Ny webbsida granskar Sveriges gigföretag

I måndags lanserades webbsidan Gigwatch som ska granska de gigföretag som etablerats i Sverige. Arbetaren har pratat med Lovina Isaksson som är en av de ungdomar som ligger bakom webbsidan.

Inrikes
Tillfälliga, osäkra och lågavlönade arbeten har etablerat sig i Sverige i form av gigekonomiska företag som Foodora, Tipptapp och Yepster, som erbjuder tjänster som hemkörning av mat eller avhämtning av avfall. Webbsidan Gigwatch vill granska dem.
Skärmdump från Gigwatch.se: Arbetaren

Hur påverkas arbetsmarknaden och arbetsförhållanden i Sverige av framväxten av gigföretag? Frågan har ställts av många och nu har en webbsidan Gigwatch lanserats som ska granska de svenska gigföretagen.

– Vi kände ett tomrum när det kom till analys och idédebatt om gigföretag i Sverige och vi ville spana in vad företagen gör och hur framväxten påverkar oss, säger Lovina Isaksson.

Vi kände ett tomrum när det kom till analys och idédebatt om gigföretag i Sverige.

Lovina Isaksson, en av initiativtagarna till Gigwatch

Tillfälliga, osäkra och lågavlönade arbeten har etablerat sig i Sverige i form av gigekonomiska företag som Foodora, Tipptapp och Yepster, som erbjuder tjänster som hemkörning av mat eller avhämtning av avfall.

Många som kontrakteras av ett gigföretag anses inte vara anställda av företaget, vilket innebär att arbetsköparen inte behöver ansvara för arbetarnas rättigheter på samma sätt som för en anställd.

Många av gigföretagen tillhandahåller inte heller de redskap som krävs i arbetet, exempelvis de cyklar som cykelbud använder. Avgiften, eller lönen, lägger gigarbetaren ofta själv, och eftersom det är hög konkurrens om att få uppdragen blir följden att lönerna pressas nedåt.

Det finns inget facit för hur man organiserar sig inom gigekonomin, men vi vill att webbsidan ska kunna användas som en kunskapsbas och plattform, säger Lovina Isaksson.