Senaste numret av Biblioteksbladet, som under ett par år gått från klarhet till klarhet, är ett lysande exempel på en branschtidning som kan, får och vill göra skillnad. Tema: Black lives matter.
Man blir glad över branschtidningar som vänder blicken utåt och förstår att världen angår yrkesverksamheten.
Biblioteksbladet med en upplaga på omkring 4 300 ex, varav 4 000 till medlemmar i Svensk biblioteksförening som utger tidskriften fyra gånger om året med digitala kompletteringar, har under ett par år med chefredaktören Thord Eriksson i spetsen för en stab av kunniga reportrar, arbetat på att vara en angelägen och aktuell publicistisk produkt. Varje nummer är bra underlag för diskussioner kring verksamheten för branschfolk, som landets omkring 6 000 bibliotekarier, men överraskar också allt mer som en tidskrift angelägen för besökare.
Biblioteken har i Sverige på senare år stundtals blivit något av en tummelplats för politiker som dels vill spara pengar men också lägga sig i inriktningen på böcker och verksamhet. Bibliotekslagen från 2014 som styr verksamheten ”fastställer att biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning samt främja litteraturens ställning”, ändå har det vid inte så få tillfällen förekommit lokalpolitiker som försöker styra upp snöpta inköp av barnböcker på andra språk än svenska.