Nazismens grundelement

I början av 1900-talet var Tyskland ett föregångsland för många svenskar. Förvånansvärt många behöll den inställningen även efter att nazisterna hade tagit makten 1933. Kärnan i nazismen, nationalism, antidemokrati, elitism, rasbiologi, passade väl med den svenska överklassens intressen.

Karl N. Alvar Nilsson (1934–2014) var tjänsteman under sina yrkesverksamma år och produktiv fackförfattare under senare delen av sitt liv.

Året 1996 gav Federativs förlag ut hans bok Svensk överklassnazism 1930-1945, och 1998 uppföljaren Överklass, nazism och högerextremism. År 2000 gavs böckerna ut i en samlingsvolym, som i år kommit ut i nyutgåva.

I några nummer kommer vi att publicera ett utdrag ut boken som radarserie. Här är första delen i serien.

Adolf Hitler i München 1931, två år innan det nazistiska maktövertagandet i Tyskland.
Adolf Hitler i München 1931, två år innan det nazistiska maktövertagandet i Tyskland. Foto: TT

Nazismens grundelement

Nazismen vilar inte på en ideologisk grund på samma sätt som liberalism och socialism. Snarare var nazismen när den bröt fram en sammansätt­ning av tidigare tankegods som kunde ge stöd för vissa gruppers eller klassers förgrovade och förenklade attityder och åsikter.

Antisemitismen kan förknippas med kristendomen. De första kristna betraktade Jesus som den i Gamla testamentet utlovade Messias. De flesta judar antog inte denna tro och då uppstod en konflikt mellan kristna och judar. När den romerske kejsaren på 300-talet övergått till kristendomen började judarnas rättigheter kringskäras. Falska rykten började cirkulera, till exempel att judar ritualmördade kristnas barn. Vid Laterankonciliet i Rom 1215 föreskrevs att judar för att igenkännas skulle bära en spetsig toppmössa. Senare tog sig judefientligheten bland annat uttryck i Martin Luthers skrift Mot judarna och deras lögner.

Upplysningstidens idéer förändrade inställningen till judarna. Men un­der 1800-talet förvärrades situationen när rasbiologiska argument började användas. För utvecklingen av rasismen och rasbiologin hade två upp­täckter i mitten av 1800-talet en avgörande betydelse. 1859 utkom Charles Darwins verk om arternas uppkomst. På svenska kom verket 1871. Dar­wins upptäckter ledde, främst genom samhällsfilosofen Herbert Spencer, fram till socialdarwinismen. Med hänvisning till Darwin förklarades och rättfärdigades sociala och ekonomiska skillnader mellan raser och samhällsklasser. För socialdarwinismens företrädare blev det naturligt att rangordna olika folkslag med den ariska rasen högst upp.

I Tyskland integrerades eugeniken, tanken att man kunde förädla människan på samma sätt som växter, med rasbiologiska idéer. Den blev en pseudovetenskap som motiverade att den nazistiska staten steriliserade och avlivade sinnessjuka, homosexuella, zigenare, judar, slaver och andra förment asociala element.

Den skada som kapitalismen åstadkom genom utsugning var som Lidforss såg det övergående och mindre ödesdiger än den skada som kapitalismen åstad­kom genom rasblandning.

Utvecklingen i Sverige har likheter med utvecklingen i Tyskland.

Professorn i botanik vid Lunds universitet Bengt Lidforss, en av de första akademikerna som anslöt sig till socialdemokratin, varnade 1909 i en uppsats i boken Onda makter och goda för rasblandning. Den skada som kapitalismen åstadkom genom utsugning var som Lidforss såg det övergående och mindre ödesdiger än den skada som kapitalismen åstad­kom genom rasblandning. (Lidforss 1909 s. 3-8.)

Lidforss efterträddes som professor i botanik av Herman Nilsson-Ehle. Denne blev senare Sveriges förste professor i ärftlighetslära och en ivrig fö­reträdare för att ett rasbiologiskt institut skulle inrättas. Riksdagsmotionen som ledde till att Statens institut för rasbiologi inrättades i Uppsala 1921 hade författats av läkaren och socialdemokraten Alfred Petrén och var un­dertecknad av bland andra Hjalmar Branting och Arvid Lindman. Petrén kunde i sin motion hänvisa till uttalanden från flera ärftlighetsforskare och läkare. Genom rasbiologiska åtgärder räknade man med att inte bara kom­ma till rätta med ärftliga sjukdomar utan också med fattigdom, kriminalitet och osedligt leverne. Institutets förste chef blev läkaren Herman Lundborg.

Samma år som Statens institut för rasbiologi inrättades motionerade 18 borgerliga riksdagsmän »om skyndsam utredning att på lämpligaste sätt befria samhället från zigenare och andra tattare.« Först beskrevs i motionen det liv som zigenare och tattare levde och därefter kom förslag till lämpliga åtgärder.

”Man måste även se detta spörsmål ur rashygienisk synpunkt, om man tar sikte på en nations framtida lycka. […] Lämpligt vore att fortast möjligt verkställa en utredning för utrönande av hur stort antal dylika individer finnas inom landet; sedan detta blivit känt borde oförtövat åtgärder vidtagas i syfte att få ändring i nu rådande missförhållande. Barnen borde tagas om hand i fostringsanstalter. De äldre individerna ska varnas för att fortsätta å den inslagna banan. Tages ingen hänsyn till detta torde de lämpligast upptagas å arbetsinrättningar. Skulle barnen visa tendens att bli goda människor, borde göras vad göras kunde för att få in dem på sunda banor; misslyckas försöket finge de dela sina föräldrars öde […].” (Motion 1921 av hr Osberg m.fl.)

Det får väl anses som självklart att zigenare och tattare på de anstalter de skulle förvaras – tydligen ett slags koncentrationsläger – inte skulle ges till­fälle till fortplantning. Rasbiologiska tankegångar hade alldeles klart vun­nit gehör bland de folkvalda och de var beredda att vidta drastiska åtgärder.

Under 18oo-talet bildades i Tyskland och andra länder politiska partier och andra sammanslutningar som hade antisemitismen på sitt program. Det gavs också ut tidningar som bedrev antisemitisk propaganda. När Hitler gjorde entré fanns det således en väl förberedd grogrund för rasism och rasbiologi både i Tyskland, Sverige och andra länder.

Darwins idéer om kamp för överlevnad och det naturliga urvalet överfördes på samhället.

Nationalismen betecknas av många som en 1800- och 1900-talsföre­teelse. Det går att urskilja olika former av nationalism. För Tysklands och Italiens enande under 1800-talet hade uppfattningen att en nation är etniskt och kulturellt avgränsad stor beydelse. Uppfattningen innebar också att människor med samma språk och kultur borde samlas i en stat. Den tyska nationalismen hämtade också inspiration från socialdarwinis­men. Darwins idéer om kamp för överlevnad och det naturliga urvalet överfördes på samhället. Utvecklingen drivs enligt detta synsätt framåt av konkurrensen mellan individer, etniska grupper, raser eller samhällen i kamp för överlevnad och makt. De som är starkast och bäst överlever och reproducerar sig, vilket leder till en utveckling mot allt högre stadier.

Idén om staten som en biologisk organism härrör från den tyske geo­logen Friedrich Ratzels Politische Geographie som utkom 1897. Hans idéer utvecklades av den svenske högerpolitikern och professorn i statsveten­skap Rudolf Kjellén. Han skapade termen geopolitik. Kjelléns mest kända verk är Staten som lifsform och utkom 1918. Verket utkom i fyra upplagor i Tyskland, där hans lära om de moderna staterna som organiska system fick starkt stöd. Denna lära kunde motivera att alla tyskar borde samlas i en stat och kämpa för ett ökat livsutrymme.

Rudolf Kjellén var en av ideologerna bakom unghögern, som i början av 1900-talet ville förnya den konservativa politiken. Under första världs­kriget var unghögern protysk. Kjellén såg kriget som en kamp mellan idéerna från franska revolutionen om frihet, jämlikhet och broderskap och »1914 års idéer« som han ansåg att Tyskland stod för. Friheten hade enligt Kjellén lett till laglöshet, sedeslöshet och anarki. Band inom kyrka, stat, samhälle och familj hade lösts upp. Idén om frihet behövde därför ersättas av idén om ordning. Kjellén såg nationen som ett fadershus där alla var goda syskon – ett slags folkhem eller folkgemenskap – som under­ordnade sig den gode faderns – elitens – ledarskap. Kjelléns idéer utkom på tyska 1915. Die Idéen von 1914 blev mycket läst i Tyskland och en ofta åberopad skrift. Uttrycket 1914 års idéer hade Kjellén lånat från tysken Jo­hann Plenge. Han ansåg att arbetarrörelse och stat, företagsorganisation och statlig administration skulle förenas till en nationell socialism. (Nordin 1998 s. 52-54, 135, 137.) När krav på demokrati restes ställdes inte demokratin i motsatsförhållande till totalitära regimer utan till styrelseskick där de traditionella eliterna dominerade. Den traditionella eliten ville inte ha, som man uttryckte det, en massans diktatur. Om massan fick bestämma skulle det inte gå att hål­la jämlikhetssträvandena inom rimliga gränser. De privilegierade skulle tvingas att ge upp i varje fall en del av sina privilegier och den kultur som den traditionella eliten bar upp skulle försvinna.

Småhandlare, hantverkare och småföretagare hade ända sedan indu­strialismens genombrott sett ett hot i storskalighet och massproduktion. Det dessa grupper företrädde kan ses som ett slags medelklassocialism. De stora kapitalisternas makt skulle beskäras. Nazisterna kunde utnyttja dessa tankegångar. Till en början ingick i nazisternas propaganda tydliga antikapitalistiska tongångar. Man såg också en fara i stora företags inter­nationalisering. Truster skulle nationaliseras, storvaruhusen kommunali­seras och en jordreform genomföras.

För den traditionella eliten utgjorde kommunismen ett hot och kommunism kallade man i stort sett alla reformer som skulle kunna verka utjämnande i ekonomiskt och an­dra avseenden.

Antikommunismen är lika gammal som kommunismen men den fick ytterligare näring av de revolutionära stämningar som rådde efter första världskriget och den ryska revolutionen 1917. För den traditionella eliten utgjorde kommunismen ett hot och kommunism kallade man i stort sett alla reformer som skulle kunna verka utjämnande i ekonomiskt och an­dra avseenden.

På det ekonomiska området såg nazismen således i början två hu­vudfiender, kapitalismen och marxismen. Till marxismen räknades inte bara kommunismen utan också socialdemokratin. Både kapitalismen och marxismen sågs dessutom som judarnas vapen i kampen mot den ariska rasen. För att nå framgång övergav dock Hitler de antikapitalistiska insla­gen i nazisternas ursprungliga program. Marxismen blev huvudfienden. Nazisterna använde ofta begreppet socialism och menade då folkgemen­skap och inordning av olika verksamheter under statens kontroll.

Det är tydligt att Hitler i sin bok Mein Kampf tagit fasta på idéer som redan var i omlopp. Nazismen innehöll på sätt och vis inget nytt när den gjorde entré. Men de i vissa grupper redan etablerade uppfattningarna drevs längre och gavs en vulgärare framtoning. Här följer ett avsnitt ur Mein Kampf.

”Det vore vanvett att vilja bedöma människans värde efter hennes ras, och följaktligen förklara krig mot den marxistiska uppfattningen om alla människors jämlikhet, om man inte samtidigt vore besluten att dra de yttersta konsekvenserna av denna ståndpunkt. Den ytters­ta konsekvensen av erkännandet av blodets betydelse, alltså den rasliga grundvalen i allmänhet, är emellertid att man tillämpar denna värdering på de enskilda individerna. Liksom folken i stort måste också individerna inom en folkgemenskap bedömas olika med hänsyn till den ras som de tillhör. Om man konstaterar att alla folk icke är lika, kan detta också tillämpas inom folket, så att man säger att den ena individen inte kan vara lik den andra, emedan de blodsmässiga beståndsdelarna, ehuru de i stort sett är desamma, dock är underkas­tade tusentals fina differentieringar i detalj.

Den första konsekvensen av denna insikt är den, jag skulle nästan vilja säga enklaste, nämligen att man på bästa sätt befordrar de inom folkgemenskapen särskilt värdefulla raselementen och sörjer för deras förökning.

Uppgiften är enkel såtillvida som den nästan mekaniskt kan fastställas och lösas. Svårare är det att i folkgemenskapen upptäcka alla de andligt och ideellt värdefullaste individerna, och ge dem det inflytande som icke blott tillkommer en överlägsen ande i och för sig, utan som framförallt blir till nytta för nationen. Denna sållning efter färdighet och duglighet kan inte göras rent mekaniskt, utan är ett arbete som kampen för den dagliga tillvaron oavbrutet ombesörjer.

En världsåskådning som med avvisande av den demokratiska masstanken strävar efter att skänka jorden åt det bästa folket, alltså de mest högtstående människorna, måste, om den ska vara logisk, även inom folken följa samma aristokratiska princip och skänka vederbörande folk de bästa huvudena till ledare. Därmed visar denna världsåskådning att den inte bygger på majoritetsprincipen, utan på personligheten. […]

Organisationen får alltså inte förhindra att huvuden höjer sig över massan, utan den måste i stället i enlighet med sin egen väsenart i högsta grad underlätta och befrämja sådana försök. Den måste i detta fall utgå ifrån principen, att det inte är massan som är till välsignelse för mänskligheten utan de skapande krafterna, och att dessa alltså i verkligheten kan göra anspråk på att betraktas som hela mänsklig­hetens välgörare. Det ligger i det helas intresse att tillförsäkra dessa individer tillbörligt inflytande och underlätta deras arbete. Säkerligen tjänas och tillfredsställs detta intresse inte genom att de tankelata och odugliga och minst av allt den benådade massan får makten, utan endast genom att de som av naturen utrustats med sällsynta gåvor ställs i spetsen. […]

Marxismen utgör renodlingen av judarnas försök att på alla områden av det mänskliga livet avkoppla personlighetens domine­rande betydelse och ersätta den med massan. Så är fallet politiskt med den parlamentariska regeringsformen, vars olyckliga verkningar vi kan iaktta ända från de yttersta cellerna i samhället och upp till rikets högsta ledning, och ekonomiskt genom fackföreningsrörelsen som inte tjänar arbetstagarnas verkliga intressen utan uteslutande den internationella världsjudens förstörelselusta. […] Den nationella staten vägrar i princip att exempelvis i ekonomiska frågor ta personer till råds som på grund av uppfostran och fallenhet inte förstår sådant. Den uppdelar därför på förhand sina representativa församlingar i po­litiska och yrkeskammare. […] Varken i senaten eller i någon kammare äger någonsin en omröstning rum. Dessa församlingar är arbetsinsti­tutioner och inte omröstningsmaskiner. Den enskilde medlemmen har rådgivande rättighet, men aldrig beslutanderätt. Denna tillkommer uteslutande ordföranden.” (Adolf Hitler, Mein Kampf (ur Hansson 1969).)

Ur detta går att härleda vad som kan kallas nazismens grundelement:

  1. Rasism och rasbiologi. Det mål som staten ska tjäna är att bevara och förädla rasen. I sin rasism anknyter nazismen till socialdarwinismen. Det är den starkares uppgift att härska och inte smälta samman med den svagare och därigenom offra sin egen storhet.
  2. Nationalism. Staten ses som en organism i kamp med andra stater. Att utvidga sitt territorium på andra staters bekostnad för att öka det egna livsutrymmet och för att samla en etniskt och kulturellt homogen befolkning i en stat ses som naturligt i denna kamp.
  3. Antikommunism. På sin väg till makten övergav Hitler de ursprungliga antikapitalistiska tankegångarna och de tyska stor­företagen blev några av nazismens värdefullaste medhjälpare. Kommunismen blev nazismens huvudfiende.
  4. Motstånd mot parlamentarisk demokrati. Det nazistiska parla­mentet ska vara ett ståndsparlament med rådgivande funktion. Nazismen vänder sig också mot klassamhället. Medlemmar i en klass kan känna samhörighet med klasser i andra länder medan stånden endast upplever samhörighet med stånden i samma nation. Yrkesgrupperingar eller stånd står inte på samma sätt som klasser i vägen för en sann folkgemenskap. När nazismen använder begreppet socialism avses ofta folkgemenskap. Socia­lism med den innebörd som begreppet ges av socialdemokrater och kommunister benämns ofta marxism och bolsjevism.
  5. Elitism. Det är eliten som ska styra. Överallt ska den starka personligheten dominera, försedd med makt nedåt och ansvar uppåt. Nazismen tar avstånd från parlamentarismen. Reger­ingsmakten ska vara självständig och oberoende av partier och särintressen och representera ett slags överordnat statsintresse.

När man uppehåller sig vid nazismen på 1930- och 1940-talet kan dessa grundläggande element vara till ledning när det gäller att klassificera en rörelse eller avgöra om en person kan kallas nazist eller inte. Under den här perioden går det också ofta att göra en klassificering utifrån den inställning som en rörelse eller en person har till Hitler och utvecklingen i Tyskland.

Under efterkrigstiden är det betydligt svårare att göra en klassificering. De grundläggande elementen som redovisas ovan är naturligtvis använd­bara fortfarande, men de högerextremistiska rörelsernas och enskilda per­soners ställningstaganden blir mer diffusa när de inte direkt kan jämföras med en befintlig nazistisk regim. Högerextremismen är heller inte opå­verkad av utvecklingen efter andra världskriget.

Sociobiologin passar väl ihop med de nya ekonomiska tankegångar­na.

Det är inte ovanligt att nazistiska rörelser efter kriget förnekar judeut­rotningen eller i varje fall anser att omfattningen är betydligt överdriven. Judarna är heller inte i blickfånget på samma sätt som tidigare. Förföljel­sen riktar sig i stället mot nya grupper av invandrare som vårt land inte kommit i kontakt med förrän efter andra världskriget. Rasismen och eli­tismen har också genom sociobiologin tillförts nya argument. Sociobiolo­gerna anser att människor i alla situationer handlar utifrån ett egoistiskt perspektiv. Den genomgående tanken är att alla beteenden utvecklats för att ge sina innehavare större chans att överleva och fortplanta sig. Sam­hällsstrukturen kan därför ses som ett resultat av ett naturligt urval. Man betonar att människor är olika och framhäver också skillnaden mellan män och kvinnor. Strävanden efter jämlikhet saknar med detta synsätt mening eller har i varje fall sina klara begränsningar.

Sociobiologin passar väl ihop med de nya ekonomiska tankegångar­na. Dessa innebär i stort sett att den keynesianska välfärdspolitiken, som varit ett utbrett ideal i många västländer, omprövas. I stället har politis­ka idéer brett ut sig som ifrågasätter statlig styrning av ekonomin, som vill reducera den offentliga sektorn och minska skatterna. De områden som kan vara föremål för politiska majoritetsbeslut ska därför begränsas. Dessa idéer brukar kallas nyliberala. Det går också under efterkrigsti­den att finna konservativa idéer, som ibland kan vara religiöst influerade. Dessa vänder sig bland annat mot kvinnans frigörelse, mot fria aborter och det man anser vara moraliskt förfall.

Språket används också på ett sådant sätt att det ibland är svårt att di­rekt avgöra vad en rörelse står för. Högerextrema rörelser kan göra positi­va begrepp som demokrati och frihet till sina, men detta behöver inte be­tyda att man förändrat sin syn i dessa frågor. Ofta förespråkas ytterligare frihet. Det handlar då om det frihetsbegrepp som brukar kallas negativt – frånvaron av tvång. Men det handlar inte om att genom åtgärder från det allmännas sida öka människors möjligheter att välja och forma sina liv.

De kan kritisera demokratin och man kan säga sig eftersträva sann demokrati. Detta kan betyda att man vill minska de områden som är fö­remål för majoritetsbeslut. Demokrati betyder folkstyre och sann demo­krati får man enligt detta synsätt när varje individ bestämmer för sig. Demokratin kan också kritiseras därför att partiernas kamp om makten och hänsynstagande till olika särintressen leder till att de motsättningar som finns överbetonas. Detta leder till att den gemenskap som ändå finns går förlorad. Den elit som inser detta förhållande och som står över de så kallade särintressena representerar den verkliga folkviljan och således den sanna demokratin.

Nazismen måste alltid för att få fotfäste anpassa sig till värderingar som redan finns i samhället.

Det har gjorts stora ansträngningar för att finna en snäv och entydig definition av nazism. Någon sådan går kanske inte att finna. Nazismen måste alltid för att få fotfäste anpassa sig till värderingar som redan finns i samhället. Varje tid och varje samhälle får därför sin nazism. Men i grunden finns alltid rasism, elitism, motstånd mot demokrati och förakt för svaghet. De som i Tyskland stödde Hitler och nazismen var kanske enbart till en liten del förespråkare för obegränsad terror och utrotnings­läger. Men detta blev ändå en konsekvens av deras ställningstagande. Det är därför nödvändigt att noga fundera över vart olika idéer, som framförs från högerhåll, kan föra hän.

Ibland talas om fascism, nazism och högerextremism. Nazismen skul­le då stå för den tyska modellen av fascism och högerextremism skulle närmast kunna uppfattas som en lindrigare form av fascism och nazism.

I Sverige är det svårt att finna klara skillnader mellan de mest extrema rörelserna på högerkanten och i den här boken görs ingen uppdelning av dem i fascism och nazism. Genomgående används begreppet nazism för att beteckna dessa rörelser. Skälet till detta är att de hämtade sin inspi­ration främst från Tyskland och var rasistiska. Det finns dock och har funnits ett antal diktaturregimer i andra länder där fascism kan vara rätt benämning. Dessa regimer har inte varit lika rasistiska. Begreppet höger­extremism används som ett vidare begrepp än nazism för att beteckna hö­gerrörelser som brister i respekt för demokrati och mänskliga rättigheter.

Sverige har haft ett stort antal rörelser som rört sig långt ut på höger­kanten. På 1930- och 1940-talet var de som tjänar särskild uppmärksam­het Sveriges socialistiska parti (SSP), Sveriges nationalsocialistiska arbetarparti (SNAP) som 1938 bytte namn till Svensk socialistisk samling (SSS), Nationalsocialistiska blocket (NSB), Sveriges nationella förbund (SNF) och Svensk opposition (So) som bytte namn till Nysvenska rörelsen (NSR). Fö­regångare till So var Riksförbundet Det nya Sverige, som bildades 1932 av Per Engdahl och 1937 gick ihop med SNF. År 1941 blev kretsen kring Per Engdahl utesluten ur SNF och bildade So. I den här boken räknas alla dessa partier eller rörelser som nazistiska. Det avgörande för detta har varit att alla dessa rörelser uppfyller de kriterier som angivits tidigare. Men till detta kan också läggas att rörelserna hämtade sin inspiration från Tyskland och att alla hade starka rasistiska inslag i sin verksamhet.

Det är naturligtvis av intresse hur samtida motståndare till nazismen såg på saken och det kan knappast råda någon tvekan om att personer som Holger Carlsson, Armas Sastamoinen och Ture Nerman ansåg att alla de rörelser som nämnts ovan var nazistiska.

Definitioner av begreppet nazism, fascism och högerextremism bör inte heller bryta med det sätt på vilket begreppen används i dagliga sam­manhang. Däremot bör definitioner förtydliga och precisera och bidra till att begreppen används på ett entydigt sätt. Dessutom bör begreppen vara användbara under lång tid. Det finns nu i ett antal länder rörelser som brukar betecknas som högerextrema. Bland dessa finns till exempel Front national i Frankrike. Det mest utmärkande för denna typ av partier är främlingsfientlighet och rasism.*

Inom alla de rörelser som nämnts fanns personer som tillhörde vad som kan kallas överklassen – officerare, akademiker, företagare, företagsledare etcetera. Dessa tycks oavsett vilken organisation de tillhörde utan pro­blem ha kunnat samarbeta i till exempel Riksföreningen Sverige-Tysk­land. Dessa personer förespråkade alla en anpassning till Tyskland när det till exempel gällde raspolitiken. Det är bland annat detta förhållande som gör det motiverat att tala om överklassnazism.

 

* Fotnot:

Heléne Lööw delar i Hakkorset och wasakärven upp de ovan nämnda rörelserna i nationalsocialistiska, fascistiska och högerextremistiska. Till nationalsocialistiska hänför Lööw NSB, SNAP/SSS och SSP, till de fascistiska So/NSR och till de högerextremistiska SNF. Det som enligt Lööw skilde nazismen från fascismen var rasideologin, führerkulten och de mytiska element som förknippades med dessa. Högerextremisterna syftade enligt Lööw inte till att skapa en ny typ av diktatur utan ville upprätta monarkin, de förlitade sig på armén och var villiga att acceptera militärt styre. Målet för högerextremismen var inte heller att åstadkomma en politisk massmobilisering. Rasism och rasbiologi måste emellertid betraktas som det mest utmärkande för nazismen. Detta kännetecknade också i hög grad So/nsr. På den grund som Lööw anger går det således inte att hänföra So/nsr till fascism. Även inom SNF fanns rasism och rasbiologiska tankegångar. Det måste också beaktas att SNF och So/NSR stod varandra nära och tidvis varit hopslagna och samarbetat. I kanske ännu högre grad än So/NSR hyllade SNF Tyskland och Hitler. Detta framgår bland annat av den minnesruna som ordföranden i SNF Rütger Essén skrev när Hitler »stupat« 1945, vilket redovisas i kapitel 2.3.

 

→ Del 2 i vår serie utdrag ur Svensk överklass och högerextremism under 1900-talet kan läsas HÄR.

Publicerad Uppdaterad
12 hours sedan
Lynn Ahlbom var med om arbetsolycka och kommer leva med sviterna av skadan hon ådrog sig hela livet. Foto: Christin Sandberg

Arbetsolyckor ökar bland kvinnor – Lynn Ahlbom förlorade jobbet och livsglädjen efter axelskada

Allt fler blir sjuka på jobbet. Framför allt kvinnor. Förra året ökade anmälningarna om arbetssjukdomar med 13 procent. Bland kvinnor ökar också antalet anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro. Lynn Ahlbom arbetade i ett år med en axelskada. I dag har hon fått hjälp, men förlorat både jobbet och livsglädjen.

Under 2024 anmäldes 13 500 arbetssjukdomar, vilket är en ökning med 1 600 jämfört med 2023. Det framkommer i rapporten, Arbetsskador 2024, framtagen av Arbetsmiljöverket. Den största ökningen gäller arbetssjukdomar på grund av organisatoriska och sociala orsaker. Ökningen handlar framför allt om en ohälsosam arbetsbelastning, särskilt bland kvinnor inom vård, omsorg och utbildning. 

Under samma period anmälde kvinnor 1 300 fler arbetsolyckor än året innan, totalt handlade det om 18 700 olycksanmälningar under arbetstid.

En av de som har drabbats av en arbetsolycka är Lynn Ahlbom. Efter många år på posten tvingades hon byta yrke på grund av en flytt. Hon anställdes som vårdbiträde på ett äldreboende. I det nya yrket och bara efter några år hände något som kom att vända upp och ner på hennes liv.

Det var ett vanligt arbetspass när en äldre kvinna som hon skulle hjälpa helt plötsligt tappade balansen och höll på att ramla. Lynn Ahlbom reagerade instinktivt för att hjälpa henne och sträckte sig ner för att hindra kvinnan från att slå i huvudet i golvet – en häftig rörelse som skulle förändra allt för henne.

– Det gjorde ont. Jätteont, men jag tog en värktablett och fortsatte arbeta, inleder hon sin berättelse när vi möts upp på en tågstation i Uppland.

Läkaren skrev bara ut smärtstillande

Tre dagar senare hade högeraxeln svullnat upp och dunkade av värk, så Lynn Ahlbom uppsökte en läkare. Han skrev ut värktabletter och sade att hon inte kunde göra annat än att vänta ut svullnaden. 

– I ett år fortsatte jag att arbeta och han fortsatte att skriva ut smärtstillande läkemedel, säger hon.

Lynn Ahlbom har i dag ett nytt arbete, men hennes arbetsförmåga är nedsatt och hon lever med smärta dygnet runt. Foto: Christin Sandberg

När ett år hade gått kände Lynn Ahlbom att det måste vara något fel, eftersom axeln i princip gjorde lika ont fortfarande, dag och natt. Så hon uppsökte en annan läkare.

– Han skickade mig på röntgen och de såg att ledband i axeln var av, och läkaren undrade hur länge jag hade varit sjukskriven. Jag sade att jag hade jobbat på, vilket enligt honom inte borde ha varit möjligt med den skada jag hade fått den dagen ett år tidigare. 

Lynn Ahlbom fick snabbt tid för operation. Först kändes det bra, men efter ett par tre månader skulle det visa sig att operationen inte hade lyckats, och det gjorde fortfarande ont att använda armen. Därefter ställdes hon inför valet att få en remiss till smärtkliniken eller operera in en ryggmärgsstimulator. Hon valde det senare, trots att det inte fanns några garantier för att operationen skulle lyckas.  

Med arbetsolyckan försvann livsglädjen

I dag kan hon lyfta armen 90 grader, lyfter hon den högre än så börjar hela armen vibrera. Och det gör fortfarande ont.

– Jag har tappat mina intressen, och lusten att umgås med min man och göra familjeaktiviteter. Det är som att jag inte har något att ge till dem längre, säger hon.

Före olyckan lagade hon mat till sina tre hemmaboende barn varje dag efter jobbet, eftersom hon fann glädje i det. Men sedan hon fick ont av att röra ihop en sås i kastrullen har all lust till matlagning runnit av henne, säger hon med sorg i rösten.

Inga alternativa arbetsuppgifter

Lynn Ahlbom fick hjälp av sin dåvarande chef att anmäla händelsen som arbetsolycka och har efter utredning och mycket kamp fått nedsatt arbetsförmåga med 7 procent, men det är alldeles för lite, menar hon.

Från jobbet, säger hon, fanns det med tiden ett tryck på att hon skulle sluta, eftersom hon inte klarade den belastning som de vardagliga arbetsuppgifterna innebär och det inte fanns några alternativa arbetsuppgifter till henne. 

Det var på ett omsorgsboende för äldre som Lynn Ahlbom skadade axeln i en arbetsplatsolycka. Foto: Oscar Olsson/TT

Kvinnor drabbas mest

Sju av tio anmälda arbetssjukdomar under 2024 avsåg kvinnor, enligt Arbetsmiljöverkets rapport. Flest arbetssjukdomar per 1 000 sysselsatta finns inom offentlig förvaltning och försvar. Det handlar om ohälsosamma arbetsbelastning på grund av för hög arbetstakt, orimligt låg bemanning, orimligt höga krav och otillräckliga möjligheter för återhämtning.

Den näst vanligaste orsaken till anmälda arbetssjukdomar är ergonomisk belastning.

Bland kvinnor ökar också antalet anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro mest. 2024 anmäldes 40 100 arbetsolyckor med sjukfrånvaro, vilket var en ökning med 2 procent jämfört med 2023. Bland män anmäldes cirka 21 400 arbetsolyckor, vilket var en minskning med 600 från året innan. Medan kvinnorna anmälde 1 300 fler arbetsolyckor än året innan, runt 18 700 anmälningar, och därmed stod för den totala ökningen.

Enligt Lars Lööw, generaldirektör för Arbetsmiljöverket, går utvecklingen åt helt fel håll.

– Det är allvarligt. Vi ser en fortsatt stor ökning av arbetssjukdomar orsakade av en ohälsosam arbetsbelastning. Det här är ett strukturellt problem där vi är flera som behöver samlas för att få till en hållbar lösning, säger han i ett pressmeddelande.

Ann-Kristin Häggström som arbetar inom hemtjänsten säger att hon trivs bra på sitt jobb – med brukare, anhöriga, kollegor och vikarier. 

– Det som stressar mig och säkert fler bland mina kolleger är dessa så kallade resurspass, som innebär att man ska fara som oinskolad på nya ställen, där man inte vet vad pensionärer behöver hjälp med, säger hon och tillägger: 

– Ibland fungerar inte gps:en och då vet man inte ens var man ska.

Arbetsolyckor och sjukdomar kan förebyggas

Ann-Kristin Häggström tycker inte att det är acceptabelt, eftersom det är viktigt att allt ska fungera för de äldre.

– Missar jag eller mina kolleger något är det avvikelserapportering som gäller direkt, säger hon och tillägger att hon skulle vilja se att undersköterskornas arbete uppmärksammas. 

– Vi behöver få högre status, uppskattning och en värdig lön och arbetsmiljö. Som det är nu slutar många utbildade och kompetenta kolleger. Det är ett oerhört svinn, säger Ann-Kristin Häggström.

När det kommer till dödsolyckor drabbas män oftare av död på arbetet. 2024 skedde 40 arbetsolyckor med dödlig utgång. 39 av dem drabbade män. Men kvinnor dör också av jobbet. Mångårig stress och påfrestning sliter både på kroppen och organen i kroppen.

– Män och kvinnor utsätts för olika arbetsmiljörisker eftersom de i stor utsträckning arbetar inom olika branscher. Men det som är gemensamt är att många arbetsolyckor och arbetssjukdomar kan förebyggas genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är viktigt att både incidenter, arbetsolyckor och arbetssjukdomar som har inträffat anmäls. Det är en förutsättning för att arbetsgivare ska bli bättre på att förebygga risker så att vi inte blir sjuka, skadade eller dör på jobbet, säger Lars Lööw.

Publicerad Uppdaterad
12 hours sedan
Städare på SJ-tåg
”Istället för inkomstkrav bör politikerna fokusera på de förslag som syftar till att bryta arbetarnas vanmakt”, skriver Emil Boss. Foto: Janerik Henriksson/TT, Axel Green. Montage: Arbetaren

Emil Boss:
Farsartade turer kring det nya lönegolvet

Regeringen, Migrationsverket, Svenskt Näringsliv, SACO. Alla debatterar regeringens nya lönegolv för arbetare med arbetstillstånd. Alla missar målet, skriver Emil Boss.

