De flesta fack och arbetsköpare har kommit överens om att pausa avtalsförhandlingarna och förlänga rådande avtal. Men flera lokala tågoperatörer vägrar. Nu anklagar Seko företagen för att använda coronakrisen för att spara pengar och komma ur lokala avtal.
För två veckor sedan kom LO och Svenskt Näringsliv överens om att uppmana sina medlemsförbund att pausa den pågående avtalsrörelsen och förlänga alla avtal tills coronakrisen är över. De flesta har gått med på det, men nu vägrar två företag som driver lokal tågtrafik bland annat i södra Sverige att förlänga. Ett av dem är Vy Tåg som driver Krösatågen i Småland.
– Det jag tänker är att det lokala avtalet alltid har tänkt att falla den 30 april. Därför är det inget att bråka omkring. Det kommer att falla den 30:e, säger Vy Tågs vd Dag Lokrantz-Bernitz.
Men facket delar inte deras bild. Enligt Seko handlar det om att företaget vill komma ur det lokala avtalet för att pressa villkoren. De anklagar bland annat Vy Tåg och Arriva som kör Pågatågen för att utnyttja coronakrisen för egen vinning.