”För oss plattformsarbetare är direktivet avgörande. Våra liv hänger på det.” Det skriver 16 europeiska gigfack som uppmanar EU:s arbetsmarknadsministrar att stödja deras kamp mot plattformarnas maktutövning.
Kära arbetsmarknadsministrar i EU:s medlemsstater,
Den 12 och 13 juni ska ni rösta om plattformsdirektivet. För oss plattformsarbetare är direktivet avgörande. Våra liv hänger på det. Direktivet kommer bestämma vår status (egenanställda eller anställda), vår relation till plattformarna och transparensen när det kommer till deras algoritmer.
Vi är bud eller förare. Vi valde dessa jobb med en naiv tro på myten om entreprenöriell frihet. Vi trodde att vi skulle vara fria att sätta våra priser, bestämma våra timmar och våra arbetsvillkor. Men verkligheten var annorlunda.
Vi tillbringar våra dagar väntandes på en beställning eller ett uppdrag, som om vi hölls gisslan utan att veta när ett uppdrag kommer ges. Om vi tackar nej en gång ges vi färre uppdrag av plattformen.
Många förare som oss jobbar uppemot 13 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Uber, Bolt, Heetch, dessa plattformar använder oss som slavar. Utlämnade till deras vilja, under deras kontroll, rädda att inte kunna få ihop vår försörjning. Många av oss tjänar bara 1 300 euro i månaden och jobbar 70-timmarsveckor. Det blir 4,30 euro i timmen. Är det en värdig och önskvärd inkomst för någon som vill serva sina medmänniskor? Plattformarna finns alltid i våra fickor.
De tar kommission på upp till 40 euro per taxiresa. Hur rättfärdigar deras enkla sammankoppling av kund och förare sådana avdrag? Hur mycket rikedom samlar dessa företag bara genom att koppla samman kund och förare?
Ingen sjuklön eller skadeersättning
På grund av priserna satta av plattformarna har fler och fler av oss allt svårare att betala för vår bilhyra, våra egna löner eller försäkringar. Tack vare plattformarnas villkor kan vi inte längre försörja oss.
Som cykelbud cyklar vi ofta över 100 kilometer om dagen för att leverera mat. I motvind, regn, snö eller under en värmebölja, trampar vi för att sushi, burgare och pizza ska komma fram i bästa möjliga skick till kunderna.
Oavsett väder cyklar vi snabbt för att nå våra deadlines. Appen ger oss order. För att komma i tid beordrar den oss att bortse från trafikregler. Händer det en olycka under en leverans, finns plattformarna, som annars övervakar oss så noga, inte längre där. Ingen arbetsskada, ingen sjuklön, inget tas hand om av Ubereats, Deliveroo eller Wolt. Inte heller vår utrustning eller vår hälsa.
Det här försvagar oss psykiskt och fysiskt. Pressen är sådan att hjärtattacker är vanliga i vår yrkesgrupp och olyckor händer varje dag. Rädslan att missa en körning, timmarna väntandes under press, försvagar våra mänskliga relationer. Fler och fler av oss går igenom skilsmässor, vi är frånvarande i våra familjer och isolerade på jobbet.
Vi får höra att vi är ”partners”, vi trodde vi skulle behandlas jämlikt, men så var det inte. Vi är bara digitala slavar för algoritmen. Officiellt är vi oberoende, men i realiteten är vi öppet underordnade plattformarna. Det är de som sätter priserna, bestämmer hur vi ska se ut, hur vi ska åka och hur snabbt det ska gå.
Under pandemin var vi många som servade våra medmänniskor. Vem levererade matkassarna och hämtmaten när man inte kunde gå ut? Vilka cyklade på tomma gator, rädda för att ta hem virus vi inte visste något om till våra familjer?
Blir uppsagda utan förklaring
Vid pandemins slut blockerade plattformarna tusentals av oss. Ja, Uber, Deliveroo och andra plattformar ”kopplar bort” oss när de inte vill ha oss längre, utan förklaring, utan mänsklig kontakt. Ingen HR-avdelning eller service för oss. Våra försök till kontakt går obesvarade. Det är som att vi blivit utsuddade över natten, vilket avhumaniserar våra jobb och vår existens.
Vi får aldrig veta varför vi får en resa och inte en annan, varför den tilldelas en förare, i stället för en annan. En algoritm styr och kontrollerar vårt arbete utan avbrott och utan någon form av insyn. Och medan vi arbetar under en maskins order samlas våra uppgifter ständigt in och bearbetas utan att vi kan invända.
Vi betalar våra skatter, medan plattformarna själva undviker dem. Vi säger det: detta är en oacceptabel orättvis konkurrens som skapar social dumpning. Som alltid i det här sammanhanget är de anställda den variabel som ska justeras.
Plattformarna försöker övertyga dig om att det vi behöver är en ”social dialog” mellan dem och oss. Denna idé är egentligen bara en förevändning för att undvika att plattformarna måste leva upp till sina skyldigheter som arbetsgivare. Vad vi behöver är verkliga rättigheter, skrivna i sten, inte falska diskussioner för att få smulor.
Stöd korrekt klassificering av arbetare
Enligt läckor till medierna överväger ni att ge medlemsländerna rätten att inte tillämpa plattformsdirektivets presumtionen om anställning om det finns kollektivavtal eller lagar som existerar i förväg. Men våra rättigheter måste ha en gemensam grund i hela Europa och undantag är oacceptabla.
Vi vet att många av er är frestade att stödja den ultraliberala plattformsmodellen. Enligt Europeiska kommissionen har plattformarna haft mer än hundra möten med direktoratet för sysselsättning, sociala frågor och inkludering under den period då direktivet skrevs. Samtidigt som fackföreningar och arbetstagare jagas bort när de kommer för att argumentera för sin sak. Detta är inte vad era väljare förväntar sig av er.
Arbetsmarknadsministrarna i EU:s medlemsstater, våra liv beror på era överläggningar. Det är er plikt att synliggöra att vi är underordnade plattformarna. Vi ber er att på ert sammanträde, stödja ett direktiv som villkorslöst tillåter :
Transparent och säker användning av algoritmer;
Respekt för rättigheterna för verkliga egenföretagare;
Korrekt klassificering av arbetstagare som borde vara anställda, utan att de ska behöva gå till domstol för det;
Rättvis konkurrens mellan plattformar och andra företag.
Slutligen kräver vi att det ska finnas en presumtion för anställning, som inte är beroende av en rad villkor, till exempel att man ska uppfylla tre av sju punkter. Enligt vår erfarenhet lämpar sig denna typ av villkor för att kringgå lagen genom att hitta kryphål.
Vidare måste denna presumtion för anställning gälla i alla medlemsstater. Dörren bör inte öppnas för stater att inte följa den, eftersom det skulle innebära att man öppnar dörren för den mäktiga lobbyn att agera i alla stater, en efter en, och avskaffa våra rättigheter här och där.
Vi befinner oss vid vägs ände. Vi räknar med att ni ska ta det vidare. Vi kommer få att veta under omröstningen om ni kör för Uber eller för folket.
Intersyndicale Nationale VTC, France
Taxiunionen, Sweden
Riders collective & vida trade union, Austria
GigWatch, Sweden
Collectif des coursier-es bruxellois-es, Belgium
Elite Taxi, Spain
Taxi Project, Spain
RiderXderechos, Spain
Deliverance Milano, Italia
Lieferando Workers Collective, Germany
Collectif des Livreurs Autonomes de Plateformes, France
Syndicat CGT des Livreurs Ubérisés Toulousains, France
FNV Platformwerk, Netherlands
FO just eat, France
ADCU App Drivers and Couriers Union, UK
Filt Cgil Emilia Romagna, Italy