Masskampanjmakare från ultrahögern

Det högerradikala och antifeministiska partiet Vox har gjort kometkarriär in i det spanska parlamentet. En av nycklarna bakom framgången var stödet från, och de många kopplingarna till, den hbtq- och abortfientliga organisationen CitizenGO. Genom sin kampanjplattform arbetar de för en ultrakonservativ agenda på internationell nivå.

Utrikes
CitizenGO:s monter under World Congress of Families i Budapest 2017, där Viktor Orbán var en av huvudtalarna.
Foto: Wikimedia Commons

– Fienderna till den naturliga familjen agerar i alla länder. De har infiltrerat nästan alla institutioner och maktstrukturer. De kontrollerar merparten av etablerad media, de kontrollerar partierna till vänster men också till höger och de är finansierade av liberala stiftelser som George Soros Open Societies.

Under den ultrakonservativa världskongressen för familjer i Verona höll Ignacio Arsuaga, ledare för plattformen CitizenGO, ett sju minuter långt tal i vilket han uppmuntrade rörelser och partier att konfrontera ”familjens fiender”, i det han beskrev som ett ”kulturellt krig”.

CitizenGO publicerade senare talet på sin youtubekanal och i videon varvas Arsuagas scenframträdande med inslag från de feministiska protesterna mot kongressen i Verona.

Arsuaga pekade i talet ut sina meningsmotståndare som ”fiender” till den naturliga familjen. Han underströk vikten av att bryta isen av ”politisk korrekthet”, manade till ”konfrontation” och att ”få liberala politiker att frukta er”.

Retoriken är inte ny i högerradikala kretsar, men på senare år har tonläget höjts och nya kanaler vuxit fram.

Plattformen CitizenGO uppstod i Madrid samma år som partiet Vox bildades i Spanien, 2013. Då var det en internationell gren ur organisationen HazteOir. Den kan beskrivas som en högerradikal motsvarighet till kampanjsidor som Change.org, där Internet används som ett verktyg för att lansera upprop och namninsamlingar i syfte att nå fram med sitt budskap och på sikt påverka institutioner.

De vill bland annat inskränka homosexuellas rättigheter och avskaffa delar av lagstiftningen som rör mäns våld mot kvinnor.

I styrelsen för CitizenGO sitter bland annat advokaten Brian Brown, som i dag leder en av USA:s mest inflytelserika organisationer som söker kriminalisera samkönade äktenskap. En annan nyckelperson i styrelsen är Alexej Komov från Ryssland, som liksom Brown har en ledande position i internationella World Congress of Families, världskongressen för familjer.

Utsnitt ur CitizenGO:s kampanjsida på internet.
Foto: Arbetaren

Elżbieta Korolczuk är sociolog och forskare på Södertörns högskola i Stockholm. Hon menar att CitizenGO är ett exempel på en organisation som byggt upp en infrastruktur för att skapa social mobilisering.

– De vill skapa ett transnationellt community för att skapa mobilisering runt sådana här frågor och få ut människor på gatorna. Om man skriver upp sig på deras internetkampanjer hamnar man automatiskt i en databas. Då går det lättare att mobilisera personer också i andra sammanhang, än enbart genom namninsamlingar.

CitizenGO:s kampanjer har fokuserat på att förbjuda abort och preventivmedel och inskränka hbtq-personers rättigheter. Andra kampanjer har uppmanat till att förbjuda genusstudier på universiteten i Ungern, stänga ned flyktingmottagningar i Polen och att stoppa byggandet av moskéer.

I Spanien är de kända för att använda sig av kampanjbussar med provocerande budskap. När ett lagförslag om att förbjuda diskriminering på grund sexuell läggning lades fram i Spanien 2017 kördes CitizenGO:s bussar runt med transfobiska budskap i flera spanska städer. Detta ledde till att HazteOir tidigare i år förlorade sin status som offentlig samhällsservice, vilket förbjuder dem att söka statliga medel.

CitizenGo har nära kopplingar till det högerradikala antifeministiska partiet Vox. Högt uppsatta personer i partiet har också haft ledande positioner i plattformen. CitizenGo:s internationella nätverk och kampanjer har spelat stor roll för att mota befolkningen i Spanien till valurnorna. Dagarna före omröstningen lanserade HartzOir, som är en del av organisationen, ännu en kampanj. Den här gången med sloganen ”rösta för värderingar”.

På sitt instagramkonto lade Ignacio Arsuaga upp ett foto från kampanjen "rösta för värderingar".
Foto: Arbetaren

När Spanien gick till val körde bussarna runt i landet med nya budskap som förmedlade avskräckande bilder och citat av ledare från andra partier. Till kampanjen skapades också en hemsida med checklistor för att visa vilka partier som sympatiserade med plattformens värderingar – såsom att inskränka rättigheter för hbtq-personer och ändra lagstiftningen mot mäns våld mot kvinnor. Genom kampanjdonationerna till CitizenGo har Vox indirekt fått stöd att bedriva sina valkampanjer.

Många av deras ledare som Arsuaga trycker på att de är en gräsrotsrörelse. Men på lokal nivå ser man hur de verkar extremt nära ytterkantspartier som till exempel Vox.
Elżbieta Korolczuk, sociolog på Södertörns högskola

Sociologen Elżbieta Korolczuk menar att CitizenGO försöker ge ett annat sken i internationella sammanhang än på lokal nivå.

– Många av deras ledare som Arsuaga trycker på att de är en gräsrotsrörelse. Men på lokal nivå ser man hur de verkar extremt nära ytterkantspartier som till exempel Vox. Det är samma sak med Brian Brown, som i Europa försöker ge ett respektabelt sken av att vara ”för familjen”, medan han i USA är ordförande för en organisation som söker kriminalisera homosexuellas rättigheter.

Hon menar att CitizenGO använder sig av ett språkbruk som skickligt framställer dem själva som offer och att deras kamp handlar om att omdefiniera mänskliga rättigheter.

– Det är en större del av deras strategi för yttrandefrihet. De påpekar ständigt att de smutskastas i media och spelar på människors rädsla.

Enligt nyhetstidningen CBC News utreds CitizenGO för tillfället av amerikanska myndigheter för att ha utfört en spamattack mot en FN-diplomat i samband med FN:s kvinnokommissionsmöte i New York tidigare i vår.