Sommarföljetongen: Högspänning – del 4

1.2

Hösten 2014 visade sig mina symptom för första gången. Jag hade precis dragit i gång en ambitiös skrivuppgift för mina treor där de i uppsatsform skulle undersöka händelserna på Hvitfeldtska sommaren 2001. Under EU-toppmötet alltså. I folkmun känt som Göteborgskravallerna. Staden upplät ju nämligen ett antal kommunala skolor åt de tillresta demonstranterna att bo på, bland annat Schillerska och Hvitfeldtska.

De flesta som bodde på skolorna var fredliga och stillsamma, men där fanns också mer eller mindre konfrontativt inriktade grupper som Vita overallerna och Antifascistisk aktion. Torsdagen den 14:e juni spärrade polisen av skolan med containrar efter att spanare observerat stenar och andra tillhyggen på området, vilket ledde till sammanstötningar och många gripanden. Än i dag råder det delade meningar om beslutet att inringa skolan var spontant eller en del av en förberedd strategi, men de flesta är överens om att oroligheterna kring Hvitfeldtska gymnasiet var startskottet till kravallerna som rasade i stan de följande dagarna.

Som utgångspunkt tittade vi på några inslag som jag klippt ihop från Uppdrag granskning och dokumentären Terrorister – en film om dom dömda, regisserad av Stefan Jarl och Lukas Moodysson. Eleverna fick också ett häfte där den samtida kvällspressens krigsrubriker samsades med exempelvis Erik Wijks mer sansade sammanställning. [21] Jag var själv väldigt nöjd med uppgiften, såg den som en nyttig övning i kritiskt tänkande, kanske den viktigaste egenskapen för lärare att förmedla i dessa tider av faktaresistens, oavsett ämne. Dessutom var den möjlig att koppla till Vygotskijs teorier om autentiska aktiviteter och lärandet som en social process i elevens närmiljö. Genom att ta del av artefakter, läsa tidigare texter och själva producera nya texter skulle eleverna kunna skriva sig fram till ett möjligt svar på frågan vad det egentligen var som hände på deras egen skola den där sommardagen för snart femton år sedan. [22]

Till en början var eleverna mest apatiska och uttråkade, som de brukar vara. Elever är som gräsklippare, man måste dra i snöret ett par gånger innan de kommer i gång. Många visade sig ha väldigt vaga begrepp om vad som hänt, mycket var missuppfattningar och ren hörsägen, »Jo, polisen sköt ju typ ihjäl tre personer nere vid Vasaplatsen, en ren avrättning var det.« Som mest hördes några halvkvävda protester från de som hade ett förestående engelskprov. Men så tittade vi på tv-inslagen (det felar sällan, inget får i gång unga hjärnor som rörlig bild) och plötsligt blev diskussionerna livliga, stundtals nästan hätska. Vissa var upprörda på polisen (på en filmsnutt såg man hur en polisman bryskt ryckte ned en ung flicka från en container) medan andra klankade ned på de maskerade demonstranterna, »så fega de är, varför kan de inte stå för sina åsikter?«. När jag delade ut skrivuppgiften hade alla glömt sina förbehåll, alla var ivriga att komma i gång och återkomma nästa vecka med ett utkast att jobba vidare med.

Det blev torsdag och jag satt en halv dag och en hel kväll med att rätta ettornas grammatiktentor och det blev fredag och jag hade just haft en rätt så lyckad lektion i litteraturhistoria där vi tröskat oss igenom den ökänt träiga medeltida litteraturen (Rolandssången, Tristan, Romanen om rosen) på ett sätt som ändå måste kallas för lustfyllt och jag var på väg till Ica Focus för att handla lite godsaker till kvällen, kanske en grillad kyckling eller en paj från delikatessdisken och så några strömmingsfiléer till katterna. Då ringde mobilen.

Av vad han fått höra av sin son var det rena rama kommunistföreläsningen jag hållit, ett försvar för vänsterns våld.

Det var en pappa till en av mina elever i klassen som fått skrivuppgiften om Hvitfeldtskakravallerna. Han var minst sagt upprörd. Mannen informerade mig om att han minsann arbetade som polis (civilanställd, det vill säga inte en riktig polis, skulle det senare visa sig) och tog mycket illa vid sig å sina kollegors räkning. Av vad han fått höra av sin son var det rena rama kommunistföreläsningen jag hållit, ett försvar för vänsterns våld. När jag försökte protestera höjde han rösten på de där obehagliga sättet som män gör för att behålla övertaget i en diskussion och fortsatte att berätta att han under resten av eftermiddagen tänkte ringa runt till de andra föräldrarna i klassen och höra vad de tyckte om att få sina barn indoktrinerade av någon slags terrorapologet.

När han lagt på stod jag villrådig och häpen mitt i Vasaparken och kände en väldig hetta över kinden där jag under den senaste kvarten pressat mobilen mot örat och förgäves försökt få en syl i vädret. Min aptit hade försvunnit. Jag hoppade på sjuans spårvagn och åkte hem och la mig i soffan, helt tom. Det hettade fortfarande i min kind, först senare på kvällen när jag hällt i mig ett par glas iskallt trögflytande Stolichnaya släppte det.

Man kan tycka att polispappans protester borde gett mig kalla fötter, men i stället gick jag vidare som planerat. Att bara köra på och inte stanna upp för eftertanke och reflektion är väl en av mina svagheter, antar jag. Kanske blev det mitt fall. Hur som helst så la jag under följande vecka fram uppgiften för resten av mina treor. I de flesta klasser gick det utan problem, men i S3EF opponerade sig genast den rågblonda Felicia Falkensten, eller som jag kallade henne för mig själv, Felicia Fascist. Felicia var inte bara välskapt och välklädd, hon var också aktiv som ungdomspolitiker i den nya tidens rörelse, SDU, Sverigedemokratisk Ungdom. [23] För mig framstod de som en ondare, mer utstuderad variant av min egen tonårs ungmoderater. Brackor i dräkt och kavaj med det blonda håret käckt på sned, taktfast marscherande under gula fanor kallade de samman Europas unga för att kämpa mot de muslimska horderna. De gav mig rysningar.

Och nu satt Fascisten, jag menar Felicia, och agiterade för sin sak i det att hon hetsade klassen mot »dreadsmongon och otvättade hippies som tilläts ta över våra gator«. Förgäves försökte jag förklara filmklippen från Vasaplatsen med att modet såg annorlunda ut då, att allt som ligger tio, femton år tillbaka i tiden ser fult ut, att de själva kommer se fula ut när de blickar tillbaka och förresten var det inte relevant, nu skulle vi gå igenom häftet jag delat ut. Men Felicia hade tillfälligtvis vridit makten över rummet ur mina händer, den känsliga osynliga överenskommelse mellan en majoritet och en minoritet om att underordna sig och låta sig vägledas. Nu var det hon som härskade över rummet, nu var det hon som tryckte på knapparna. »Jag vill inte göra nån äcklig dreadsuppgift«, stönade Becca längst bak i salen, »Varför hade de dreads? Trodde de att de var afrikaner liksom?«, undrade Samir. »Fula var de i alla fall«, fyllde Teo i. Felicia log och rättade till sitt hårsvall.

Nästa dag blev jag uppkallad till Åsas rum. Lasse Bengtzons gamla regim var som bortblåst. Borta var oljeporträtten på forna tiders rektorer, borta var de murriga plyschfåtöljerna, framför allt var den behagligt sura pipdoften [24] nogsamt sanerad. I stället var rummet sobert inrett i björk och pastell, med monsteror i fönstren och soffkuddar från danska designermärket Hay. Åsa tog emot mig klädd i svart kavaj och med en massa kajal runt ögonen, hon såg ut som om hon sjöng i ett postpunkband i mitten av åttiotalet.

Ett slag förvillades jag av all denna yta, tänkte att det här är nytt och radikalt och därmed bra, började förvänta mig beröm snarare än bannor. Sedan började Åsa prata, och mitt hopp om den människan gick förlorat. Kontentan var att det kommit klagomål på min skrivuppgift från flera håll och utifrån den bild Åsa fått lät den »minst sagt olämplig«. Hon rådde mig nu att »släppa stoltheten«, vara inlyssnande och gå vidare med det som var verkligt relevant, exempelvis förberedelserna för de nationella proven.

Egentligen hade jag komponerat ett litet försvarstal, dessutom hade jag med mig allt material kring uppgiften i väskan, redo att visa och gå igenom, peka på att uppgiften inte alls tog parti för den ena eller andra sidan utan tvärtom uppmuntrade eleverna att tänka själva. I stället satt jag stum och stirrade på det kalejdoskopiska mönstret på den stora metallbricka som var placerad på bordet framför mig, förlorade mig ett tag i mönstrets former och möjligheter. Plötsligt märkte jag att det blivit tyst och att Åsa såg på mig med ett leende som jag inte kunde uppfatta som annat än ironiskt. »Eller hur?«, sa hon. Utan att svara reste jag mig upp och gick.

Följande dag försökte jag förgäves ta upp saken med min ämnesgrupp. En rektor som aktivt försöker styra den enskilda lärarens undervisning, det borde väl ändå få folk att höja på ögonbrynen. Men nej, uppbackningen var i det närmaste lika med noll, snarare var de minst lika kritiska som Åsa.

Monika, som jag alltid respekterat och som är en av få kvarvarande kollegor som jag kan ha en initierad diskussion om samtidslitteratur med, visade sig anse att »de där hemska händelserna« var ett trauma för hela staden, ett sår man inte borde riva upp i onödan, helt enkelt något att inte rota i utan lägga bakom sig och helst glömma fullständigt.

Och så Tanja då, nybakade lilla fettpärlan Tanja som lyckats ta sig igenom svensklärarutbildningen utan att ens kunna ta ut satser ur en mening (ibland undrar jag var de sysslar med därborta i Språkskrapan nu för tiden), som aldrig hade koll på mötestider eller HR-konferenser och av någon anledning utsett just mig till ställföreträdande kalender (dessutom envisades hon med ovanan att kontakta mig privat, via Facebooks meddelandetjänst, ibland mitt i natten. Gud så skönt det är att slippa allt det där nu), Tanja stirrade glosögt framför sig medan hennes påssjuketjocka kinder smaskade på den apelsin hon metodiskt skalat de senaste tio minuterna och så bröt hon in på gnällbältesmål »Jaa, det där med politik är ju känsligt. Jag tänker att det är bäst att undvika det helt, risken är ju att man kränker en elev som har en annan uppfattning«.

Såg upp, fokuserade på en punkt i taket för att inte börja gråta.

Jag svalde ett par gånger och lutade huvudet bakåt. Såg upp, fokuserade på en punkt i taket för att inte börja gråta. Blev plötsligt väldigt medveten om de starka lysrören i vårt arbetsrum. Vitt och elakt sken de ned på mig, ett obarmhärtigt ljus. En droppe svett rann långsamt ned för min nacke tills den fångades upp av bh-kanten.

