Film #21/2019

Tystnadskultur i familjegemyt

Familj med illa dolda hemligheter i Alla vet. Foto Scanbox Entertainment

[FILM] Alla vet Regi: Asghar Farhadi Detta är en film som till att börja med inte gör ont någonstans. Den iranske filmskaparen och regissören Asghar Farhadi har gjort flera starka dramer kring plågade familjekonstellationer, som prisats och älskats av både kritiker och publik. Rollerna i Alla vet görs oantastligt av pålitliga hästar i stallet som Penélope […]

[FILM] Alla vet
Regi: Asghar Farhadi

Detta är en film som till att börja med inte gör ont någonstans. Den iranske filmskaparen och regissören Asghar Farhadi har gjort flera starka dramer kring plågade familjekonstellationer, som prisats och älskats av både kritiker och publik. Rollerna i Alla vet görs oantastligt av pålitliga hästar i stallet som Penélope Cruz, Javier Bardem med flera.

Laura, som lever i Buenos Aires kommer med sina tonårsdöttrar resande till sitt föräldrahem i en mysig spansk stad utanför Madrid för att vara med på sin systers bröllop. Sällskapet som samlas och återförenas innefattar en stor, härligt bullrig familj i flera generationer och också den forna förvaltarsonen Paco, som blivit relativt förmögen och friköpt en del av familjens gamla ägor, och hans familj. Paco och Laura har förstås en gammal kärlekshistoria som slutade med svek men ändå lämnade efter sig något bestående… När en av Lauras döttrar blir kidnappad börjar flera misstänka att det är någon i familjens krets som ligger bakom.

Allt detta är dock villospår eftersom dramat ligger på ett helt annat plan.

Farhadi har denna gång skapat en ur thrillersynpunkt enkel och förutsebar historia. Här finns elektricitet som bryts under ett dramatiskt åskväder, här finns mörker och smygande steg och plötsligt låsta dörrar bakom vilka människor försvinner, här finns knirr och knarr och mystiska kyrktorn med hemliga tecken.

Allt detta är dock villospår eftersom dramat ligger på ett helt annat plan, vilket antyds i filmens titel. Alla tror sig ha hemligheter som de skyddar med allt vad de har, det handlar om kärlek, pengar, familjelojalitet, klass och heder, men egentligen vet alla också det mesta om varandra, eller tror sig veta i alla fall nästan hela sanningen.

Det är detta som skapar spänningen som nästan omärkligt smyger sig på. De halvt dolda sanningarna har i åratal byggt upp låsningar och bitterhet och rädsla inför i stort sett det mesta som rör familjen och verksamheten, mellan familjemedlemmarna. Nya generationer lärs in i tystnadskulturen som pågår parallellt med uppspelat familjegemyt. Så småningom visar det sig hur denna tystnad och kraven på lojalitet ätit sig in och börjat fräta på relationerna.

Asghar Farhadis senaste film visar hur han finslipat sina verktyg till fulländning.

 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga