Natten till tisdag bröt busstrejken ut i Stockholms län. Strejken handlar både om lön och bussförarnas arbetsmiljö. Arbetaren har träffat medlemmar från både Kommunal och sympatistrejkande Storstockholms Transportsyndikat och de flesta hävdar att vilotiden är den viktigaste frågan.
Klockan tio på tisdagsmorgonen samlade Kommunal Söderort till ett första strejkmöte vid bussparkeringen i Midsommarkransen. Kaffetermosar och röda tröjor trängdes i solgasset när Peter Björklund från Kommunal tog till orda.
– Det handlar om vår arbetsmiljö och rätten att vara utvilad, säger han och syftar på Kommunals krav om 11 timmars vila per dygn och en ramtid på arbetspassen på högst 13 timmar.
I Bussarbetsgivarnas avtal ligger vilotiden på 9 timmar och ramtiden på 13, 5 timmar Lönen anser han kan diskuteras om Kommunal får igenom kraven som handlar om vilo- och arbetstider. Detta visade det sig dock finnas delade meningar om då en man på mötet i protest säger att lönen visst är en viktig fråga.
I Bussarbetsgivarnas avtal finns även rätten till behovsanställning kvar, vilket Kommunal anser skapar otrygghet för medlemmarna eftersom många arbetsgivare väljer den anställningsformen framför tillsvidareanställning.
Camilla Lisell har jobbat för Busslink Söderort i 20 år. Hon skulle egentligen ha börjat sitt arbetspass tidigt denna morgon men begav sig i stället till ett strejkmöte i Midsommarkransen.
– Vilotiden är det viktigaste kravet. Som det är nu med nio timmars vilotid mellan två arbetspass hinner man ju knappt hem för att äta och sova, säger hon.
Hon är själv kombijobbare, vilket innebär att hon förutom att köra bussarna även tankar och tvättar dem. Lönekravet anser hon inte vara lika viktigt även om det inte skulle skada med lite mer pengar i lönekuvertet.
Även syndikalisterna i Storstockholms Transportsyndikat har tagit ut sina medlemmar i sympatistrejk. De anser att eftersom bussföraryrket är ett viktigt yrke för samhällets fungerande bör förarna ha ersättning och arbetsvillkor som matchar deras ansvar. Syndikalisterna är över lag nöjda med Kommunals krav och tycker att det är bra att man lyft upp arbetsmiljöfrågan i stället för att bara prata om ekonomi.
– Sedan tycker jag inte att det är så bra att man centralt i Kommunal bestämmer om hur man ska kompromissa, det är inget medlemsbeslut. Där har vi en annan demokratisyn, säger Lennart Markebo, som jobbat på Swebus AB sedan drygt ett år tillbaka, under ett förberedande strejkmöte i Stockholms LS av SAC:s lokaler.
Olle Godenius, bussförare som kör för Busslink AB, också närvarande på mötet, anser att arbetsmiljöfrågan för bussförarna förutom deras egen livskvalitet även handlar om säkerheten för passagerarna.
– Det är ju människor vi kör, inte varor. Det är oansvarigt av arbetsgivarna att ge oss nio timmars vilotid! Säkerheten får stå tillbaka till förmån för ekonomiska intressen, säger han.
Även frågan om anställningsformer togs upp och här anser syndikalisterna att det krävs en kraftig förbättring av läget.
– Som det är nu är nästan var tredje förare visstidsanställd vilket innebär att varje arbetspass blir en ny anställning. Det medför stora problem för oss förare vad gäller planering av vår tid, säger Lennart Markebo och hoppas att Kommunal inte viker sig i frågan.