Clownansikte i militärbyxor

Scen
Foto: Mats Bäcker

Händels opera Julius Caesar blir på Folkoperan i Stockholm en lekfull och färgsprakande uppsättning där maktens män får sina slängar. Krigsherren Akillas har militärbyxor och samtidigt ett clown­ansikte. Vad är krig annat än ett fånigt spel?

Julius Caesar i regi av Cisco Aznar är något av det mest lekfulla som setts på svensk operascen på länge. Sångarna och dansarna är som figurer ur en dröm. Ingen är bara en enkel gestalt, allt är dubbelt eller mer. Dansarna är alla väldigt androgyna, ofta går det inte att avgöra vem som är man eller vem som är kvinna. Frågan är om det ens spelar någon roll? Kvinnor spelar mansroller och män har kvinnokläder och högklackade skor. 

Under barocken spelades dessa roller av kastrater. I senare epoker bytte man till barytonröster för att det skulle låta mer maskulint. Nu kan man antingen ta countertenorer, som Ptolemaios, eller altar, som Caesar. Jag tycker om det där spelet, att pojkar kan vara kvinnor eller kvinnor män. Det blir än en gång som när barn leker, att alla kan spela alla roller – även könet är en roll, säger Cisco Aznar i programmet till Julius Caesar.

 

Spelet börjar med att en orm biter Egyptens drottning Kleopatra och hon dör. Hon blir då hämtad av änglar till ett drömlikt palats, Drottningarnas dal i Egypten, där andra döda drottningar väntar. I vänterummet till nästa existens leker de fram operan Julius Caesar och deras spel blir en egen pjäs i pjäsen.

Änglarna är gatubarn från favelona i Brasilien där Cisco Aznar har jobbat med danskurser och teater. Gatubarnen dansar och mimar som en tyst änglakör på den stora filmduken, formad som ett stort öga.  

En stark scen är när Julius Caesar besöker Ptolemaios – två mäktiga män möts och de ler mot varandra och uppför sig diplomatiskt, men på filmduken bakom dem ser vi vad de egentligen vill göra med varandra, hur de lurpassar för att kunna sätta dolken i den andre. En dansare drar en lång lina med massor av små flaggor längs med scenen och mötet kan vara ett av alla de internationella stormöten där mäktiga män spelar sitt spel.

 

Scenkläderna är en färgsprakande blandning av olika tider: Commedia dell’arte och cirkus möter stjärnor i amerikansk 1950-talsfilm blandat med moderna kläder, allt på en och samma gång.

Händels musik är mjuk och skir som en vårbäck och bygger mycket på stråkar med klanger av flöjt, fagott, hord och cembalo. Lekfullt som i en dröm och experimentellt.

Folkoperans uppsättning av Händels barockopera Julius Caesar är ett spännande allkonstverk där dans, musik, sångare och en stor filmduk på scen samverkar i ett ständigt flöde. Hela tiden händer flera saker samtidigt och historien om Kleopatras och Julius Caesars maktstrider speglas i nutiden.