Kultur #34/2018

Feelbad på Guernsey

 [FILM] Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap Regi: Mike Newell I höstas visade SVT den danska dokumentärserien Tyskungarna – barn av de hatade, om de barn som var frukten av kärleksförbindelser mellan tyska ockupantsoldater och danska kvinnor under andra världskriget. Efter kriget blev både mödrarna och barnen kollektivt illa stigmatiserade i alla de länder som varit ockuperade av […]

 [FILM] Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap
Regi: Mike Newell

I höstas visade SVT den danska dokumentärserien Tyskungarna – barn av de hatade, om de barn som var frukten av kärleksförbindelser mellan tyska ockupantsoldater och danska kvinnor under andra världskriget. Efter kriget blev både mödrarna och barnen kollektivt illa stigmatiserade i alla de länder som varit ockuperade av Nazityskland. Men serien visade att det fanns flera sidor av dessa kärleksförhållanden.

Fler av de tyska soldaterna i dokumentärens vittnesmål var tvingade ut i kriget. I vissa fall hade de en bakgrund som kommunister och Spanienfrivilliga under 1930-talet liksom människor i andra europeiska länder innan nazisterna tog över Tyskland.

Vi vet också att många av dem som framställde sig själva som modiga motståndsmän i till exempel Danmark och Frankrike egentligen tillhörde medlöparna under kriget, eller uppvisade en motståndslös och stum acceptans. Av tvång eller feghet, det är inte alltid så lätt att döma i efterhand, många vittnen och bevis förstördes i kaoset efteråt.

Visst kan människor lära känna varandra under krig och ockupation, vilket komplicerar fiendeskapen.

I Mike Newells film Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap får en ung författare kontakt med en bokklubb efter kriget. Klubben ligger på Guernsey som är en av de små kanalöarna mellan Storbritannien och Frankrike som varit ockuperade av Nazityskland bara ett par år tidigare, mellan åren 1940 och 1945.

Hon anar en historia och reser dit för att höra om deras erfarenheter, som visar sig vara mer djupt personliga än hon gissat. Här finns hemligheter som tangerar just de möten som kunde uppstå under en av befolkningen hatad, men relativt fredlig, ockupation.

Newell är känd för bland annat romantiska komedier med komplikationer vilket är en genre som denna film minst sagt lever upp till. Under berättelsens utveckling får man en bedräglig känsla av ställningstagande och historisk upplysning om brutaliteterna som pågått, men ”komplikationerna” blir inte så mycket mer än just det.

Det räcker inte med tårar i ögonen på någon som läser ett gammalt brev för att förstå vad en nazistisk ockupation egentligen innebar. Snarare blir det lite stötande att använda den som en nästan spännande kuliss kring vackra unga människors trevande flirt. Till och med uppstötande.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga