Tunnelbanechef till svars

MTR, som driver tunnelbanan i Stockholm, vill bestämma själva när de anställda ska få ta semester. Trötta på att företaget inte lyssnar stormade ett hundratal anställda företagets huvudkontor i tisdags.

Inrikes
Foto: Axel Green

Peter Viinapuu, vd för MTR, blev hårt ansatt när hundratalet missnöjda anställda intog företagets huvudkontor i tisdags. Intåget skedde i samband med en manifestation utanför kontoret anordnad av fackförbundet Seko i protest mot företagets personalpolitik.

– De vill öka sina vinster på bekostnad av personalen. De anställda jobbar fler helger än förut, kan inte ta sina matraster och vi har spärrexpeditörer som inte ens kan gå på toaletten. Vi förstår att de vill tjäna pengar, men de måste ha en bra personalpolitik för det är ändå vi som producerar här, säger Jannis Konstantis, ordförande för Seko klubb 111.

Sedan företaget tog över driften 2009 har flera omorganisationer och förändringar genomförts. Men droppen som fick bägaren att rinna över den här gången var en planerad förändring av semestersystemet. Enligt planerna ska personalen redan i februari ha lämnat in ansökan om vilka veckor de vill vara lediga. Om inte tar sig före­taget rätten att själva bestämma över ledigheten. 

Inne på huvudkontoret fick en stressad vd svara på de anställdas upprörda frågor. Pressen var inte välkommen in, men Arbetaren har tagit del av en videoupptagning från mötet.

– Vi måste kunna vara säkra på att till den kommande sommaren kunna ge er den semester som ni enligt lag har rätt till och att vi som bolag kan leverera till SL vad SL beställer. Då behöver vi hitta en form hur vi kan göra det, sade ­Peter Viinapuu med höjda armar till de församlade.

Men spärrvakten Sandra Altamirano är inte imponerad av vd:ns svar.

– Jag köper inte hans snack för fem öre. När de vann anbudet 2009 gick de ut med att de var ett transparent företag som skulle göra det bättre för oss anställda. I stället har vi ständig underbemanning och övervakning. Peter påpekar hela tiden att vi har en dialog, men det är ensidig kommunikation och nu vill företaget välja ensidigt när vi ska ha semester.

Enligt facken i tunnelbanan är semesterförändringen bara toppen av ett isberg. I tunnelbanan arbetar en rad olika yrkesgrupper och varje grupp har fått se sina villkor försämras under de senaste tre åren. Städarna har fått kraftigt ut­ökade städområden. Spärrexpeditörerna kan inte lämna spärren för att gå på toaletten och förarna har fått mer pressade scheman som lett till att de måste köra i fem timmar utan rast. När vd:n inför de protesterande anställda försäkrade att ­företaget arbetar för att alla ska känna att de är nöjda och stolta över att arbeta åt företaget möttes det både av suckar och fniss.

– Arbetsmiljön är ett stort problem. MTR har en slit och släng-attityd mot personalen. Överlag är de flesta arga och det råder lite upprorsstämning, säger Charlie Lundgren, spärrexpeditör och med­lem i tunnelbanans syndikalistiska driftsektionen, DSTS. 

Efter mötet med vd:n säger Jannis Konstantis att han inte är nöjd med Peter Viinapuus svar, men också att han inte förväntat sig annat. Både fack och oorganiserade anställda är trötta på att inte bli hörsammade. Bland de anställda börjar också snacket gå om att strejka vilt. På en blogg som drivs av anställda uppmanar man arbetskamraterna att under pågående vecka inte arbeta övertid.

– Det finns ett stort utbrett missnöje och nu måste det komma konkreta förbättringar. Om de inte lyssnar kommer det här missnöjet att visa sig på ett annat sätt.