Arbetssamhället: Inledning

Tack vare den teknologiska utvecklingen är behovet av mänsklig arbetskraft mindre än någonsin. Ändå arbetar vi mer än vad vi gjort under större delen av historien. Utbrändhet och stress ökar, jobb fylls av ”tomt arbete” och pensionsåldern höjs. Sociologen Roland Paulsens bok Arbetssamhället utkom första gången år 2010, och gavs i år ut på nytt på Atlas förlag, i en reviderad och utökad upplaga. Arbetaren återpublicerar i sommar de inledande delarna av boken i en radarserie. Här är första delen, bokens introduktionskapitel.

Av alla märkliga idéer som i dag präglar samhällsdebatten kommer jag i denna bok att uppmärksamma en mycket speciell sådan: idén om att skapa arbete. Jag vill ge dig som läser detta i uppgift att under en dag räkna hur många gånger du hör någon politiker, företagsledare, journalist eller annan människa nämna vikten av att på ett eller annat sätt ”skapa fler jobb”, ”generera arbetstillfällen”, ”öka sysselsättningen” eller ”bekämpa arbetslösheten”. Jag törs lova att ingen annan samhällsfråga tar lika stor plats som sysselsättningsfrågan.1 Om inte i direkt form finner vi den som inramning åt en rad andra, till synes orelaterade samhällsfrågor. Ta vilken miljöfråga som helst – det kan gälla huruvida mineralutvinning, avverkning, utfiskning eller fracking ska tillåtas på en viss plats, eller om hur konsumtionen av allsköns fossila bränslen bör regleras för att hejda den globala uppvärmningen – och den kommer att vändas till en fråga om att skapa eller förlora jobb. Nämn flyktingmottagande, anhöriginvandring, uppehållstillstånd och det kommer raskt att leda till hur invandrargrupper ska sättas i arbete. På samma vis avslöjar sig oron för svenska elevers sjunkande skolresultat inte sällan handla om hur väl vi ska stå oss i den internationella konkurrensen och säkra framtidens jobb.

 
Roland Paulsens Arbetssamhället utkom i år (2017) i nyutgåva på Atlas förlag.

Även som samhällsekonomisk fråga är sysselsättningsfrågan överordnad. I dag arbetar vi exempelvis inte för att skapa tillväxt; i stället tycks den rådande ambitionen vara att genom tillväxt skapa arbete. Om logiken bakom detta tvista emellertid de lärde. Lika stor som enigheten om att skapa arbete, är oenigheten om hur detta ska gå till.

Den här boken är inte ett inlägg i sysselsättningsdebatten. Då jag sympatiserar med tanken att den samhällsvetenskapliga forskningen bör vara politiskt transparent vill jag redan i detta skede varsko läsaren om att jag finner viljan att skapa arbete underlig, för att inte säga absurd. Samtidigt är min avsikt inte att presentera ett manifest mot det skapade arbetet. Jag kommer visserligen att diskutera olika alternativ till det oändliga skapandet av jobb, men det jag framför allt erbjuder är en kritisk analys av vad som lett fram till den situation som vi nu befinner oss i och av vad som händer i ett samhälle där arbetet blir ett självändamål. Jag kallar detta samhälle för arbetssamhället.

Arbetssamhället är något annat än den rena kapitalismen. Arbetssamhället har funnits före kapitalismen, och det har återuppstått i samhällen som försökt ta steget från kapitalism till socialism. Jag kommer att skriva om flera typer av arbetssamhällen här, men framför allt kommer analysen att kretsa kring det svenska arbetssamhälle som stat och kapital gemensamt reproducerar.

Arbetssamhället rymmer en spänning mellan två sinsemellan oppositionella krafter; den ena produktiv, den andra ideologisk. Den produktiva kraften består i det mänskliga produktionssystemets effektivisering: genom utveckling av ny teknik och nya arbetsmetoder har vi lyckats mångdubbla effektiviteten i vårt arbete. Det välstånd som i slutet av 1800-talet krävde tjugo människors arbetsinsats kan i dag produceras av en människa. Denna mänsklighetens triumf, denna kollektiva ackumulation av generationers yrkesskicklighet och ingenjörskonst, förvrids i arbetssamhället till en förbannelse. Bertrand Russells knappnålsexempel från 1935 illustrerar på ett tydligt sätt konflikten:

Anta att ett visst antal människor i ett givet ögonblick är sysselsatta med att tillverka knappnålar. De tillverkar så många knappnålar som världen behöver på (säg) åtta timmars arbete per dag. Någon gör en uppfinning varpå samma antal människor kan tillverka dubbelt så många knappnålar som förut. Men världen behöver inte dubbelt så många knappnålar: knappnålar är redan så billiga att några fler knappast skulle säljas till lägre pris. I en förnuftig värld skulle alla som sysslade med tillverkning av knappnålar börja arbeta fyra timmar i stället för åtta, och allt annat skulle fortlöpa som tidigare. Men i den existerande världen skulle detta anses demoraliserande. Människorna arbetar fortfarande åtta timmar, det blir för många knappnålar, några företagare går i konkurs, och halva antalet av de som innan sysslade med knappnålstillverkning blir av med jobbet. Det finns i slutändan precis lika mycket fritid som i det förra fallet, men hälften av arbetarna är fullständigt sysslolösa medan den andra hälften är överansträngd. På så vis garanteras att den oundvikliga fritiden ska fortsätta orsaka elände överallt, i stället för att bli en allmän källa till lycka. Går det att föreställa sig något mer vansinnigt?2

En man står brevid en vävstol på Borås Wäfveri AB år 1930. Tvärtemot vad många på 1930-talet trodde blev aldrig halva antalet arbetare ”fullständigt sysslolösa” i rationaliseringsprocessen.
En man står brevid en vävstol på Borås Wäfveri AB år 1930. Tvärtemot vad många på 1930-talet trodde blev aldrig halva antalet arbetare ”fullständigt sysslolösa” i rationaliseringsprocessen. Foto: TT

Trots den pedagogiska klarheten lider Russells exempel dess värre av en brist i analogin. Tvärtemot vad många på 1930-talet trodde blev aldrig halva antalet arbetare ”fullständigt sysslolösa” i rationaliseringsprocessen. Att vi under ett par sekel tvingats brottas med arbetslöshetens problem bör inte överskugga det faktum att produktivitetsdubbleringarna haft ytterst liten inverkan på arbetslöshetstal och genomsnittlig arbetstid. Vi har skapat jobb, och ju mer produktiviteten stigit, desto mer inriktade har vi blivit på att fortsätta göra just detta.

Det är länge sedan vi i Sverige sökte lösa ut den stigande produktiviteten i form av kortare arbetstid. Sedan införandet av den femte semesterveckan 1978 har arbetstidsförkortningarna lyst med sin frånvaro – ändå har produktiviteten fördubblats sedan dess. Faktum är att vi blivit så bra på att skapa jobb att vi för första gången i historien nu håller på att förlänga arbetstiden genom att höja pensionsåldern. Detta sker inte bara i Sverige (som redan har högst pensionsålder i EU) utan i ett tjugotal länder runt om i världen, däribland Frankrike, Polen och Australien.3

1987 arbetade exempelvis den genomsnittliga amerikanen 305 timmar mer än 1969.

Om man räknar hur mycket tid vi, med hänsyn till deltidsarbete och arbetslöshet, lägger på förvärvsarbete pekar det mesta på att en förlängning av arbetstiden skett i vissa länder. Enligt den ekonomiska historikern Juliet B. Schor minskade visserligen den genomsnittliga arbetstiden i USA radikalt mellan 1850 och 1950, men denna minskning nådde efter andra världskriget ett abrupt slut. Mellan 1948 och 1968 började arbetstiden i stället att förlängas för att därefter stiga desto brantare. 1987 arbetade exempelvis den genomsnittliga amerikanen 305 timmar mer än 1969.4 Ser man till OECD:s data över antal arbetade timmar per sysselsatt person tillhör Sverige och USA det fåtal länder där arbetstiden ökat under de senaste 40 åren.5

Sett ur ett längre tidsperspektiv är det endast under den tidiga industrialiseringens mest brutala dagar som människan arbetat mer än vad hon i dag gör. Bland antropologer råder stor konsensus kring uppfattningen att vi vid historiens gryning i egenskap av jägare-samlare arbetade cirka 20–35 timmar i veckan för att tillfredsställa våra behov och inta lämplig diet. Antikens romare och greker hade betydligt längre semesterperioder än vad vi har i dag, och i det medeltida samhället var åttatimmarsarbetsdagarna inte bara färre utan också präglade av lägre arbetsintensitet. Den näringsverksamhet som historiskt sett sysselsatt oss mer än någon annan, jordbruket, var innan dess industrialisering dessutom kopplad till årstidernas cykler. Även om vissa arbetsdagar kunde vara långa under skördetid arbetade feodalsamhällets bönder i huvudsak 120–150 dagar om året.6

Trots att vår teknologi gjort behovet av mänsklig arbetskraft mindre än någonsin arbetar vi alltså mer än vad man gjort under större delen av den mänskliga historien. Detta borde vara en bitter insikt. Liksom Bertrand Russell har majoriteten av arbetskritiker – i stället för att analysera arbetssamhällets förbluffande överlevnadsförmåga – varnat för den kris som vi riskerar att råka ut för om vi inte drar ner på arbetet. Den så kallade kristeorin sträcker sig tillbaka till Marx och kan förstås så här: när knappnålsmaskinen tillsammans med andra produktionstekniska innovationer försätter allt fler i arbetslöshet så breder en fattigdom ut sig som gör att den växande rikedom som produceras inte kan mötas av tillräcklig konsumtion. Det uppstår då ett överskott av produkter och tjänster som företagen inte blir av med och denna överproduktion gör i sin tur att ännu fler anställda måste sägas upp, vilket minskar konsumtionen i samhället ytterligare.

Dessa negativa spiraler av överproduktionskriser uppstår med kapitalismens utbredning med allt jämnare mellanrum och med allt svårare konsekvenser. Kapitalismens effektiva produktion förvandlas således till ett hot mot dess egen fortlevnad. Med Marx ord: ”De vapen, varmed bourgeoisien slagit feodalismen till marken, riktar sig nu mot bourgeoisien själv.”

Jag kommer att försöka förklara varför Marx profetia om kapitalismens självdestruktion så här långt visat sig vara falsk. Jag vill påstå att det inte finns någon frågeställning som tydligare uppenbarar gapet mellan nuets misär och möjlighetens rikedom. Kristeorin har inte minst på grund av dess ekonomiska determinism avskrivits i tusentals böcker. Ändå fångar den en fundamental spänning i vårt ekonomiska system. Med teknikens utveckling behövs allt färre personer i såväl betalt som obetalt arbete – så vad förklarar att ekonomin hittills klarat sig från ett fullständigt sammanbrott?

Vissa svar på denna fråga har inom samhällsvetenskapen haft en mer framträdande plats än andra. Globaliseringen tillhör ett av de mest populära svaren. Sammandraget kan man säga att det stora överflödet av varor kräver att marknaderna geografiskt vidgas till länder som tidigare stått utanför den kapitalistiska ekonomin. ”Behovet av en konstant expanderande produktmarknad sprider bourgeoisien över hela jordklotets yta”, skrev Marx och Engels redan i det Kommunistiska manifestet 1848. Inte förrän kapitalismen var global och vidare expansion omöjlig skulle dess sammanbrott komma, tänkte de. Kanske har globaliseringsprocessen gått långsammare än vad Marx och Engels trodde?

Friedrich Engels (t v) och Karl Marx. Kanske har globaliseringsprocessen gått långsammare än vad de båda arbetarrörelseteoretikerna trodde?
Friedrich Engels (t v) och Karl Marx. Kanske har globaliseringsprocessen gått långsammare än vad de båda arbetarrörelseteoretikerna trodde? Foto: TT

Andra populära förklaringsmodeller inbegriper den statliga stimulansen. Genom att exempelvis absorbera överflödig arbetskraft i statligt organiserad utbyggnad av infrastruktur och förse arbetslösa med bidrag har man lyckats hindra konsumtionen från att dana. Staten har även spelat en avgörande roll i utvecklingen mot vad vissa beskrivit som en krigsekonomi – en kapitalism som förser människor med arbete genom ständig destruktion av existerande tillgångar. Ytterligare en teori har betonat utvecklingen av nya behov – falska enligt vissa, fullt naturliga enligt andra – och hur de ekonomiskt privilegierade lyckats driva upp sin konsumtionsnivå för att svälja en del av överflödet.

Dessa teorier har ett väl så stort förklaringsvärde, och särskilt behovsteorin kommer att behandlas ingående senare i boken. Problemet är att arbetet i sig tenderat att glida undan analysen. Jag återkommer här till frågan om det skapade arbetet – hur ser det egentligen ut? ”De båda största partierna i Sverige kallar sig arbetarpartier”, skriver idéhistorikern Sven-Eric Liedman 2009 i ett debattinlägg om dagens arbete. ”Vad är det för arbete som de båda eftersträvar? Går det att säga mer än: motsatsen till arbetslöshet?”7

Sedan nationalekonomin instiftades som samhällsvetenskaplig disciplin har arbetet förutsatts fungera som samhällsorganismens taktfasta hjärta, som ett centrum av effektivitet, verksamhet och resurshushållning. Mitt bidrag till diskussionen om överproduktionens gåta utgörs av en teori om att överproduktionen gått så långt att den drastiskt kommit att inskränka själva produktionsapparatens rationalitet. Det minskade behovet av arbete visar sig i det arbete som utförs.

Det intervjupersonerna hade gemensamt var att de ägnade mer än hälften av sin arbetstid åt aktiviteter som inte hade något med deras egentliga arbete att göra.

Idén till denna bok föddes under ett forskningsprojekt då jag var sysselsatt med att intervjua extrema fall av vad jag så småningom kommit att kalla för ”tomt arbete”. Det intervjupersonerna hade gemensamt var att de ägnade mer än hälften av sin arbetstid åt aktiviteter som inte hade något med deras egentliga arbete att göra – många ägnade arbetstiden åt att surfa på internet, skriva privat e-post eller tala i telefon; andra kunde spela spel, titta på film eller sova. Bland fyrtiotalet intervjupersoner tillhörde majoriteten den välutbildade och relativt välbetalda delen av befolkningen. Deras arbete var på ytan respektabelt, viktigt och till och med ansett, men till innehållet likväl dränerat på mening.

Även om detta för mig innebar att min respekt för arbetets helgd reducerades till ett minimum insåg jag det omöjliga i att utifrån dessa extremfall uttala sig om ”dagens arbetsliv” generellt. Men jag var heller inte beredd på att avskriva det tomma arbetet som en bagatell i arbetslivets marginal. Att klyva den arbetande befolkningen i en liten del som tär och en större del som när skulle vara ett lika stort misstag som att generalisera utifrån det tomma arbetets ytterligheter. Arbetets mening (eller brist på mening) är snarare en gradfråga. Något förenklat skulle man kunna placera in arbetets arter och avarter på en skala där den sysslolösa bankirens ”arbete” utgör en extrem, och den ekologiska småbrukarens arbete den andra extremen. Mellan dessa poler fördelar sig den gigantiska mångfalden av jobb längs hela spektret – jobb som i sig dessutom kan innebära breda variationer i meningsfullhet vad det gäller arbetsuppgifter.

Många som läser detta torde ha svårt att känna igen sig i den rådande bilden av det goda arbetet. Det kan till och med vara svårt att se på vilket sätt ens ”arbete” alls är ett arbete annat än till formen. I stället för effektivitet och kreativitet innebär arbetet för de allra flesta motvilja och leda (se kapitel 2). Den här olusten inför arbetet kommer i boken att analyseras och sättas in i ett arbetshistoriskt sammanhang. Meningslösheten kan, som jag kommer att visa, ta sig olika former beroende på yrke och position.

Långt ifrån alla som arbetar upplever arbetet som en förbannelse. Överflödet tillåter nämligen en diversifiering av arbetet som gör att allt som kan avlönas och lite till kan kallas för ”arbete”. I en restaurang kan man exempelvis anta att de som lagar mat och serverar arbetar i formell mening. Men även de som blir serverade kan formellt ”arbeta” om de exempelvis är där på representationsmiddag. En av de mer politiska ambitionerna med denna bok är att läsaren ska få inblick i orimligheten i att tala om arbetet som en kreativ verksamhet, som en grund för gemenskap, eller som en förrättning underkastad effektiviseringskravens tunga ok. ”Arbetet” saknar sådan enhetlighet och kan bara till mycket liten del tillskrivas dessa egenskaper. Bortom arbetsideologins rationalitetsanspråk kommer vi att se ett kolossalt slöseri. Bakom dess löften om mening och utveckling kommer vi att finna underordningens repetition.

Även de som blir serverade på en restaurang kan formellt ”arbeta” om de exempelvis är där på representationsmiddag.
Även de som blir serverade på en restaurang kan formellt ”arbeta” om de exempelvis är där på representationsmiddag. Foto: Andrew Medichini/TT

Innan bokens disposition presenteras kan det vara på sin plats med ett par begreppsliga klargöranden. Utöver ambitionen att utreda överproduktionens gåta kommer jag att erbjuda en introduktion till den mest tongivande arbetskritiska litteraturen. Med ”arbetskritik” åsyftar jag teorier och idéer där arbetets centrala roll och förmodade behag på ett eller annat sätt ifrågasätts. Skaran av arbetskritiker inbegriper vitt skilda tänkare som Platon och Aristoteles, Karl Marx och Peter Kropotkin samt mer samtida samhällsfilosofer, vars aktualitet påbjuder att behandla dem mer ingående än övriga, som Herbert Marcuse, André Gorz och Nancy Fraser. Exposén kommer utan tvivel att göra sig skyldig till viss eurocentrism. Den närmast uppenbara förklaringen är att överproduktionens problem historiskt stammar från den materiellt sett rika delen av världen. I takt med att arbetssamhället vinner mark sprider sig dock arbetskritiken och dess relevans till nya regioner.

Under den långa tid som förflutit sedan Platon påtalade arbetets fördärv har innebörden i begreppet ”arbete” varierat avsevärt. Den läsare som letar efter en fast definition kommer här att hållas på halster. Även om jag i första hand behandlar det arbete som utförs mot ekonomisk ersättning, kommer jag att framhålla arbetsdefinitionens politiska laddning i relation till hur man sett på arbete under olika tider. Vad som exempelvis betraktas som ”lönearbete” och inte varierar än i dag mellan nationer och har i vissa fall föregåtts av lång, politisk kamp. Som Karel Kosík skriver i sin utredning av arbetsbegreppet så ansåg sig exempelvis inte Aristoteles arbeta när han filosoferade, men när en filosofiprofessor i dag sätter sig vid skrivbordet så är hon eller han likväl ”på jobbet”. På samma sätt har barnuppfostran länge hållits utanför lönearbetets sfär fram tills för bara några decennier sedan då kvinnornas intåg på arbetsmarknaden krävde offentlig barnomsorg.

