Film #93/2019

Ombytta roller efter Metoo – ett snilledrag

Julianne Moore i en roll som skaver skönt i After the wedding Foto: SF Studios

Susanne Biers Efter bröllopet (2006) var inte en av hennes bästa filmer. Ett drama kring en styvfamilj som vill väldigt mycket och som hade en känslostark ton som ofta dippade över i sentimentalitet. [FILM] After the wedding Regi: Bart Freundlich Delvis berodde det på att Rolf Lassgård i rollen som den dödssjuke, stenrike patriarken gjorde […]

Susanne Biers Efter bröllopet (2006) var inte en av hennes bästa filmer. Ett drama kring en styvfamilj som vill väldigt mycket och som hade en känslostark ton som ofta dippade över i sentimentalitet.

[FILM] After the wedding
Regi: Bart Freundlich

Delvis berodde det på att Rolf Lassgård i rollen som den dödssjuke, stenrike patriarken gjorde en machotyngd tolkning av sin roll där fysiska maktutspel skulle förstås som förtvivlan, rädsla och svartsjuka (detta var före Metoo). Hans totala dominans gjorde också att både komplexiteten i historien försvann, och hans medskådespelare hamnade i totalt bakvatten.

Borta är de normerat tråkiga scenerna med den bullrige höjdaren i dyra kostymer på sitt kontor.

Bart Freundlichs amerikanska version upprepar vissa scener i detalj (och det är inte de bästa) men har ändrat en viktig del: här har maktspelaren som tror att allt kan köpas för pengar omvandlats till en kvinna, vilket faktiskt gör en enorm förbättring. Borta är de normerat tråkiga scenerna med den bullrige höjdaren i dyra kostymer på sitt kontor.

Borta är hans vankelmodiga fru som ersatts med en karismatisk konstnärsmake med eget liv. Och machoprinsen Mads Mikkelsen som gör skillnad med biståndsarbete i Indien har ersatts med en determinerad Michelle Williams (som tyvärr får sitt arbete på barnhemmet förklarat en gång för mycket med skuldkänslor över det en gång bortlämnade barnet).

Det är intressant att kunna se hur mycket av inläsningen av en berättelse sätts direkt genom könets bagage – Julianne Moores megarika mediamogul drar fram som en stormvind i sin egen rätt och man blir misstänksam direkt eftersom det är så man är van att läsa mäktiga kvinnor. När man tvingas nyansera bilden är det ett skönt skav. Liksom hennes föregångare i rollen dominerar hon sin film men man slipper bortförklaringarna denna gång.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984