Hamnarbetarförbundet kallar till förhandling

Hamnarbetarförbundet har begärt en förhandling med arbetsköparorganisatioen Sveriges Hamnar om att teckna ett centralt kollektivavtal. Parterna möts redan i dag klockan 13 och förhoppningen från fackets sida är ett slut på den sedan länge infekterade konflikten.

Inrikes
Hamnarbetarförbundet vill att man genom ett avtal återgår till den praxis som rådde innan april tidigare i år, då både de och Transport tilläts fungera som lokala fackliga motparter. Bilden är från Hamnarbetarförbundets presskonferens den 21 mars i år.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Hamnarbetarförbundet har sedan länge krävt att få teckna kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. I dag är det Transport, med färre medlemmar ute på arbetsplatserna, som har det enda avtalet, och konflikten är både uppmärksammad och infekterad.

Under tisdagen meddelade dock Hamnarbetarförbundet att de kallat till förhandling igen i frågan, och förbundets ordförande Eskil Rönér är förhoppningsfull.

– Det huvudsakliga skälet till att vi begär förhandling just nu är bristerna i arbetsmiljöarbetet som uppstått i flera hamnar efter att arbetsgivarna utestängde oss från skyddsarbetet i våras, säger Eskil Rönér till Arbetaren.

Det huvudsakliga skälet till att vi begär förhandling just nu är bristerna i arbetsmiljöarbetet som uppstått i flera hamnar efter att arbetsgivarna utestängde oss från skyddsarbetet i våras.

Eskil Rönér, ordförande, Hamnarbetarförbundet

Hamnarbetarförbundet vill att man genom ett avtal återgår till den praxis som rådde innan april tidigare i år, då bägge facken tilläts fungera som lokala fackliga motparter.

De vill också införa ett förbud mot att hamnarna kan hyra in bemanningspersonal om det finns egen uppsagd personal som har företrädelserätt till återanställning. Dessutom menar man att det måste finnas rutiner för riskanalys vid förändringar i arbetssättet och att rehabiliteringsansvaret säkras även för behovsanställd personal som skadas i arbetet.

Men hur förhandlingarna under onsdagseftermiddagen kommer att gå törs Eskil Rönér inte sia om.

– Det är så klart svårt att säga, men vi hoppas givetvis på att få till ett avtal. Och det borde ju ligga i arbetsgivarens intresse också. De har ju legat på i frågan om att det saknas ett avtal, så får vi inte till något är det ju bara skitsnack från deras sida, säger Eskil Rönér.

Sveriges Hamnar skriver på sin hemsida att facket krävt en förhandling men tillägger att de redan finns ett kollektivavtal med Transportarbetarförbundet. De säger sig också måna om den svenska modellen och förklarar att de under förra året erbjöd Hamnarbetarförbundet kollektivavtal vid två tillfällen som dock ska ha avvisats av facket. Något Eskil Rönér tillbakavisar.

– De erbjöd oss ett hängavtal och inget kollektivavtal. Det är en väldig skillnad.

Vad tror du om dagens förhandlingar, hur länge kommer ni att sitta?

– Ingen aning vad vi kommer fram till faktiskt, eller om vi blir tvungna att opponera oss.

Svenska hamnarbetarförbundet har 14 avdelningar med medlemmar i 24 hamnar runt om i Sverige. På många arbetsplatser är förbundet större än det kollektivavtalsanslutna Transportarbetarförbundet.

→ Haka på Arbetarens special-”prova på”-kampanj för mindre än 43 kronor i månaden – klicka HÄR.