Med överproduktionen har vi alltså kunnat vidga arbetsbegreppet till att inbegripa aktiviteter som tidigare ansågs utgöra arbetets motsats. Detta kan skapa förvirring i en bok som denna, men även om jag kommer att försöka specificera arbetets kontextuella mening under resans gång vill jag snarare än att presentera ett ”facit” uppmuntra läsaren att själv ta ställning till arbetsbegreppets uttänjning. En pianist som övar skalor, en sjuksköterska som tar blodprov, en direktör som skär ner på personalstyrkan, en människa som dammsuger sitt hem – är det rimligt att inlemma så pass skilda aktiviteter som dessa under ett och samma begrepp? Om inte, hur kommer det sig då att vi gör det?8

 – – –

Boken består av fyra huvuddelar som kan läsas var för sig samt i valfri ordning efter preferens. Tanken är att dispositionen ska reflektera arbetssamhällets konfliktfyllda struktur. Den första delen behandlar framväxten av arbetsideologin och hur den skiljer sig från den förmoderna synen på arbete. Den andra delen handlar om hur överproduktionens problem tar sig uttryck inom konsumtionssfären, och den tredje delen om hur det märks inom produktionssfären. Den fjärde delen behandlar arbetskritiska praktiker och alternativ till arbetssamhället.

I kapitel 1 kommer läsaren att bli varse att arbetssamhällets ideologiska drivkraft är relativt ny och dessutom helt motsatt den arbetssyn som dominerat den västerländska historien. Faktum är att arbetet gått från att i huvudsak betraktas som en förödmjukelse, som ett nedrigt och vämjeligt straff, till att proklameras som en rättighet. Den långa resan från den antika avskyn till den moderna vördnaden beskrivs här övergripligt. Syftet är att urskilja några av arbetsideologins hoptrasslade trådar och skapa klarhet i en ytterst motsägelsefull idériktning. Från det att den ”protestantiska” arbetsmoralen uppstod bland ett fåtal asketer under 1500-talet har arbetsideologin växt genom att dra på sig nya lager från idéhistoriska strömningar hos efterkommande tidsepoker. Trots att den tidigaste arbetsivern kan sägas härstamma från religiös ängslan råder det inget tvivel om att arbetsideologin nådde sin stora spridning med industrialiseringens våldsamma arbetstvång. Med våldet instiftades en lydnadsmoral och idén om arbetet som en plikt. Denna stora ideologiindoktrinering kunde, när arbetsmoralen väl naturaliserats och produktionens effektivitet mångdubblats, anta mer raffinerade (och mindre våldsamma) former.

Kapitel 2 beskriver hur gudsfruktan kompletteras med en fruktan för arbetslöshet och hur ”rätten till arbete” myntas av arbetarrörelsen. Varje epok har satt sitt historiska avtryck och på sitt sätt bidragit till vad som lett fram till dagens arbetsideologi. Vi märker detta i hur vi numera tenderar att både betrakta arbetet som en plikt och som en rättighet. För utvecklingen av synen på arbetet som en rättighet har föreställningen om arbetets goda inverkan på folkhälsan spelat stor roll. Denna föreställning beskrivs och analyseras här i detalj, liksom den om att arbetet skänker livet mening och är ett verktyg för integration. Flera moderna rörelser har också drivit på rättighetsdiskursen. Jag kommer, med särskilt fokus på den feministiska rörelsen, ge exempel på hur radikala strömningar, trots initialt arbetskritiska ansatser, har anpassat sig till arbetssamhället och delvis blivit till dess stöttepelare.

I bokens andra del behandlas produktionsökningarna och deras inverkan på vår konsumtion. Som John Maynard Keynes en gång skrev kan ”människans ekonomiska problem” nu äntligen lösas. Befintlig teknik har potentialen att reducera arbetets börda till ett minimum, att göra oss fria. I arbetssamhället framträder denna frihet emellertid mer som ett hot än något annat. Om detta handlar kapitel 3. Människans försörjningstvång, den bibliska gudens straff, lever inte kvar av materiell nödvändighet utan som något människan själv ålägger sig. ”Människan” inbegriper dock inte alla människor – i det här kapitlet beskrivs även de maktintressen som arbetssamhället, i såväl kapitalistisk som statskommunistisk form, främjar. Dessa får stor betydelse vid kritisk granskning av några av de mest uppmärksammade kristeorierna, teorier som i Marx anda ser produktionsöverflödet som en kraft som på sikt kan få arbetssamhällets fördämningar att brista.

I kapitel 4 sammanfattas de mest upprepade förklaringarna till varför Marx profetia om kapitalismens självgenererade destruktion inte har infriats. Jag går igenom tillblivelsen av två former av stimulans till ökad konsumtion. Dels den privata stimulansen, som framför allt märks i reklamindustrins blomstring; dels den statliga stimulansen där man främst genom skatte-, penning- och bidragspolitik samt inrättningen av en offentlig arbetssektor försökt absorbera det växande överskottet av arbetskraft och hålla folkets köpkraft på jämn nivå.

De psykologiska konsekvenserna av dessa former av institutionaliserad konsumtionsstimulans analyseras i kapitel 5. Detta kapitel är det mest teoretiska och kan betraktas som en djupdykning i arbetskritikens återkommande gradering av de mänskliga behoven. En tes som delas av fler än arbetskritiker är att arbetet med teknikens utveckling antagit en rad improduktiva former. Merparten av det moderna arbetssamhällets lönearbete tillfredsställer inte några vitala behov hos människan, men med hjälp av olika former av stimulans har man lyckats blåsa upp hennes behovsstruktur till att innefatta sådant som tidigare generationer inte ens kunde drömma om. Kritiken av denna ”konsumism” och dess statliga understöd vilar ofta på en mer eller mindre uttalad distinktion mellan ”falska” och ”sanna” behov. Med postmodernismens kritik av den här sortens dualismer inom humaniora och samhällsvetenskap har mycket av dess teoretiska underlag fallit i glömska. Här sammanfattas fyra olika ståndpunkter beträffande människans behovsstruktur och hur denna påverkas av stimulans och överflöd.

Merparten av det moderna arbetssamhällets lönearbete tillfredsställer inte några vitala behov hos människan, men med hjälp av olika former av stimulans har man lyckats blåsa upp hennes behovsstruktur till att innefatta sådant som tidigare generationer inte ens kunde drömma om.
Merparten av det moderna arbetssamhällets lönearbete tillfredsställer inte några vitala behov hos människan, men med hjälp av olika former av stimulans har man lyckats blåsa upp hennes behovsstruktur till att innefatta sådant som tidigare generationer inte ens kunde drömma om. Foto: TT

Den tredje delen upptas helt av överproduktionens omvälvande, men ytterst ouppmärksammade betydelse för arbetslivet. Kapitel 6 lyfter fram en mindre omdiskuterad sida av överflödet och dess konsumtionsrelaterade konsekvenser. Som Baudrillard beskrivit det, antyder talet om ”överflöd” att ett ”slöseri” också äger rum. Detta slöseri skulle visserligen kunna härledas till konsumismens övergödning av vissa och exploatering av andra, men i det här kapitlet lyfts mer direkta former av slöseri fram. Två fenomen som enbart har till syfte att garantera varucirkulation och bevara det rådande arbetstvånget hamnar i centrum för analysen. Dels det planerade åldrandet av teknikvaror, hur man genom marknadsföringen och redan på innovationsstadiet vid tillverkning av exempelvis en mobiltelefon –för att ta ett aktuellt exempel – säkerställer att telefonen i fråga antingen kommer att gå sönder eller bli omodern inom en viss tidsperiod för att vidare efterfrågan ska kunna upprätthållas; dels den prisbevarande varukasseringen som på produktions- och distributionsnivå uppstår när det finns ett överflöd av en viss vara; ett överflöd som gör det mer lönsamt att skapa artificiell brist (genom att exempelvis kasta matvaror) än att dumpa priserna. Arbetssamhällets ekonomiska disciplin är bevisligen inte den lära om ”hushållning med begränsade resurser” som den en gång varit.

Att arbetsbegreppet vidgats till att innefatta så mycket att det i princip förlorat sin mening är inte bara ett abstrakt påstående utan en ytterst kännbar realitet för den växande gruppen människor som inte ens inför sig själva kan motivera sin sysselsättning. Jag betraktar den här delen som det viktigaste bidraget till kritiken av arbetssamhället, men vill betona att det inte handlar om en revision av Marx alienationsteori. I den mån vi alls har att göra med alienation i dag, rör det sig om en hyperalienation. Vi har sedan länge passerat den gräns där produkten av vårt arbete är oss främmande. Dagens förfrämligande är djupare än så. Den angriper själva rötterna till vår existens. Kapitel 7 redogör för tjänstesektorns tillväxt och för hur allt fler livsaktiviteter inbegrips i lönearbetet med konsekvensen att spontaniteten hos dessa aktiviteter dör ut.

Kapitel 8 behandlar ytterligare en konsekvens av tjänstesektorns tillväxt, nämligen att arbetet antar en immateriell karaktär. Även i det industriella arbetet ökar avståndet till produkten – dels genom den, inom arbetssociologin, väl utforskade fragmenteringen av arbetsprocessen; dels genom att teknik ersätter arbetsuppgifter som tidigare utförts manuellt. Våra sinnen mister således en viktig stimulans i vardagen och våra kroppar blir oss främmande. På liknande sätt kan vissa typer av immateriellt arbete leda till förfrämligandet från våra känslor. När vi inte längre får betalt för olika göromål (som att utföra, producera eller leverera) utan ägnar merparten av vår vakna tid åt att mot betalning inta vissa sinnestillstånd (genom att bete oss, vara och behaga enligt förutbestämda mönster) så uppstår förvirring kring vilka vi egentligen är. När känner vi och uppför vi oss enligt inre önskan, och när är känslolivet och handlingarna blott slentrianspeglingar av hur vi dagligen lärt oss att interagera med människor i vårt förvärvsarbete?

Kapitel 9 behandlar ett slags sista steg i arbetets utarmning. Här är det inte längre arbetets brist på substans eller förnedrande karaktär som intresserar oss, utan dess totala frånvaro. Som en meningslöshetens kulmen visar oss det tomma arbetet, arbetstid utan arbetsuppgifter, hur arbetet kan reduceras till ren symbolik. Det tomma arbetet bekräftar ytterligare att priset för undvikandet av Marx kriser av arbetslöshet och varuöverflöd är arbetslivets substansdränering. Det vi ser är arbetets slutliga separation från produktionen. Arbetet antar skepnaden av en förnedrings-, tvångs- och maktgenomsyrad tidsdödare som lever vidare för sin egen skull.

För att inte stanna vid kritikens rena negation kommer exempel på vägar ut ur arbetssamhället att presenteras i kapitel 10. Vi kommer att få ta del av några motrörelser som äger rum på mikronivå. Dessa rörelser går under beteckningen ekoaktivism och har som gemensam nämnare att de hjälper individen att minimera konsumtion och arbete till ett minimum. Att de materialiserar en rationalitet som bättre tar vara på teknologins arbetsminimerande potential är också anledningen till att de i arbetssamhället så ofta rör sig i en gråzon mellan det lagliga och det olagliga. Vid sidan av dessa motrörelser kommer jag i kapitel 11, som motvikt till den bekväma resignation som kännetecknar allsköns ”radikala” strukturalister, diskutera arbetskritikens utopiska potential och de två mest förekommande förslagen på vägar ut ur arbetssamhället: förkortad arbetstid och basinkomst.

 

Fotnoter:

1. Medierapporteringens prioritering av sysselsättningsfrågan återspeglas hos allmänheten i stort enligt flera opinionsundersökningar där sysselsättningsfrågan placerats i topp vid rankning av olika samhällsproblem sedan lång tid tillbaka, se Henrik Ekengren Oscarsson och Annika Bergström, ”Svenska trender 1986–2015”, Göteborg, SOM-Institutet, 2016. Detta gäller inte bara den svenska befolkningen; sedan man i Eurobarometerns standardenkäter började fråga EU-medborgare vilka samhällsfrågor de anser vara viktigast, har ”arbetslösheten” rankats högst sedan början av 1980-talet, och med god marginal till de två efterföljande samhällsproblemen ”inflation” och ”brottslighet”, se Eurobarometer, ”Effects of the economic and financial crisis on European public opinion”, European Commission, 2014.

2. Bertrand Russell, In praise of idleness and other essays, London: Routledge, 1996 [1935], s. 6-7.

3. Cecilia Westin, ”Sverige har högst pensionsålder i EU”, Stockholm, SCB, 2016.

4. Schors studie av arbetstidens utveckling under den amerikanska efterkrigstiden är den mest citerade på området och, följaktligen, också en av de mest omdiskuterade, se Juliet B. Schor, The overworked American: The unexpected decline of leisure, New York: Basic Books, 1991. En nyare studie tyder på att Schors studie stämmer, samt att ökningen fortsatt även efter 1990 (deras data sträcker sig till 2007), se Lawrence Mishel m.fl., The state of working America, Ithaca: Cornell University Press, 2012. Andra studier visar att minskningen i antal arbetade timmar mattades av efter andra världskriget, men att den ändå fortsatt. Till exempel tyder Huberman och Minns data på att arbetstiden även efter andra världskriget fortsatte sjunka i USA, Kanada och Australien, om än betydligt försiktigare än innan, för att mellan 1980 och 2000 öka en aning, se Michael Huberman och Chris Minns, ”The times they are not changin’: Days and hours of work in Old and New Worlds, 1870–2000”, Explorations in Economic History, vol. 44, nr 4, 2007. För att få en överblick över studierna på detta område rekommenderas Negreys sammanställning där fem av sju studier visar på att arbetade timmar per år fortsatt gå ner, se Cynthia Negrey, Work time: Conflict, control, and change, New York: Polity, 2012. Även om nationalekonomer är mer benägna att tala om en nedgång än övriga inom samhällsvetenskapen är dock nationalekonomerna kluvna i frågan. Som Robert Whaples visat motsatte sig en knapp majoritet Schors analys (58 procent). Frågan var en av de som det enligt Whaples rådde minst konsensus kring bland de arbetsmarknadsekonomer som ingick i hans enkät. En av de få frågor som ekonomerna var ännu mindre överens om var huruvida ”fackförbund generellt har negativa effekter på välfärden även om de kan förbättra välfärden för sina medlemmar”, se Robert Whaples, ”Where is there consensus among American economic historians? The results of a survey on forty propositions”, The Journal of Economic History, vol. 55, nr 01, 1995, s. 729.

5. Denna statistik, samt argumentet att vi tagit ut en del av produktivitetsutvecklingen genom att sänka andelen arbete, analyseras närmare i kapitel 4.

6. För sammanställningar av forskningen kring hur mycket den förindustriella människan arbetade se Schor, The overworked American, och Marshall Sahlins, Stone age economics, Chicago: Aldine-Atherton, 1972. Sahlins analys fick stort genomslag och omkullkastade tidigare uppfattningar om att man under tider med mindre utvecklad teknologi borde ha arbetat mer. Sahlins utgick bland annat från antropologiska studier av urinvånare i Botswana och Filippinerna, aboriginska stammar och och den tanzaniska hadza-stammen. Efter Sahlins intervention har flera studier prövat hans teser och funnit att arbetsveckan kan ha varit längre än de 15 timmar som Sahlins uppskattade. I socialantropologen Raymond Hames översikt över genomsnittlig arbetstid i elva hortikulturella samhällen i Amazonas varierade arbetsdagens längd mellan tre och sju timmar beroende på samhälle, se Raymond Hames, ”Time, efficiency and fitness in the Amazonian protein quest”, Research in Economic Anthropology, vol. 11, 1989. Wanda Minge-Klevanas sammanställning av 15 antropologiska studier visade en ökning av arbete som hör hemmet till och en minskning av arbete utanför hemmet: ”kvinnor i jordbrukssamhällen arbetar mellan 2 och 7,4 timmar per dag i hemmet medan kvinnor i postindustriella samhällen arbetar mellan 5,8 och 9,5 timmar per dag i hemmet”, se Wanda Minge-Klevana m.fl., ”Does labor time decrease with industrialization? A survey of time-allocation studies”, Current Anthropology, vol. 21, nr 3, 1980, s. 287. Minge-Klevanas m.fl. drar dock inga slutsatser kring huruvida en generell ökning skett utan uppmärksammar det faktum att det postindustriella arbetet (det vill säga från och med industrialiseringen) är så ensidigt avgränsat (och därtill uppdelat i resande, utbildning och andra aktiviteter som rimligen bör räknas in) i jämförelse med det arbete som tidigare var betydligt mer lågintensivt och uppblandat i lekar och ritualer, att en strikt tidsjämförelse riskerar att dölja snarare än avslöja.

7. Sven-Eric Liedman, ”Vad är meningen med arbete?” Sydsvenskan, 3/3, 2009.

8. För mer av semantiska utredningar av arbetsbegreppet rekommenderas Jan Ch. Karlssons Begreppet arbete där författaren försöker fastställa ett empiriskt fruktbart begrepp. Som Karlsson noterar har begreppet rört sig mellan allomfattande meningslöshet och begränsande snävhet. Under mitten av 1800-talet klagade den tyske tänkaren Wilhelm Heinrich Riehl på att arbetsbegreppet täckte in så många aktiviteter att det blivit svårt att säga vad som inte var arbete. Marx smalnade dock av begreppet avsevärt till att handla om en värdegenererande process snarare än om vissa typer av aktiviteter. I en passage i Kapitalet skriver han: ”Om en sak är värdelös så är även arbetet bakom den värdelöst; arbetet räknas inte som arbete, och skapar därför inget av värde”, se Karl Marx, Marx, selected writings, Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1994, s. 225. Marx fångar, i vad som liknar en självmotsägelse, hur skillnaden mellan ”arbete” i teoretisk och ”arbete” i vardaglig mening kan variera. Med hans definition, som egentligen är en vidareutveckling av Adam Smiths värdelära, skulle enbart en minoritet av det vi i vardaglig mening kallar för ”arbete”, kvalificeras som ”riktigt” arbete. Enligt Karlsson har vi under 1900- talet nämligen rört oss mot samma begreppsförvirring som den Riehl beskriver, se Jan Ch. Karlsson, Begreppet arbete: Definitioner, ideologier och sociala former, Lund: Arkiv, 1986, s. 104. Detta har, menar han, ideologiska orsaker. Att en aktivitet omvärderas som arbete kan i arbetssamhället innebära att stora samhällsgrupper vinner i anseende då en omvärdering exempelvis kan möjliggöra att tidigare ”obetalt arbete” förvandlas till ”lönearbete”, se Jan Ch. Karlsson, ”Arbete, immateriell produktion och sociala relationer”, Sociologisk Forskning, nr 1, 1992, s. 47. Som det kommer att framgå av den idéhistoriska beskrivningen av arbetsideologins framväxt, kan man generellt säga att arbetsbegreppet rört sig från att innefatta aktiviteter som måste utföras av naturlig nödvändighet till att innefatta i princip alla slags tjänster som någon är beredd att betala för. Detta har skett parallellt med att man gärna hänvisar till det kreativa, konstnärliga arbetet när man vill framhäva arbetets välsignelse mer generellt. Logiken bakom och riskerna med detta kommer vi att ägna stor uppmärksamhet längre fram (i kapitel 3).

 

Publicerad Uppdaterad
2 dagar sedan
Monika Fredriksson och Oskar Lehtinen från fackföreningen Älvdalsbygdens LS i Dalarna.
Efter många år i dvala har den syndikalistiska verksamheten i gränslandet runt nordöstra Dalarnas och Hälsinglands storskogar vaknat till liv. Monika Fredriksson och Oskar Lehtinen från Älvdalsbygdens LS är två av de som fått verksamheten på benen igen. Foto: Johan Apel Röstlund

Fackets uppgång i Orsa Finnmark: ”Nu är det klasskamp här med”

Det rör på sig i de tidigare så syndikalist-täta skogstrakterna runt Orsa. Den fackliga verksamheten är på uppgång och allt fler medlemmar söker sig nu till det pånyttfödda Älvdalsbygdens LS. Arbetaren reste dit för att höra mer om hur en liten fackförening växer i det stora men glest befolkade området.
– Nu är det klasskamp här med, säger Monika Fredriksson som varit aktiv syndikalist i över 50 år.

Länsväg 296 från Orsa följer Ore älv längs de lika vackra som ödsligt inbäddade småbyarna norr om Siljan i gränstrakterna mellan nordöstra Dalarna och Hälsinglands storskogar. Det åtminstone tidigare ganska otillgängliga området som kallas Orsa Finnmark delas mellan Orsa, Rättviks och Ljusdals kommuner. Geografiskt stort men glest befolkat. Täta tallskogsplantage, timmerbilar och historiskt viktiga syndikalistiska trakter.

Skattungbyn hade länge, precis som många andra mindre orter i det glest befolkade Orsa finnmark, ett eget LS. Foto: Johan Apel Röstlund

– Titta där uppe, säger Monika Fredriksson och pekar ut genom bilfönstret mot det sedan länge nedlagda Kallholns kalkbruk. 

Syndikalist sedan ett halvt sekel

– Där jobbade det många syndikalister förr och oj vilka historier jag fick höra av gubbarna som varit där. De var helt otroliga berättare, och sådana har vi alltid haft många av i den här rörelsen.

Monika Fredriksson och Oskar Lehtinen på väg från den gamla prästgården i byn som idag fungerar som fackföreningslokal. Foto: Johan Apel Röstlund

Hon är pensionerad folkhögskolelärare och aktiv syndikalist sedan nästan ett halvt sekel tillbaka.

Men verksamheten i den lilla fackföreningen låg länge på is. Folk pensionerades och det var svårt att hålla aktiviteten rullande. Men så hände något.

– Älvdalsbygdens LS var inte så mycket mer än ett konto på JAK-banken och jag gick nog i tankarna att lägga ned det här. Därför blev det nästan som en chock när Oskar och några till hörde av sig. Plötsligt var vi fem nya medlemmar och två av oss tog genast plats i styrelsen, vi fick till ett årsmöte och ja, då blev det fart, skrattar Monika Fredriksson när vi sitter i soffan i den gamla rödmålade trävillan hemma hos Oskar Lehtinen i Skattungbyn mellan Orsa och Furudal.

Oskar Lehtinen har bott i byn i snart tre år. Foto: Johan Apel Röstlund

Oskar Lehtinen flyttade hit för tre år sedan och läser en kurs i hållbar utveckling och ekologisk odling vid Mora folkhögskola, och där står även lokal organisering med som en av punkterna på schemat. Han bor i huset med fyra kompisar och utanför på gårdsplanen står andra elever vid skolan och klyver ved som sedan ska torkas och staplas.

Allt fler medlemmar

–  I början hade vi inte så mycket aktivitet. Vi gjorde lite utåtriktade grejer, som en arbetarfilmfestival i Orsa och Pride-paraden i Falun där vi hade bokbord, men nu börjar det blir mer fackligt. Fler medlemmar och fler förhandlingsärenden, säger Oskar och häller upp kaffe.

Bara ett stenkast från huset han hyr ligger byns gamla prästgård med sliten fasad och där färgen på sina håll lossnat. Här håller den lilla men växande fackföreningen sina möten. De som på grund av avstånden inte kan komma loss är med via länk.

”Klasskamp här med”

Huset i Skattungbyn delar Oskar Lehtinen med några kompisar. Foto: Johan Apel Röstlund

– Vi har ju följt vad som händer på andra håll, som i Stockholm med organiseringen av migrantarbetare och hur jävligt de har det. Men skurkföretag finns ju även här omkring och det är därför vi måste bygga organisering. Plötsligt var det en medlem som just gått med några månader tidigare som hörde av sig. Han hade blivit uppsagd och företaget hade löneskulder till honom. Så vi körde igång med det och allt gick bra. Vi vann och det var lärorikt och kändes peppigt, att nu är det liksom klasskamp här med, säger Monika.

Hon sköter det ekonomiska i Älvdalsbygdens LS medan Oskar och de andra i styrelsen tar hand om förhandlingarna.

– Vi får hela tiden nya ärenden. I går satt jag i telefon hela dagen, så det vore verkligen bra om vi kunde bli ännu fler, säger Oskar.

Ett syndikalistiskt arv

Upptagningsområdet är som sagt stort. Närmaste lokala samorganisation finns i Borlänge drygt tio mil bort och tankarna på att slå ihop de bägge fackföreningarna finns. I Borlänge finns nämligen ingen egen styrelse så Älvdalsbygdens LS tar hand om deras medlemsärenden också. En sammanslagning skulle därför öka såväl medlemsantalet som den fackliga kunskapen som krävs för att växa ännu mer, förklarar Monika och Oskar när vi lite senare står vid grusvägen utanför huset med milsvid utsikt över sjön Skattungen och skogen som just börjat vakna till liv efter en lång kall vinter.

Området runt byn arvet i Orsa finnmark bär på en lång historia av syndikalistisk organisering. Foto: Johan Apel Röstlund

Här fanns organiserade syndikalister i varje by under 1920, 30- och 40-talen. Skogsarbetare som inte sällan spelade en avgörande roll i hårda konflikter kring arbetsvillkor och ackordsystem.

– Det märks, säger Oskar och fortsätter.

– Folk på byn pratar, ”det var mycket syndikalister här i skogen förr” kan man höra. Och det finns ju en stark tradition av självorganisering här också. Vår lilla lanthandel drivs som ekonomisk förening och vi har ett lokalt inköpskooperativ i byn, där bara medlemmar får handla.

Länsväg 296 slingrar sig vackert genom centrala Skattungbyn upp mot Hälsingland och Härjedalen. Foto: Johan Apel Röstlund

Monika tittar ner mot bygatan och fyller i.

– Visst, långt tillbaka hade ju Skattungbyn ett eget LS och likadant var det i varje by upp mot Hälsingland, säger hon och pekar.

Fanns många nazister

– Men samtidigt som det bodde många skogsarbetare här fanns det också rika skogsägare och flera av dem tillhörde den fascistiska Lindholmsrörelsen under kriget och i Orsa fanns det flera organiserade nazister, så nog var det motsättningar här i området.

Livet för de som jobbade i skogen var hårt och slitsamt. I dag ser det naturligtvis annorlunda ut men en ny och inte sällan förslummad arbetsmarknad har vuxit fram där paralleller ofta dras till hur det såg ut i början av förra sekelskiftet. 

Avstånden i nordöstra Dalarna är långa men trots det har den fackliga aktiviteten ökat i det glest befolkade området. Foto: Johan Apel Röstlund

Både Monika och Oskar pratar därför om potentialen som finns och vikten av facklig organisering.

Gårdagens gröt intill huset Oskar håller på att bygga som en del i utbildningen på Mora folkhögskolas kurs i hållbarhet. Foto: Johan Apel Röstlund

– Det handlar ju inte bara om storstäderna. Titta bara på skid- och turistanläggningarna som finns här uppe. Vilka är det som reparerar liftsystemen och bygger stugbyarna, de har det nog inte alltid så bra, säger Monika. 

Mer accepterad som syndikalist

Hon märker också att attityden till syndikalister förändrats i takt med att arbetsmarknaden förändrats.

– Tidigare accepterades man väl inte riktigt som syndikalist bland alla LO-medlemmar, men så känns det inte riktigt nu. Många i de stora organisationerna är nog lite besvikna och vill se fackliga resultat. Så vem vet, de kanske börjar snegla mot oss snart.

Oskar plockar upp en talrik med gårdagens frukost från släpvagnen ute på gården.

– Den fick stå kvar där säger han och skrattar innan han fortsätter tillbaka mot huset.

Monika Fredriksson har varit organiserad syndikalist i mer än ett halvt sekel. Foto: Johan Apel Röstlund

– Rent krasst är det ju så att vi skulle behöva få in fler aktiva medlemmar. För förhandlingar tar tid och vi hinner inte med så mycket annat just nu.

Stora behov av facklig hjälp

Monika nickar och kisar mot förmiddagssolen som sakta håller på att värma upp den frusna skogsmarken.

– Ja så är det ju, för de som kommer med nu har verkligen behov av facklig hjälp och så var det inte för bara fyra, fem år sedan. Då gick en del med som stödmedlemmar för att de kanske hade hjärtat i syndikalismen. Nu är det annorlunda och därför vore det jättekul om vi kunde växa ännu mer och på sikt kanske bilda en förhandlingskommitté. Långsiktigt skulle det ju kunna bli fler LS också för det finns så mycket som behövs göras här.

Publicerad
3 dagar sedan
Läkaren, krönikören och författaren Jona Elings Knutsson har skrivit en dagsvers till 1 maj exklusivt för Arbetaren. Foto: Tomas Oneborg/TT, Vendela Engström

Utan oss så stannar just allt 

”Ingen herre och gud ska klä på oss befrielsens skrud”. Jona Elings Knutsson i en dagsvers skriven för 1 maj.

Första maj, första maj 
Varje slitet plakat
blir en sköld mot 
förtvivlan och hat 

Varje trött demonstrant 
nu på stadiga ben
travar framåt 
i vårsolens sken

I en tid som är svår 
varje gig-proletär 
över hyra och
matpriser svär

LO, sossar och V
tigger bara en plats
i utsugarnas 
fina palats 

Vi har endast varann 
Ingen herre och gud 
ska klä på oss 
befrielsens skrud 

Men se makten är vår 
För vi vet ju rent kallt 
att utan oss så
stannar just allt 

Låt oss strejka och slåss 
Låt mig hålla din hand 
Låt mig gråta 
mot axeln ibland 

Vi ska starka ihop 
i den mörkaste tid 
bjuda både på
motstånd och strid

När sen segern är vår 
Väntar vila och fest 
Där envar är en 
stolt hedersgäst 

Fritt skriven efter författaren och socialisten Hannes Skölds text till låten Första maj (1911).

Publicerad Uppdaterad
3 dagar sedan

Emil Boss:
Det dånar uti rättens krater

Syndikalisterna i Stockholm är fler än på tjugo år. På första maj tar byggarbetare och städare täten. Deras usla arbetsvillkor är lika ålderdomliga som Internationalen självt. Den andra maj står klass mot klass på en annan arena, när ett ovanligt mål prövas i Nacka tingsrätt. Emil Boss om kamp som lönar sig.

Det är vår i luften. Efter att ha krympt i decennier, har syndikalisterna i Stockholm på bara tre år hämtat igen hela det medlemstapp som kom med reformen av a-kassan och högervindarna. Det är inte gratis biobiljetter, billiga försäkringar eller kryssningar till Tallinn som lockat nya medlemmar. Längst fram i majtåget från Sergels Torg går två block: Solidariska byggare och Solidariska städare, branschföreningar som huvudsakligen består av migrantarbetare från hela världen, från Uzbekistan till Honduras, från Ukraina till Nigeria. 

För att kräva ut det stulna, bröder

Internationalens ålderdomliga rader får en ny klang. För oavsett härkomst delar migrantarbetarna erfarenheten av att ha blivit lurade och utnyttjade på jobbet i Stockholm. Nu tågar de med fackföreningen som har fått ut deras stulna löner, kompensation för deras arbetsskador eller jobben tillbaka.

Bara under förra året krävde syndikalisterna tillbaka elva miljoner kronor i stulna löner. Arbetare i LO-yrkena förtrycks numera i sådan skala att till och med den borgerliga regeringen talar om systemhot. Kollektivavtalen reduceras ofta till en inkomstkälla för kriminella utsugare, som struntar i innehållet men genom avtalen får tillgång till finare kunder.

Den som intresserar sig för kampen mot den så kallade arbetslivskriminaliteten gör klokt i att snegla mot människorna under Joe Hill-flaggorna på första maj. Takläggare, betongare, ställningsbyggare, hemstädare, skolstädare. Arbetare som byggde Ersta sjukhus. Arbetare som städat samhällselitens hem. 

Många rovdjur på vårt blod sig mätta 

En stor del av den samlade kunskapen om arbetslivskriminaliteten kommer just från dem. Under det gångna året har de trätt fram och berättat om sin situation gång på gång i riksmedia, intervjuats till forskningsrapporter och syndikalisterna har suttit i möten med arbetsmarknadsdepartementet och regeringens delegation mot arbetslivskriminalitet.

Den andra maj inleds ett ovanligt mål i Nacka tingsrätt. Den papperslösa städerskan som arbetade hemma hos Magdalena Andersson kräver sin rätt. Trots att hon brutalt låstes in och deporterades är hon med fackets hjälp nu tillbaka i Sverige för att vittna. Städbossen har hittills kommit undan. Allt han behövt göra för att skjuta fram rättegången i ett år har varit att säga att han är sjuk och i lugn och ro tömma bolaget. Men nya bevis tyder på att sjukdomen bara var bluff och Herr Ahlholm har troligen en svettig dag att se fram emot i domstolen. Sällan står klasskillnaderna i så tydlig dager som i detta mål.   

Upp till kamp emot kvalen

Inte bara migranter utsugs och exploateras. Vi lever i ett orättvist och orättfärdigt ekonomiskt system. Produktiviteten skjuter i höjden men bara den som äger tar del av överflödet. Levnadsomkostnaderna ökar medan löneläget i princip står still. Patriarkatet lever och frodas. En tjuvarnas marknad breder ut sig över allt fler delar av samhällslivet. 

Du som är medlem i SAC Syndikalisterna, sträck på ryggen i dag på första maj. Med lokalt självbestämmande, kreativitet och jävlar anamma kan även en liten fackförening rubba berg. 

Från mörkret stiga vi mot ljuset.

Publicerad Uppdaterad
7 dagar sedan
Två ambulansförare framför en ambulans.
Andrea Markund, specialistsjuksköterska i ambulanssjukvården, och Ann Blomstrand, ambulanssjukvårdare utanför Södersjukhuset i Stockholm. Foto: Tuija Roberntz

Ambulanspersonal: ”Vi förväntas jobba till vilket pris som helst”

Den 25 april gick Vårdförbundets 63 000 medlemmar ut i övertidsblockad. Arbetaren mötte upp ambulanspersonal, utanför Södersjukhuset i Stockholm, som kräver ett bättre avtal med arbetstidsförkortning.
– Under en period var det övertid nästan varje pass, säger ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand.

I torsdags eftermiddag inleddes Vårdförbundets övertidsblockad, mertidsblockad och nyanställningsblockad. Stridsåtgärderna omfattar omkring 63 000 medlemmar i landets samtliga regioner och fyra kommunala bolag i Stockholm. 

Andrea Marklund, specialistsjuksköterska i ambulanssjukvården och facklig representant i Vårdförbundet, har just kommit tillbaka från en utryckning tillsammans med ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand. De berättar att de är glada över att blockaden dragit igång.

– Det känns historiskt, jag känner mig stolt över Vårdförbundet. Ge oss de förutsättningar vi behöver för att göra ett bra jobb, säger Andrea Marklund.

Den här morgonen har hittills varit lugn för dem. Men trots att blockaden inletts har deras kollegor redan arbetat över.

– I dag började vi på stationen, men bilen var på SÖS så vi fick åka dit byta av personalen som jobbat övertid, eller skyddsarbete som det blir nu, berättar Andrea Marklund.

På grund av blockaden räknas all övertid som skyddsarbete, vilket innebär att arbetet måste beordras av en chef.

Vårdförbundet uppger att deras yrkesgrupper arbetade 3 miljoner timmar i övertid förra året, något som motsvarar 1 800 tjänster och 9 000 timmar per dag. Ambulanspersonalen på Södersjukhuset hör till de som har allra mest erfarenhet av övertidsarbete.

– Under en period var det övertid nästan varje pass, säger Ann Blomstrand.

Enligt ambulanspersonalens avtal ska de inte ha planerad övertid, men SOS Alarm kan skicka ut ett uppdrag när det bara är en minut kvar tills bilen ska sluta rulla.

– Vi har haft ett test där SOS Alarm bara skickar ut prio ettor sista halvtimmen innan vi ska byta personal, berättar Andrea Marklund.

Hon tycker att det har funkat bra och är något som borde komma in i deras avtal. En prio etta innebär ett larm när en patienten kan ha livshotande symtom.

”Jobbar dag och kväll och natt”

De krav som Vårdförbundet ställer till arbetsköparorganisationerna Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Sobona handlar bland annat om arbetstidsförkortning.

– När man jobbar dag och kväll och natt tycker jag att det är rimligt att man ska ha en arbetstidsförkortning för att orka. Vi vill också ha en rimlig lön och en rimlig löneutveckling, säger Andrea Marklund.

Hon lyfter hur personal under en lång tid har larmat för att patientsäkerheten är hotad. Hon pekar på Sjukvårdsupproret, ett Instagramkonto som under flera år publicerade vittnesmål inifrån sjukhusen. Vittnesmål som Andrea Marklund beskriver som katastrofala.

Efter att en läkare larmat om den hårt pressade situationen på Södersjukhuset 2017, svarade sjukhusets vd, i tidningen Etc, att patientosäkerheten inte var hotad.

– Det känns som ett hån när de säger att det är samhällsfarligt att vi inte tar extrapass eller jobbar övertid.

SKR och Sobona tycker att arbetstidsförkortning är för dyrt

Enligt SKR är Vårdförbundets krav inte hanterbara för landets kommuner och regioner, som enligt SKR:s prognoser kommer att ha ett ekonomiskt underskott på 30 miljarder kronor 2024.

– Vi kan inte tillmötesgå kravet på en arbetstidsförkortning och det beror på att det skulle medföra enorma kostnader och riskera att leda till stora svårigheter att klara av att bemanna verksamheterna, Jeanette Hedberg, förhandlingschef på SKR, till Svt.

Ann Blomstrand menar att sjukvården måste få kosta.

– Vi har sjuka människor i samhället och då kostar det, säger hon.

Andrea Marklund tycker att man borde spara in på andra utgifter än de som ”jobbar på golvet”:

– I det långa loppet skjuter man sig i foten. Får man ett bra avtal får man fler sjuksköterskor som stannar kvar, säger Andrea Marklund.

Hon tror även att färre skulle sjukskriva sig och fler gå upp i procent om SKR och Sobona går med på Vårdförbundets krav.

Hon berättar att i nuläget får nya sjuksköterskor axla tunga uppgifter tidigt. Uppgifter som egentligen kräver mer erfarenhet, det gäller bland annat inom ambulanssjukvården.

– Många har inte tillräcklig erfarenhet och blir jätteosäkra när det blir skarpt läge, säger Ann Blomstrand, och tillägger:

– När det var som värst under pandemin var vi kungar, nu har vi kommit ner under skosulorna igen och förväntas jobba till vilket pris som helst, det är orättvist.

Ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand och specialistsjuksköterskan Andrea Marklund tycker om sitt arbete men vill ha bättre villkor. Foto: Tuija Roberntz

Jeanette Hedberg säger till Svt att arbetsköparen inte ska utnyttja övertiden men att en viss övertid är nödvändig.

