Jag måste en smula generat erkänna att jag inte har hört talas om dig eller din musik förut. Anledningen till det kan kanske spåras i de svar jag fick när jag försökte hitta din musik på nätet efter att ha läst debattartikeln. Jag möttes av ”Din sökning matchade inga torrenter”, ”Din sökning – ’Sofia Jönsson’ […]
Jag måste en smula generat erkänna att jag inte har hört talas om dig eller din musik förut. Anledningen till det kan kanske spåras i de svar jag fick när jag försökte hitta din musik på nätet efter att ha läst debattartikeln. Jag möttes av ”Din sökning matchade inga torrenter”, ”Din sökning – ’Sofia Jönsson’ – matchade inte något dokument.”
Det enda ställe där jag hittade dina mp3:or var din egen sida, så om du vill avlasta bandbredd och få fler besökare rekommenderar jag att seeda dina låtar på The Pirate Bay.
Detta tolkar jag som att du personligen inte har ”drabbats” av fildelning i någon vidare utsträckning, så det måste då vara något annat som ligger till grund för att du inte får betalt. Eller så är det just här vi har problemet. De som fildelas är de som är populära och därmed drar folk till spelningarna. Då har de något konsertarrangörerna vill ha och behöver inte ställa upp för struntsummor.
Precis som du tycker jag att det är ett problem när man ser konsten som en fri abstraktion, men detta på grund av att det föder myten om upphovsrätten som en garanterad lön för artister och konstnärer. Det finns åtta miljoner sätt att skapa och de har alla olika förhållanden till upphovsrätt och digital kommunikationsteknologi.
För de flesta musiker betyder skivförsäljning en klumpsumma kring jul, men annars en betydelselös intäkt relativt andra. Det är meningslöst att diskutera ersättning för fildelning när, som du påpekar, a-kassa och CSN är bland de störta intäktskällorna för unga musiker.
Låt oss slänga myten om upphovsrätten som en slags garanterad lön för musiker på samma historiska skräphög som myten om att pengar försvinner vid fildelning, i stället för att gå till andra kulturupplevelser, vilket senaste årets rekordhöga betalvilja för levande musik tyder på.
Visst ska inte kulturen, som du säger, vara helt utlämnad till marknadskrafter. Det är därför vi också har en kulturpolitik som på olika sätt subventionerar kulturutövning, från filmproduktion och lyrik till musikskola och replokaler. Men perspektivet förskjuts något när tonsättning, producering och framförande av ett verk är samma sak, när Stim deltar i Bahnhofrazzian där man betalt en infiltratör för att sätta upp en piratserver som man sedan slår till mot och när nät-radiostationer betalar en Stim-avgift som inte går till deras musiker utan till artister som spelas på radio.
När det, som i dag, krävs massiva polisinsatser för att upprätthålla underhållningsindustrins affärsmodeller, hänger de modellerna på en skör tråd. Musik-klimatet har förändrats radikalt och då måste även vårt perspektiv göra det.
Valet mellan om vi ska ha fildelning eller ej finns inte
i dag. Vi har fildelning. Varje försök att stoppa den har hittills lett till massiva rättsövergrepp. Debatten handlar inte om ifall artister, sjuksköterskor eller bilförsäljare ska få si eller så mycket betalt. Det handlar om vad man kan ta betalt för. Med digital kommunikationsteknik i snart var mans hand blir det svårare att ta betalt för information. Den går att kopiera och kommer att kopieras, oavsett vad lagar eller moral anser. En miljon svenska fildelare kräver inte att få ladda ner gratis. De gör det.
Vissa ser detta som kulturens utarmning, vissa lär sig gilla läget och ser till möjligheterna. De ser att en global fri informationsspridning kan få miljoner människor att upptäcka ens musik och om bara en bråkdel av dessa ser en livespelning eller köper en skiva kan man tjäna mer än om man skulle få en intäkt från varje person i en liten målgrupp. Låt oss förskjuta debatten till vad dessa friska, pigga och upptäcktslystna själar kan lära oss, snarare än vad de trötta och bittra ser rasa framför deras ögon.