Uber saknar svensk representation. När Arbetaren vill ha svar på våra frågor vänder vi oss därför på måndagen till pr-byrån Burson Marstellers svenska kontor. På tisdagen meddelar en av byråns konsulter att Ubers kontor i London vill ha frågorna skriftligt, och lovar göra vad han kan för att kunna återkomma med svaren via e-post innan […]
Uber saknar svensk representation. När Arbetaren vill ha svar på våra frågor vänder vi oss därför på måndagen till pr-byrån Burson Marstellers svenska kontor. På tisdagen meddelar en av byråns konsulter att Ubers kontor i London vill ha frågorna skriftligt, och lovar göra vad han kan för att kunna återkomma med svaren via e-post innan veckans nummer går i tryck.
Sent omsider kommer ett mail från Ubers pressansvarige Harry Porter.
När vi intervjuar fack och branschorganisationer i Sverige är omdömena om Uber mycket hårda:
Claudio Skubla, kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet:
”Det handlar om klassisk svarttaxiverksamhet där förarna varken har trafiktillstånd för persontransporter eller försäkringar för yrkesmässig trafik. Därför måste vi ligga på och uppvakta så väl politiker som myndigheter för att mota Olle i grind, det gäller att få ett stopp för det här redan nu.”
Mattias Schulstad, utredare på Transportarbetareförbundet:
”Det blir ju svårt att föra dialog med ett företag som inte påstår sig ha något ansvar. På sikt riskerar det här att slå ut taxibranschen och det leder också till att man börjar ifrågasätta begrepp som kompetens, säkerhet och yrkeskunnighet. Det handlar helt enkelt om att arbetsgivaren får ännu mer makt över arbetssäljaren.”
Vad är Ubers kommentarer till detta?
”Uber har ett antal tjänster i Sverige – UberX, UberBLACK UberLUX – som har alla nödvändiga tillstånd, och majoriteten av våra förare har taxikörkort. Sedan testkör vi samåkningstjänsten UberPOP. Denna tjänst är inte öppen för allmänheten, och den är framtagen för att bilägare ska kunna få tillbaka kostnaden för att äga en bil. Det är viktigt att komma ihåg att Uber inte har några anställda förare, utan tillhandahåller en teknisk lösning för att koppla ihop förare med kunder.”
Enligt Sveriges Radios granskning betalar endast en tredjedel av de som registrerat sig på UberPOP skatt på sina intäkter. Vad är Ubers kommentar till detta, speciellt relaterat till anklagelserna från bland andra Svenska Taxiförbundet om “klassisk svarttaxiverksamhet”?
”Uber försöker göra det så lätt som möjligt för våra förarpartners i Sverige att förstå sina skyldigheter och betala in skatt. Vi för också diskussioner med ett revisorsföretag för att kunna erbjuda våra förarpartners en kurs så de fullt ut förstår sitt ansvar gentemot skattemyndigheten.”
Hur har företaget resonerat när man gjort det så omständllgt att nå någon ansvarig, samtidigt som både fack och arbetsgivarorganisationer inom den svenska taxinäringen kritiserar Uber så hårt?
”Vi föredrar att fokusera på vår egen verksamhet, men naturligtvis följer vi uppmärksamt vad som sägs i media, och vi arbetar hårt på att vara så tillgängliga det går för alla journalister.”