Fram till nu har Uber kunnat kalla sig ”appföretag” och med argumentet att vara en ”digital tjänst” i hög utsträckning kunnat undslippa både taxiregleringar och arbetsköparansvar. Men på senaste tiden har Uber gått på smäll efter smäll – och nu torpederar EU-domstolen företagets huvudsakliga argument.
I en dom den 20 december slår EU-domstolen fast att Uber är ett företag verksamt inom transportbranschen och kan därför inte undkomma regler för taxibranschen i EU-länderna.
”Tjänsten som Uber tillhandahåller genom att sammanlänka individer med icke-utbildade förare är en tjänst inom transportområdet. Medlemsländer kan därför reglera villkoren för den tjänsten”, skriver EU-domstolen.
På många håll i Europa har företaget redan tvingats att till viss del anpassa sig efter rådande regler. Men deras försök att tänja gränserna inom regelverken har även de börjat fallera.
”Det är viktigt att komma ihåg att Uber inte har några anställda förare, utan tillhandahåller en teknisk lösning för att koppla ihop förare med kunder”, skrev företagets pressansvarige Harry Porter i ett mejl till Arbetaren för två år sedan.
Men i Storbritannien slog en domstol fast tidigare i år att företaget inte kommer undan arbetsköparansvaret för sina förare eller cykelbud. För tre månader sedan förlorade företaget även sin taxilicens i London. Förra året dömdes Uber för olaglig näringsverksamhet i Frankrike till motsvarande sju miljoner kronor i böter.
I själva verket är tjänsten en storskaligt organiserad svarttaxiverksamhet.
Claudio Skubla, förbundsdirektör, Svenska taxiförbundet
EU-domstolens avgörande i december är resultatet av att en förening för taxiförare i Barcelona tog företaget till domstol i Spanien 2014. Till slut hamnade frågan i EU-domstolen, som slutgiltigt avgjorde fallet. Domslutet välkomnas av Europafack, svenska fackförbundet Transport och Svenska taxiförbundet.
– Uber har länge hävdat att de erbjuder en ”samhällstjänst” som förbinder förare och passagerare som mellanhand via deras app. I själva verket är tjänsten en storskaligt organiserad svarttaxiverksamhet. Det är olagligt, dyrt för samhället och otryggt för resenärerna, säger Claudio Skubla, Svenska taxiförbundets förbundsdirektör, till tidningen Arbetet.
I ett uttalande till Arbetet tonar Uber dock ned domens effekter och hänvisar till att företaget redan nu agerar i enlighet med transportlagarna i många länder.
– Däremot är fortfarande miljontals européer förhindrade att använda appar som våra. Vi kommer att fortsätta föra en dialog med städer runt om i Europa för att reglera tjänster som Ubers, säger Uber i uttalandet.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.