Krafttag mot hot och våld i kollektivtrafiken

Hot och våld är stort problem för de anställda inom kollektivtrafiken. Nu ska Arbetsmiljöverket inspektera hundratals arbetsplatser för att försöka komma till rätta med problemen.

Inrikes
Mellan åren 2014 och 2018 blev 187 tågvärdar sjukskrivna på grund av våld eller hot. För buss- och spårvagnsförare låg siffran på 390 stycken.
Foto: Martina Holmberg / TT

Det var bara för drygt två veckor sedan som en busschaufför i Göteborg knivskars i halsen sedan han försökt avisa en passagerare utan giltig färdbiljett. Lyckligtvis klarade han sig med lindriga fysiska skador men problemen med hot och våld är vanligt för de anställda inom kollektivtrafiken. Därför ska Arbetsmiljöverket nu inspektera 300 arbetsplatser på bussar, tåg och färjor.

Statistik från myndigheten visar att problemen ökat de senaste åren. Nästan var tredje anmäld arbetsplatsolycka som ledde till sjukskrivning bland landets tågvärdar berodde mellan åren 2014 och 2018 på hot eller våld. En anmärkningsvärt hög siffra jämfört med den övriga arbetsmarknaden där mindre än var tionde anmälan berodde på hot eller våld, rapporterar Sveriges Radio.

Arbetsmiljöverket ska nu kontrollera hur arbetsköparna jobbar förebyggande för att minska riskerna att de anställda utsätts.

– Bussförare och personal som jobbar ombord på tåg är utsatta för situationer som är särskilt riskfyllda. De ska arbeta i alla områden under alla tider, även stökiga helgnätter, och kontrollera biljetter. Därför är det viktigt att arbetsgivarna minimerar riskerna. Ingen ska behöva bli utsatt för våld eller hot på sitt arbete, säger Eva Karsten som är projektledare för insatsen på Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.

Mellan åren 2014 och 2018 blev 187 tågvärdar sjukskrivna på grund av våld eller hot. För buss- och spårvagnsförare låg siffran på 390 stycken.

När Arbetaren för två veckor sedan pratade med Ronny Suneson som är sektionsordförande för Kommunal sektion Trafik i Västsverige med anledning av knivskärningen på bussförare i Göteborg berättade han att hot förekommer dagligen och att många bussförare inte längre orkar gå till jobbet av rädsla för att utsättas.

Han ville då att arbetsköparsidan skulle ta ett större säkerhetsansvar för de anställda.

– Vi som chaufförer ska aldrig behöva riskera liv och hälsa för en biljett på 50 kronor, sade Ronny Suneson då.

Från fackligt håll har det även kommit krav på att öka bemanningen på vissa utsatta sträckor där personalen lättare ska kunna hjälpa varandra om hotfulla situationer uppstår.