Den helgen satte det i gång. Jag minns det alldeles tydligt. På lördagen hade jag varit ute i trädgården och rensat ogräs och plockat upp en halväten trast som Willy lämnat efter sig. Efteråt gick jag på toaletten för att tvätta av mig och såg mig själv i spegeln. Jag ropade faktiskt till, så häpen blev jag. [25] Jag var alldeles illröd i ansiktet. Som en rodnad, fast starkare. Värst var det runt kinderna och i pannan. Nu förstod jag vad det var som känts de senaste timmarna, som en solsveda fastän det var mulet ute. Med en märklig känsla gick jag till sängs den kvällen, som en smygande oro.

Mitt i natten vaknade jag med klåda över hela kroppen. Som om små, små myror vandrade över min lekamen. Jag kliade och kliade, men pirret och stickningarna dök upp på ständigt nya ställen, än i hårbottnen, än på skinkorna, än i armvecket. Till slut tröttnade jag på att ligga och riva mig utan gick upp och tog en varm dusch och skrubbade av mig ordentligt med den där rejäla borsten jag köpte när vi var på studiebesök i Finland. Efteråt smorde jag in mig med en härligt fet kräm och bytte till rena, svala sängkläder. Det hjälpte, tillfälligtvis. Men redan nästa natt var den där igen, klådan. Nu tillsammans med svettningar som kom stötvis, i vallningar. Jag svettades mängder, flera deciliter kändes det som.

På måndagsmorgonen såg jag ingen annan lösning än att byta sängkläder igen, det gick att vrida vätska ur dem, så blöta var de. Och mitt ansikte såg hemskt ut, inflammerat och lysande som en stoppsignal. För första gången på evigheter anlade jag en makeup på en vardag. Vad skulle jag göra, jag kunde ju inte komma till skolan och se ut som en kokt kräfta. Men pudret kändes varmt och stickigt i ansiktet, som en torr mask som hindrade hyn från att andas. Och så svettningarna på det, som skapade djupa fåror i mitt ansikte och fläckade ned min tröja. Jag såg inte klok ut men hade inget val, det var ut på manegen som gällde och bena ut subjekt och predikat och rumsadverbial ena timmen och syssla med stilistik andra timmen. Mellan lektionerna blev det ett himla spring till toaletten för att gömma undan det värsta.

Usch, jag minns inte mycket av den veckan. Tvåorna tragglade vidare med litteraturhistorien och treorna fortsatte arbeta med Hvitfeldtskakravallerna (ja, jag stod på mig) men jag mäktade inte med att leda dem vidare, att ta tag i de lösa tampar och trevande försök de slängt ur sig, så det bidde en tumme, mestadels slappa redogörelser, vagt modifierade Wikipedia-artiklar och en massa löst tyckande.

På torsdagen samlades Torgnys tjejer hemma hos Carin i Haga. Carin bjöd på karelska piroger och hemmagjord rabarbersaft och vi hade en riktigt trevlig diskussion om de sista sextio sidorna av Monika Fagerholms Den amerikanska flickan. Efteråt var det som vanligt samkväm för dem som ville. Carin tog fram en flaska Dubonnet och jag blev förtrolig med henne och Annika. Jag berättade om min hemska helg och ännu värre vecka. Carin och Annika, som båda är lite äldre än jag, gav varandra en menande blick och sa nästan i mun på varandra »klimakteriet!«. De såg närmast nöjda ut, som om de tänkte: du också, äntligen.

När jag stod på Järntorget och väntade på vagnen och kände kinderna glöda trots att termometern krupit ned till bara fyra grader tänkte jag klimakteriet, nej, det här är något annat.

 

1.2.1

Så fortsatte hösten, segade sig blåsigt jämngrå mot oktober. Långsamt lärde jag mig hantera min nya belägenhet. Jag tog alltid med mig ett klädombyte till jobbet utifall jag skulle bli för svettig och jag gick till en dermatolog som gav mig diagnosen rosacea, en hudåkomma som ger röd och irriterad hy, främst i ansiktet. Jag fick tips på en lämplig, mild och parfymfri ansiktstvätt och diverse krämer och geler som lyckades dämpa det värsta av rodnaden. Och hos en jättetrevlig tjej på Åhléns sminkavdelning fick jag sitta ned och bli uppiffad med den senaste trenden, mineralsmink. Genast kändes mitt ansikte svalare, och det såg så jämnt ut, fint och skirt, nästan porslinsaktigt. Lite på skoj testade vi några läppstift också och jag kunde inte låta bli att le åt min spegelbild där jag satt i den svarta regissörsstolen och gjorde pussmun med karmosinröda läppar, jag såg ju riktigt fräck ut!

I ett infall målade jag läpparna inför nästa arbetsdag. Jag vet inte varför, jag var nog bara i behov av att muntra upp mig. Lite pirrigt fnissig gick jag in och satte mig i personalrummet och kände mig som ett mellanting mellan en clown och en filmstjärna. Men ingen la märke till min förändring, eller så låtsades de bara inte om den. Så typiskt för den lite missunnsamma lutherskhet som råder bland lärarkåren. Och så klart låg diskborsten nedslängd i vasken igen, trots att det finns en krok att hänga den på och trots att jag klistrat upp en lapp i ögonhöjd som informerar om detta. Men nej då, i stället för att hänga på tork låg den och gonade sig bland smutsdisken där bakterier och andra godsaker gror. Ibland undrade jag om det var någon som tog för vana att slänga ned den där på rent jävelskap, för att driva med mig.

Ibland undrade jag om det var någon som tog för vana att slänga ned den där på rent jävelskap, för att driva med mig.

Min första lektion för dagen var med N2AB, ett piggt och diskussionslystet gäng som ofta brukade göra mig på gott humör. Särskilt fanns där en sällsynt lysande guldklimp som hette Åskar, Åskar Hofström. Ett tvättäkta kulturbarn, pappan var psykoanalytiker och mamman hade suttit i redaktionen för Ord & Bild, och som sådan i besittning av oändliga mängder av det Pierre Bourdieu kallade för kulturellt kapital. [26] Redan i ettan var han omtalad för sina märkliga konstverk och små happenings som gränsade mellan eklektisk udd och ren vandalism, och hans tvåmansband Jung Kids hade gjort smärre succé under de återkommande aulaföreställningarna. På senare tid hade Åskar mer och mer intresserat sig för trycksaker, bland annat hade han visat mig vackra små häften i neon och kräppapper som han framställt på en gammaldags risograf. Motiven var allt från muskulösa barbarer till gulliga katter.

Egentligen hade väl Åskar passat bättre in på det frisinnade Schillerska med sina många estetelever, på det lite mer traditionella Hvitfeldtska framstod han som något av en udda fågel, men det var väl också det som gjorde att han sken lite extra och gjorde honom omåttligt populär hos både tjejer och killar, jag hade tappat räkningen på hur många flickvänner han omgett sig med, och hans manliga följe som med varierande grad av framgång försökte imitera hans stil (en blandning av svindyra märkeskläder och paltor som till synes slumpvis plockats upp från de allra billigaste second hand-butikerna) var stadigt växande.

Framför allt uppskattade jag Åskar för hans litteraturintresse, eftersom föräldrarna prenumererade på New York Review of Books var han till och med bättre uppdaterad än jag, framför allt på den samtida amerikanska litteraturen. Hans stora favorit var David Foster Wallace (som jag själv tyckte var lite rörig med alla sina fotnoter) och så hade han tipsat mig om Tao Lin och den nya så kallade alt-lit-vågen, och faktiskt fått flera andra i klassen att läsa Tao Lins Twitter-influerade prosa (som jag också var kluven inför, men det viktiga var att de läste). Åskar var helt enkelt en dröm för en svensklärare, en sådan man träffar högst en gång på tio år.

När jag kom in i klassrummet sken Åskar upp, »Wow vad snyggt Lotta, way to go!« sa han och gjorde två tummar upp och det tog faktiskt några sekunder för mig att fatta att det var läppstiftet han syftade på. Jag skrattade till, det var en konstigt härlig känsla, som att själv vara sjutton igen. Hela lektionen gick som en dans, som en svävande, böljande dans. Efteråt dröjde sig Åskar kvar som han gärna gjorde för att plocka upp en tappad tråd från lektionen eller bara diskutera litteratur i största allmänhet. Just den här dagen pratade han om sin jakt på Steg för steg, en novellsamling av Thomas Pynchon som kom på svenska i mitten av åttiotalet i översättning av Einar Heckscher. Naturligtvis hade han läst det amerikanska originalet Slow Learner, men hans komplettistiska ådra ville få fatt på denna ökänt svårtillgängliga utgåva.

Jag hade ett vagt minne av att ha läst boken, över lag var jag rätt kallsinnig inför Pynchons paranoida pladderprosa. Men det sa jag så klart inte till Åskar, över lag aktade jag mig för att döma ut elevers smak, man fick ju vara glad för den lilla skara som trots allt läste frivilligt. I stället lyckönskade jag Åskar i hans sökande och såg hans långa gestalt försvinna ut i korridoren där några av hans många vänner väntade på honom. Tänk att den sista generationen litteraturälskare inte är född. Än finns det hopp för den tryckta boken, än har inte alla låtit sig förledas av de doftlösa, plastiga läsplattorna. Det finns fortfarande de som ser värdet i att öppna en flera decennier gammal bok, känna lukten av åldrat papper, stryka med fingertopparna över den gulskrovliga ytan och den nötta trycksvärtan och börja läsa. Det om något ger mig tillförsikt om framtiden.

I slutet av månaden skulle mamma fylla sjuttio. Hon påstod sig inte vilja bli firad, pratade till och med om att låta sätta in en annons i GP om att all uppvaktning på hennes högtidsdag undanbads. Jag ville ändå överraska henne med något fint, fyller man jämnt så gör man. Så jag lät en duktig amatörkonstnär måla ett porträtt på henne, han var en rullstolsburen make till en kollega. Efter en bilolycka var mannen förlamad från halsen och nedåt. Ett tag såg allt mörkt och förlorat ut, men genom konsten hade han hittat tillbaka till livet.

Jag överlämnade ett foto som han kunde utgå ifrån, en bild på mamma som jag alltid gillat. På fotot står hon lutad mot balkongräcket på Stadsteaterns övervåning som vetter ned mot Berzeliigatan och ser både finurlig och levnadsglad ut. Porträttet var inte gratis direkt, och tid tog det också, fastän jag beställt det redan på våren var det ännu några dagar innan bemärkelsedagen osäkert om det alls skulle bli någon tavla. Men till slut satt jag där på vagnen med motivet inramat och inslaget i silkespapper. Jag var spänd och osäker på hur det skulle mottas, och ändå hade jag aldrig kunnat räkna med det som sedan hände.

När jag kom upp i trappen hördes det röster och skrål inifrån mammas lägenhet. Jag plingade förvirrat på dörren och Märta P. Andersen, en kvinna som jobbat som maskör på teatern i många år och som mamma avskydde innerligt och kunde prata skit om i timmar öppnade glatt dörren: »Nämen Lotta, kommer du nu, mitt i tårtan!«.

Jag klev in i det varma och parfymtunga rummet där närmare tjugo lastgamla kvinnor var samlade.

Jag klev in i det varma och parfymtunga rummet där närmare tjugo lastgamla kvinnor var samlade. I en centralt placerad fåtölj satt mamma och mumsade på en bit schwarzwald och såg för en sekund påkommen ut, men fann sig snabbt medan hon hällde upp ett glas kroppstempererat dessertvin till mig. Hon hävdade att hon ändrat sig angående festen, det hade hon ju sagt till mig för flera veckor sedan, jag måste bara ha glömt det. Hon framförde det med sådan innerlighet att jag nästan trodde henne. Dessutom ville jag inte stå och argumentera inför en massa vetgiriga främlingar och vagt bekanta ansikten från min uppväxt, utan räckte fåordigt fram tavlan, vilken väckte stor uppståndelse och hänförelse när den avtäcktes. Alla var förtjusta, än mer så när jag berättade att den var målad av en man utan styrsel i armarna men som lärt sig placera penseln i munnen och med hjälp av precisa käkrörelser imitera händernas lätta schvung.

Den enda som inte såg alldeles betagen ut var mamma, som muttrade något om sin näsa som konstnären lyckats avbilda på pricken, han hade verkligen fångat mammas aningen udda men ändå vackra utseende. Men mamma var missnöjd, det var tydligt. Ändå fick hon på omgivningens anmodan snällt flytta på litografin av Åke Göransson och hänga upp porträttet på bästa plats. Åh så tjusigt det var, och åh vad alla ville prata med mig om den där udda figuren jag inte alls kände men fick försöka berätta om så gott det gick. Kunde han kanske leva på sin konst måntro? Och tänk att hans hustru ändå stannade kvar vid hans sida efter den där ödesdigra kvällen på E6:an!

Jag stannade en stund och åt en bit överbliven tårta, men blev inte långvarig. Mamma kunde inte låta bli, hon skulle tvunget pilla i det sår hon skrapat upp och började berätta för de som ville lyssna att »ja det kan man ju förstå att Lotta har en aversion mot födelsedagar, det kanske var därför hon inte ville komma i dag. När hon var tolv och bjöd till kalas och vi slet i dagar med att handla och baka och städa och dekorera och så kom det inte en enda flicka hon bjudit och hon blev så ledsen så ledsen och jag fick försöka dyrka upp dörren till hennes rum efter att hon låst in sig där i ett helt dygn, och …«. Jag reste mig och gick.

Några veckor senare hade jag vägarna förbi igen och fann att Åke Göranssons litografi åter hängde på sin gamla plats. Det var ett av hans mest berömda motiv, på en gata i Landala, ifrån tiden innan inläggningen på Lillhagen i slutet av trettiotalet. Vart porträttet på mamma tagit vägen vet jag inte, det var spårlöst försvunnet. Jag orkade inte fråga, ville inte veta svaret.

Den hösten hade jag även börjat på en kurs i jazzdans med min kollega Kicki, på Dansforum vid Heurlins plats. Det var jättekul till en början, så härligt att få röra på sig och få upp lite flås. När man väl lärt sig grunderna var vi en enda massa som rörde oss än fram, än bak och än åt sidorna i rummet och så framåtspark med benet och ett hopp med klapp på det, det var häftigt.

Vår lärare var en homosexuell vietnames som hette Dinh och han behandlade oss alla lika, oavsett om det var de ärtiga tjejerna som knappt var äldre än mina elever eller damen som kom dit med färdtjänst och ärligt talat kändes lite malplacerad, kanske hade hon sökt någon av seniorkurserna som blivit fulla. Men det spelade liksom ingen roll, när Dinh satte på musiken ur Cats eller ännu hellre Dirty Dancing och lät sin lilla tänjbara kropp bli till ett instrument för rytmen, inspirerande oss till att följa med, hänga på, då existerade inget annat varken före eller efter, oro, stress och krämpor var som bortblåsta.

Efteråt gick Kicki och jag till Solrosen, vi åt bara av salladsbuffén och drack vatten när vi ville vara nyttiga, och deras härligt ostdrypande vegetariska lasagne med en stor stark till när vi ville synda. Det var trevligt, på jobbet hade vi inte pratat jättemycket med varandra och jag blev ärligt talat lite förvånad när Kicki undrade om jag ville hänga på till jazzdansen som hon nyss börjat på. I efterhand har jag funderat över hur många andra hon frågat innan hon kom till mig. Hur som helst visade sig Kicki dela min fäbless för att göra samtidsspaningar, alltså privata varianter av långköraren på radio med Ingvar Storm och gänget. [27] Vi snackade och kacklade och skrattade och plötsligt plingade det i klockan för sista beställningen.

Det är svårt att säga varför jag slutade på jazzdansen. Jag tyckte ju det var roligt, det gjorde jag. Ändå väntade jag med bävan på att det skulle bli onsdag kväll igen, och den aktuella dagen vaknade jag med en gnagande nervositet jag inte kände igen men inte kunde beskriva som annat än rampfeber. En rädsla för att blotta sig, att stå sårbar inför andra. För mina besvär fortsatte med oförminskad styrka, och svettningarna blev inte direkt bättre av att jag ansträngde mig. Så fort jag fick upp pulsen rann det som floder. I början försökte jag gömma mig långt bak i rummet, där färdtjänsttanten och de överviktiga samlades under övningarna, men Kicki ville tvunget stå längst fram, där man såg Dinhs rörelser bäst och lättast kunde försöka efterapa dem. Jag försökte att inte låtsas om det, men nedanför mina fötter bildades en hel pöl av svett som jag klafsade runt i med mina nyinköpta gympaskor.

Första onsdagen i november hände det som inte fick hända, men som bara var en fråga om när tid, rörelse, friktion och gammal vanlig hederlig klantighet sammanföll i en perfekt enhet. Jag halkade i min svettpöl. Inte lite grann så där att man vinglar till och återfår balansen, nej en rejäl vurpa gjorde jag, pladask på golvet, jag tror till och med att det stänkte på dem som stod närmast.

Medan jag kämpade för att komma på fötter pausade Dinh musiken med den lilla fjärrkontrollen han hade i sitt glittriga midjebälte. Oroat undrade han hur det gått för mig, men allt jag hörde var det andra ljudet. De dämpade fnissen, grymtningarna och skorrandet, det där fula ljudet människor gör när de vill skratta högt men vet att de inte får. Min blick irrade runt, vilka var det, vilka var så onda att de gottade sig i en medmänniskas olycka?

Så såg jag Kicki. Även hon höll för munnen i det att hon tittade bort. Förgäves försökte hon hitta en punkt i taket som var så tråkig att hon kunde förledas från det här fantastiskt roliga. Jag reste mig med ömmande svanskota och lämnade rummet. Efter en stund hörde jag åter tonerna till »(I’ve Had) The Time of My Life« och klapp och stamp medan jag bytte om för att åka hem.

 

FOTNOTER:

21) Wijk, Erik, Göteborgskravallerna och processerna, Karneval förlag, 2002.
22) Informationen till oss i personalen hade varit bristfällig, åtminstone visste inte jag att över femhundra personer från hela Europa skulle sova över i de sommarlovstomma klassrummen. Jag satt och såg på nyheterna och såg de färgglada containrarna och de hjälmförsedda poliserna och de svartklädda ungdomarna som sprang fram och tillbaka över skolgården i en katt- och råttalek och bara gapade, »Men hallå, det där är ju på mitt jobb, vad tusan håller de på med?«. Efteråt ska det tydligen ha sett hemskt ut, klotter och sönderslagna möbler, men allt var återställt när vi kom tillbaka i augusti.

23) Det är vanligt förekommande att lärare kollar upp sina elever på sociala medier, tro mig. I det här fallet föranlett av min och Felicias första schism, där hon ifrågasatt varför vi sysselsatte oss med så många utländska författarskap i stället för att fokusera på »det svenska kulturarvet«. På en direkt fråga uppgav hon att 90 % svenska författare var en lämplig mängd, gärna mer. Välkommen tillbaka, du ljuva trettiotal.
24) Lasse envisades med att fortsätta röka på sitt rum långt efter att rökförbudet i kommunala lokaler infördes. I många år stod han lutad halvvägs ut genom fönstret och blåste ut sina moln av Borkum Riff. Det var alltid en lika hemtrevlig som oroväckande syn att se honom dingla högt däruppe när man sneddade över skolgården. Jag avstod alltid från att vinka, rädd för att han skulle tappa balansen och falla vid besvarandet.

25) Jag kan ha ropat något i stil med »Åh, hjälp!« eller »Nämen, fy!«.

26) Bourdieu, Pierre, Kultursociologiska texter, Symposion, 1993.

27) Ett exempel på en spaning jag gjorde: Det pågår en infantiliseringstrend bland vuxna. Helt plötsligt vill fullt mogna personer klä sig i mjuka sparkdräkter, suga i sig smoothies ur klämpåsar, meditativt rita i speciella målarböcker och lyssna på ljudböcker i stället för att läsa. En naiv flykt från en allt mer krävande omvärld eller ett bejakande av det inre barnets kreativa nyfikenhet? Svårt att säga.

Publicerad
2 days sedan

Podd: Fallet Erik Helgeson

Podd: Fallet Erik Helgeson

Varför är fallet Erik Helgeson och hamnstriden avgörande för arbetarrörelsen? Juristen Frederick Batzler och Arbetarens chefredaktör Amalthea Frantz i ett specialavsnitt av Arbetarens podd.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Arbetsplatsolycka golfbanan Österåker
Polisen utreder nu händelsen som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Foto: Fredrik Sandberg/TT och Johan Nilsson/TT

Död efter arbetsplatsolycka på golfbanan i Österåker


En man har omkommit i en arbetsplatsolycka på en golfbana i Österåker strax norr om Stockholm. Det här sedan han klämts under ett arbetsfordon.

Olyckan inträffade strax efter klockan åtta på tisdagsförmiddagen. Det här i samband med ett anläggningsarbete på golfbanan där mannen av ännu oklar anledning hamnade under sitt fordon och klämdes svårt. Han fördes akut till sjukhus och på onsdagsförmiddagen meddelade polisen att han avlidit till följd av sina svåra skador.

Händelsen rubriceras nu som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Flera förhör ska redan ha hållits med den omkomna mannens kollegor.

Hittills i år har minst 45 personer omkommit i samband med misstänkta arbetsplatsolyckor runt om i Sverige, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad
2 weeks sedan
– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod, säger journalisten Alexandra Urisman Otto. Foto: Roger Turesson

Alexandra Urisman Otto ny skribent i Arbetaren

I somras sa den prisade klimatjournalisten Alexandra Urisman Otto upp sig från sitt jobb på Dagens Nyheter, i protest mot tidningens rapportering om både Palestina och klimatet. I dag publiceras hennes första text sedan dess – som frilans i Arbetaren. 

Hur kommer det sig att du börjar skriva för oss på Arbetaren? 

– Arbetaren är en väldigt fin tidning som jag både tror och hoppas kommer att nå allt fler läsare med tiden. Jag lämnade Dagens Nyheter efter nästan ett decennium på grund av den ängsliga publicistiska kulturen och att tidningen inte förmådde hålla linjen vare sig när det gällde klimatjournalistiken eller bevakningen av folkmordet i Gaza. 

– Arbetaren har en sund inställning till journalistik och jag märker redan att det är högt i tak på redaktionen. Det är som att tidningens stolta historia av att stå rakryggad i sitt motstånd mot nazismen under andra världskriget på något vis sitter i väggarna här. Jag är stolt över att få vara en liten del av den här tidningen.

Vilken typ av journalistik önskar du se mer av?

– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod. Att man står stadigt i sin syn på vetenskap, fakta och grundläggande, universella mänskliga rättigheter – och att man låter det vara utgångspunkten för journalistiken. Precis det här gör Arbetaren så bra och jag vill egentligen mest se mer av det – fler reportage, intervjuer med intressanta och relevanta personer och granskningar som ställer makten till svars.

– Helt enkelt mer klassisk, god journalistik som ger läsarna möjlighet att orientera sig i den här omvälvande tiden, med accelererande klimatkris och en destabiliserad omvärld med folkmord, krig, konflikter och stora hot mot demokratin.

Du har nyligen släppt en handbok i klimatjournalistik tillsammans med Lisa Röstlund. Hur ser dina planer ut framöver?  

– Jag har ett gäng artikelidéer som jag hoppas kunna få ur mig, och det kommer nya hela tiden. Parallellt skriver jag på en ny bok och tänker mycket på hur jag kan göra mest nytta under de här månaderna och åren när koldioxidbudgeten rinner bort framför våra ögon.

Här kan du läsa Alexandra Urisman Ottos första text i Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
En städare har jobbat drygt 5 600 övertidstimmar utan att få betalt – på ett företag som påstår att ”kollektivavtal är en självklarhet”. Foto: Johan Apel Röstlund. Montage: Arbetaren

Amalthea Frantz:
Vem ska städa efter den svenska modellen?

Flosklerna om den svenska modellen har varit många senaste tiden. Den ”står stadigt”, trots det nya EU-direktivet, enligt bland andra LO och Svenskt Näringsliv. ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!” skriver Rengörare Näslund, samtidigt som Arbetaren rapporterar om hur en anställd arbetat flera tusen timmar övertid utan att få betalt.

”Den svenska modellen står stadigt”, påstår såväl tjänstemannafack som LO och Svenskt Näringsliv. Anledningen till utropet denna gång är att EU:s direktiv om lagstadgade minimilöner i stort drivits igenom. 

EU-domstolen har knappt brytt sig om Sveriges och Danmarks protester. Ändå vill alla kalla det en seger. 

Kanske har de stora svenska facken rätt i att direktivet inte kommer att innebära en avgörande förändring för inhemsk lönesättning på kort sikt. Men vad är det de försvarar egentligen? 

Hotet mot den så kallade svenska modellen kommer minst lika mycket inifrån, från dem själva, som från EU. 

Priset för att ”komma överens”

”Den svenska modellen” innebär i korthet att fackföreningarna och arbetsköparsidan ska komma överens själva, utan att staten lägger sig i. Men många (allt från stora fackföreningar till partier och näringslivet) hänvisar gärna till modellen som ett samlingsnamn för mycket mer: nöjda, stolta, trygga arbetare. Men arbetare som inte bråkar i onödan – som tillsammans med arbetsköparna skapar fred på arbetsmarknaden.

Detta har aldrig varit helt sant. I dag närmar det sig ren lögn. För vad är det värt att ”komma överens” om den part som redan från början var i underläge hela tiden får mindre och mindre inflytande? 

Arbetares inflytande har försvagats på flera punkter under många år nu. Inte bara i praktiken ute på arbetsplatserna – utan lika mycket genom just ingripande från stat och politik.

Några exempel: Strejkrätten försämrades kraftigt 2019. Regeringen leddes då av det påstådda arbetarpartiet Socialdemokraterna.

Samtidigt har lagen om anställningsskydd, LAS, urholkats rejält. Det började underifrån, genom att arbetsköpare tog sig allt större friheter. Motstånd kom också underifrån, förstås. Men lagändringen klubbades igenom i riksdagen 2022. Regeringen var även då socialdemokratisk.

Den svenska modellen döljer miljarder i stulna löner

Samma vecka som vissa utropar att ”den svenska modellen står stadigt” kan Arbetaren berätta om ett fall på den anrika städfirman Rengörare Näslund

En städare har jobbat cirka 5 600 övertidstimmar utan att få betalt. Det hela ska bygga på ett system som kallas ”fasttidsobjekt”: ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal, och ofta flera lokaler samma dygn. 

Företaget skriver på sin sajt: ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!”

Det här har med rätta väckt upprörda känslor. Men det värsta är egentligen inte det enskilda fallet, eller företaget. Det är att det säkerligen finns tusentals fall som inte har kommit fram i ljuset – ännu. 

Arbetaren har rapporterat om många liknande ärenden inom olika branscher, inte minst byggsektorn, ofta hos företag som på papperet har ”schyssta villkor”. Men sannolikt är det knappt ens toppen av isberget som vi lyckats skrapa fram. 

Meningslösa kollektivavtal

De stora fackförbunden har de senaste åren, ännu mer än förr, enbart fokuserat på vikten av kollektivavtal. Samtidigt vet vi att dessa avtal ofta är meningslösa. Om arbetarna inte är medlemmar i det avtalsslutande facket, till exempel LO, så förmår inte LO följa upp om avtalen alls följs. Det här drabbar särskilt utrikesfödda arbetare i privat sektor.

Sveriges arbetare behöver inte mer nostalgi kring kollektivavtal eller den svenska modellen. Det som behövs är organisering för bättre villkor i praktiken och hårt motstånd mot alla försök att försämra. Oavsett vilken färg regeringen har – och oavsett om facktoppar väljer att kalla nederlag för seger.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Facklig blockad i Stockholm mot städbolaget Rengörare Näslund. SAC Solidariska städare Stockholms ls
Den 13 november sattes städbolaget Rengörare Näslund i indrivningsblockad av facket Solidariska städare. Foto: Johan Apel Röstlund

Lönedumpning bakom städjättens framgång: Nu sätts bolaget i blockad

Bakom den branschledande städjättens framgångssaga tycks det finnas grov lönedumpning. Nu sätts företaget i blockad av det syndikalistiska facket Solidariska städare efter att en anställd jobbat övertidstimmar motsvarande nästan tre års heltidsarbete – utan att få betalt.

– Det är bland det värsta jag sett, säger Emil Boss som är förhandlare på Stockholms LS, dit Solidariska städare hör.

Bolaget Rengörare Näslund, med omkring 1 200 anställda, grundades redan 1972 och har i många år varit en ledande aktör i Stockholms lukrativa städbransch. På sin hemsida skyltar de med kollektivavtal och att de månar om goda arbetsvillkor. Något som gjort att de vunnit flera offentliga upphandlingar och har många tunga städuppdrag på stadens kommunala skolor, idrottshallar och polishus.

Men bakom de fina orden och den välputsade fasaden döljer sig en helt annan verklighet: grov lönedumpning, utnyttjande av migrantarbetare och ett system grundat i vare sig lag eller gällande avtal.

Emil Boss, facklig förhandlare Stockholms ls
Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS. Foto: Johan Apel Röstlund

– Kolla här. 405 arbetstimmar på en månad. Det motsvarar 13 timmar om dagen utan någon som helst ledighet, säger Emil Boss och bläddrar i pappershögen med lönespecifikationer och tidsrapporter.

5 600 timmar övertid

Det är en minst sagt hisnande historia som rullats upp av fackföreningenSolidariska städare sedan en av deras medlemmar slagit larm om sin arbetssituation.

Emil Boss tittar ner bland anteckningarna på bordet framför sig. Den anställde mannen, som ursprungligen kommer från Indien, har jobbat åt företaget sedan 2019. Han har de senaste åren städat dag som natt runt om i södra Stockholm. Tidiga morgnar och sena kvällar. Timme efter timme. Vecka ut och vecka in. Vardag som helg. Helt utan övertidsersättning eller ob-tillägg.

Exemplet med de över 400 arbetstimmarna på en månad är bara ett av många där bolaget låtit mannen jobba motsvarande två heltidstjänster utan full betalning.

Facklig blockad i Stockholm mot städbolaget Rengörare Näslund. SAC Solidariska städare Stockholms ls
Städjätten Rengörare Näslund satt i indrivningsblockad. Foto: Johan Apel Röstlund

Upplägget från städföretagets sida har i korta drag varit mannen haft sin heltidsanställning, samtidigt som han har städat under ett system som bolaget kallar ”fasttidsobjekt”. Det vill säga till ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal. Ofta flera lokaler samma dygn vilket lett fram till de nu över 5 600 obetalda övertidstimmarna, motsvarande nästan tre års heltidsarbete för en person som jobbar 40 timmar i veckan.

– Det har helt enkelt fuskat för att göra det billigare, säger Emil Boss.

Städbolagets kontor satt i indrivningsblockad

Efter flera förhandlingar, där företaget visserligen erkänt att det använt sig av det tvivelaktiga upplägget med ”fasttidsobjekt”, sätts de nu i omedelbar indrivningsblockad.

På torsdagsförmiddagen spärrades därför huvudkontoret i centrala Stockholm av och ett tjugotal medlemmar i de båda facken Solidariska städare och Solidariska byggare samlades utanför med flaggor och flygblad.

– Vi har inte hört något från företaget sedan sent i går kväll. Då hade de fortfarande inte gått med på våra krav att betala 500 000 kronor till vår medlem i obetalda löner. Därför står vi här nu, säger Emil Boss vid entrén utanför företagets huvudkontor.

Indrivningsblockaden är en av flera liknande som genomförts de senaste åren i det pågående arbetet mot arbetslivskriminalitet, som drivs särskilt av facket Stockholms LS men också av andra lokala samorganisationer, LS, inom SAC Syndikalisterna.

Arbetaren har under torsdagsmorgonen sökt bolaget utan resultat.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
– När jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här, säger Mira Ray.

Mira Ray: Politisk utan kampsånger

Med karisma och fantastisk scennärvaro tog Mira Ray publiken med storm när hon turnerade ihop med Lars Winnerbäck och David Ritschard inför över 100 000 lyriska konsertbesökare. Nu ska rockmorsan från Bagarmossen äntligen stå på egna ben. Till helgen släpps debutalbumet Sanndrömmar och i samband med det gör hon en soloturné genom landet. För Arbetaren berättar hon om förväntningarna, vikten av att inte hålla käften och längtan efter det gamla Sverige.

Det är höst i södra Stockholm och i högsta huset ovanför det lilla sömniga förortstorget sitter Mira Ray uppkrupen i den lövgula soffan. På vardagsrumsväggarna gamla affischer från spanska inbördeskriget. A las Barricadas och kamp mot Francos fascister. Loppisfynd och arvegods från förr.

Nedanför balkongen en trött grönsakshandlare och förskoleklassens varselvästar på led in mot det kommunala biblioteket. Hon slår upp kaffe och tittar ut mot hallen. Disig torsdagsförmiddag och en dag närmare skivsläppet.

– Det är rätt mycket nu, så jag var tvungen att skaffa en sån där.

Mira Ray skrattar och pekar på den väldiga väggalmanackan. Typiskt varannan-vecka-liv med handbollsträning, läxor och egen tid för repningar och förberedelser inför det som snart kommer. Hektiskt.

– Jag är väl egentligen en helt vanligt tvåbarnsmorsa från Bagarmossen som håller på med musik men som för fyra år sedan, när jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här.

Känsla av både 1970-talsprogg och prålig country

Mira Ray. Foto: Nada Flaih

Hon är visserligen långt ifrån okänd. Har turnerat med några av Sveriges mest folkkära artister som Lars Winnerbäck och spelat in den vansinnigt vackra Björn Afzelius-tolkningen av den nästan skrämmande aktuella Medan bomberna faller, tillsammans med David Ritschard, som på bara något år strömmats långt över 250 000 gånger.

Nu ska hon snart stå på helt egna ben. Skivbolaget Sonet har nappat och släpper i mitten av november hennes fullängdsdebut Sanndrömmar. Ett album inspirerat lika mycket av italiensk 1970-talsschlager som finskt vemod, och som dessutom för tankarna till både den svenska proggikonen Turids melankoliska vardagsrealism och amerikanska countrygiganten Gram Parsons pråligt dekadenta utsvävningar in i det okända.

Ett slags nyskapande nostalgi utan att på något vis vilja fastna i det förgångna. Mira Ray hymlar inte var hon musikaliskt har sina rötter: I 1970-talet.

– Men jag vill ju såklart att det ska låta nytt, som något man inte hört förut.

I skivbacken på golvet där mellan kök och vardagsrum står Pugh och Joni Mitchell. Två av husgudarna. På hennes instagram: Tältprojektets Vi äro tusenden. Den svenska musikrörelsens oförglömliga magnum opus från 1977. 

Sanndrömmare i släkten

Solen skiner in genom fönstret och Mira tittar ut.

– Jag har mina tår i väldigt många genrer. Proggen såklart, den är jag uppväxt med hemifrån. Men på skivan har jag försökt blanda allt jag gillar. Det är ett hopkok. Och sedan jag började skriva texter på svenska har det öppnat upp musiken. 

Det märks. Som textförfattare känns du väldigt personlig.

– Jag har nog svårt att inte vara personlig. Att skriva låtar är en form av terapi nästan. På gott och ont så klart. Ibland märker jag hur texterna förekommer mina egna tankar. Jag kan lyssna på något jag skrivit förut och inse att ja, så där blev det ju. 

Men finns det gränser för vad du inte skulle skriva om?

– Det finns det väl alltid, och ofta lägger jag ju till lite hittepå också. Allt behöver inte vara en sann historia från början till slut. Det går att blanda.

Albumet heter ju Sanndrömmar. Jag har hört att du tror på sånt där…

– Alltså, jag vet inte. Det är en konstig historia. Min morfar kommer från Indien och hans pappa var maharadja, en slags furste, och växte upp i palats med tjänare och elefanter och hela den biten. Men han var också sanndrömmare, sägs det. Folk kom till honom för att lyssna till hans drömmar och min morfar hade också sådana där upplevelser. Jag tror att jag fått lite av det med mig, och tycker framför allt att det är väldigt spännande. När jag precis skulle börja med den här skivan hittade jag ett röstmemo i telefonen från 2018 jag hade glömt bort: en kompis hade spått mig i tarot-kort och och jag hade spelat in allt. När jag lyssnade på vårt samtal var det bara, ”ah allt vi pratade om hände”. Så mycket på skivan handlar om det där.

Jag har också förstått att du träffat ett medium ..?

– Haha. Det var den där kompisen med tarot-korten. Jag är ju ateist i grunden men kan verkligen bli avundsjuk på den som har någon slags tro. Du vet, när livet känns hopplöst vore det skönt att bara tänka ”det finns en plan för allt”.

Powerballadkör på ABF

Mira Ray fyller på mer kaffe. Det är barnfri vecka och om några timmar dags för ännu ett rep. Sanndrömmar släpps den 14 november och redan dagen efter påbörjas turnén när hon ställer sig på scen uppe i Luleå. Trots det hektiska schemat är det annat som också ska hinnas med. Den omtalade Powerballadkören till exempel. 

– Vi firar tio år i januari, säger Mira och skiner upp.

– Det började med att jag var mammaledig och kände att jag ville göra något. En kollega ringde och frågade om vi skulle starta en kör och sedan har det vara växt. Det är en perfekt kreativ kanal att samlas i och sjunga. Vi är ett sextiotal medlemmar som ses på ABF en gång i veckan. Det är lite gamla Sverige över det där och det tycker jag om. Man kan komma dit och vara ledsen eller glad, det spelar liksom ingen roll. Det är så skönt att bara träffas och sjunga tillsammans.

Gamla Sverige?

– Ja, eller åtminstone min bild av det gamla Sverige. Där man krokade arm och samlade sig i något slags gemensamt solidaritetstänk. Så ser det ju verkligen inte ut längre. Herregud, det är bara att lyssna på politikerna i dag. Tänk att vi lever i en tid där Carl Bildt plötsligt känns som en reko snubbe. Allt har blivit så jävla individualistiskt där alla kör sitt eget race för att komma någonstans. Då är det skönt med en kör.

Mira Ray. Foto: Johan Apel Röstlund

Medan bomberna faller

Apropå solidaritet. Du är ju en av ganska få svenska artister som valt att inte vara tyst om vad som händer i Gaza just nu.

– Det där har jag fått från min morsa och det känns viktigt. Även om det så klart också kan vara svårt. Jag minns när vi uppträdde med Powerballadkören och jag läste upp namnen på barn som dödats i Gaza och bad om en tyst minut. Två äldre kvinnor i publiken började skrika och stormade därifrån. Då blev jag chockad, för jag har alltid tänkt att det inte är särskilt komplicerat att hedra döda barn. Och efter att ha framfört Medan bomberna faller under turnén med Lasse Winnerbäck kom det mejl om att jag var värsta terroristkramartjejen. Men att stå upp för mänskliga rättigheter får fan aldrig vara kontroversiellt och det där försöker jag också föra vidare till mina egna barn. Våga stå upp och höj era röster.

Kan du önska att fler artister tar ställning på samma sätt?

– Ja, även om jag har full förståelse för att det kan vara svårt. Det kan kosta mycket och man kan riskera en hel del. Men ju fler desto bättre. Men sedan vill jag ju naturligtvis också hålla isär kreativitet och det politiska. För även om jag är en politisk person så behöver jag inte sitta hemma och skriva kampsånger. Folk som vet vem jag är fattar att jag är vänster, det räcker så.

Nu är skivan färdig och du ska snart ut och spela. Men det känns som att du hela tiden tänker framåt. Har du mer på gång?

– Jag är väldigt peppad på att fortsätta släppa musik. Så snart ska jag börja skriva och spela in igen. Jag har så mycket material samlat. Förhoppningsvis är den här skivan bara startskottet. För jag vill göra många fler album.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Agnes Lansrot SAC:s generalsekreterare
Agnes Lansrot är SAC Syndikalisternas nya generalsekreterare. Foto: Vendela Engström

Agnes Lansrot blir SAC:s nya general­sekreterare

I helgen valde SAC Syndikalisterna en ny generalsekretare: Agnes Lansrot. Hon efterträder Gabriel Kuhn som haft posten sedan 2023.

Hur känns det att bli vald till SAC:s generalsekreterare? 

– Jätteroligt, känns fint att ha fått det förtroendet från medlemmarna att få representera SAC.

Hur ser du på rollen som generalsekreterare?

– Den är lite av en blandning av två saker. Dels att representera SAC utåt, dels innefattar den sekreterarbiten som handlar om det interna och att få det att fungera. Jag tänker att det kommer bli en spännande kombination och blandning av uppgifter. 

Är det något speciellt du ser fram emot?

– Vi har precis beslutat många spännande saker på kongressen som jag tänker att jag kommer få vara med och förverkliga och försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för. Under kongressen tänkte jag mycket på att när alla LS får chans att mötas så är det många bra saker som händer, så jag vill gärna vara med och främja mer dialog mellan LS. Att ha mer kontakt med alla LS känns som en av de roligaste uppgifterna.

Vad behövs för att fler ska välja att organisera sig fackligt inom SAC framöver?

– Att kunna vara medlem oavsett var i landet du bor eller oavsett vilket språk du pratar kommer underlättas utifrån beslut som fattades under kongressen. Ett medlemskap ska inte vara beroende av att bo i en ort med en resursstark LS, eller att du ska ha ett svenskt personnummer och prata svenska. När vi möjliggör medlemskap för fler personer så tror jag att det kommer locka fler medlemmar.


Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Regissören Kent Ekberg och förra årets föreställning Esmeralda på Teater Reflexen. Foto Elina Wahlstedt/ Jerry Malmberg

Kent Ekberg – ett liv med teater­kollektivets kraft

Kent Ekberg har ägnat sitt liv åt den kollektiva teatern i stort format. I sitt arbete vill han ta tillvara människors egna erfarenheter – han har arbetat med bland andra migranter och hemlösa. ”För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna”, säger han.

Regissören och Teater Reflex konstnärlige ledare Kent Ekberg är känd för sina teateruppsättningar där det stora kollektivet möter professionella skådespelare.

– Som bäst befruktar de varandra. Det kollektiva berättandet är stimulerande. Jag ser hur människor växer och får självkänsla genom att spegla sig i andra. Den traditionella teatern fastnar lätt i en slags verklighet, säger Kent Ekberg engagerat.

Teater Reflex 2024: Esmeralda i regi av Kent Ekberg. Foto: Jerry Malmberg

Vi sitter i den grå och röda soffgruppen på Teater Reflex. De stora fönstren vetter ut mot Stockholmsförorten Kärrtorps torg, inramat av kastanjeträd. Jag får en lång lista över Kent Ekbergs alla regiuppdrag från 1977 och fram till nutid. Den börjar med barnteater och sträcker sig till förra höstens succé Esmeralda, en allvarsam komedi som utspelar sig i mellankrigstidens Paris. Varenda föreställning var utsåld, till glädje för alla sjuttiotalet medverkande.

Tar vara på erfarenheter

Från början var Kent Ekberg skådespelare, men tyckte inte om sig själv i den rollen. Han ville hellre hjälpa människor att utvecklas i det lilla och ta till vara människors egna erfarenheter och karaktärer i manus. Även i de stora klassikerna, med färdiga manus, som han har satt upp läggs passande repliker till. Flera människor delar också ofta på en replik för att få det mer levande.

– Men, understryker han, texten är inte så viktig, bara en komponent. Hantverket är svårt. För att det ska bli en del av dig själv gäller det ibland att hitta andra vägar.

Han beskriver sin syn på att vara regissör genom att berätta om sitt besök i Vietnam 1989. Kent Ekberg hade hört talas om ”Ho Chi Minh trail”. Det skulle finnas 50 mil tunnlar under marken som de inhemska soldaterna använt för att undkomma amerikanerna. Han frågade en vietnames var tunnlarna fanns. De stod på en höjd och hans sällskap pekade på landskapet och vegetationen. Kent Ekberg såg inga tunnlar. Då fick han det förklarat för sig: ”Ho Chi Minh trail” var stigar som inte syntes.

– Det spelar ingen roll vilken stig du tar, bara du hittar ett sätt att ta dig fram i djungeln, säger han.

Arbetarspel i Söderort

Enskedespelet 1983. Regi Kent Elberg. Foto: Björn Elgstrand

I 20 år regisserade Kent Ekberg Enskedespelen, som startade 1983 när han hade flyttat till just Enskede i södra Stockholm. På 1970- och 1980-talen framfördes många arbetarspel, exempelvis Seskaröspelet om hungerkravallerna 1917. Ofta kunde de spegla en arbetsplatskonflikt och kretsa kring temat ”gräv där du står”. Kent Ekberg ville berätta om Enskedes historia. I närheten fanns slakthuset som invigdes 1912 av kung Gustav V. En historia kretsade kring fackliga konflikter och starka karaktärer, som tarmrensenskorna.

Spelen fortsatte i det stora randiga tältet i Margaretaparken där det myllrade av människor i alla åldrar. 150 personer deltog i spelen, som många gånger var kaotiska men på något mystiskt sätt alltid blev en fin föreställning. 

Efter Slakthusspelen följde uppsättningar av bland andra Charles Dickens, Berthold Brecht, Victor Hugo och William Shakespeare. Kent Ekberg vill betona att allt vilade på den stora ensemblen tillsammans, och inte minst på den genialiske scenografen Sören Brunes (1938–2016). Brunes konstruerade scener som flyttade på sig och gled isär. Det kom publik enbart för att se hans scenografi. Där fanns också Ann-Margret Fyregård som stod för scenkläder.

Enskedespelen: Den kaukasiska kritcirkeln 1995, av Bertolt Brecht, i regi av Kent Ekberg. Foto: Cato Lein

– Och Mats Nörklit komponerade teatermusik i klass med Nino Rota, den dedikerade ensemblen gjorde också vad som helst i tältet. Det var en magisk period i mitt liv, konstaterar Kent Ekberg och ögonen lyser.

Enskedespelen: Samhällets olycksbarn 1997, efter Victor Hugos roman. Regi Kent Ekberg. Foto: Sven Nyberg

Samarbete i Sydafrika

År 1999 reste Kent Ekberg för första gången till Sydafrika utan att veta så mycket om landet. Han reste tillsammans med företagsledaren och scenografen Christina Björk som från mitten av 1980-talet var ansvarig för kulturbistånd till Sydafrika. Hon hade lyckats smuggla in pengar efter apartheidperioden. Men att strukturera om pengarna till teaterorganisationen där var inte lätt, eftersom den tidigare hade bestått av små celler som gärna ville fortsätta att behålla makten och pengarna.

Kent Ekberg skulle sätta upp Section E, som skildrar livet för de politiska fångarna på Robben Island utanför Kapstaden, och började med en workshop som inte alls gick hem bland deltagarna. De förstod sig inte på regissören och han förstod sig inte på dem. De var åtta personer,som kom från samma stam som Nelson Mandela. 

Efter överläggningar på var sitt håll började de i stället med sång och dans.

– Och då adopterade de mig. Jag fick ju inte vara ensam! Kent Ekberg ler vid minnet.

Section E sattes upp på nytt 2011 i sydafrikanska Betlehem med en ny grupp medverkande, men samma manus. Den spelades också på Stockholms stadsteater.

Resan två år senare resulterade i Duma, en traditionell afrikansk myt med dansare och skådespelare, för The LAB/Market Theatre i Johannesburg.

I början av 2000-talet har Kent Ekberg också hunnit med en tur till Alexandria och Jesuiternas scen.Där spelades tre föreställningar av hans Mefistos sten, efter berättelsen om Faust. Pjäsen spelades på egyptisk arabiska.

Åttio asylsökande i ensemblen

De internationella inslagen i Kents regikarriär fortsatte i Stockholm och Hammarbyhamnen när tältet från Margaretaparken flyttades dit 1999. En midsommarnattsdröm spelades med 80 asylsökande på 11 olika språk. Och året därpå Getterna i trädet, efter den marockanske författaren Tahar Ben Jellouns roman Med sänkt blick, med lika många asylsökande, som nu mötte svenska skådespelare.

Kent älskar språk och dialekter. Han berättar om den arabisktalande kvinnan som skulle vara arg och säga en replik på svenska. Hon lät ganska ynklig då, men när hon fick skälla på sitt modersmål slog det gnistor om henne. Om en medverkande har en dialekt eller ett annat språk får de ofta använda det. 

– För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna.

Överraskande rekvisita

Efter åren med det stora tältet och flera gästspel utomlands flyttade Kent Ekberg in i Teaterhuset/Södra fot i Skarpnäck. Där spelades en föreställning baserad på Per Anders Fogelströms Stad i världen med 14 skådespelare och en stor folkensemble, och en föreställning om hemlöshet: Ringaren inspirerad av Victor Hugos berättelse om den puckelryggige Quasimodo i Notre Dame. 45 hemlösa deltog från början i folkensemblen, men tyvärr fanns, av olika anledningar, bara åtta kvar när det var dags för premiär, berättar Kent Ekberg.

I dag huserar han alltså sedan 15 år med Teater Reflex i Turteaterns gamla lokaler vid torget i Kärrtorp.

”Allt som är fast förflyktigas”, citerar Kent Ekberg den marxistiska filosofen Marshall Berman. Inget är bestående och stabilt i det moderna samhället. Efter sju år byts kroppens alla celler ut och en berättelse ändras hela tiden. Regissören Ekberg älskar att få publiken att förstå att allt är föränderligt, och att bjuda på överraskningar. Han använder billig återkommande rekvisita som tunnor, gummidäck, plastbackar och stolar. De kan byggas till hus och murar eller vad som helst. Fantasin är en rikedom, slår han fast.

En midsommarnattsdröm i Hammarbyhamnen användes 60 ton sand och 80 sängar i olika höjder som också utgjorde gradänger. 80 av skådespelarna var asylsökande. Grannarna undrade vad som var i görningen och ringde polisen.

Frizon för demokrati – och skönhet

Politiken är och har alltid varit viktig för Kent Ekberg. 

– I dag när de mörka molnen hopas och det militära har tolkningsföreträde vill vi bygga motkrafter. Det är kulturens viktiga roll. Vi gör så gott vi kan här för att stärka identiteten och låta människor mötas i teatern. Därför ordnar vi också en festival varje år, och jazzkvällar.

Minnet av nazisterna som invaderade torget i Kärrtorp 2013 lever kvar hos Kent Ekberg. Men han tänker att det är en annan anda i dag. Torget är en offentlig plats och ägs inte av något privat företag. På ett torg kan man försvara yttrandefriheten. Det är en frizon för demokratin.

– I kulturen har vi också ett behov av skönhet och sköna dimensioner. Vi vill ha känslomässiga relationer som är annat än vardagslunken. Det går inte att köpa allt för pengar.

När slutscenen i Esmeralda drar i gång och alla sjunger ”Lovsång till kärleken” (i original ”Hymne à l’amour” med Edith Piaf), då är energin medskapande. Då känns det som om världen är möjlig att förändra, säger Kent Ekberg.

Hela ensemblen i Esmeralda. Foto: Jerry Malmberg

Samarbete en röd tråd

I dag när världen är så digital och vi upplever den genom bilder vill han tro att här och nu-mötet kommer att bli allt viktigare. Ungdomarna har också kommit till teatern både som medverkande och som publik. Dessutom finns systerteatern Turteatern en trappa upp från torget. Skådespelarna där är unga och vänder sig till en yngre publik.

– Teatern är det äkta mötet. Här är vi levande. Utvecklingen går i tes-antites-syntes.

Kent Ekberg håller ändå bestämt på sin roll som arbetsledare. Några forskare som skulle observera repetitionerna med en stor ensemble blev upprörda över arbetet och tyckte att Kent var en diktator. Han förklarade då att deltagandet är frivilligt och demokratiskt. 

– Jag vill aldrig förtrycka någon, och under ytan har vi en överenskommelse om att ska vi nå det förlovade landet så får vi acceptera arbetsvillkoren. Om jag går på Friskis och Svettis vill jag ha en tuff ledare som får mig att kämpa för att nå målet.

Jag undrar hur länge han orkar.

– Det är en bra fråga. Så länge jag har lust att leka och är nyfiken på livet kommer jag att fortsätta.

I slutet av november har Teater Reflex premiär på Ön, med manus av Kent Ekberg och Kajsa Gordan. Berättelsen utspelar sig på en skärgårdsö. Stormen kommer till ön och människorna måste på något sätt lära sig att samarbeta.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Stieg Trenter, ”den svenska detektivromanens fader” enligt Arbetaren från 1954, hade ofta verkliga personer som förlagor. Foto:Arbetaren 1954, Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet, Pressens Bild/TT, Ragnhild Haarstad / TT. Montage: Arbetaren

Stieg Trenter och gåtan med antifascistens pistol

En spionhuvudstad – så har Stockholm under andra världskriget beskrivits. Miljön i Klarakvarteren inspirerade en blivande deckarstjärna. Där kryllade det av antifascister, syndikalister, journalister och hemliga nätverk.

Våren 1943. Nazityskland har nyligen lidit ett avgörande nederlag vid Stalingrad, men världshistorien står ännu och väger – utgången av kriget är långtifrån klar. 

I neutrala Sverige har det under hela kriget pågått saker under ytan. Bland annat har antisovjetiska socialister, i samarbete med Storbritannien, förberett en svensk motståndsrörelse. 

Säkerhetspolisen är dem på spåren. En dag promenerar en medlem i det hemliga nätverket rakt ut från brittiska legationen i Stockholm med en väska innehållande en radiosändare och antinazistisk propaganda. Han är skuggad, och grips på sitt hotellrum samma kväll. 

Det finns väldigt få kända foton av Olle Jansson. Här ett ur hans personakt i Säkerhetspolisens arkiv, Riksarkivet.

Säkerhetspolisen beslutar att göra en större razzia mot nätverket. Söndagen den 18 april slår de till mot ett nybyggt smalhus i Hammarbyhöjden i sydöstra Stockholm.

I lägenheten bor ett gift par i 30-årsåldern: Olle Jansson och hans norska hustru Rakel Senora Stöber. Hos dem hittas handböcker i kryptering och radiosändning, flera kartor över Norge, samt en armépistol med tillhörande ammunition.

Olle Jansson är målare och aktiv i Syndikalistiska ungdomsförbundets Södermalmsklubb och fackföreningen Stockholms LS av SAC Syndikalisterna. Men han är också grundare av Svensk-Norsk Pressbyrå, han är med i det hemliga nätverket och han har varit frivillig i krigen i både Spanien och Finland. 

Drygt två månader senare dyker han, av allt att döma, upp i en spänningsföljetong i veckotidningen Allers, signerad Stieg Trenter.

Stieg Trenter, Stockholm och Klarakvarteren

”Säg Stieg Trenter och en stor del av svenska folket tänker på klassiska deckare, odödliga Stockholmsmiljöer och god mat.” Så börjar baksidestexten på den lilla boken Stieg Trenters mat av Ulla Trenter, som med tiden blev Stiegs medförfattare och hustru. Stieg Trenter (1914–1967) räknades på sin tid till de allra största svenska deckarförfattarna från 1940-talet och in på 1960-talet. 

Författaren Stieg Trenter (vänster) med sin vän fotografen K. W. Gullers, förlaga till deckarhjälten Harry Friberg. Foto: Wikimedia Commons

Baksidestexten stämmer nog fortfarande på det stora hela. Kanske att en minskande del av svenska folket läser Trenter. Men vi som gör det uppskattar ofta främst skildringarna av en stad som är så nära och ändå så långt borta: Klarakvarteren, restaurangerna, spårvagnarna. Böckernas miljöer är lite lagom bohemiska eller borgerliga – ett förlag, ett rederi, eller varför inte en Italienresa. I persongallerierna finns konstnärer, författare, direktörer och travkuskar. Ibland är det också en vanlig arbetartjej som snubblar över ett mysterium. Men trots alla mord är beskrivningarna rätt lättsamma, här finns ingen uttalad samhällskritik. Särskilt inte jämfört med det som blev nästa stora svenska deckarvåg, med det kommunistiska författarparet Sjöwall-Wahlöö i spetsen.

Precis i början av Trenters karriär satte dock kriget sina spår i hans historier. Som i novellen Neutral mark, ursprungligen publicerad som en följetong under juni och juli 1943. Den handlar om motstånd och flyktingar, och i rollerna tycks det finnas syndikalister, socialdemokrater och andra antifascister. 

I förbifarten får man förklaringen till Olle Janssons mystiska pistol. Kanske.

Svenskt – och norskt – motstånd

För ett par år var jag en av redaktörerna för Arbetarens hundraårsbok. Jag läste också Svenska anarkister och syndikalister i spanska inbördeskriget av Per Lindblom. I den har Olov ”Olle” Jansson (1913–1983) och hans tid i Durrutikolonnen ett eget kapitel.

Svenskarnas grupp i Durrutikolonnens Internationella kompani, i Pina de Ebro, Spanien, 1937. Olle Jansson inringad. Bredvid honom (till vänster i bild) den kände anarkisten Nisse Lätt. Foto: Socialistiska partiets fotoarkiv, privat ägo

I Arbetarenboken jobbade jag bland annat med Stellan Elebros bidrag Hur Arbetaren räddade svensk antinazism. Texten beskriver hur frihetliga socialister gick samman med radikala socialdemokrater vid andra världskrigets början, och utestängde Sovjettrogna kommunister. Tidningen Arbetaren och Federativs, på den tiden både förlag och tryckeri, blev oumbärliga för antinazismen genom att låna ut lokaler och pengar och inte minst: trycka sådant som andra inte vågade. Mitt i Klaras journalist- och bohemkvarter.

Både Elebro och Lindblom berör också hur syndikalisterna Olle Jansson och Einar Stråhle grundade den mytomspunna, men märkligt outforskade, Svensk-Norsk Pressbyrå i augusti 1942.

Olle Jansson fick ett startbidrag på tusen kronor från norska legationens Pressekontor för att starta Svensk-Norsk Pressbyrå. Byrån gav bland annat ut en bulletin med nyheter från det ockuperade Norge. Men bakom fasaden pågick helt annan verksamhet: Jansson och Stråhle hade värvats till den hemliga brittiska sabotage- och underrättelseorganisationen SOE (Special Operations Executive).

Olle Jansson och Einar Stråhle på Syndikalistiska ungdomsförbundets kongressfest i Klara Folkets hus den 7 april 1939. Jansson i talarstolen med böjt huvud, bakom honom, med fanan, står Stråhle. Foto: Arbetarens arkiv

Dess Stockholmskontor förestods vid denna tid av Peter Tennant (1910–1996), som formellt var pressattaché vid den brittiska legationen. (Det var för övrigt Tennant som sedermera lite väl oförsiktigt överlämnade den där väskan med radiosändaren till en socialdemokrat som råkade vara skuggad.) 

I Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv finns en serie arrangerade foton som verkar visa olika metoder för spionage och smuggling av till exempel mikrofilm. Foto: Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet (SE/RA/770157/K)

Tillsammans med kamrater runt om Sverige byggde Jansson och Stråhle upp ett nätverk som stöttade den norska motståndsrörelsen och smugglade antinazistisk propaganda. Det var just sådan propaganda som säkerhetspolisen hittade när de slog till mot Svensk-Norsk Pressbyrås kontor på Vasagatan 38 i april 1943. Sammanlagt greps 18 personer i sju svenska städer i razzian.

Tanken med nätverket var också att det skulle omvandlas till en svensk motståndsrörelse om Tyskland anföll Sverige. Jansson och flera andra hade försetts med radiosändare för att då kunna hålla kontakt med engelsmännen. 

En nyckelnovell?

När jag, kort efter att ha läst om detta, som ren förströelse läste Neutral mark i den sentida samlingen De döda fiskarna (i stort sett det enda av Trenter jag inte hade läst tidigare) hajade jag till. Först en gång. Sedan två, tre. Sammanträffandena kunde inte vara en slump.

Själva novellen Neutral mark tillhör inte det bästa Stieg Trenter skrivit. Inramningen är en ganska fånig kärlekshistoria, de osannolika förvecklingarna är många och slutet märkligt utdraget. 

Man får komma ihåg att det dels är ett tidigt verk, dels en följetong. Historien är för all del också rätt spännande och miljöerna intressanta: En ung kvinna, Karin, dras plötsligt in i ett mysterium när hon besöker Stadsbiblioteket. Hon drar i sin tur med sig en ung man, den flirtige Nils. Snart jagas de två huvudpersonerna av vad som verkar vara mordiska agenter tillhörande ett mystiskt nätverk; delar i ett väloljat, ondsint maskineri.

En av de viktigaste karaktärerna i detta nätverk heter Jansson. Efter några sidor insåg jag att hans kumpan hette Brandt – ett namn jag också precis hade stött på i samband med Svensk-Norsk Pressbyrå. 

När novellens Jansson sedan i förbigående säger att han ”lärt sig skjuta prick” som frivillig i spanska inbördeskriget var känslan av små pusselbitar som föll på plats oundviklig. Och i slutet får Jansson, från en skjuten fiende, av en slump tag i en pistol som han stoppar i fickan. Vilket Trenter torde ha skrivit ganska precis samtidigt som verklighetens Jansson åkte dit för olaga innehav av en pistol med okänt ursprung.

Men var fick Trenter förlagorna ifrån? Jo, det är inte enbart själva innehållet i novellen som övertygat mig om att karaktärerna har verklighetsgrund. Det visade sig att jag hela tiden haft en direkt koppling mellan Stieg Trenter och den svenska antinazismen framför ögonen.

Trenters första parhäst: antifascisten Holmström

Jag återvände till En bok om Stieg Trenter (Jury, 1982) för att leda ledtrådar. Däri har Arne Holmström (1912–2004), som var högst delaktig i skapandet av deckarfenomenet Trenter, skrivit kapitlet ”Så här började det”. I texten nämns inget politiskt. Men snart insåg jag att Arne Holmström var son till den kände anarkisten och förläggaren Nils Axel Holmström (1881–1947). Själv var Arne Holmström antifascist och socialdemokrat.

Teckning av förläggaren Axel Holmström med en Brand under armen. Foto: Arbetarens arkiv, okänd tecknare

Och så här började det: Under 1930-talet blev Arne Holmström vän med den man som kom att bli känd som Stieg Trenter (från början hette han Johansson). De jobbade båda för den nystartade fotojournalistiska tidningen LIV. Tidningen var inte så lite inspirerad av amerikanska LIFE, vars storhetstid just hade börjat.

Men svenska LIV blev inte långlivad. Den lades hastigt ner kort efter krigsutbrottet.

Arne Holmström kom att delta som ett slags inbäddad journalist i både Norge och Finland, och skrev framgångsrika reportageböcker om detta (Från finska fronten och Från norska fronten, båda 1940). 

De två vännerna behövde dock ständigt nya uppdrag under krigsåren. Holmström beskriver att de spånade frilansidéer ihop, och kom fram till att gemensamma skönlitterära projekt borde vara en bra inkomstkälla. 

Trenter hade tidigare fått en deckarnovell publicerad i LIV. Och nu sålde han in en spänningsföljetong till Allers – Neutral mark.

Stoffet till Neutral mark kom med största sannolikhet från Arne Holmström. Visserligen kan Trenter ha hört spännande rykten om motstånd och smugglare från andra i Klarakvarteren. Men Arne Holmström lär ha haft många bekanta i de antinazistiska nätverken. Det är inte alltför långsökt att tro att han kände Jansson personligen. Holmström höll föreläsningar på syndikalisternas Klara Folkets hus i början av 1940-talet: dels om sin tid i Norge, dels om den mystiske B. Traven – som var en av Olle Janssons favoritförfattare. De kan förstås även ha lärt känna varandra i vinterkrigets Finland.

Arne Holmström – en del av deckarkarriären

Det måste ha skett parallellt: tillkomsten av Neutral mark, razziorna mot Janssons nätverk, och skrivandet av nästa Trenter-följetong, Ingen kan hejda döden

Sista delen av Neutral mark publicerades i Allers nummer 29 år 1943. Ingen kan hejda döden startade i numret efter. Som en del i det gemensamma projektet var det Arne Holmström som skrev de två första kapitlen av Ingen kan hejda döden.

Denna gavs snart ut i sin helhet och blev Stieg Trenters debutbok. Även i den märks det pågående kriget, och i hans nästa bok Som man ropar … (1944) hamnar en journalist i kläm mellan den norska motståndsrörelsen och tyska Gestapo. Samma år övergav dock Trenter agenttemat och började skriva det han blev verkligt känd för: klassiska deckargåtor med den återkommande hjälten fotografen Harry Friberg. 

Deckarkarriären hade rivstartat. Det var inget som någon hade kunnat föreställa sig drygt ett år tidigare, när två frilansar spånade idéer. Men även om Holmström hoppade av själva det gemensamma skrivandet innan det ens riktigt börjat, så fortsatte han och Trenter att umgås kring skapandet av historier. Arne Holmström berättar i En bok om Stieg Trenter hur de under hela 1940-talet samtalade om intriguppslag och besökte Stockholmsmiljöer som deckarförfattaren ville skildra. 

Maskerad för ”främmande makt”

Men åter till novellen Neutral mark. Hur var det med Brandt och de andra? Jo, den tyske socialdemokraten och flyktingen Willy Brandt (1913–1992) var en av medarbetarna på Svensk-Norsk Pressbyrå. Mer känd är han dock för att han senare blev Västtysklands förbundskansler.

En typisk spion? Ur Svensk-Norsk Pressbyrås serie av arrangerade foton. Foto: Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet (SE/RA/770157/K)

En tredje person i novellens nätverk kallas Christina Andersson. Här finns kanske inga poänger att göra. Men flera personer som var kopplade till det verkliga nätverket hade det efternamnet, till exempel Conny Andersson. Han var också antifascist och socialdemokrat, och hade enligt egen utsago en anställning på Svensk-Norsk Pressbyrå – en anställning som finansierades av norska legationen och i själva verket var en täckmantel för organisering av kurirlinjer mellan Norge och Sverige.

De resterande namnen i novellen pekar framför allt på nationaliteter, nödtorftigt maskerade. Under andra världskriget fick svenska tidningar inte ”störa fredliga förhållanden till främmande makter”. Det betydde att icke-neutrala texter om Nazityskland eller de allierade kunde leda till att tidningar togs i beslag eller åtalades. 

Just våren 1943 avtog de svenska myndigheternas repression mot pressen, i takt med att kriget började vända – men Allers ville nog inte chansa. I hela Neutral mark skrivs faktiskt inga landsnamn ut. Men det är lätt att lista ut vilka som är hjältarna. Mycket av historien kretsar kring en Harding som pratar ”utländska” (han är alltså engelsman). Han har flytt från ett land med landgräns till Sverige, och en Olesen är boss för det hela (det syftar så klart på Norge). 

Inte någon gåta egentligen

För ja – hjältar är de. (Hoppa över denna parentes om du vill läsa Neutral mark med spänningen i behåll: novellen går ut på att den otäcka organisationen som verkar jaga oskyldiga och mörda folk inte alls gör det. De är de goda, och sysslar i själva verket med flyktinghjälp.)

I detta ljus blir Neutral mark, som i dag kan framstå som en ganska oskyldig spänningsnovell, lite mer. De goda är antinazisterna. Något som kan verka självklart nu, men inte var lika självklart i en tid där det fortfarande kunde vara straffbart att skriva om det pågående kriget. Även titeln är dubbeltydig. Sverige var neutral mark, och ändå inte. 

Hur gick det för verklighetens Jansson? Jo, han förnekade allt. Pistolen påstod han sig ha köpt av en okänd. Just vid denna tid pågick, som Stellan Elebro skriver i sin artikel, ”en imponerade spaning från säkerhetspolisen, och en katt-och-råtta-lek över hela landet”, för att ”sätta dit Jansson eller Stråhle för något”. Men det enda som någon av dem befanns skyldig till var detta olaga innehav av en 9 mm armépistol. Jansson dömdes till böter. 

Och tiden hann som sagt ikapp de svenska myndigheterna. I Per Lindbloms bok beskrivs hur det stod allt mer klart att de allierade skulle vinna kriget, och att de gripna i razzian, med sina kopplingar till Storbritannien, därför släpptes snart. Olle Jansson fick efter kriget jobb på BBC:s svenska sektion i London (antagligen som tack) och var sedan verksam som journalist i Sverige.

Var den där pistolen verkligen kom ifrån vet vi förstås fortfarande inte. Kanske ville Stieg Trenter skapa en logisk (nåja) historia som knöt ihop och förklarade brottstycken han hade fått ta del av. Eller så visste han mycket mer om till exempel Svensk-Norsk Pressbyrå än vad som framgår i novellen. Kanhända var han noga med att inte avslöja något som inte redan var känt av säkerhetspolisen. 

Men antagligen var Stieg Trenters främsta drivkraft att han tyckte att det var spännande, det han hört talas om via sin kamrat Arne. Det är inte så mystiskt. Trenter hade ju för det mesta faktiska personer som förlagor till sina karaktärer: Harry Friberg byggde på vännen och fotografen K. W. Gullers och kriminalintendenten Vesper Johnson på Runar Karlströmer, chefredaktör på Allers. De två fick vara med om många osannolika äventyr i Trenters romaner. Men just i fallet Neutral mark var verkligheten mer spännande än skönlitteraturen. 

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Gabriel Kuhn kommenterar KPÖ:s kongress
Gabriel Kuhn är skribent och SAC:s generalsekreterare. Foto: KPÖ, Annie Hellquist. Montage: Arbetaren

KPÖ – en växande vänster i Österrike

Hur blev ett österrikiskt kommunistparti, som inte var stort ens när det grundades 1918, plötsligt ett av Europas mest framgångsrika? Det finns förstås stora skillnader mot en frihetlig fackförening som SAC Syndikalisterna – men det är relevant att reflektera över KPÖ:s snabba förändring, skriver SAC:s generalsekreterare Gabriel Kuhn.

Fackföreningen SAC Syndikalisterna kommer snart hålla sin 34:e kongress. I november ska 70 representanter från 15 LS (lokala samorganisationer) mötas för att bestämma organisationens framtida riktning. SAC har bara kongress vart tredje eller fjärde år, vilket ger enskilda kongresser särskild betydelse.

Av olika anledningar kommer jag själv inte ställa upp till omval som generalsekreterare på denna kongress. Jag ska tillbaka till mitt vanliga jobb som frilansskribent och översättare. Jag har varit på journalistuppdrag även under de senaste två och ett halvt åren, när jag varit ledig från mitt SAC-uppdrag. Senast reste jag till Österrike för ett par veckor sedan för att, för en tysk tidnings räkning, bevaka det österrikiska kommunistpartiet KPÖ:s 39:e kongress.

KPÖ grundades 1918 och partiet var inte särskilt framgångsrikt i början. På 1920- och 1930-talen var den österrikiska socialdemokratin under dess ”austromarxistiska” ledning en stark politisk kraft, det fanns inte mycket plats på vänstersidan bredvid den. Under andra världskriget skaffade sig KPÖ ett stort moraliskt kapital när de, trots att de var förbjudna, var ledande i motståndet mot nazisterna.

Efter kriget hade de representanter i det nationella samt i flera regionala parlament – innan partiet från och med 1950-talet blev närmast betydelselöst.

Oanad framgång

Men sedan några år tillbaka är KPÖ, tillsammans med Belgiens arbetarparti (PTB-PVDA), Europas mest framgångsrika parti vänster om socialdemokratin. Graz, Österrikes andras största stad, har numera en kommunistisk borgarmästare. I turistmagneten Salzburg finns det en kommunistisk vice-borgmästare, och i min hemstad Innsbruck har partiet tre ledamöter i kommunfullmäktige sedan kommunalvalet 2024 – valet innan, 2018, ställde KPÖ inte ens upp.

Eftersom rollen som SAC:s generalsekreterare alltid följer med mig, även när jag inte är på officiellt uppdrag, var det omöjligt att närvara vid KPÖ:s kongress utan att tänka på SAC:s egen kongress. Även KPÖ har kongress bara vart tredje eller fjärde år, och den här gången var mer än hälften av alla 284 ombud inte ens medlemmar när partiet höll kongress 2021. En fråga blir oundviklig: Hur är det möjligt att en organisation som var dödförklarad runt millennieskiftet plötsligt kan växa sig så stark på bara några år?

Det är så klart svårt att jämföra KPÖ med SAC. Österrike är inte Sverige, och KPÖ är ett politiskt parti, medan SAC är en federation av lokala fackföreningar. Ändå går det att dra paralleller.

Fokus på lokala frågor

KPÖ:s framgångar började med att lokalavdelningen i Graz fokuserade på väldigt konkreta frågor, framför allt bostadspolitiken. Hyrorna i Österrike är höga, och familjer med låg inkomst kämpar hårt för att klara av räkningarna. KPÖ gjorde det till sin hjärtefråga. Folk kunde komma till deras kontor och få rådgivning, även materiellt stöd om det fanns ett akut behov.

Samtidigt gav KPÖ:s folkvalda representanter den största delen av sin inkomst till sociala projekt. De behöll enbart en lön som motsvarade den genomsnittliga inkomsten av en österrikisk yrkesarbetare. I dag är det standard inom partiet landet över. Det är likt hur SAC:s löner beräknas. 

Medan det lokala engagemanget prioriterades inom KPÖ, uttalade sig partiet sällan om stora geopolitiska frågor. Detta gav resultat även i andra delar av landet.

Men framgångarna i Graz hade aldrig kunnat sprida sig om det inte varit för en förnyelse av partiet. År 2018 blev vänsterfalangen av miljöpartiets ungdomsförbund oberoende, ändrade sitt namn till ”Ung vänster” och började samarbeta med KPÖ. Den största delen av de 144 nya partimedlemmar som deltog i årets kongress har sin bakgrund i Ung vänster, och det gäller även några av partiets mest kapabla organisatörer. Med dem kom en ny energi, nya idéer och utkast till ett nytt partiprogram, uppdaterade stadgar och en organisationsstruktur anpassad till dagens verklighet.

Federalistisk struktur

Det må överraska att KPÖ, likt SAC, är en federalistisk organisation, med tanke på att många förväntar sig ett centralistiskt styre bland kommunister. Men den regionala KPÖ-avdelningen från Steiermark (med Graz som huvudstad) hade inte ens skickat ombud till de nationella kongresserna på över tjugo år. Det var förnyelsen som gjorde att de var tillbaka den här gången.

En federalistisk struktur ofta leder till samma frågor, till exempel om resursfördelning. Hur mycket solidaritet med mindre avdelningar är rimlig för dem som har mest medlemmar och pengar? I KPÖ:s fall hade Wien hela 87 ombud på kongressen fast de inte har en enda ledamot i kommunfullmäktige. Tyrolen hade precis fyra, trots dundersuccén i huvudstaden Innsbruck. Här gäller det att hitta en bra balans mellan de lokala och regionala avdelningars autonomi och känslan av att agera tillsammans, i en enad organisation. Det låter välbekant för alla som är del av de kluriga diskussionerna inom SAC om relationen mellan centralorganisationen och LS.

På KPÖ:s kongress diskuterades det många sakfrågor; formalia och pengarna spelade mindre roll. Jag gillade det, men folk förklarade för mig att det också betyder att transparensen kan brista när det gäller både beslutsförfaranden och resursfördelningen. Återigen gäller det att hitta rätt balans.

Facket också på dagordningen

Fackföreningsrörelsen var också ett diskussionsämne. Som de flesta europeiska länder har Österrike ingen betydelsefull syndikalistisk organisation. Fackliga aktivister med syndikalistiska sympatier organiserar sig i lokala fackklubbar inom ÖGB (Österrikes LO). De har sitt eget nätverk, den fackliga vänsteralliansen GLB (Gewerkschaftlicher Linksblock).

Ombuden på KPÖ:s kongress betonade betydelsen av den fackliga aktivismen. Försök att bilda egna fackföreningar sågs som en alldeles för stor utmaning under de omständigheter som råder i landet. 

Även i Österrike undermineras den traditionellt starka fackliga strukturen. Fackliga aktivister har fullt upp med att försvara de rättigheter som arbetarrörelsen har vunnit under de senaste 150 åren. Det långsiktiga målet är en radikalisering av de stora fackens medlemsbas.

Det fanns också en mediedebatt som var relevant för SAC med tanke på hur mycket plats diskussionerna om Arbetaren, medlemstidningen Syndikalisten och sociala medier brukar uppta på kongressen. Argumenten för en starkare satsning på sociala medier var de vanliga: de konsumeras mest, framför allt av unga, och de var snabbare och billigare.

Men det artikulerades ett tungt motargument: fördelningen av flygblad och tidningar kan kontrolleras helt av organisationen själva, medan algoritmerna styr över sociala medier. En tankeställare.

Nu är jag tillbaka i Sverige, helt upptagen med de sista förberedelserna inför SAC:s kongress. Det var kul att bevittna en kongress med vissa likheter bara några veckor innan. Att SAC:s kongress kommer ha fler pauser och att det inte kommer konsumeras alkohol anser jag fördelaktigt.

Publicerad Uppdaterad