Scen #25/2019

Ut ur könsfängelset

Mattias Nordkvist i Förbjuden ingång, en pjäs som inleder Victoria Benedictssonsfestivalen i Stockholm. Foto: Ola Kjelbye

Veckorna i månadsskiftet mars–april pågår en Victoria Benedictssonfestival på den lilla Strindbergs Intima teater vid Norra Bantorget i Stockholm. Festivalen invigs med ett gästspel av Mattias Nordkvists Förbjuden ingång, en pjäs som hade premiär i Göteborg tidigare i år. Den är en monolog som bygger på författaren Victoria Benedictssons dagböcker, i regi av Anna Pettersson. […]

Veckorna i månadsskiftet mars–april pågår en Victoria Benedictssonfestival på den lilla Strindbergs Intima teater vid Norra Bantorget i Stockholm. Festivalen invigs med ett gästspel av Mattias Nordkvists Förbjuden ingång, en pjäs som hade premiär i Göteborg tidigare i år. Den är en monolog som bygger på författaren Victoria Benedictssons dagböcker, i regi av Anna Pettersson.

[SCEN] Förbjuden ingång
Av och med: Mattias Nordkvist
Regi: Anna Pettersson
Strindbergs intima teater i Stockholm
Spelas till den 7 april

Victoria Benedictsson föddes i Skåne 1850. Hon led av en stark ofrihet under faderns närmast hedersliknande uppfostran. Som 21-åring såg hon sig tvingad att gifta sig med en 49-årig änkling med fem barn, Christian Benedictsson som var postmästare i Hörby.

Så småningom började hon skaffa sig litterära kontakter och utkom under pseudonymen Ernst Ahlgren med några romaner som blev uppskattade av bland andra den danska, inflytelserika litteraturkritikern Georg Brandes.

Hennes självmord 1888 på ett hotell i Köpenhamn har kopplats samman med hennes kärleksrelation med Brandes, och särskilt hans avståndstagande och senare föraktfulla kritik av hennes verk.

Victoria Benedictsson.
Victoria Benedictsson. Foto: Scanpix via TT

Skådespelaren Mattias Nordkvist, som också spelar Benedictsson, har skrivit pjäsen utifrån hennes egna texter, framförallt dagböckerna hon förde, och lagt in ett stycke i föreställningen där han berättar att han inte som brukligt är velat lägga fokus på självmordet.

I stället har han plockat upp de texter som berör hennes kritik mot det banala och överslätande i litteraturen och kulturlivet.

Det ger en stark effekt att den stora gestalten med sitt skägg i den hellånga sekelskiftesklänningen får vara bara människa utan direkt kön, skör i känslan och stark i sin analys av tidens kulturriktningar.

Hen är intensiv, förbannad och respektingivande intellektuell.

Man berörs av hur frustrerande det måste ha varit för Victoria Benedictsson att inte bli tagen på allvar framför allt på grund av sitt kön.

Man berörs av hur frustrerande det måste ha varit för Victoria Benedictsson att inte bli tagen på allvar framför allt på grund av sitt kön, vilket är en erfarenhet som inte besparas kvinnor 100 år senare. Förbjuden ingång är en stark och berörande pjäs som spelas fram till festivalens avslutning den 7 april.

 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp