[UTSTÄLLNING] Jenny Nyström: illustratör och pionjär
Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm
Visas till 17/2 2019
Konstnären och illustratören Jenny Nyström känner de flesta som firat jul i Sverige till. Det är hon som utvecklat bilden av den rara tomten som kommer med klappar till barnen.
Nyström har länge betraktats som en mindre viktig sago- och vykortsproducent, ett lite förminskande rykte gentemot ”verkliga konstnärer” som man förväntar sig att en huvudutställning på ett välrenommerat konstmuseum som Sven-Harrys ska nyansera. Någon sådan syns dock inte ett spår av i utställningen Jenny Nyström: illustratör och pionjär.
Jenny Nyström föddes i Kalmar i en inte särskilt välbärgad miljö, två syskon dog unga och det sista emigrerade till USA, men hon lyckades ändå göra sitt måleriintresse till yrke att försörja sig på.
Efter studier på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm reste hon på stipendium till Paris men flyttade efter efter några korta år tillbaka till Sverige för giftermål med en läkarstudent. Paret fick en son och när maken blev sjuk fick Nyström stå för försörjningen. Det gjorde hon genom att lägga ned ett intensivt arbete på bokillustrationer och bilder till tusentals vykort. Hon avled 90 år gammal, fortfarande i viss verksamhet.
Det är uppenbart efter att ha läst de knapphändiga uppgifter som går att hitta om henne att hon var en unikt affärsbegåvad och pragmatisk person.
På Sven-Harrys finns några av Nyströms original, de flesta föreställer leende barn och familjer. I en text står att läsa att hennes verk avspeglar framåtanda och oberoende, utifrån hennes medvetenhet om samhällets utveckling vad gäller bland annat ”kvinnlig emancipation, teknik och modern kommunikation”.
Det är helt enkelt snömos – inget av de utställda verken speglar detta. Kvinnor agerar genomgående i rollen av ljusa mödrar, barnen är långt upp i 1930-talets bilder iklädda sjömanskostymer enligt ett mode från mitten av 1800-talet och vuxna män finns knappt med. Och över alltihopa håller små toppluveklädda figurer sina små händer.
Det är svårt att förstå anledningen till att lyfta fram denna vykortsdrottning enbart med hjälp av insamlade illustrationer från privatsamlare (museer som Kalmar och Nationalmuseet har inte velat släppa ifrån de få intressanta verk de äger).
Kanske hade man kunnat kontextualisera Nyström med illustrationer från hennes samtid för att sätta in den drivna affärskvinnan i ett sammanhang. Och till och med försöka förklara fenomenet med en illustratör som förtvivlat håller sig kvar i en tid som bland annat en hel arbetarrörelse sprungit ifrån.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.