Att lära sig välja förtrycket

Kultur
Bild från tv-serien Vi överlevde R. Kelly.
Foto: SVT

Natalie Sundelin äger lilla scenen på Uppsala Stadsteater – gör den till riktigt stor. Som titelroll i Flickvännen jobbar hon stenhårt i över två timmar, i första akten i princip ensam. Hennes motspelare är för det mesta den enorma beiga soffan på den beiga heltäckningsmattan, och en yogamatta.

[SCEN] Flickvännen
Regi: Marianne Lindberg De Geer
Efter Karolina Ramqvist
Uppsala Stadsteater

Hon lever i väntan på mannen som köpt huset åt henne och hennes roll är en monolog över hur bra hon har det. Det blir efter inte så lång tid ett malande, försök till självövertygande retorik över att hon faktiskt väljer själv – och då är det ju inte förtryck. Så tunn är övertygelsen dock att inslaget om ett bankrån på tv, eller några försiktiga repliker från väninnorna om hur trötta de är, snabbt måste tystas ned – huset kan ju vara avlyssnat.

Marianne Lindberg De Geers fantastiska dramatisering och uppsättning av Karolina Ramqvists roman har premiär samma helg som de sex avsnitten av dokumentärserien Vi överlevde R. Kelly, som visas på SVTPlay, sakta ätit sig in.

[TV] Vi överlevde R.Kelly
Visas på SVTPlay till 30/7

Serien börjar med två avsnitts genomgång av Robert Kellys uppväxt och stigande karriär. Efter en tuff barndom med frekventa inslag av grova sexuella övergrepp visade han sig ha en sällsynt talang för att skriva musik och framföra den. Snabbt steg stjärnan på listorna och började utnyttja sin status genom att ragga på unga flickor, ofta under sexuell myndighetsålder. Så småningom lärde han sig, enligt filmen, hur han skulle undgå att avslöjas och slippa ställas inför rätta, dels genom att manipulera flickorna att ljuga dels med hjälp av ett hov av medhjälpare och människor och företag som tjänade på att se åt andra hållet.

Skivbolag och radiostationer tjänade så stora pengar på R. Kellys musik att de helt enkelt struntade i vittnesmål om övergreppen. Till slut spreds en film på sexuella aktiviteter med gravt förnedrande inslag med en trettonårig flicka.

Det bildades en organisation som började demonstrera utanför konsertlokaler och uppmana till bojkott av radiostationer som spelade hans musik. En viktig del i retoriken handlar om att just svarta flickor och kvinnor kan utnyttjas utan att förövaren behöver stå till svars. ”Mute R. Kelly” utvecklades snabbt till en feministisk och antirasistisk rörelse.

Uppsala stadsteater, repetition med publik av pjäsen Flickvännen efter Karolina Ramqvists roman.

Foto: Staffan Claesson

Dessa många berättelser blir tillsammans en kör som gemensamt målar upp en bild av hur en vuxen man inom musikvärlden kan göra i princip vad som helst utan att förlora i status eller ekonomi.

Efter ett par avsnitt kan man tycka att man fått historien klart för sig – men det är nu serien börjar bli intressant, med vittnesmålen. Många, många flickor och kvinnor berättar om hur de som unga träffade artisten och föll för hans manipulationer. De vittnar om övergrepp, misshandel, kränkningar, övertalningar, inlåsning, tvång att utöva sex med och inviga nya, unga flickor i ”sekten”. Övergreppen börjar snart bli industriella. Och lärs in att kallas frivilliga.

Dessa många berättelser blir tillsammans en kör som gemensamt målar upp en bild av hur en vuxen man inom musikvärlden kan göra i princip vad som helst utan att förlora i status eller ekonomi. Hur flickor lär sig att de inte är värda mer än det mannen kallar dem när han lär dem att lyda och ta emot.

De bedövar sig med vackra kläder och knark medan de väntar på att männen ska komma hem och kräva sin rätt till deras kroppar.

Där tar Karin i Flickvännen vid. Hon påpekar för sin bekymrade feministmamma att hon väljer själv, och nu väljer hon att låta sig bli försörjd. Men hon måste ägna mycket tid och energi åt att glömma priset för att bli ”omhändertagen”. Karin och hennes väninnor vet att männen de älskar, eller låtsas att de älskar, kan hamna i fängelse eller bli dödade under ett allvarligt brott. De kan också bli våldsamma också mot flickvännerna om de så mycket som andas om att lämna relationen.

Kvinnorna lever på pengar som de inte får, eller vill, veta varifrån de kommer. De bedövar sig med vackra kläder och knark medan de väntar på att männen ska komma hem och kräva rätten till deras kroppar. De viskar till varandra att de lever ett bra liv men de är alla psykotiskt nära våldet.

Det är just när kvinnorna får berätta sin egen historia som den går att förstå.