Konst #59/2020

Litografiskt kalas på Millesgården

Henri Toulouse-Lautrec iförd en av sina modeller, Jane Avrils kläder, 1892. Foto: Millesgården

Henri de Toulouse-Lautrec är välkänd för sina målningar av det sena 1800-talets artister i Paris men han ingick i ett stort kollektiv av konstnärer som skapade ett nytt och modernt sätt att arbeta på och exponera sig. Bara att placera kvinnliga prostituerade och artister som huvudkaraktärer i konsten var utmanande, men även att använda den […]

Henri de Toulouse-Lautrec är välkänd för sina målningar av det sena 1800-talets artister i Paris men han ingick i ett stort kollektiv av konstnärer som skapade ett nytt och modernt sätt att arbeta på och exponera sig. Bara att placera kvinnliga prostituerade och artister som huvudkaraktärer i konsten var utmanande, men även att använda den litografiska trycktekniken som arbetsmetod var att utmana den goda traditionen. Man kan nog göra jämförelser med fanzineverksamheten hos unga tidningsskapare 100 år senare.

Perioden efter den korta Pariskommunens blodiga slut i maj 1871 och första världskrigets utbrott kallas La belle epoque. Några decenniers vila för borgarna, men knappast för det fattiga Paris. Stora delar av de ruffiga gamla kvarteren revs och baron Haussmanns stora avenyer drogs fram – staden gjordes överblickbar.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984