Skådespelaren Sven Wollter halkade in på berättandet genom ett förslag från förlaget till memoarskrivande. Ett långt liv av gestaltningar av andras text, ofta under diskussioner som en del i repetitionsarbetet, ordentlig historisk pålästhet och en genom åren finslipad vänsterpolitisk retorik är viktiga grundstenar i romanskrivandet.

Sven Wollter
Ordfront, 2018
Sven Wollters andra roman börjar med ett dråp som ger dramatisk skjuts för historien om den handlingskraftiga Britas resa genom 1900-talets Sverige. Brita hamnar gärna i trubbel på grund av sin starka passion för rättvisa och för kärleken i dess olika former. Men hon är också modig, påhittig och försedd med ganska mycket tur, vilket gör att hon oftast landar rätt till slut ändå.
Britas resa spänner alltså mot verklighetens väg från ett gammalt bondesverige till det moderna folkhemmet, ändå svävar människorna lite fritt i förhållande till utvecklingen.
Andra världskriget kommer och går, som i en bisats nämns de svenska arbetslägren för de subversiva dit den ostyrige socialisten Tobbe försvinner under en period.
Starkast är den första delen med Britas uppväxt i en stor arbetarfamilj i Ådalen, hon är elva år då skotten faller alldeles för nära och orsakar död och traumatiska minnen som präglar resten av livet.
Brita och väninnan Evelina får växa upp fort. Sedan blir det käckare med en veckolång cykeltur till det nya livet i Stockholm, och något av ungdomsbok. Den stränge polisen som utreder det rysliga dråpet på den slemme direktör Olsson har till och med en glimt i ögat.
Man läser vidare med god fart om Brita och Evelina, deras djupt förtrogna kärlek och solidaritet till varandra är ett annat berörande tema.
Mer svårbegriplig är passagen på drygt 40 sidor om Brita Scherzenfeldt, en adelsdam på fångtransport genom Ryssland efter Karl XII:s nederlag i Poltava 1709. Efter fyra bröllop och tre begravningar lyckas den språkbegåvade, tursamma och robusta kvinnan, tre egenskaper som får henne att överleva strapatserna, ta sig hem till sitt skånska slott igen innan trådarna knyts ihop kring 1900-talsnamnens öde.
De två Britorna delar erfarenheten av en period av flykt och krav på kreativitet och handlingskraft för att klara sig undan faror på vägen, ändå bränner det inte till på riktigt för någon av dem. Lite känner jag samma heta engagemang som när jag som barn läste Enid Blytons Fem-böcker, och samma känsla som då av att det är något som lagts till rätta.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.