APMT: ”Vi måste avvika från avtalet”

Facken i Göteborgs hamn anklagar hamnentreprenören APM Terminals, APMT, in mer än dubbelt så många som kollektivavtalet medger. Det är något som hamnföretaget bekräftar och uppger förklaringen att det är nödvändigt eftersom Hamnarbetarförbundet inte har fredsplikt.

Inrikes
"Vi har ett oerhört behov att ha en hög flexibilitet", säger APM Terminals HR-chef.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Enligt rådande kollektivavtal i Göteborgs containerhamn ska 80 procent vara fastanställda och högst 20 procent får utgöras av rörlig arbetskraft. Trots det har företaget under en längre tid haft en inhyrningsprocent på över det dubbla, men inte återanställt någon av de som fick gå i augusti förra året.

Vi hoppas mycket på förslaget på lagändring.
Anna Bergqvist, APM Terminals HR-chef

Nu svarar APM Terminals HR-chef, Anna Bergqvist, på den fackliga kritiken.

– Vi har ett oerhört behov att ha en hög flexibiliet. Det som påverkat kunderna är att det inte finns fredsplikt på arbetsplatsen. Vi hoppas mycket på förslaget på lagändring som fortsätter arbetas med, men som inte trätt ikraft, säger hon.

Enligt Transport så bryter ni mot kollektivavtalet som rekommenderar max 20 procent rörlig bemanning. Hur ser ni på det?

Det stämmer att det finns en andemening som är en rekommendation. Vi har nära samarbete med Transport där vi håller de i loopen om hur det utvecklas. Vi har inga invändingar mot avtalet, men vi anser att vår sitation inte är normal, därför måste vi avvika från det i den här situationen, säger Anna Bergqvist.

Anna Bergqvist.
Foto: APM Terminals

Vad är det som gör er situation onormal?

– Historiken som varit på arbetsplatsen när volymerna gått ned så kraftigt och våra kunder påverkas av risken för fortsatta konflikter eftersom det inte råder fredsplikt på arbetsplatsen.

Det anser inte Transport vara ett tillräckligt argument för att bryta mot deras avtal.

– Vi anser att vi har omständigheter kopplade till vår situation som gör att vi för närvarande avviker från de rekommenderade nivåerna.

Transport säger också att ni har hänvisat till att ni inte vill anställa fler Hamnarbetarförbundare. Stämmer det?

– Det var märkligt. Den dialogen har vi inte haft med dem. Den dialog vi har haft är att volymerna inte är tillfredställande och att kunderna är rädda för nya konfliktåtgärder.

Både Hamnarbetarförbundet och Transport anser att säkerheten blir lidande på grund av att de inhyrda inte vågar anmäla brister. Finns det en sådan risk?

– Nej, det är inte vår uppfattning. Har man funderingar kan man gå till teamledaren, onsite-managern eller skyddsombud. Det finns många alternativ om man inte vill ta upp det med sin chef, säger Anna Bergqvist.