Litteratur #49/2021

Perspektiv på modet

Lekande barn 1930. Det gemensamma modet i kläderna är uppenbar, och alla bär huvudbonad. Foto: Bertil Norberg/TT

I antologin Modevetenskap, Perspektiv på mode, stil och estetik skriver ett antal forskare om mode som samhällsfenomen och kärt beroende. En fascinerande sammanställning av modevetenskaplig forskning med många nya infallsvinklar kring kläder och andra kroppens accessoarer.

De flesta har en känsla för kläderna man bär, känslan och utstrålningen de ger. Även små barn väljer ofta noga vad de vill ha på sig och vad de absolut inte gillar, och inte bara för att de ”kliar och sticks” som Astrid Lindgren citerar Lotta på Bråkmakargatan som till och med klipper ett stort skrämmande hål i sin jumper.

Det räcker med att bläddra i antologin Modevetenskap. Perspektiv på mode, stil och estetik, för att få associationer till hur kläder kan skapa gemenskaper med andra eller distanser med till och med den egna kroppen. Paula von Wachenfeldt, docent i modevetenskap vid Stockholms universitet, skriver hyperinspirerande om hur kulturella och sociala identiteter kan konstrueras med hjälp av konsumtionsbeteende kring kläder, eller för all del väskor och andra accessoarer som förknippas med mode, i kapitlet ”Jaget och föremålet. Föreställningar om lyx i reklamfilmer”. Intimiteten som gestaltas i reklamen kan förväxlas med uttryck för kärlek, farliga utmaningar eller ”naturlighet”.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp