Uppslagsböckerna definierar rasism
              som ”föreställningar om att vissa raser är överlägsna
              andra”. Samtidigt blir det allt vanligare att grupper som Nationaldemokraterna
              (ND) motiverar sina krav på massutvisningar och etnisk rensning
              med just alla folkgruppers lika värde, i en retorik av pluralistiska
              jämlikhetsideal som ibland kan låta förföriskt
              likt zapatiströrelsens krav på självbestämmande.
              Så här formulerar sig ND:s partisekreterare:
”Man räddar inte pandan för
              att den är bättre än andra djur. Man räddar
              en djurart för att den är en del av skapelsen och har
              en plats i livets fantastiska mångfald. På samma sätt
              har varje folk och etnisk grupp en moralisk rätt att leva …
              utan att riskera integrering med andra folk.”
Genom att kopiera en välkänd ekologisk
              diskurs om ”biologisk mångfald” till att gälla
              ”etnisk mångfald” gör sig ND till typiska företrädare
              för en ny form av rasistisk ideologi som kan kallas etnopluralism.
              Tillvägagångssättet har partiet i detalj hämtat
              från sin inofficiella ideologiska gudfader i USA.
Richard McCulloch kallar sig själv
              rasist, men tar skarpt avstånd från ideologier som predikar
              att vissa ”raser” är mer värda än andra.
              Ideologin utgår i stället från bejakandet av ”raslig
              mångfald” och behovet av att bevara olika människoraser
              som distinkta enheter. Rasblandning klassas som ett hotande ”folkmord”,
              och utifrån denna dramaturgi levererar han i sin bok Det rasliga
              fördraget såväl en kvasireligiös världsåskådning
              som ett politiskt program för framtiden. Om och om igen upprepas
              det centrala påståendet att jorden måste uppdelas
              mellan rasrena hemländer. Och formuleringarna ekar ord för
              ord hos Nationaldemokraternas partiprogram: ”Partiet strävar
              efter att upphöja folkens rätt till fortsatt liv till
              den viktigaste principen. … Särskilt skall arbetet lyfta
              fram värdet av de olika folkens bevarande, värdet av livets
              fortsatta divergerande utveckling”.
Värt att notera är vad McCulloch
              menar är målet med ”livets divergerande utveckling”,
              ett begrepp som han gör till existensens yttersta mening –
              nämligen att de rasskillnader han ser hos mänskligheten,
              som en följd av strikt separation, med tiden ska fördjupas
              till den grad att homo sapiens transformeras från en art till
              flera arter, som inte kan fortplanta sig med varandra. Mot denna
              livets skapande kraft, ställer McCulloch alla de ”dödens
              krafter” som han associerar med en hotande Enhet som upplöser
              alla distinkta etniska drag: vänsterideologier, monoteistiska
              religioner och västlig imperialism.
”Medan etablerade partier står
              för döden står Nationaldemokraterna för livet”,
              förklarade ND:s ideologiansvarige Vávra Suk i sitt tal
              vid partiets konstituerande möte. Partiet formerades 2001 efter
              en utbrytning ut Sverigedemokraterna och har nu blivit den svenska
              extremhögerns viktigaste kraft på gatuplanet. Nationaldemokraterna
              har visserligen bara en handfull kommunala mandat (i Södertälje
              och Huddinge), men presenterar sig som ”en heltäckande
              livsåskådning” där den utomparlamentariska
              aktivismen står i centrum. Utan tvivel är partiet en
              brygga till den renodlat nazistiska rörelsen, bland annat genom
              att vara medarrangör till den årliga marschen i Salem.
              Men ND:s egna etnopluralistiska rasism är något annat
              än den klassiska nazismens rasism.
Etnopluralisterna tar skarpt avstånd
              från herrefolkstänkande, liksom från socialdarwinismens
              tanke på att bara de ”starkaste” ska överleva.
              I dess ställe sätter man en mångfaldsdiskurs hämtad
              direkt från miljörörelsen, och ett koncept om ”rasliga
              rättigheter”. Richard McCulloch har den liberala tanken
              på individuella rättigheter som förebild när
              han presenterar strategin att långsamt få en ”moralisk
              rasism”, där varje ”ras” har ett okränkbart
              värde, att bli accepterad. I stället för nazismens
              dyrkan av krig, expansion och underkuvande drömmer etnopluralisterna
              om fred, separation och stabila gränser. Nationaldemokraterna
              har demonstrerat utanför Kinas ambassad med tibetanska flaggor,
              och på deras hemsida är maningar till kamp mot ”USA-imperialismen”
              och ”Coca Cola och Hollywood-kulturen” stående inslag.
              Västvärlden ska lämna övriga länder i fred,
              för ”det är inte vår sak i väst att agera
              världspolis”, som en av ND:s tyngsta ideologer skriver.
              Kritiken mot den kapitalistiska globaliseringen övertas delvis
              direkt från den vänster som vurmar för det lokala.
Över huvud taget kan man säga
              att den etnopluralistiska rasismen åker snålskjuts på
              de diskurser som under 1900-talets andra hälft etablerades
              av miljörörelser och antikoloniala befrielsegrupper. Även
              liberala idéer om okränkbara rättigheter omtolkas
              för egna syften, liksom den så kallade identitetspolitikens
              betoning på kollektivs egna sanningar som ingen annan kan
              komma åt.
Etnopluralismen är i flera aspekter
              något i grunden annat än nazism. Likväl får
              man säga att det är en fascistisk ideologi vi har att
              göra med. Om inte annat blir det klart när man ser vilka
              politiska principer Richard McCulloch härleder från sina
              ”rasliga rättigheter”. Varje ras har rätt till
              ett eget territorium, dit inga andra raser har tillträde (inte
              ens som turister). Varje ras har även ”rätt till
              sina medlemmars tillgivenhet, kärlek och omvårdnad”
              – vilket innebär att åsiktsfrihet inte ska gälla.
              Statens uppgift ska vara att slå ner varje politisk riktning
              som ”motverkar en ras framgångsrika fortplantning”.
Denna slutsats dras bara någon sida
              efter att författaren förklarat den liberala rättighetstraditionen
              som sin etiska utgångspunkt. Men i sammanhanget kan det beskrivas
              som en logisk självklarhet, eftersom ”rasliga rättigheter”
              får status som okränkbara, och utspädningen av ett
              folks gener som ett ”folkmord”. När en ras upplöses
              i den fruktade enhetliga massan innebär det enligt Richard
              McCulloch en ”tragedi av kosmiska proportioner”. Så
              även om ideologin presenteras som en plan för fredlig
              samlevnad mellan självständiga nationer innebär det
              apokalyptiska och halvreligiösa perspektivet ett rättfärdigande
              av drastiska metoder för att stoppa detta. Att klassificera
              familjer efter ras och sedan deportera dem till utvalda territorier
              presenteras som ett bejakande av mångfald och fred, som enda
              alternativet till likformighet, universalism och imperialism. Så
              ska enligt McCulloch ett nytt paradigm skapas, där regeln om
              ”den starkares överlevnad” ska ersättas av en
              ”bevarandets etik”.
Idéerna vävs hos unga nationaldemokrater
              samman med den kult av mellankrigstidens rumänska fascistledare
              Corneliu Codreanu som det senaste året spridit sig starkt
              bland nazistiska grupper. Dennes fanatiskt antijudiska organisation
              Järngardet präglades av paranoida konspirationsteorier
              och en vilja till uppoffringar inför Nationen som drogs ända
              till en slags dödskult. Codreanu har i dessa kretsar populariserats
              av den irländske ”nationalrevolutionära” ideologen
              Derek Holland, författare till boken Den politiske soldaten,
              som Nationaldemokratisk ungdom (NDU) säljer med följande
              ord: ”Inte mycket återstår att säga när
              du ställs inför det slutliga valet. Skall du bli den revolutionära
              krigare som kämpar för nationell frihet eller den fege
              stackare som böjer sig att kyssa de skitiga stövlarna
              på ett ruttet system.”
På 1980-talet ledde Derek Holland
              in brittiska National Front på en etnopluralistisk väg
              som innefattade samarbete med svarta separatister. I februari 2002
              var han inbjuden talare vid NDU:s grundande möte. Vid mötet
              framträdde även ungdomsförbundets på förväg
              utsedde ordförande Marc Abrahamsson, som nu är partiets
              kampanjgeneral inför EU-valet. Härom veckan dömdes
              han till 18 månaders fängelse för att ha deltagit
              i NDU:s mycket våldsamma attack på Pride-paraden i Stockholm
              2003. Arbetaren har tidigare skrivit om hur Säpo ska ha hittat
              bevis på hur ND genomfört militära övningar
              tillsammans med nazister, och vid husrannsakan hos en Karlstadbo
              – förutom en bomb – även hittade mötesprotokoll från
              Nationaldemokraterna och register över vänsteraktivister
              (Arbetaren 49/03). Man kan jämföra den roll Nationaldemokraterna
              har fått med hur tyska NPD, Nationaldemokratische Partei Deutschlands,
              blivit en legal samlingsplats för de militanta nazistnätverken,
              de ”fria nationalisterna”.
Ändå är ND något annat
              än kryptonazister, och dess ideologi inte blott ett retoriskt
              grepp eller en ”städad” omstöpning av den klassiska
              herrefolksrasismen. Vulgär hatpropaganda, där muslimer
              framställs som en invasionsstyrka med våldtäkter
              som främsta vapen, återfinns förvisso i de utåtriktade
              flygblad som utgör aktivismens stomme. Ideologiska texter som
              syftar till att skola partiets aktivister är däremot konsekvent
              etnopluralistiska och betonar varje folkgrupps ”rätt till
              särart”.
Från delar av vänstern har etnopluralisterna
              redan fått hjälp att motivera ett annat tankemönster
              som de bara tar några steg längre: Rädslan för
              att globalisering innebär att en homogeniserande blandkultur
              som upplöser världens kulturella skillnader i en grå
              massa. Såväl den franska filosofen Étienne Balibar
              (i Ras, nation, klass, Daidalos 2002) som Michael Hardt och Antonio
              Negri (i Imperiet, Vertigo/Glänta 2003) har berört hur
              denna framväxande form av nyrasism övertar de traditionella
              antirasistiska argumenten om alla folks lika värde och betydelsen
              av kulturell mångfald, för att vända dem mot sig
              själva genom att ta dem på orden. Etnopluralismen framställer
              rasistiskt våld som en ”naturlig” följd av
              att kulturer blandas, och den totala separationen som enda fredliga
              lösningen. Nationaldemokraterna och Richard McCulloch kan på
              en och samma gång säga sig vilja minimera etniska konflikter,
              och med illa dold förtjusning hänvisa till dem som bevis
              för att olika folkslag omöjligen kan leva i fredlig samvaro.
Enligt Balibar är därför
              denna rasism en sorts ”metarasism” som gör anspråk
              på att vara en social teori för minimerandet av etnisk
              konflikt. Logiken påminner inte så lite om retoriken
              från den framväxande regimen för migration management
              inom EU och med organ som IOM och ICMPD (se Arbetaren 44/03). Där
              hänvisas till hotet från extremhögern för att
              motivera rasistiska utestängningsåtgärder och militariserade
              gränser. Båda resonemangen utgår från tanken
              att rasism inte är ett strukturellt fenomen som reproduceras
              av samhällsordningen, utan en del av människans väsen.
Enligt de gängse kriterier på
              rasism som återfinns i exempelvis Nationalencyklopedin är
              varken Nationaldemokraterna eller Richard McCulloch rasister, eftersom
              de uttryckligen tar avstånd från ”denna hierarkiska
              klassifikation” som ”berättigar medlemmar av förment
              överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta
              medlemmar av förment underlägsna raser”. Eftersom
              åtminstone McCulloch själv ändå stolt deklarerar
              sig som rasist, är det uppenbarligen något fel på
              de vanligen förekommande definitionerna.
Antirasistisk journalistik brukar, ofta
              med imponerande noggrannhet, ägna sig åt att leta fram
              formuleringar som kan tolkas som att nyrasisterna i själva
              verket står för samma herrefolksidéer som de gamla
              nazisterna. I sin iver att påvisa dess rasistiska karaktär
              blundar de för hur de nya formerna av rasism egentligen ser
              ut. Ett exempel av många är hur Bim Clinell, i sin i
              övrigt utmärkta bok De hunsades revansch (Ordfront 2003),
              beskriver den ”nya högern” i Frankrike, den internationellt
              sett inflytelserikaste etnopluralistiska grupperingen. Trots en
              i övrigt ganska omfattande beskrivning av deras tankemönster
              nämns detta inte alls. I stället spekuleras det friskt
              i att den nya högerns verkliga ideal är att ett herrefolk
              förintar övriga raser i kampen för världsherravälde.
Viljan att avslöja nyrasismen som blott
              en rökridå för att skymma en välkänd Hitler-nazism
              leder till att man glömmer att skärskåda den rasism
              som blir en ofrånkomlig följd av varje försök
              att förverkliga själva det etnopluralistiska idealet.
              En antirasism som inte problematiserar de begrepp om etnisk ”mångfald”
              man så gärna hyllar kan i praktiken visa sig hjälpa
              de etnopluralistiska rasisterna på traven. För etnisk
              mångfald står inte i motsats till rasseparation, och
              när det luddiga pratet om ”förståelse”
              och ”kulturmöten” börjar glida alltför
              långt ifrån verkligheten ser etnopluralisterna sin stora
              chans. Antirasister kan inte utgå från etniska identiteter
              som något på förhand givet. Snarare än som
              en allmän homogeniseringsprocess måste globaliseringen
              förstås som ett system, som inbegriper såväl
              hybridisering av gamla identiteter som produktion av nya.
Inom den svenska extremhögern har visserligen
              större valframgångar tillkommit Sverigedemokraterna,
              som nu under stora interna slitningar försöker konsolidera
              sin väg mot en mer ”respektabel” högerpopulism.
              Därifrån skiljer sig de etnopluralistiska Nationaldemokraterna
              som flörtar med ”nationalrevolutionära” idéer
              och satsar på en mer utomparlamentarisk strategi. ND har dessutom
              etablerat ett nära samarbete med italienska regeringspartiet
              Lega Nord och flamländska separatisterna Vlaams Blok. Så
              även om etnopluralismen kan framstå som en bisarr och
              kuriös företeelse i exempelvis Richard McCullochs tappning,
              kan det finnas skäl att omvärdera en del av de sedvanliga
              definitionerna av rasism och antirasism.
Snarare än som en chauvinistisk lära
              om den egna folkgruppens överlägsenhet, bör rasism
              definieras som alla de praktiker och ideologier som producerar,
              stärker och avgränsar upplevda gemenskaper som ras, folk
              eller liknande, emedan särbehandling av dem som tillhör
              en annan kategori görs till något viktigt och avgörande.
              Först då har vi ett begrepp som täcker även
              dagens nya former av rasism.
 
						 
			 
						
 
						 
			 
						



 
			
 
			 
					 
						 
			 
			 
			 
						 
			 
					![oa Zander i aktion vid torsdagens pressvisning av den koreanska konstnären Koo Jeong A:s skulptur EHM [Event Horizon Malmö] som det går att åka skateboard på i Malmö Konsthall. Koo Jeong A har enligt ett pressmeddelande ’arbetat utifrån konsthallens karakteristiska utställningsrum med sin stjärnformade skulptur som kilas fast mellan byggnadens bärande pelarfunktioner’. Malmö Konsthall utgår från sin vision att använda ’rummet och arkitekturen som en spelplan för konstnärliga experiment’ och därför skall verket också ses som en ’inbjudan till Malmös unika skatecommunity’ enligt samma pressmeddelande.](https://media.arbetaren.se/wp-content/uploads/2025/10/08153259/sdlURgwgZ0gXnE-nh.jpg?class=medium) 
						




 
						 
			 
			 
			