71-åring vräktes efter att Kronofogden räknat fel

Efter en felräkning från Kronofogden vräktes 71-årige Björn Vilsson från sin lägenhet. I dag är han bostadslös och har tvingats lämna Stockholm för att flytta in till sin syster och hennes man. Men trots att felet från Kronofogden bekräftades vägrar hyresvärden Stena Fastigheter att ändra sitt beslut.

Inrikes
Björn Vilsson vräktes efter att ha varit hyresgäst hos Stena Fastigheter i 15 år utan anmärkningar. Nu har han tvingats flytta hem till sin syster och hennes man i Varnhem i Västergötland.
Foto: Carla Karlsson

Det är tidningen Hem & Hyra som i veckan avslöjar hur en grov räknemiss från Kronofogden fullständigt kastat omkull 71-årige Björn Vilssons liv. Efter att ha dragit på sig skulder hamnade han hos Kronofogden som gjorde en utmätning och betalningsplan.

521 kronor skulle dras från Björn Vilssons konto varje månad. Men Kronofogden gjorde en miss och drog i stället 2727 kronor. Björn Vilsson trodde ändå att allt var i sin ordning fram till i somras då chocken kom.

Plötsligt tiodubblades det korrekta beloppet och 5226 kronor drogs från hans konto varje månad. Vilket, tillsammans med hyran, gjorde att Björn Vilsson som är pensionär inte längre hade råd med vare sig mat eller mediciner.

Trots kontakt med myndigheten vägrade de ge med sig och ändrade inte beloppet. Till slut kunde Björn Vilsson inte betala sin hyra, vilket ledde till att värden, Stena fastigheter, sade upp kontraktet på lägenheten där han bott utan anmärkningar i 15 år.

Björn Vilsson vände sig då till stadsdelsförvaltningen där han fick hjälp av skuldrådgivaren Gabriella Almquist som lyckades reda ut missförståndet med Kronofogden som snart erkände sin miss. Ändå vägrade Stena fastigheter dra tillbaka beslutet om vräkning och i dag står Björn Vilsson utan eget boende och har tvingats flytta hem till sin syster och hennes man i Varnhem i Västergötland.

Innan dess erbjöds han en etta på tio kvadratmeter utan vare sig dusch eller toalett av socialtjänsten samtidigt som hans möbler magasinerades.

– Men där gick det inte att bo. Jag mådde inte bra, säger Björn Vilsson till Arbetaren.

Det som var ett lugnt och fint pensionärsliv har förvandlats till en mardröm.
Gabriella Almquist, skuldrådgivare

Björn Vilsson säger att han efter det som hänt drabbats av sömnproblem, men att han är tacksam över hjälpen från stadsdelsförvaltningen.

– För Gabriella Almquist erkände ju Kronofogden att de begått ett misstag, säger han.

Ändå har inga pengar blivit återbetalade. De har i stället gått till hans skuldavskrivning och nyligen beslutade Kronofogden att inte utreda sitt eget misstag då Björn Vilssons överklagande inkom en dag för sent.

Ärendet är nu anmält till Justitiekanslern, JK, och kommer att tas upp i tingsrätten. Än är inget datum satt och till Hem & Hyra säger Gabriella Almquist att ”allt som kan gå fel har gått fel”.

– Det som var ett lugnt och fint pensionärsliv har förvandlats till en mardröm, säger Gabriella Almquist till Hem & Hyra.

Samtidigt säger Björn Vilsson att han sakta börjar återhämta sig efter det som hänt. Men att flytta tillbaka till Stockholm tror han inte att han kommer att kunna göra.

– Jag har ju fortfarande skulder och då blir det svårt. I stället hoppas jag kunna hitta någon lägenhet här nere, säger han.

Jag är inte särskilt förvånad att det handlar om just Stena. De har ofta en väldigt fyrkantig inställning till sina hyresgäster.
Susanne Wikström, Hyresgästföreningens förbundsjurist i Stockholm

Arbetaren har flera gånger under veckan sökt både Stena Fastigheters vd Cecilia Fasth och kommunikationschef Cecilia Fredholm för en kommentar. Men ingen av dem har hört av sig tillbaka, trots upprepade samtal och sms.

Till Hem & Hyra säger dock Cecilia Fredholm att det inte finns något de kan göra åt situationen och att de samtidigt inte vill kommentera ärendet. Något som får Hyresgästföreningens förbundsjurist i Stockholm, Susanne Wikström, att reagera.

Cecilia Fasth.
Foto: Stena fastigheter
Cecilia Fredholm.
Foto: Stena fastigheter

– Att de säger att de inte kan göra något är bullshit. Det är ju de själva som äger frågan. Det finns massor de kan göra. Därför är det anmärkningsvärt att de inte backar och har överseende med att fel har begåtts. Men jag är inte särskilt förvånad att det handlar om just Stena. De har ofta en väldigt fyrkantig inställning till sina hyresgäster. Och även om de kanske inte gjort något formellt fel just här så utnyttjar de möjligheten att bli av med en hyresgäst, säger Susann Wikström till Arbetaren.

Björn Vilsson säger att ingen från Stena fastigheter kontaktat honom för att reda ut vad det är som hänt.

– Man kan ju tycka att de borde hört av sig men det är ingen därifrån som över huvud taget har försökt kontakta mig. De borde väl åtminstone ha frågat vad det är som hänt?

Hem & Hyra avslöjar också att samma fastighetsbolag nyligen vräkt en hyresgäst efter en skuld på 695 kronor. Också den personen blev hemlös.