Facklig organiseringsvåg på kallsinnigt Ryanair

Flygbolagsjätten Ryanair går mot frontalkollision med svensk arbetsrätt. I Sverige har nu närmare 80 procent av piloterna organiserat sig fackligt. Men bolaget svarar med att de inte kommer att förhandla med pilotfacket.

Inrikes
En dramatisk medlemstillströmning till facket Svensk Pilotförening har på senare tid skett på Ryanair. Men flygbolaget är fortsatt kallsinnigt till förhandlingar.
Foto: Johan Nilsson/TT

Ryanairpiloter har ledsnat på flygjättens antifackliga inställning över hela Europa och börjat gå ihop och organisera sig. I Sverige har det lett till en förhållandevis dramatisk medlemstillströmning hos Svensk Pilotförening, SPF. Från att ha haft ett fåtal medlemmar inom Ryanair är nu 80 procent där fackligt anslutna.

Martin Lindgren, Svensk Pilotförening.
Foto: Stefan Tell

– Det innebär att vi nu har en möjlighet att representera dem. Viljan att bli organiserade och representerade är tydlig. Nu vill man ha fackförbundet i ryggen när man förhandlar, säger Martin Lindgren, ordförande i SPF.

Pilotfacket har nu skickat in en uppmaning till företaget att inleda förhandlingar med den nystartade tvärfackliga föreningen inom Ryanair, European Employee Representative Council, EERC. Efter att bolag och fackrepresentanter där kommit överens om ett ramavtal uppmanas bolaget att inleda förhandlingar med Svensk Pilotförening om lokala avtal.

Svaret var som förväntat. De påstår att EERC bara är något påhittat.
Martin Lindgren, ordförande, Svensk Pilotförening

Bolaget är känt för sin antifackliga inställning och svaret på uppmaningen blev, enligt Martin Lindgren, i enlighet med vd Michael O´Learys tidigare uttalanden.

– Svaret var som förväntat. De påstår att EERC bara är något påhittat och som de inte kommer förhålla sig till. De skriver också att de aldrig någonsin kommer förhandla med Svensk Pilotförening, säger han.

Men även om svaret är i enlighet med bolagets inställning utomlands så innebär det också en frontalkrock med den svenska arbetsrätten. Förhandlingsvägran strider mot den svenska arbetsrätten, och anses därtill helt oförenligt med den svenska modellen.

Arbetaren har kontaktat Ryanair i Sverige för en kommentar, men får ett automatiskt svar att den enda mediekontaken är på resa. Senare på kvällen får vi ett förskrivet svar på engelska vars inledande del är identiskt med den kommentar de gett till nyhetsbyrån TT:

”Ryanair har upprepade gånger de senaste veckorna bekräftat att bolaget inte kommer att samarbeta med denna ’så kallade EERC’, RPG, REPA eller någon annan grupp som utgör front för pilotfack eller konkurrerande flygbolag.”

”Ryanair har upprepade gånger de senaste veckorna bekräftat att bolaget inte kommer att samarbeta med denna ’så kallade EERC’, RPG, REPA eller någon annan grupp som utgör front för pilotfack eller konkurrerande flygbolag.”
Ryanair till Arbetaren i förskriven kommentar

Men missnöjet med bolagets inställning har nu gått längre än tidigare i hela Europa. I Italien har pilotfacket varslat om strejk den 15 december, i Portugal har också fackmedlemmar röstat för strejk och just nu pågår omröstning bland piloterna i bolagets hemland Irland om att följa efter. Enligt uppgifter i brittiska The Guardian har Ryanair svarat med att hota med att piloter som röstar för kommer att få försämrade villkor.

SPF säger nu att man utreder hur de ska gå vidare och säger att en stämning i svensk domstol inte är otänkbar.

Kan det bli tal om stridsåtgärder i Sverige?

– Arbetstagare har rätt att gå i strejk om man inte kommer överens med arbetsgivaren. Om det kommer dit till syvende och sist är ju inte säkert, men det är ett alternativ som finns. Det är inte uteslutet att det landar där till slut, säger Martin Lindgren.