Reportage

Att hinna springa

Med en kettlebell kan du komma långt i din hemmaträning, skriver Andréa Hultgren. Foto: Malin Hoelstad / SvD / SCANPIX

Ibland får jag frågor om hur jag hinner träna så mycket som jag gör. Någon gång ställda lite skeptiskt, ibland nästan imponerat. Fast grejen är att det faktiskt är ganska enkelt. Halva hemligheten är att jag råkat förälska mig i en så pass tidseffektiv sport som löpning. Inga tider att passa samt kan utföras var […]

Ibland får jag frågor om hur jag hinner träna så mycket som jag gör. Någon gång ställda lite skeptiskt, ibland nästan imponerat.

Fast grejen är att det faktiskt är ganska enkelt. Halva hemligheten är att jag råkat förälska mig i en så pass tidseffektiv sport som löpning. Inga tider att passa samt kan utföras var som helst. Prioritering är andra halvan av hemligheten.

Nu låter jag kanske alldeles för pretto för att du ska orka läsa vidare, men det är faktiskt så att jag avstår från vissa andra saker. Jag tittar exempelvis inte särskilt mycket på tv. Jag är sällan ute och fikar med kompisar på vardagskvällar och går inte på bio eller ut på krogen särskilt ofta.

En 1,5-åring här hemma bidrar i och för sig delvis till detta, men så också kärleken till löpningen. Jag väljer att springa på min lediga tid. En stor fördel är att jag har en sambo som är näst intill lika springtokig som jag. Det underlättar förmodligen mer än jag kan förstå.

Men i övrigt har jag lite tips att dela med mig av till dig som gärna vill lägga mer tid på träning men ännu inte riktigt fått till det.

Tips nummer ett är att väva in konditionsträning på vägen till och/eller från jobbet. Att transportträna kräver lite logistikplanering men det behöver inte vara så svårt. Om du ska springa till jobbet krävs att du har tillgång till duschmöjligheter. Finns inte detta får du kanske nöja dig med hemvägen.

Cykel kan bli lite klurigare att bara ta ena vägen, men kanske kan du och cykeln få skjuts med någon till jobbet? Att förvara ombyten och duschgrejer på jobbet är bra, då slipper du bära dem med dig varje dag. En bra ryggsäck är dock en fördel ändå eftersom du ofta har lite små­saker du vill ha med dig. Har du lite för långt till jobbet kanske det är möjligt att ändå ta en del av sträckan? För kort är ingen ursäkt, det är ju bara att ta en omväg!

Tips nummer två är att styrketräna hemma. Detta kräver visserligen lite kunskap om vad och hur du ska göra, men det finns många bra böcker på området samt mycket information på nätet.

Det kan också vara värt att köpa några timmar med en personlig tränare först så att du kan bygga upp en övningsbank samt lära dig rätt teknik. Det kostar visserligen en del, men jämför du det med kostnader för ett gymkort (som du kanske inte ens använder!) känns det förmodligen lite bättre.

Det går att få det riktigt tufft samt att köra igenom hela kroppen helt utan redskap, men med några få saker som en balansboll, ett gummiband, några hantlar eller en kettlebell kommer du ännu längre. Lycka till!

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Hallå  👋

Vill du läsa senaste numret av vårt låsta Månadsmagasin gratis på webben? Skriv upp dig på nyhetsbrevet så skickar vi det på mejlen.

Läsare av nyhetsbrev får 👇

✔ Senaste rubrikerna två gånger i veckan

✔ Utvalda reportage på söndagar