Scen #97/2017

Show om klass och kön

Nina Zanjanis Eliza, blomsterflickan från den fattiga delen av stan, är i totalt centrum i den danska regissören Elisa Kragerups My fair lady som spelas på Stockholms stadsteaters stora scen. Foto: Sören Vilks

[TEATER] My fair lady Regi: Elisa Kragerup Kulturhuset, Stadsteatern i Stockholm Röda mattan är utrullad, de fina klänningarna, parfymerna som blandas och ballonger i foajén. Premiären sker dagen efter att Stockholms Stadsteaters chef, Benny Fredriksson, meddelat sin avgång i spåren av #MeToo-uppropen om en maktfullkomlig och sexistisk regim på Stadsteatern sedan många årch sexistisk , […]

[TEATER] My fair lady
Regi: Elisa Kragerup
Kulturhuset, Stadsteatern i Stockholm

Röda mattan är utrullad, de fina klänningarna, parfymerna som blandas och ballonger i foajén. Premiären sker dagen efter att Stockholms Stadsteaters chef, Benny Fredriksson, meddelat sin avgång i spåren av #MeToo-uppropen om en maktfullkomlig och sexistisk regim på Stadsteatern sedan många årch sexistisk , parfymerna som blandas och ballonger i foajånga år.

Detta är en föreställning som riktar sig till en bred publik, redan i sin ursprungsform har den given dragningskraft och nu omarbetad för vår moderna tid med en ny syn på kön och klasser lär den locka inte bara ”busspublik” utanför Stockholm. Man har plockat in ett dragplåster som artisten Magnus Uggla, som jobbar med folkkära Johan Rabeus, och Nina Zanjani, känd från bland annat Wallanderfilmerna.

Allt sitter fantastiskt tätt och bra, här finns lycka, aggression, kärlek, sorg och queer burlesk.

Den danska regissören Elisa Kragerup har tillsammans med koreografen Signe Frabricius och scenografen Maja Ravn uppenbarligen fått resurser till en över tre timmar lång föreställning som sprakar som en riktig show men samtidigt är både gripande och minst sagt dagsaktuell när det gäller frågor kring underordning och motstånd. Allt sitter fantastiskt tätt och bra, här finns lycka, aggression, kärlek, sorg och queer burlesk.

Zanjanis Eliza, blomsterflickan från den fattiga delen av stan, är i totalt centrum, hon fyller också sin roll med rörande och stark sång. Men hela ensemblen backar upp hennes historia i alla delar. Språkprofessorn själv, som tidigare tillsammans med sin assistent överste Pickering får vackert hålla sig snyggt på mattan – detta är helt och hållet hennes drama och show.

 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga