Scen #7/2018

Arbetsseger för underbara kvinnor

Alexandra Zetterberg Ehn, Annika Hallin, Sandra Huldt, Sharon Dyall, Agnes Rase, Annika Rimbléus, Siw Malmkvist och Karin Knutsson är 8 kvinnor. Foto: Stockholms stadsteater

[TEATER] 8 kvinnor Regi: Anna Novovic Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm Till att börja med är det inte så lätt att ringa in vad det är för en föreställning som dukas upp. Sju kvinnor, så småningom ansluter en åttonde, med anknytning till en man som ligger på sin säng med en kniv i ryggen eldar upp […]

[TEATER] 8 kvinnor
Regi: Anna Novovic
Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Till att börja med är det inte så lätt att ringa in vad det är för en föreställning som dukas upp. Sju kvinnor, så småningom ansluter en åttonde, med anknytning till en man som ligger på sin säng med en kniv i ryggen eldar upp sig under försöken att lösa mysteriet med vem som är mördaren. Eller mörderskan som det ganska snart står klart att det är.

Snön faller, telefonledningen är avklippt, bilen är saboterad och trädgårdsgrinden låst. De är hänvisade till varandra, en samling ganska självupptagna kvinnor i en ombonad, borgerligt trygg miljö som förstärker instängdheten. Motiv har de alla, det handlar om pengar, kärlek, bitterhet och moral. Eller kanske bara leda.

Gåtan kring mannens död blir mindre viktig än spelet mellan modern, tjänstefolket, döttrarna, systern, svärmodern och svägerskan.

Så småningom visar det sig att bakom det högspända och fnoskiga finns drömmar och stenhårda viljor, och hemligheter och relationer mellan dem som är bra mycket intressantare än till offret. Gåtan kring mannens död blir mindre viktig än spelet mellan modern, tjänstefolket, döttrarna, systern, svärmodern och svägerskan, som då och då far ut i misstankar mot den ena eller den andra.

Eller i sång; plötsligt tar de ton, oftast en välplacerad gammal schlager med ackompanjemang av en ensam musiker. Hade man tänkt ett snäpp till hade också det fått vara en kvinna, nu kantrar det nästan av klichén med den stumme gitarrhjälten, även om han håller sig diskret i kulissen.

Andra akten stagar upp i förvirringen – pjäsen visar sig närma musikalen, och nu med några verkligt angelägna sångnummer, som Barbro Hörbergs lyckliga ”Ja, hej” och en urfin ”Det blir som du vill” i en förenande duett. Då lyfter taket. Även om riviga ”En sån karl” uppskattas av publiken känns den apart – jag väljer att se den som (nu ganska nött) ironi.

Lite synd är det ändå att man skojat bort hotet från ”en mördare mitt ibland oss”. Sådan tur då att alla de åtta kvinnorna på scen är så underbara och fulla av energi, och med en lust att jobba ihop som publiken njuter av att se och höra.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga