sina områden bortom den kapitalistiska profiten och auktoritära modeller. Organisera dig. Utbilda dig. Backa Erik. Ett enat folk kan aldrig splittras.”

1 maj med Cyklopen och Brand!
Cyklopen, kl. 17.00

”Runtom i världen attackeras förutsättningarna för liv genom krigshets, folkmord och kontroll, men i mörkret griper vi efter varandra. Vi krokar arm på gatorna, på arbetsplatserna, i hemmen, på demonstrationerna och på Cyklopens 1 maj-fest!”

Malmö

Upp till KAMP!(sport) med Collective Effort IF
Jesusparken, 10:00
”På 1 maj samlas vi i Jesusparken, där Collective Effort IF kommer hålla i ett fyspass utomhus. Till ljudet av socialistiska kampsånger vill vi fokusera vår ilska innan dagens demo och årets kommande kamper.”

1 maj med Allt åt alla
Jesusparken, kl. 11:30

”Gå med i vårt block på 1 maj! Vi ses i Jesusparken kl 11.30 för gemensam strapats till Vänsterpartiets demonstration på Möllevångstorget. Vi grillar efteråt i parken nere vid Stadsbiblioteket och sen blir det fest på kvällen. 13.30: Vi går till Möllevångstorget och ansluter till Vänsterpartiets demonstration under parollen Alla ska ha råd!”

Amalthea Bokkafé fyller år – Sweet sixteen
Amalthea Bokkafé, 12:00
Vi fyller 16 år av kamp och kamratskap! Kom och köp en tårtbit och drick en kopp kaffe. Lyssna på musik och sjung kampvisor med oss innan vi beger oss till årets demostration på Möllevångstorget.

Revolutionär 1 Maj Blockera, Strejka, Vägra
Möllevångstorget, kl. 15:00
Tiden vi befinner oss i kräver motstånd och revolt. Både globalt och lokalt ser vi stora kapitalistiska omstruktureringar som förutsätter att vi anpassar oss. Vi ser kapitalisterna attackera varandra, som manifesteras genom till exempel tullkrig, höjda matpriser, klimatkris och folkmord, medan vi betalar priset. Igen! SUF Malmö, Autonom organisering, Södra Klubben, Malmö LS, Örestads LS

Gävle

Syndikalistisk 1 maj
Joe Hill-gården, kl. 12:00. 
Varmt välkomna alla kamrater till 1 maj på Joe Hill – gården. Klockan 12.00 öppnar portarna och grillen. 13:00 öppnar scenen. Dagen kommer att ha internationell solidaritet i fokus, med gratis mat, musik, tal och kamratskap.

Joe Hill – En man med många identiteter
Skottes Musikteater Norra Köpmangatan 11, kl. 16:00

“Joel Hägglund – en fattig, musicerande arbetargrabb från Gävle for till USA för att finna jobb, bostad och kanske kärlek. Ett liv. Som Joe Hill fann han något helt annat och engagerade sig därför för yttrandefrihet, jämlikhet, löner och mat åt folket via fackföreningen IWW. Vi börjar med föreställningen och efter paus med servering så fortsätter vi lite mer lössläppt med egna, andras och Joe Hills låtar och berättelser.”

Norrköping

Syndikalistisk 1 maj Norrköping
Tyska torget, kl 11:30
”Delta i Norrköpings syndikalistiska 1 maj-firande!
10.00 – Frukost på fackföreningslokalen.
11.30 – Samling Tyska Torget för demonstration.
12.00 – Demonstrationståget avgår, avslutning vid Norrköpings Konstmuseum med tal och sång. Därefter grillning på fackföreningens innergård! LS bjuder på korv med tillbehör.”

Nyköping

Efterhäng på 1 maj:
Kulturhuset Magasinet. Periodgången 2, från kl. 15.00.
”På en av årets viktigaste dagar samlas vi för att påminna oss själva och andra om att en annan värld är möjlig. Då fascism, krig, klimatförnekelse och nationalism härjar runt i världen behöver vi varandras sällskap, värme och pepp för att orka kämpa. Ge dig ut och demonstrera på gatorna och kom sen till Magasinet! Efterhäng på Magasinet! Pizza, fika, quiz och allsång.”

Umeå

Antifascistisk 1 Maj 2025.
Vänortsparken, kl. 12.30.

Det frihetliga bokkaféet Angbett och den syndikalistiska fackföreningen Umeå LS bjuder in dig att delta på frihetligt 1 maj i Umeå, denna gång som ett antifascistiskt 1 maj. 12.30, samling i Vänortsparken. 13.30 Demonstrationståg. 14.00 Fika och samkväm på Bokkafe Angbett.

Uppsala

Revolutionär frukostbuffé.
Kafé Mumrik, Kungsgatan 61, kl. 10:00-14:00
Välkomna ännu en gång till ett revolutionärt 1 maj-firande, denna gång på Kafé Mumrik vid Uppsala centralstation! En sådan viktig och festlig dag inleds självklart med en revolutionär frukostbuffé för trettonde gången. Även i år fixar Ingen Människa är Illegal Uppsala frukosten i samarbete med Bokkafé Projektil.

För en jämlik arbetskraft
Carolina Rediviva, kl. 13:30
Häng med Uppsala LS på 1 maj!

Revolutionär feministisk 1 maj
Carolina Rediviva, kl. 13:45.
Överge partipamparna och de trötta sossegubbarna på 1 maj, kom och visa ditt missnöje mot systemet och utnyttjandet av arbetande kvinnor och män över hela världen! 

Västerås

Fira 1 maj med Västerås LS
Sigmatorget (vid fontänen) 12.00-14.00

Västerås LS bjuder in till ett öppet torgmöte med fika, infobord, tal och musik. Så ta med kompisen, kollegan, sambon, mamma, farfar – eller bara dig själv – och kom och fira solidariteten, motståndet och gemenskapen med oss!

Kan vara en bild av text

Köpenhamn

Antifascistisk 1 maj
12.00- 19, Edel Sauntes Allé 23.

Kom till Antifascistisk 1 maj 2025! Med musik, politiska evenemang och goda vänner kommer vi att uppmärksamma Internationella arbetardagen bakom sjön i Fælledparken.

Antifascistisk 1 maj är först och främst en kampdag som lyfter fram de strider vi utkämpar varje dag. I en värld där kapitalismen och fascismen ständigt försöker bryta ner oss, skapar den med sin eviga önskan om tillväxt och expansion förtryck, krig och förstörelse. Men denna dag är ett tillfälle att samlas och fira vår rörelse, som växer sig större för varje dag.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Arbetarens redaktionskollektiv Christin Sandberg, Amalthea Frantz och Vendela Engström tilldelas priset Årets redaktör 2025 av Frilans Riks. Foto: Mika Kastner Johnson, Privat

Redaktionskollektivet på Arbetaren är Årets redaktör 2025

Redaktionskollektivet på tidningen Arbetaren – chefredaktör Amalthea Frantz tillsammans med redaktörerna Vendela Engström och Christin Sandberg – har utsetts till Årets redaktör 2025. Redaktionen har trots påtagliga utmaningar fortsatt sitt arbete med ”värdighet, integritet och publicistiskt mod”, skriver Frilans Riks i motiveringen.

Arbetarens redaktionskollektiv tilldelas priset Årets redaktör 2025 av Frilans Riks.

– Vi är mycket glada för det här priset med sin fantastiskt fina motivering. Det tilldelas redaktörerna, men jag menar att alla anställda på tidningen ska ta åt sig av äran, säger Amalthea Frantz, chefredaktör på Arbetaren, i samband med att priset delades ut under Frilans Riks årsmöte på måndagen.

Redaktörerna får priset för att de ”trots påtagliga utmaningar – inklusive juridiska processer, indraget presstöd och begränsade ekonomiska resurser” – har fortsatt sitt arbete med ”värdighet, integritet och publicistiskt mod”, skriver Frilans Riks, Journalistförbundets frilansklubb, i ett pressmeddelande.

Enligt prisjuryn visar redaktörerna ”en konsekvent respekt för frilansare och kollegor, vilket gör dem till ett föredöme i branschen”.

– Frilansskribenterna är värdefulla för oss, som är en liten Stockholmsbaserad redaktion. De besitter specialkunskaper, är ovärderliga tentakler ut i landet och ger oss möjlighet att ibland göra nedslag i underbevakade områden i världen, säger Amalthea Frantz.

My Vingren är Årets frilans 2025

Frilansjournalisten My Vingren tilldelas priset Årets frilans 2025. Hon får priset för sin orädda och uthålliga granskning av våldsbejakande högerextremism.

– Det är extra hedrande att dela årets utmärkelser med frilansen My Vingren som länge granskat den våldsamma ytterhögern, säger Amalthea Frantz.

My Vingren ”driver sitt arbete med ett engagemang som vida överstiger den ersättning hon får, och gör det med både journalistisk skärpa och personlig ödmjukhet”, skriver Frilans Riks i motiveringen, och fortsätter:

”My är inte bara en driven grävande reporter, utan också en kollegial röst i frilanskollektivet – alltid generös med råd, stöd och resurser.”

Arbetarens redaktion, representerad av Tuija Roberntz, Amalthea Frantz och Johan Apel Röstlund tog emot priset Årets redaktör 2025 på Frilans Riks årsmöte måndagen den 7 april 2025.

Integritet, mod och solidaritet

Båda vinnarna visar, enligt Frilans Riks, prov på ”det bästa inom svensk journalistik: integritet, mod och solidaritet”.

Abdullatif Haj Mohammad, som representerar juryn från Frilans Riks, säger att urvalsarbetet har varit både lustfyllt och krävande.

– Vi har lagt stor vikt vid att noggrant läsa och gå igenom varje nominering som kommit in. Det är en ynnest att få ta del av så mycket stark, modig och angelägen journalistik – men det gör också urvalet till en svår och ansvarsfull uppgift, säger Abdullatif Haj Mohammad.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Tidigare nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm kan ha ett nytt arbete i sikte. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT, Christine Olsson / TT. Montage: Arbetaren

Landerholm ny vd för kritiserat hamnbolag


Den före detta nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning efter en rad skandaler, kan snart bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal. Detta i ett försök från företagets sida att höja anseendet efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning som nationell säkerhetsrådgivare efter en rad skandaler, kan snart kanske se fram emot ett nytt högprofilerat jobb: Han föreslås bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal, som nu vill höja sitt anseende efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Hamnföretaget Gothenburg Roro Terminal har varit i starkt blåsväder på senaste tiden efter att ha sagt upp hamnarbetaren Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet, från företaget. Som skäl angav de illojalitet, samt att Helgeson skulle ha brutit mot säkerhetsskyddslagen. I bakgrunden ligger turerna som uppstod i samband med Hamnarbetarförbundets varsel av blockad mot krigsmateriel till och från Israel.

Gothenburg Roro Terminal har mötts av stark kritik på grund av uppsägningen, men också för att de i de fackliga förhandlingarna inte kunnat visa på vilket sätt Helgeson som anställd brutit mot säkerhetsskyddslagen. Det har lett till en förtroendekris i opinionen som företaget nu hoppas kunna råda bot på.

– Rekryteringen av Landerholm är inte helt i hamn ännu, men vi ser det som ett väldigt lyft för företaget att den verkar kunna bli verklighet, att vi nu tycks kunna lägga till honom och docka in hans kompetens i bolaget, säger Primo Aprilo, presstalesperson för Gothenburg Roro Terminal. Han fortsätter:

– Vi menar att vi äntligen kan få en chans att visa att vi hanterar de nationella säkerhetsfrågorna med det allvar de förtjänar.

Nytt uppdrag som motsvarar kvalifikationerna

Henrik Landerholm fick efter att ha fått sparken från uppdraget som nationell säkerhetsrådgivare ett nytt uppdrag på Moderaternas riksdagskansli med att hjälpa en av partiets arbetsgrupper. Men den rollen har beskrivits som en tillfällig reträttpost. Som vd för Gothenburg Roro Terminal skulle Landerholm åter få ett uppdrag som motsvarar hans erfarenheter, menar Aprilo.

– Det är ju ett gyllene tillfälle att en person med den kompetens Landerholm besitter finns tillgänglig på arbetsmarknaden, och vi kan se att hans sätt att sköta de nationella säkerhetsfrågorna ligger väl i linje med den grad av professionalitet som präglar vårt företag.

Källor på Gothenburg Roro Terminal som Arbetaren varit i kontakt med kan dock berätta att förslaget att låta Henrik Landerholm bli bolagets nye vd inte kommer som en överraskning. De senaste veckorna ska Landerholm ha utfört flera uppdrag för företaget på konsultbasis.

Primo Aprilo bekräftar efter viss tvekan uppgifterna:

– Det stämmer i någon mån. Han åtog sig faktiskt som fristående konsult uppdraget att hantera det säkerhetsunderlag som ligger till grund för uppsägningen av Erik Helgeson. Tyvärr ledde olyckliga omständigheter till att alla originalhandlingarna i ärendet gick förlorade i samband med en taxiresa som han gjorde till vårt huvudkontor. Det är faktiskt den yttersta orsaken till att vi hittills inte kunnat presentera ett konkret underlag för uppsägningen av Helgeson.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Foto: Johan Nilsson / TT

Tingsrätten avslår i stora delar Kajsa Ekmans yrkande om skadestånd

Stockholms tingsrätt har meddelat dom i målet mellan Kajsa Ekman och Arbetaren Tidnings AB.

Nu har domen efter Kajsa Ekmans nya stämning mot Arbetaren Tidnings AB, ATAB, kommit från tingsrätten. 

Tingsrätten avslår i stort Kajsa Ekmans yrkanden i mål T 19996-23. Hon har yrkat att ATAB ska betala henne skadestånd på sammanlagt 574 456 kronor och ersätta hennes rättegångskostnader. Tingsrätten tilldömer Kajsa Ekman ett skadestånd på 15 000 kronor och att hon får stå för sina egna rättegångskostnader.

Kajsa Ekman anser att ATAB inte efterlevt domen från 2023 där tingsrätten ogiltigförklarade hennes uppsägning. Ekman menar att hon inte återfått anställningen alternativt avstängts från sin tjänst, samt att ATAB brutit mot semesterlagen när ATAB lade ut semester till henne sommaren 2023. Hon valde därför att stämma tidningen igen.

Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Tingsrätten anser dock att en avstängning skett under en veckas tid och dömer ATAB att betala ett skadestånd på 15 000 kronor. Skadeståndet för avstängningen sätts till 15 000 kronor i stället för Ekmans yrkade på 100 000 kronor eftersom tingsrätten anser att kränkningen varit begränsad. 

Nu har parterna tre veckor på sig att överklaga. Annars gäller domen från och med 18 april 2025.

Tidningen Arbetaren hänvisar till vår ägare SAC för frågor i detta skede. 

Tillägg maj 2025:

ATAB valde att inte överklaga. Ekman överklagade först, men drog sedan tillbaka detta. Därmed är rättsprocessen avslutad och tingsrättens dom står fast.

Publicerad Uppdaterad
2 months sedan
Строитель Иван Семенов из Украины входит в правление профсоюза «Солидарные строители»и рассказывает о трудовых правах на русском языке в собственном канале на YouTube и TikTok. Foto: Volodya Vagner 
Foto: Volodya Vagner, Tomas Oneborg/ TT. Montage: Arbetaren

Ivan Semenov:
Синдром лягушки: что мы упускаем на рынке труда?

Игнорирование постепенного ухудшения ситуации на рынке труда заставляет нас осознавать масштабы проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-либо делать, пишет Иван Семенов и считает, что именно из-за этого рабочие должны принять участие в защите своих прав.

Недавно я прочитал статью в газете Arbetaren о том, как молодежное крыло одного из крупнейших профсоюзов резко раскритиковало соглашение между профсоюзом и работодателями. Конфликт касался повышения заработной платы на 3% для строителей.

С точки зрения молодых активистов это соглашение было тихим компромиссом между профсоюзом и крупными компаниями — предательством интересов работников. На первый взгляд, их аргументы кажутся вполне обоснованными. Во время высокой инфляции в 2023 и 2024 годах повышение заработной платы на всего 3% недостаточно для компенсации реальных потерь покупательной способности. Кроме того, на рабочих местах, где нет коллективных договоров, зарплаты могли оставаться неизменными.

Тем не менее, не следует забывать, что многие строители, особенно те, кто работает в частных компаниях без профсоюзной поддержки, были рады даже такому небольшому повышению зарплаты. Для них это было небольшим, но все же шагом вперед.

Эта ситуация заставила меня задуматься о хорошо известной метафоре, называемой синдромом лягушки. Если бросить лягушку в кипящую воду, она сразу попытается выпрыгнуть. Но если вода будет нагреваться постепенно, лягушка останется в воде, пока не станет слишком поздно.

Эта метафора — не только яркая история, но и точное описание того, как мы воспринимаем постепенные изменения. Когда ухудшения происходят медленно, они часто остаются незамеченными, пока ситуация не достигнет критического уровня.

Постепенные изменения, которые мы игнорируем

Маленькие, но постоянные ухудшения условий труда и жизни легко остаются незамеченными, если смотреть на них с краткосрочной перспективы. Например, наши доходы ежедневно обесцениваются из-за инфляции, но мы, возможно, не замечаем этого, пока не столкнемся с внезапным экономическим кризисом.

Вместо того чтобы сосредотачиваться только на номинальных цифрах, мы должны обращать внимание на более конкретные показатели, такие как:

  • соотношение цены квадратного метра жилья и средней месячной зарплаты,
  • рост арендной платы в сравнении с увеличением заработной платы,
  • стоимость обеда в соотношении с часом работы.
    Эти факторы позволяют более объективно оценить, как меняются наши условия жизни на протяжении длительного времени.

Перспектива на десятилетия

Один из важнейших уроков синдрома лягушки заключается в необходимости анализа долгосрочных тенденций. Вместо того чтобы смотреть только на изменения с года в год, следует рассматривать развитие на протяжении 5, 10 или даже 20 лет. Такая перспектива позволяет увидеть не только небольшие колебания, но и большие изменения, которые формируют реальность для будущих поколений.

Например, индекс цен на недвижимость в Стокгольме увеличился с 100 до 494 с 1990 по 2024 год, что означает рост в 4,94 раза. В то же время, согласно данным из Statistikdatabasen SCB, средняя зарплата строителя в 1990 году составляла 17 056 шведских крон. Если бы средняя зарплата росла пропорционально росту цен на недвижимость, она составила бы 84 257 шведских крон в 2024 году.

Риски и решения

Игнорирование постепенных изменений приводит к тому, что мы осознаем масштаб проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-то изменить. Если мы не будем обращать внимание на уменьшение покупательной способности или ухудшение условий труда, в будущем это может создать огромный разрыв между потребностями работников и возможностями экономики.

Чтобы предотвратить это, важно, чтобы работники продолжали бороться за свои права. Это может начинаться с малого: организовываться на рабочих местах, поднимать местные вопросы и требовать решений.

Коллективное сознание и действия

Синдром лягушки учит нас быть внимательными к деталям и анализировать изменения в более широком контексте. Работники, профсоюзы и общество в целом должны постоянно задаваться вопросом: действительно ли улучшения, которые мы видим, являются реальными, или мы просто привыкаем к постепенному ухудшению ситуации?

Если мы научимся измерять «температуру воды» не только в настоящем, но и будем смотреть на то, как она менялась за десятилетия, у нас будет шанс выпрыгнуть из кипящей воды вовремя и начать действовать.

Publicerad Uppdaterad
2 months sedan
I filmen I’m still here skildras Eunice Paivas kamp för sin försvunne make under militärregimen. Foto: Triart film

Diktaturmotstånd i en familj som andra

Den brasilianska regissören Walter Salles film har väckt uppmärksamhet världen över, och inte minst i Brasilien rusar människor till biograferna. I’m still here är en mörk berättelse, men den ger en bild av ett segt motstånd och är en tro på förändring.

Svenskar med lite allmän politisk historiekunskap om latinamerikansk efterkrigstid borde ha hygglig koll på den våldsamma militärkuppen i Chile den 11 september 1973, varifrån omkring 8 000 flyktingar kom till Sverige. Kanske har man någon kunskap om att Argentina levde under en oerhört brutal militärdiktatur 1976–1983, och att många uruguayaner kom som flyktingar till Sverige efter att militären fått allt större inflytande från slutet av 1960-talet och militärjuntan styrde landet skoningslöst fram till 1985.

Finalen av den brasilianska politiska böljegången under 1950–1960-talen, grovt beskrivet mellan en strängt konservativ, polis- och militärstödd höger å ena sidan och försök till reformistisk socialdemokrati å den andra, med starka marxistiska strömningar, är mindre känt. Den vänsterradikale fackföreningsledaren och presidenten João Goulart (Partido Trabalhista Brasileiro) försökte ta tyglarna, genomföra reformer och utöka rösträtten till analfabeter och egendomslösa. Facken ökade sin aktivism och vänstergrupper började beväpna sig.

De nya militärledarna vid flygplatsen Santos Dumont i Rio de Janeiro den April 3, 1964, i väntan på att den nya presidente, Ranieri Mazzilli, ska anlända från från Brasilia. Foto: Joao Gucho/TT

Militärkuppen kom i månadsskiftet mars–april 1964; regeringsbyggnaderna i Brasilia och Rio de Janeiro besattes. Politiker, fackförenings- och bondeledare och vänstersympatisörer arresterades, förhördes under tortyr och försvann. 

Sambamusik och sport

Detta var en tid då svenskar reste till landet och spelade in film, hittade till sambamusiken och kom hem och gav en närmast romantisk bild av fattigdom och prostitution på stranden nedanför favelorna uppe på berget. Och så fotbollsresorna förstås!

Den brasilianska regissören Walter Salles film I’m still here börjar med en kvinna som under en simtur blickar upp mot himlen och ser en helikopter som hovrar över stranden – en oroväckande inledningsbild för den som skaffat sig bilder av hur militären i de olika diktaturerna gjorde sig av med (i bästa fall) neddrogade fångar från hög höjd.

Filmen, som har premiär i Sverige den 21 mars, berättar om medelklassfamiljen Paiva som lever i en bullrig och kärleksfylld tillvaro i ett trevligt hus i den bekväma stadsdelen Leblon nära stranden med samma namn, i Rio de Janeiro. Året är 1971 och de fem barnen håller på att växa upp och hitta kärlek och inriktning, de yngre leker på stranden och hittar en hund. Föräldrarna planerar att bygga ut huset. Men små händelser antyder militärens närvaro; en konvoj militära lastbilar passerar stranden.

Under en biltur blir de äldre tonåringarna stoppade i en poliskontroll när de är ute en kväll – vänstergerillagrupper har utför ett attentat och bankrån, och den amerikanske ambassadören har kidnappats. Snart tas pappa Rubens till förhör, och han försvinner för gott. Också mamma Eunice och en äldre dotter förs med ögonbindel till dagar av traumatiserande utfrågningar. Snart står det klart att familjen kan glömma sin tillvaro bortom politiken, de har dragits in i en skrämmande verklighet där allt handlar om att hålla ihop, knipa igen och hålla sig undan vidare misstankar och repressioner.

Vänsterdemonstration i Brasilien i april 1964. Foto: TT

I’m still here är baserad på den sanna historien om hur den tidigare vänsterpolitikern Rubens Paiva fördes bort från sitt hem och om hur familjens liv förändrades i grunden.  Liksom Walter Stilles film Dagbok från en motorcykel (2004), som berättar om den unge Che Guevaras rund- och bildningsresa i genom Latinamerika innan han träffade Fidel Castro och de tillsammans drog igång den kubanska revolutionen 1959, är I’m still here en politisk berättelse som förstärker sitt budskap genom att sätta människan, hennes engagemang, tvivel, och konsekvenserna av hennes upplevelser i centrum. 

Porträttet av Che var romantiserat och svårigheten för oss, 60 år senare i ett land långt borta, att bedöma autenticiteten i familjen Paivas öde är uppenbar. Trots att filmen är baserad på sonen Marcelo Rubens Paivas självbiografiska bok som utgår från hans forskningar i dokument från militärregimen. 

Men just filmatiseringen av ett för många relativt okänt militärstyre i allmänhet och detta fall i synnerhet, ger att berättelsens allmängiltiga – och aktuella – inslag blir tydliga. 

Normaliseringen till underkastelse

Människor i stora delar av världen, också svenskar, lever på ett sätt under våldets och gränslöshetens lagar, och försöker leva som om vi inte gjorde det. Eunice Paiva vädjar till militärpolisen som intar familjens hus, för bort hennes man, hennes dotter och henne själv, att de inte ska skrämma barnen. Hon bjuder dem på kaffe och följer med i bilen när hon uppmanas att göra det. Hon hjälper sin dotter på med den svarta huvan som de blir tilldelade. ”Det blir bra”, är det enda hon kan upprepa när hon kort får tala med sitt barn. Filmen skildrar varje steg på vägen in i normaliseringen av underkastelsen. 

Brasilianska kavalleriet med dragna sablar attackerar unga studenter vid en kyrka i Rio de Janeiro i april 1968, efter en mässa för en demonstrant som dödats en vecka tidigare. Foto: TT

Är det inte vad de flesta av oss har att komma med? Det blir bra. Det ordnar sig. Vi kanske föreställer oss att vi inte har något val, eller att vi utför en strategisk handling. Att vi kanske har en styrka som vi döljer för de som begår övergreppen, så att de inte är beredda när vi tar fram den.

Människor i länder där filmen haft premiär har uppenbart känt igen sig och Fernanda Torres nominerades till en Oscar för sitt intensiva porträtt av Eunice Paiva. När filmen fick en Oscarsstatyett för bästa utländska film jublade publiken på galan, och medier världen över. De kände igen motstånd och glimten av ljus i en mer än dyster global verklighet som präglar samtiden.

Waler Stilles film berättar en mörk historia, men den visar också på sätt att förhålla sig när gränserna för det anständiga överskrids. Sammanhållning och uppehållande av tro på mänsklighet är det som ger den personliga kraften till att utföra motstånd. Eunice Paiva underkastade sig inte, hon utbildade sig till advokat och blev en stridbar kraft mot brott begångna under diktaturen. Rubens Paiva kom aldrig hem igen, ”kanske kastades han från en helikopter”, som en av hans vänner säger.

Fernanda Torres som Eunice Paiva. Skådespelerskans egna föräldrar tillhörde de som arresterades och genomgick hårda förhör under militärregimen. Foto: Triart film

Det är förstås lätt att dra paralleller till vår tid. Varieties of Democracy-institutet (V-Dem) vid Göteborgs universitet konstaterar i årets demokratirapport att 72 procent av världens befolkning lever i diktaturer, samtidigt som demokratin backar i allt fler länder. Ändå är utvecklingen inte en naturlag, vilket Walter Salles film påminner om.

När känslan av hopplöshet lägger sig över allt kan det ändå vara en tanke att det finns människor mitt i våldet som sparar bilder och andra bevis. Det i en övertygelse att det finns ett slut på förtrycket, och att mänskligheten tar vid. 

Publicerad Uppdaterad
2 months sedan
Jodie Stephen, CGT, H&M Barcelona
Jodie Stephen arbetar på H&M:s kundtjänst i Barcelona. Hon är även ordförande för syndikalistiska CGT:s företagsråd på H&M i Barcelona. Foto: Julia Lindblom, Volodya Vagner

H&M varslar fackligt förtroendevald i Barcelona

I dag ska H&M:s kundtjänstanställda i Barcelona rösta fram fackliga representanter till företagsrådet på arbetsplatsen. Det syndikalistiska facket CGT, som vuxit rejält på arbetsplatsen, anklagar H&M för facklig repression i och med att klädjätten varslat CGT-medlemmen och rådets ordförande bara dagar innan valet.

Förra året gick ett hundratal anställda på H&M:s kundtjänst i Barcelona ut i en flera månader lång strejk med krav på bättre arbetsvillkor och löner. Strejken som organiserades av den syndikalistiska fackföreningen Confederación General del Trabajo, CGT, riktades även mot en tilltagande digitalisering och alltmer minutiös övervakning av de anställdas prestation.

När de inte fick gehör för deras krav från H&M:s lokala ledning i Barcelona tog CGT-klubben med sig kraven till huvudkontoret i Stockholm i en protestaktion samordnad med systerfacket SAC Syndikalisterna.

Veckan efter Stockholmsaktionen avslutades strejken med en kompromiss som bland annat innebar en löneförhöjning på 160 euro (motsvarande drygt 1 800 kronor) i månaden, en extra semesterdag, samt bättre sjukförsäkring.

Stor del av personalen har har gått med i CGT

CGT har haft en fackklubb på H&M:s kundtjänst i Barcelona sedan 2019. De anställda representeras där i ett företagsråd med plats för nio fackliga representanter. 2019 hade CGT ingen av platserna, men bara två år efter att klubben startade var 5 av representanterna från CGT, resterande representanter har tillhört facket Comisiones Obreras. 

CGT-medlemmen Jodie Stephen är ordförande för rådet och eftersom det gått fyra år sedan det förra valet är det val igen den 19 mars. Hon berättar att Comisiones Obreras inte fått till en lista med kandidater till valet, vilket innebär att alla platser kommer att gå till CGT. 

– Det här är resultatet av det arbete CGT gjort under de senaste åren. På H&M i Barcelona har vi ökat medlemsantalet med 300 procent sedan 2019, säger hon.

Men att en stridbar fackförening vuxit sig stark på arbetsplatsen är inget H&M uppskattar, menar Jodie Stephen som i söndags mottog ett varsel om uppsägning. Enligt henne har arbetsköparen angett bland annat ”illojalitet mot kollegorna” och ”missbruk av förtroende” som anledning.

CGT fördömer H&M

I ett pressmeddelande den 17 mars skriver facket “CGT är den enda fackföreningen som H&M fruktar eftersom vi inte säljer ut oss, inte håller tyst och inte backar.”

Jodie Stephen tror att varslet är ett sätt för H&M att sätta ett exempel, sprida rädsla inom företaget och signalera att ”det här händer om du kämpar för dina rättigheter”. 

– Jag tror att de vill göra mig till syndabock eftersom jag är både CGT-medlem och ordförande i företagsrådet, säger hon. 

”Vi i Confederación General del Trabajo, CGT, fördömer bestämt det fackliga förtryck som H&M utövar mot CGT, och följaktligen mot hela arbetsstyrkan”, skriver CGT i pressmeddelandet.

Enligt en ny spansk lag har en anställd 48 timmar på sig att motbevisa anklagelserna om de varslas av “disciplinära skäl”, berättar hon. Går H&M vidare med varslet väntar protester.

–  Beroende på vad som händer nu kommer facket agera genom direkt aktion, säger hon.

När Arbetaren ringer chefen för kundtjänsten i Barcelona hänvisar hon alla frågor till H&M:s centrala presstjänst.

“Tyvärr kommer vi inte att kunna ställa upp på en intervju i detta ärende. Att vara en rättvis arbetsgivare och respektera rättigheterna för arbetstagarrepresentanter är grundläggande för oss som företag. Däremot avstår vi från att kommentera enskilda fall som rör våra kollegor”, skriver H&M:s presstjänst i ett mejlsvar till Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
2 months sedan
Olga, Natalia, Alena och Victoria vittnar om arbetsförhållandena på restaurangen där de jobbat.  Foto: Johan Apel Röstlund

Facklig blockad pressar sushi­restaurang till för­handling

Förhandlingar har återupptagits mellan facket Stockholms LS och en sushirestaurang som anklagas för att ha utnyttjat ukrainska arbetare. – Vi tror vi närmar oss en lösning på konflikten, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Arbetaren har tidigare skrivit om hur fyra ukrainska krigsflyktingar vittnat om trakasserier och utebliven övertidsersättning på en välbesökt sushirestaurang i centrala Stockholm. Förra veckan satte facket Stockholms LS, som de fyra ukrainska restaurangarbetarna är medlemmar i, sushirestaurangen i blockad. Detta efter att förhandlingarna mellan fack och restaurangägaren strandat.

Blockaden utvidgades snart till att även omfatta en restaurang med samma ägare i Kungens kurva. Utöver medlemmarna som arbetat på restaurangen i centrala Stockholm har även två andra av fackets medlemmar, som arbetat på restaurangen i Kungens kurva, inte heller fått ut den lön de har rätt till, enligt facket.

Förhandling återupptas med sushirestaurangen

Under fredagsförmiddagen uppgav Stockholms LS att att dagens blockad är inställd.

Emil Boss frimärke 2022
Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS. Foto: Axel Green

– Bolaget har visat god vilja och vi tror att vi närmar oss en lösning på konflikten. Förhandlingarna har återupptagits, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Besked om huruvida konflikten får en lösning eller om blockaden återupptas väntas i början på nästa vecka.

Emil Boss är glad för den positiva respons facket fått, både från de medlemmar som deltagit i blockaderna men också i mejl från restaurangens kunder.

– Personer som brukar luncha på de här restaurangerna tackar för informationen.

Publicerad Uppdaterad
2 months sedan
Alexandra Sundberg på Röda korset och Anna Jirstrand Sandlund på Sara kulturhus kommenterar konkursbeskedet från Northvolt. Foto: Johan Seger, Magnus Lejhall/TT, Patrick Degerman

Röster från Skellefteå efter konkurs­beskedet: ”Vi ska inte lägga oss platt”

Hur påverkas Skellefteå av Northvolts konkurs? Arbetaren ringde upp Röda korset, Sara kulturhus och en lunchrestaurang för att höra vad de tänker om beskedet.

Röda korsets second hand-butik och mötesplats ligger centralt i Skellefteå och är öppen dagligen. Det har gått två dagar sedan Northvolts konkursbesked, och här är batterifabriken ett stående samtalsämne.

– Det är något alla pratar och funderar kring, på olika sätt. Jag upplever att Skelleftebor över lag är ganska lugna: Skellefte fanns här innan och Skellefte kommer finnas efter, men det är klart att det finns en uppgivenhet, säger Alexandera Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå, när Arbetaren ringer upp henne under torsdagen.

Northvolts batterifabrik i Skellefteå under onsdagen. Foto: Jonas Westling/ TT

Hon träffar också de som drabbas mer direkt. Personer som är medborgare utanför EU och beroende av arbetet för att få stanna i Sverige.

– Där är det mycket oro, ångest och sorg.

Röda korset stärker upp med extra insatser

Efter pandemin startade Röda korset upp Mötesplats “Vän i Skellefteå”, en plats öppen för alla. Hit har bland annat människor som varit anställda vid Northvolt kommit.

Alexandra Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå. Foto: Johan Seger

– Vi har haft flera av de som jobbar, eller är familj till de som jobbar, här. Vi har följt dem genom resan och följt dem när det var mycket oro kring vem som får stanna och vem som ska få gå. Vi förlorade en del av våra vänner då. Och nu står vi där igen.

Arbetaren har tidigare rapporterat om hur 1 600 anställda på Northvolt sades upp i september, vilket följdes av ytterligare uppsägningar i oktober.

– Vi kommer att fortsätta ha “Vän i Skellefteå” öppet. Och vi stärker upp ikväll (torsdag kväll, reds. anm) med extra insatser om det är många som kommer.

Dels kommer volontärer från “Vän i Skellefteå” vara på plats men även utbildade krisstödjare för dem som behöver ett djupare samtal.

– Vi kan inte lösa situationen, men vi kan lyssna och finnas där som medmänniskor och kanske ge lite perspektiv i det första kaoset och sorgen, säger Alexandra Sundberg.

Eftersom uppehållstillståndet är beroende av att ha ett arbete, så kan konsekvensen bli att många blir av med sina uppehållstillstånd.

– Nu pratar man om att man ska försöka driva Northvolts verksamhet vidare. Men alla blir uppsagda och sedan kommer man att återanställa där det behövs. Risken är ju att den sortens återanställningar inte kvalificerar för ett uppehållstillstånd för arbete. 

Sara kulturhus om ökat behov av att samlas kring kultur

Åsa Pettersson arbetar på restaurang Truckgatan. Hon tror att konkursen kommer att påverka Skellefteå mycket.

– Om de ska lägga ner kommer det påverka massor. Lediga bostäder och villor, priser som sjunker. Ja, jag tror det har en stor effekt, säger hon när Arbetaren ringer upp strax efter lunchtid.

Sara Kulturhus i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl/ TT

Anna Jirstrand Sandlund är vd på Sara kulturhus. Kulturhuset i trä som är döpt efter författaren Sara Lidman invigdes 2021 och rymmer såväl konsthall och spaavdelning.

– Jag tänker att det är ett oerhört tråkigt besked. Både för Skellefteå och länet, men framför allt för Sverige och hela Europa eftersom man vet att den här elektrifieringen är så central i den gröna omställningen. Det handlar ju om också om Europas konkurrenskraft, säger hon och fortsätter:

Anna Jirstrand Sandlund, vd på Sara Kulturhus. Foto: Patrick Degerman

– Det är många av våra invånare som kommer känna oro och vara ledsna över det här beskedet. Jag delar verkligen deras känslor.

Hon pekar på att det är 3 000 personer som jobbar på Northvolt och att alla har någon relation till Northvolt.

– Jag känner mig samtidigt stolt över det arbete som gjorts, alla som har jobbat stenhårt med det här. Även vår kommunledning som jobbat för att skapa goda förutsättningar, säger hon. 

Skellefteå kommun ställer krav på staten

I ett pressmeddelande skriver Skellefteå kommun att ”det är viktigare än någonsin att nationella aktörer sätter in avgörande insatser för att säkerställa att kompetens och batteriproduktion blir kvar i Sverige, att nya ägare kommer på plats så fort som möjligt och att produktionen kan upprätthållas under den tiden.”

Anna Jirstrand Sandlund hoppas att kunna kraftsamla så att fabriken kan fortsätta leverera batterier.

– Vi har ju 3 000 människor här på plats som kan göra batterier. Vi är den enda platsen i Europa som har den möjligheten. Vi ska inte lägga oss platt utan jobbar för att det blir på det sättet, säger Anna Jirstrand Sandlund.

När omvärlden känns osäker ser hon även att kulturhuset kan spela en roll.

– Oavsett om det blir en ekonomisk nedgång på kort eller lång sikt, tror vi att behovet av att samlas kring kultur kommer att vara fortsatt stark. I sådana här tider tänker jag att vi som Sara kulturhus kan vara en viktig plats för gemenskap och framtidstro. Att samlas kring något så tidlöst som musik, teater och konst, påminna sig om glädjeämnena och ta en stunds paus från vardagen för att uppleva kultur.

Publicerad Uppdaterad