830 kronor i månaden för vuxna och 560 kronor för pensionärer. Nu höjs avgifterna i Stockholms kollektivtrafik, som därmed blir bland de dyraste i världen – och hårdast drabbas unga och äldre.
Stockholms kollektivtrafik var redan bland de dyraste i världen. Från och med i måndags höjdes biljettpriserna ytterligare och för många invånare kommer det att kännas rejält i plånboken nästa gång de måste förnya sitt SL-kort.
Enligt en undersökning som den brittiska tidningen The Independent genomförde förra året är det bara Köpenhamn som är dyrare än Stockholm att resa kollektivt i världen över. Stockholm hamnar därmed före världsmetropoler som London, New York och Berlin när det gäller biljettpriser i kollektivtrafiken.
Ändå höjs nu avgifterna med upp till 12 procent efter ett beslut taget i landstingsfullmäktige tidigare i år där de fyra borgerliga allianspartierna gjorde upp med Miljöpartiet om den nya prissättningen. Motiveringen från Storstockholms lokaltrafik, SL:s ordförande, moderaten Kristoffer Tamsons, är att de nya biljettintäkterna ska täcka kommande investeringar i kollektivtrafiken.
Men för många av de hundratusentals människor som varje dag är beroende av buss eller tunnelbana till och från jobb och skola blir höjningen svidande kännbar. Bland annat höjs månadskorten för vuxna från 790 kronor till 830 kronor i månaden och pensionärer får från och med den här veckan betala 550 kronor för ett månadskort, jämfört med tidigare 490 kronor.
– Det här behövs för att bekosta de större investeringarna vi nu gör i kollektivtrafiken med bland annat Citybanan och utökad tunnelbana. Det flyttar fler och fler till Stockholm och då ökar också trycket på kollektivtrafiken, säger SL:s pressinformatör Martina Wiklund till Arbetaren.
Hon hävdar att utan prishöjningen, som är den första i Stockholm på lite drygt fem år, så skulle kundnöjdheten minska. Samtidigt, säger hon, kan hon förstå de som reagerat starkt på att ett månadskort nu kostar 830 kronor.
– Absolut, men det var som sagt längesedan vi genomförde några prishöjningar nu. Men jag tycker fortfarande vi har en väldigt prisvärd kollektivtrafik.
Vi genomför ju tillfälliga punktinsatser med extra biljettkontroller då och då för att undvika plankningar i tunnelbanan.
Martina Wiklund, pressinformatör på SL
Parallellt med debatten om en prishöjning har även frågan om ett ökat antal biljettkontrollanter lyfts i trafikutskottet de senaste åren.
– Vi genomför ju tillfälliga punktinsatser med extra biljettkontroller då och då för att undvika plankningar i tunnelbanan, säger Martina Wiklund.
Det innebär ju också en stor kostnad för er att kalla in extra personal. Kan du förstå dem som reagerar på att ni lägger pengar på det?
– Det är naturligtvis en kostnad för oss, men det är också en kostnad om fler väljer att resa utan att betala.
Enligt organisationen Planka.nu, som arbetar för en avgiftsfri kollektivtrafik, kommer de nya biljettpriserna att slå hårt mot de som redan har det dåligt ställt.
– Varje avgiftshöjning innebär minskad tillgänglighet och fråntar den ekonomiskt utsatta rätten till staden. Genom att planka kan vi värna vår frihet, säger Anna Nygård från Planka.nu i ett pressmeddelande.