Regissören Sarah Gavron gjorde en gripande och trovärdig skildring av en bangladeshisk tonårsflicka som går in i ett arrangerat äktenskap med en medelålders man i London, för tryggheten, i Brick Lane 2007. 2015 skildrade hon brittisk suffragettkamp i Suffragettes, en ny bild som skalat bort all romantik kring de kvinnor som tvångsmatades, torterades och i […]
Regissören Sarah Gavron gjorde en gripande och trovärdig skildring av en bangladeshisk tonårsflicka som går in i ett arrangerat äktenskap med en medelålders man i London, för tryggheten, i Brick Lane 2007. 2015 skildrade hon brittisk suffragettkamp i Suffragettes, en ny bild som skalat bort all romantik kring de kvinnor som tvångsmatades, torterades och i några fall dog för kampen om kvinnlig rösträtt i början av förra seklet.
Med Theresa Ikokos manus skildrar Gavron i Rocks den tonåriga Shola ”Rocks” Omotoso som kämpar i skolan för att undkomma stigmatiseringen i att vara svart ung flicka i ett fattigt område i London med en ensamstående psykiskt skör mamma, en kamp som förenar henne med klasskamraterna. Gänget stöttar varandra mot vuxenvärlden som inte alltid förstår deras kompetens, i skolan råder regler om ordning och reda men under ytan pågår hela tiden en överlevnadskamp hos var och en av ungdomarna.
Du läser en låst artikel!
Detta är en låst artikel. För att få tillgång till allt material på Arbetaren kan du stödja oss genom att bli prenumerant.