Scen #27/2019

Hypnotiserande om fängslad energi

Iwa Boman i rollen som Victoria Benedictsson i Isjungfrun. Foto: Strindbergs Intima Teater

Victoria Benedictssonfestivalen går in på sin sluthelg i Strindbergs Intima teater på Norra Bantorget i Stockholm. [SCEN] Isjungfrun Av Cecilia Sidenbladh Regi: Lena Söderblom Strindbergs Intima teater i Stockholm Sista föreställningen söndag den 7 april Teaterlokalen öppnades av August Strindberg 1907 och stängdes tre år senare efter 1100 föreställningar av 24 Strindbergspjäser. Efter att ha […]

Victoria Benedictssonfestivalen går in på sin sluthelg i Strindbergs Intima teater på Norra Bantorget i Stockholm.

[SCEN] Isjungfrun
Av Cecilia Sidenbladh
Regi: Lena Söderblom
Strindbergs Intima teater i Stockholm
Sista föreställningen söndag den 7 april

Teaterlokalen öppnades av August Strindberg 1907 och stängdes tre år senare efter 1100 föreställningar av 24 Strindbergspjäser. Efter att ha använts som samlingssal för bland annat fackföreningsmöten återställdes teatern för sitt ursprungliga ändamål och öppnades igen 2003.

Sedan 2017 är regissören och skådespelaren Anna Petterson teaterchef. Den pågående festivalen innehåller både föredrag, föreställningar, samtal och quiz, kring författaren Victoria Benedicsson, samtida med August Strindberg, som med pseudonymen Ernst Ahlgren skrev noveller och romaner om kvinnans position i samhället, och som på sin tid fick en stor publik.

Monologen Isjungfrun utspelar sig den 21 juli 1888, i det hotellrum i Köpenhamn där Benedictsson några timmar senare ska skära halsen av sig endast 38 år gammal.

Hon efterlämnade en tonårig dotter och en 25 år äldre man som hon gift sig med för att komma undan det stränga hemmet. Samt en bitter kärlekshistoria med Georg Brandes, en i Danmark ledande litteraturkritiker och kulturmän, som kallade hennes sista bok för ”dame-roman” och vars bror Edvard Brandes kort dessförinnan skrivit nedgörande i Politiken om Victoria Benedicssons senaste roman.

Hon var livrädd för att falla tillbaka som ”maka och mor” till postmästaren i Hörby som enda funktion.

I Cecilia Sidenbladhs pjäs talar hon om sin besvikelse över Georg Brandes ynkedom. Till en början försöker hon vara en frigjord kulturkvinna som stod över hans äktenskap och andra älskarinnor – det kollegiala kamratskapet och de intellektuella samtalen var det viktiga. Sorgen över hans svek, och känslan av misslyckande utan utväg, måste ha varit monumental på så många sätt.

Att bli erkänd som respekterad författare var nyckeln till ett självständigt liv för Benedictsson och hennes brev och efterlämnade texter mer än antyder att hon var livrädd för att falla tillbaka som ”maka och mor” till postmästaren i Hörby som enda funktion.

Iwa Boman gestaltar en stolt och klart resonerande kvinna som tar ett beslut som i stunden säkert upplevdes som rationellt. Det är en hypnotiserande och gripande rolltolkning som berättar om en fängslad energi, en människa utled på att kämpa, och samtidigt en ingång i författarens verk.

Victoria Benedictsson i unga år 1866, hon blev författare under pseudonymen Ernst Ahlgren. Just nu pågår en Victoria Benedictssonfestival i Stockholm och en av de spelade pjäserna är Isjungfrun av Cecilia Sidenbladh.
Victoria Benedictsson i unga år 1866, hon blev författare under pseudonymen Ernst Ahlgren. Just nu pågår en Victoria Benedictssonfestival i Stockholm och en av de spelade pjäserna är Isjungfrun av Cecilia Sidenbladh. Foto: Scanpix via TT
Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga