Sveriges Hamnar: ”De får uppvakta Transport”

Flera svenska hamnar riskerar att från och med den 1 april stå utan skyddsorganisation efter Sveriges Hamnars policyförändring. Men enligt Joakim Ärlund, vd för arbetsköparorganisationen, är det riskfritt. Han anser det inte heller problematiskt att majoriteten av de anställda i tolv av Sveriges hamnar kommer att förlora sitt inflytande.

Inrikes
I många av hamnarna i Sverige är Hamnarbetarförbundet majoritetsfack.
Foto Björn Larsson Rosvall/TT

Sedan i slutet av förra veckan har hamn efter hamn i Sverige fått besked om att nu enbart ett av hamnens fack har rätt att utse skyddsombud och förhandla kollektivt. I flera hamnar, där Hamnarbetarförbundet organiserar 80 procent eller mer, innebär det att skyddsorganisationerna på uppåt 13 personer, nu ska skötas av minoritetsfacket. Trots att de inte ens har tillräckligt många medlemmar på arbetsplatsen för att fylla tomrummet.

Det är att spela spel med säkerheten i en farlig bransch anser Hamnarbetarförbundet. Men Joakim Ärlund, vd för arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar som genomdrivit förändringen håller inte med.

– Arbetsmiljöansvaret är exakt detsamma som om en månad. Arbetgivaren har ansvaret för arbetsmiljön. Däremot finns det en skyldighet att samverka med fackförening i arbetsmiljöfrågor. Där kommer transport behöva steppa upp och delta i större utsträckning. Där kommer ansvaret falla på transport, säger han.

Så riskerna ökar inte med avskaffade skyddsronder och riskbedömningar?

– Nej, jag ser inte risk i den riktningen. Riskbedömningarna gör arbetsgivaren i samverkan med facket. I det fall man kan göra det med någon i Transport, då har man uppfyllt sin skyldighet.

Vår policy handlar om att följa lagen och lagen handlar om hela Sverige.
Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar

Policybeslutet att skära Hamnarbetarförbundets fackliga rättigheter till lagens lägstanivå antogs av Sveriges Hamnar för ett år sedan. Men tills nu har den inte börjat införas.

Enligt Joakim Ärlund har medlemsföretagen fått det här kvartalet ut att implementera det nya sättet att förhålla sig till Hamnarbetarförbundet. Arbetarens uppgifter om att medlemsföretagen strax innan årskiftet fick ett ultimatum om införande eller uteslutning, säger han sig inte känna till. Men han ger ändå samma besked.

– Vår policy handlar om att följa lagen och lagen handlar om hela Sverige. Det gäller alla våra medlemsföretag. Är man medlem i en organisation och inte vill ställa upp på dess beslut, då kan det vara svårt att fortsätta vara medlem, säger han.

Joakim Ärlund.
Foto: Press

Från Hamnarbetarförbundets sida misstänker man att ni vill provocera fram en storkonflikt för att kunna påverka strejkrättsutredningen. Hur ser du på det?

– Jag tycker det låter konspiratoriskt. När beslutet fattades fanns det ingen utredning på något bord. Jag ger inte så mycket för den teorin.

I flera hamnar i Sverige har Hamnarbetarförbundet absolut majoritet. I den göteborgska ”Roro-hamnen” är 300 av de anställda med i Hamnarbetarförbundet. Transport har å sin sida bara upp emot 15 medlemmar. I Karlshamn och i Halmstad har Hamnarbetarförbundet en 80-procentig anslutningsgrad.

Blir det inte en märklig situation när en så stor majoritet av de anställda inte kan representeras kollektivt?

– Tycker man det är märkligt tycker man också att lagstiftningen är märklig. I så fall får väl de på arbetsplatsen uppvakta Transport. Som anställd kan man alltid ju också prata med sina arbetsgivare i vilken fråga som helst. Så ser lagstiftningen ut. För oss är det viktigt att upprätthålla den svenska arbetsmarknadsmodellen och göra som man gör på resten av arbetsmarknaden, säger Joakim Ärlund.

Joakim Ärlund intervjuades av Arbetaren redan för ett år sedan i frågan.