Film #47/2019

Människorna mitt i terrorn

Hotel Mumbai baserar sig på verkliga terrorattentat i Indien 2008. Foto: Sandrewmetronome

[FILM] Hotel Mumbai Regi: Anthony Maras Det är svårt att föreställa sig hur terrorismen upplevdes och beskrevs i Europa och USA för bara några decennier sedan. I dag är den nära och angår helt klart också oss, till och med i vardagen. Därmed kan vi också identifiera oss med händelser i närtid som kanske inte […]

[FILM] Hotel Mumbai
Regi: Anthony Maras

Det är svårt att föreställa sig hur terrorismen upplevdes och beskrevs i Europa och USA för bara några decennier sedan. I dag är den nära och angår helt klart också oss, till och med i vardagen. Därmed kan vi också identifiera oss med händelser i närtid som kanske inte satte så stora avtryck när de skedde.

I påskas dödade islamistiska självmordsbombare över 250 människor i Sri Lanka, och uppmärksammades i – och skakade – även länder i norra Europa. Hur många förstod och minns terroristattentaten som pågick i flera dagar i Mumbai i november 2008, och dödade 166 människor, och fortfarande påverkar relationen mellan Indien och Pakistan?

Anthony Maras har skrivit och regisserat ett skräckfylld drama som baserar sig på bombningarna, skjutningarna och gisslantagningarna som utfördes av nio islamistiska fanatiker, ledda av en röst i en telefon från Pakistan.

Maras utgår nästan helt ifrån upplevelsen hos de människor som befann sig på ett av terrormålet, lyxhotellet Hotel Mumbai.

I sin film Hotel Mumbai har Maras skalat bort en stor del av kontexten. Maras utgår nästan helt ifrån upplevelsen hos de människor som befann sig på ett av terrormålet, lyxhotellet Hotel Mumbai, vilket betyder att man till att börja med inte får hela bilden – känslan av att vara där i ögonblicket är stark. Filmen tar tillvara de dramaturgiskt tacksamma klasskillnaderna mellan till exempel rika och i vissa fall outhärdligt ignoranta och rasistiska hotellgäster från Europa å ena sidan och lokal hotellpersonal som arbetar efter devisen ”gästen är Gud”.

Man har använt sig av autentiska utdrag från samtal under attentaten och senare polisförhör i manus, och det är otäckt fascinerande att se hur medvetet terroristerna arbetade med just skräcken som vapen, och hur man använde aktioner som man visste skulle förstärka en uttänkt mediebild av händelserna. Det är otroligt skönt att slippa amerikanska militärer och agenter bakom skärmar som pekar med hela handen, som vi är så vana vid i denna typ av thrillerfilm. Här finns faktiskt bara vanliga människor mitt i stormen.

Det är svårt att avgöra hur mycket av komplikationerna som inte fått komma med. Resultatet är hur som helst en oavbrutet spännande, och faktiskt gripande, klaustrofobisk thriller. Men det bästa är förstås att filmen ger lust att läsa mer om tragedin och upptäcka vilken skillnad det är när det gäller hur vi nu kan förstå och identifiera oss med offren för terror – även om den inte sker på vår gata just i dag.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Hallå  👋

Vill du läsa senaste numret av vårt låsta Månadsmagasin gratis på webben? Skriv upp dig på nyhetsbrevet så skickar vi det på mejlen.

Nyhetsbrevet innehåller:

✔ Senaste rubrikerna två gånger i veckan

✔ Utvalda reportage på söndagar