– Det här är en verksamhet där det måste finnas övertid då det handlar om att täcka för korttidsfrånvaro, när andra blir sjuka eller är föräldralediga. Sedan har vi jour och beredskap, så fort man ska gå i aktivt arbete under jour så uppstår övertid, säger Jeanette Hedberg.

Hon beskriver även att konfliktåtgärderna kommer få konsekvenser.

– Det är ett omfattande varsel. Regionerna bedömer att konfliktåtgärderna får stor påverkan på samhällsfunktionen och sjukvårdens resurser kommer att behöva koncentreras till akuta operationer och behandlingar för att undvika fara för liv och hälsa, säger Jeanette Hedberg.

Andrea Marklund tror att flera ambulanser kommer stå stilla pågrund personalförlust.

– Jag tror att de sjukaste kommer få vård, men att många äldre kommer få vänta länge på ambulans.

Men hon förklarar att tanken med blockaden är att de ska visa att nuvarande avtal inte fungerar om de inte tar extrapass eller arbetar övertid. Förhoppningen är att blockaden ska få arbetsköparsidan att gå med på kraven.

– Jag hoppas att det pågår tills att SKR och Sobona förstår att de måste betala för bra vård. Det går inte att snåla och samtidigt få bra vård, den ekvationen har gått ut för länge sedan, säger Andrea Marklund.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Per-Anders Svärd är statsvetare och återkommande skribent i Arbetaren. Foto: Claudio Bresciani / TT, Jan-Åke Eriksson

Per-Anders Svärd:
Politikernas passiva klimat­politik kommer slå tillbaka­ ­

”Att inte agera är också att agera.”, skriver Per-Anders Svärd i en ledare och menar att kostnaderna för passiviteten i klimatpolitiken också en dag kommer att märkas i våra plånböcker.

Det är dyrt att stoppa den globala uppvärmningen. Så mycket tycks alla i debatten vara överens om. Inte sällan anförs den stora ekonomiska bördan som ett hinder för att genomföra snabba förändringar.

En snabb klimatomställning skulle skada ekonomin. Jobben skulle bli lidande. Vi skulle få prioritera ner andra viktiga saker. Därför måste vi ta det försiktigt med åtgärderna. I alla fall just nu. Så låter det ofta från politiskt håll.

Men att inte agera är också att agera. Att inte göra något är samma sak som att ställa sig bakom fortsatt temperaturökning. Och med stigande temperaturer kommer ökade kostnader ändå.

Klimatförändringarnas konsekvenser är redan här

Det högsta priset för klimatförändringarna betalas i lidande, död och ödelagda livsmöjligheter. Hunger, vattenbrist, extremväder, flyktingkriser och konflikter riskerar att förstöra oräkneliga liv.

Men kostnaderna för passiviteten kommer också att märkas i våra plånböcker.

I en studie som publicerades i den ansedda tidskriften Nature i förra veckan har forskarna Maximilian Kotz, Anders Levermann och Leonie Wentz undersökt hur klimatförändringarna kommer att påverka våra inkomster.

Enligt deras beräkningar kan vi förvänta oss en minskning av världens inkomster med omkring 19 procent (inom ett sannolikt spann mellan 11 och 29 procent) fram till år 2050. 

Vid det laget skulle den totala inkomstförlusten motsvara ca 38 biljoner dollar per år.

Forskarna pratar om the economic comittment of climate change – det vill säga de kostnader vi har åtagit oss att betala genom att påverka klimatet i det förflutna och bygga in oss i dagens socioekonomiska system. 

Inkomsterna reduceras i framtiden

Man skulle kunna säga att vi, genom att organisera samhället som det nu ser ut, har skrivit på ett kontrakt om att få våra inkomster reducerade med en femtedel under det kommande kvartsseklet.

I grunden handlar det om att en varmare värld blir mindre produktiv. Rubbade nederbördsmönster, högre medeltemperatur, större temperatursvängningar, fler översvämningar och hårdare påfrestningar på infrastrukturen kommer att påverka såväl jordbrukets produktivitet som arbetskraftens kapacitet och hälsa. 

Vi kommer kort sagt att få mindre utväxling på våra ansträngningar än tidigare, och därmed lägre inkomster.

Klimatfrågan är en rättvisefråga

Som man kan förvänta sig i en orättvis värld kommer bördorna att fördelas ojämnt över världens invånare. Medan Nordamerika och Europa kan komma undan med en inkomstreduktion på omkring 11 procent riskerar Afrika och Sydasien att drabbas av den dubbla kostnaden.

De regioner som får betala det högsta priset tillhör inte bara världens fattigaste områden. Historiskt sett har de också påverkat klimatet mycket mindre än världens rika länder.

Det är svårt att tänka sig en bättre illustration av vad miljörörelsen och den unga klimatrörelsen påpekat så många gånger, nämligen att klimatfrågan i grunden är en rättvisefråga som kräver radikal samhällsomvandling.

Det har tidigare beräknats att kostnaderna för att uppfylla Parisavtalets mål om att hålla uppvärmningen under två grader kommer att uppgå till 6 biljoner dollar om året.

Mot bakgrund av de siffrorna är det är lätt att förstå varför många politiker drar sig för att göra de nödvändiga investeringarna i framtiden. Lättare då att vifta bort miljörörelsens krav som extrema och antyda att klimataktivisterna är ett hot mot vanligt folks inkomster.

Men som studien i Nature signalerar är vi inne på en väg där de ekonomiska kostnaderna riskerar att bli sex gånger så höga som prislappen för att möta Parisavtalet. Sett i det ljuset är det tvärtom den passiva klimatpolitiken som står för en extrem attack mot människors ekonomi.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Den veganska restaurangen ChouChou i Stockholm går med på fakcets krav
Trycket blev till slut för mycket för den veganska lyxkrogen som utnyttjat minst tre migrantarbetare. Nu går de därför facket till mötes. Fotot: Volodya Vagner

Efter blockaden: Veganska lyxkrogen tvingas betala hundra­tusentals kronor

Kamp lönar sig. Åtminstone för de tre restaurangarbetare som utnyttjats på den veganska lyxkrogen ChouChou i centrala Stockholm. Nu går ägarna facket till mötes och betalar både skadestånd samt de uteblivna lönerna på hundratusentals kronor.

– Det känns jättebra och våra medlemmar är nöjda, säger Agnes Lansrot som är förhandlingssekreterare på Stockholms LS och drivit det uppmärksammade fallet, till Arbetaren.

Det var för tre veckor sedan som Arbetaren kunde rapportera om hur tre migrantarbetare jobbat under slavliknande förhållanden på den veganska lyxkrogen ChouChou nära Stureplan i centrala Stockholm. 

Agnes Lansrot på Stockholms LS har skött förhandlingarna med restaurangen. Foto: Johan Apel Röstlund

Med arbetspass på upp till 23 timmar och med uteblivna löner fick de till slut nog och vände sig till facket.

Kunderna reagerade med avsky

Men restaurangen, som profilerar sig som ett ”hållbart och bohemsikt ställe för alla”  nobbade kraven på förhandling och Stockholms LS inledde därför en uppmärksammad blockad som fick flera av stamgästerna att reagera med avsky mot hur personalen behandlades.

– Det var först då, med blockaden och Arbetarens rapportering, som restaurangen kom tillbaka till förhandlingsbordet, säger Agnes Lansrot.

Löneskulder på hundratusentals kronor

Sedan gick allt fort och i veckan undertecknades avtalet som innebär att de tre före detta anställda diskarna får sina uteblivna löner. Sammanlagt rör det sig om över 100 000 kronor per person. Restaurangen tvingas dessutom betala ett skadestånd för bland annat brott mot semesterlagen.

”Vegansk visionär och djurvän”

– Våra medlemmar är jätteglada för de trodde inte att det här skulle gå att lösa, säger Agnes Lansrot.

Bakom ChouChou står bland annat Gustav Johansson, en av Sveriges största matinfluencers och debattör i hållbarhetsfrågor, och den profilerade krogprofilen Robert Hållstrand, som bland annat beskrivits som en ”vegansk visionär, djurvän och världsförbättrare”.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Bilarbetarna på Volkswagen i den amerikanska delstaten Tennessee organiserar sig
Kraven på högre löner och bättre villkor ser ut att ge resultat. Foto: George Walker/AP/TT

Amerikanska södern: Facklig framgång när bilarbetarna bet ifrån

Arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee har röstat för att organisera sig fackligt i UAW. Omröstningen ses som ett genombrott för facklig organisering i de amerikanska sydstaterna.

– Ni har visat vägen, nu tar vi kampen vidare till Mercedes och alla andra, sade förbundets ordförande Shawn Fain till en jublande folkmassa.

Beslutet att organisera sig fackligt beskrivs som ett genombrott i den amerikanska södern, där fackföreningar historiskt sett haft ett svagt inflytande.

Historisk bilstrejk

När nu 73 procent av arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee röstat för att gå in i United Auto Workers, UAW – facket med omkring 400 000 medlemmar som bland annat organiserar anställda inom biltillverkningsindustrin – kan det mycket väl bli början på något nytt i USA. Inte minst efter förra årets historiska storstrejk där 13 000 bilarbetare vid fordonsjättarna General Motors, Ford och Stellantis Jeep förra året lade ner arbetet med krav på kraftiga löneökningar.

UAW:s ordförande Shawn Fain håller tal till Volkswagen-arbetarna i Tennessee. Foto: George Walker/AP/TT

Volkswagen-arbetarnas beslut att organisera sig fackligt beskrivs redan som historiskt. Det är nämligen första gången sedan 1940-talet som arbetare på en bilfabrik i den amerikanska södern röstar för facklig organisering, skriver Reuters.

Och redan nu smids det planer i andra sydstater där bilarbetarna väntas göra samma sak som sina kollegor i Tennessee.

I bland annat Alabama hålls inom bara några veckor en liknande omröstning på den väldiga Mercedes Benz-fabriken och UAW-ordföranden Shawn Fain har tidigare sagt att facket kommer driva på för fortsatt organisering på bilfabrikerna i flera andra delstater den kommande tiden.

Allt fler unga positiva till facket

Förra året rapporterade Arbetaren om undersökningen från det amerikanska opinionsinstitutet GBAO som visar att stödet för facklig organisering vuxit sig starkare än på väldigt länge.

Inte minst bland unga som i betydligt högre grad än den äldre generationen ställer sig positiva till strejker och andra fackliga stridsåtgärder för bättre arbetsvillkor.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Foto av Sara Karlen med Degerfors arena Stora vall i bakgrunden.
Sara Karlén är doktorand i idrottsvetenskap, hängiven fotbollssupporter och ny krönikör i Arbetaren. Foto: Tommy Pedersen/TT, privat

Sara Karlén:
Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen

”Den supporterkultur som jag engagerar mig i har varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.” Sara Karlén om fotboll och klass.

Klasstillhörighet inom fotbollen har alltid varit en viktig markör. Supportrar framhäver gärna sin lokala identitet och därtill sin klasstillhörighet. Inom fotbollen finns fortfarande värderingar och relationer kring detta, och att vara arbetarklass anses vara någonting fint och ”äkta”.

Inte så förvånande är det bruksortslaget Degerfors som främst håller detta vid liv. I mars visade supportrarna upp ett tifo under bortamatchen mot Djurgården med texten: ”Ingen stil – bara arbetarklass”. En humoristisk pik till Djurgårdarnas egna uttryck: ”Stil & klass”. 

Ett annat exempel är från några år sedan, när Degerfors spelade på Tele2 mot Hammarby, och supportrarna visade upp en banderoll med texten ”Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen”.

Arbetarklass och supporterkultur

Inom supporterkulturen är de noga med att saker ska vara just ”äkta”. I mångt och mycket betyder det att vara trogen sitt lokala lag och sin klassbakgrund – ofta går staden och klassen hand i hand. Ett exempel är att IFK Göteborg varit laget med bred publik och med en markör av att vara arbetarklass. I samma stad finns Örgryte IS som kommit att bli förknippad med medelklassen.

I Stockholm är den symboliska kampen om staden och stadsdelarna ständigt närvarande genom Stockholmslagens tifon. Men från att de olika klubbarna i Stockholm rört sig inom olika stadsdelar uttrycks numera en gemenskap kring staden. Kanske för att många städer blivit mer och mer segregerade och stadsdelar fått nya betydelser. Det som en gång var arbetarklassens Söder är i dag någonting annat. Förmodligen är just Södermalm ett av de tydligaste exemplen på stadsdelar som gentrifierats. Men, som sig bör, anammar Hammarbyarna den plats där de grundades. 

Att kunna identifiera sig med en fotbollsklubb via staden kan däremot skapa en gemenskap där det går att överbrygga klass, kön, etnicitet, ålder med mera. Lokalpatriotism kan på så vis föra samman olika människor. I mitt fall gäller detta staden Borås och fotbollslaget IF Elfsborg. För mig personligen är den klackläktare som jag står på och den supporterkultur som jag engagerar mig i den viktigaste platsen för att kunna möta olika typer av människor (ja, inte är det på min arbetsplats på universitetet i alla fall). Det har också varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.

Klassbegreppets frånvaro i samhället

I Sveriges politiska och sociala samtal lyser däremot klassbegreppet med sin frånvaro, trots politikernas attack mot arbetarklassen. Kanske beror det på ordets svåra definition, kanske för att många lämnat tron på dess betydelse i den neoliberala världsåskådningen, där allt är möjligt om individen bara ‘kämpar’.

Här skiljer sig värderingarna inom fotbollen från många andra delar av samhället. Inom fotbollen får arbetarklassen vara någonting fint och något som kan ge status. Min förhoppning är att klassmedvetenheten inom fotbollen får leva kvar, dels utifrån sin livslånga historia och dels för att uppmärksamheten och uppvärderingen av arbetarklassen måste finnas.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Montage, Arbetarens reporter Vendela Engström och vik. tf. chefredaktör står inklippt framför en grupp officerare
Vendela Engström är Arbetarens vikarierande tillförordnade chefredaktör. Foto: Henrik Montgomery / TT, Johan Apel Röstlund

Vendela Engström:
Svik nationen – stå upp för fred

”Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning”, skriver Vendela Engström.

De senaste åren har antalet väpnade konflikter där stater strider mot varandra eller där minst en stat strider mot en rebellgrupp, legat på en historiskt hög nivå. År 2022, samma år som Ryssland invaderade Ukraina, mätte Uppsala universitets konfliktdatabas 55 sådana konflikter. Det går att jämföra med år 2000 till 2013 då motsvarande siffra låg på mellan 31 och 39. Parallellt med den här utvecklingen har det skett en kraftig ökning av antalet döda till följd av väpnade konflikter.

Sedan mätningen gjordes har kriget på Gazaremsan inletts, ett krig som allt mer liknar ett regelrätt folkmord på palestinier. Enligt FN har fler barn dött i Gaza under det senaste halvåret än alla väpnade konflikter tillsammans under de senaste fem åren. Och bomberna fortsätter falla. 

Värst drabbas civilbefolkningen

I skuggan av Rysslands invasion av Ukraina och kriget på Gazaremsan, så har över 6 miljoner människor tvingats på flykt till följd av den väpnade konflikten som just nu pågår i Sudan. 

Det är aldrig de politiska makthavarna som drabbas värst av krig. De som drabbas värst är civilbefolkningen. 

”Länder behöver arméer bara för att andra länder har arméer. Om ingen hade en armé skulle ingen behöva dem”.  Så skriver den kände antropologen och anarkisten David Greaber i boken Bullshit jobs där han beskriver militäryrket som meningslöst.

Runt om i världen pågår en omfattande militarisering. Inte minst i Sverige. Vi är nu med i Nato, en process som gick igenom utan folkomröstning. USA ska få tillgång till militära baser runt om i landet samtidigt som regeringen lägger allt mer pengar på försvaret. 

Regeringen väljer vapen istället för fred

Förra året köpte den svenska Försvarsmakten in en stor mängd militära radiosystem från Israels största vapentillverkare Elbit Systems. Det är ett direkt stöd till den israeliska krigsmaskinen. 

Parallellt med detta har regeringen avskaffat det ekonomiska stödet till landets fredsorganisationer – organisationer som behövs mer än på länge. 

Under de senaste åren har de kapitalistiskt drivna kriserna accelererat och avlöst varandra. Inte minst när det kommer till klimat och ekonomi. Det har i sin tur lett till ökade geopolitiska spänningar. 

Krig och vapenhandel har länge varit en viktig del av världsekonomin. Skapandet av moderna nationalstater, arméer och det kapitalistiska systemet har hängt tätt ihop. Därför har motståndet, historiskt sett, också riktat sig mot detta.

Vägra vapen – svik nationalstaten

Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning och som sviker nationen genom att vägra strida för den. 

Ett bra exempel är nätverket Stoppa Elbit som blockerat Elbits kontor i Göteborg med krav om att hyresvärden Wallenstam ska vräka vapenbolaget. 

Antimilitarism går som en röd tråd genom den del av arbetarrörelsen som Arbetaren och SAC tillhör – den frihetliga socialismen.

Den 30 maj 1949 skrev Arbetarens dåvarande chefredaktör Albert Jensen såhär i tidningen: ”Vi har varit antimilitarister därför att militären varit ett redskap för klassvälde, ett redskap för vårt underkuvande under kapitalismen. Vi har varit antimilitarister därför att vi är internationalister och militarismen är ett redskap för nationalismen.”

Det enda sättet att vända kapitalismens militariserade framfart mot avgrunden är att vi går samman, över gränserna. Ett hållbart motstånd mot den rådande maktordningen kan bara byggas underifrån.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Pelle Sunnvisson från Stockholms LS har förhandlat i fallet. Foto: Privat, Vendela Engström Kollage: Arbetaren

Solidariska städare har vunnit sitt första fall

En ukrainsk städare som inte har fått en krona i lön, får nu en normal timlön. En vecka efter grundandet av det nya facket Solidariska städare vinner de sitt första fall.

12 kronor per kvadratmeter. Så mycket hade en ukrainsk städare utlovats i betalning då hon anlitades för flyttstäd. Men hon fick inte betalt.

Städaren, som är medlem i det nystartade facket Stockholms städsyndikat – Solidariska städare, valde att vända sig till facket. Bara en vecka efter att syndikatet bildats har de nu vunnit sitt första fall. För städaren innebär det att hon nu får en normal timlön samt 20 000 kronor i ersättning för arbete. 

– Det är en liten seger i ett hav av lönedumpning och exploatering, men likväl en seger och därför viktig såväl för individen som kollektivet, säger Pelle Sunvisson, förhandlare för Solidariska städare.

Löneform som bara tillämpas för migrantarbetare

Han förklarar att företaget ville betala enligt en löneform som i städbranshen bara tillämpas för migrantarbetare med ersättning per kvadratmeter snarare än för arbetad tid.

– Detta innebär att oavsett hur smutsigt det är får man samma lön. På så vis hamnar hela risken på arbetaren, som bara i bästa fall får en rimlig lön.

Under det städsyndikatets första möte deltog ett 30-tal städare och migrantarbetare. Flera vittnade om exploatering på den svenska arbetsmarknaden.

– Vinsten är ännu en pusselbit i att normalisera arbetsvillkoren i den här branchen, säger Pelle Sunvisson.

Publicerad Uppdaterad