Vad är problemet med arbetstillstånden? Tiotusentals, om inte hundratusentals, migrantarbetare i samhällsviktiga jobb blir förtryckta av sina chefer. Arbetare blir hotade med utvisning om de inte jobbar under urusla villkor. Det slår undan benen på den så kallade svenska modellen. Allt kan beskrivas med ett enda ord: Vanmakt.

Men ord som vanmakt och förtryck ingår inte i den nyliberala språkvärld som politiker, myndigheter och arbetsmarknadens parter rör sig i. Istället talas det om arbetslivskriminalitet (brotten kopplas så gott som alla till förtryck av arbetare) och människoexploatering (som om inte hela arbetarklassen exploateras. Tänk på uttrycket HR – Human resources). 

Sedan 2008 har det inte existerat ett enda arbetstillstånd i Sverige som inte garanterar kollektivavtalsenliga arbetsvillkor. Vi tar det igen: Sedan 2008 har det inte existerat ett enda arbetstillstånd i Sverige som inte garanterar kollektivavtalsenliga arbetsvillkor. På pappret.

Om papprena hade följts hade alltihop varit en skolskenshistoria: Duktiga entreprenörer rekryterar rätt kompetens och ger arbetare kollektivavtalsenliga villkor, vilket räddar arbetarnas familjer i jordens fattigaste länder. Så har det inte sett ut. För när du ger en entreprenör en vanmäktig arbetsstyrka så kan entreprenören välja att skita i papprena.

Chefen betalar en viss lön och säger till den vanmäktige: Ge mig tillbaka hälften av din lön. Känns detta för riskabelt betalar chefen en viss lön och säger till den vanmäktige: Arbeta sextio timmar i veckan. 

När taket höjs ska mer lönepengar betalas tillbaka

2023 reagerade regeringen på alla larmrapporter om arbetarförtryck. De svarade med att kräva ännu finare papper, närmare bestämt ett lönegolv för arbetstillstånd som skulle vara bättre än den kollektivavtalsenliga lönen (som arbetarna alltså inte fick i verkligheten). Plötsligt vill en massa entreprenörer anställa städare och diskare för 29 680 kronor i månaden (80 procent av medianlönen). Jag har träffat rivare och byggare som fått SMS av cheferna ”Nu har de höjt kraven igen, skicka tillbaka ett tusen extra den tjugofemte”.

Det senaste tilltaget är att regeringen vill kräva 100 procent av medianlönen, det vill säga 37 100 kronor i månaden för alla arbetare med arbetstillstånd. Jag har haft många jobb. Jag har aldrig varit i närheten av några 37 100 kronor i månaden, få arbetare har det.

Föga förvånande har Migrantionsverket nu skickat ett krav på att regeringen visserligen kan införa reformen, men i så fall måste man undanta i princip alla arbetaryrken. Det råder just nu brist på arbetare i skogen, jordbruket, byggbranschen, städbranschen, industrin, restaurangbranschen och transportbranschen med mera.

152 bristyrken bör undantas

152 yrken måste undantas från en sådan lag, skriver Migrationsverket. Självaste utvisningsmyndigheten ropar alltså ”stopp, invandrarna i de här 152 yrkena bygger ju landet!”. Kom ihåg det nästa gång någon främlingsfientlig typ svamlar om tolkkostnader och bidrag.

Varför håller regeringen på så här? Man vill inte gå tillbaka till den socialdemokratiska ordningen med behovsprövning som rådde före 2008. Svenskt Näringsliv älskar entreprenörernas frihet. Vill man vara lite elak kan man väl säga att man nu istället har bankat med olika trubbiga reformverktyg på det egna nyliberala systemet och hoppas att maskineriet ska kicka igång igen (eller att larmrapporterna ska tystna).

Regeringen kan slänga lönegolvet i papperskorgen. Istället bör politikerna fokusera på de förslag som syftar till att bryta arbetarnas vanmakt. Detta är det enda som i längden stoppar arbetarförtryck. Många sådan förslag finns i delegationen mot arbetslivskriminalitets förslag.

Publicerad Uppdaterad
1 day sedan
Humanitär hjälp från luften till Gaza
Mycket av nödhjälpen hamnade i havet eller förstördes vid landning i sönderbombade områden. Foto: Abdel Kareem Hana/TT

Nödhjälpen från flyg till Gaza – ”humanitär teater”

Om man vill beskylla aktivisterna från Freedom Flotilla Coalition för att syssla med självgod PR, så kan de i alla fall inte beskyllas för att själva ha skapat det lidande de vill uppmärksamma, skriver Volodya Vagner, apropå Israels senaste ”humanitära teater” i form av nödhjälp från luften till de svältande i Gaza.

– Om ni ser detta har vi blivit olagligt stoppade och kidnappade av den israeliska ockupationsmakten, säger den svensk-franska europaparlamentarikern, Emma Fourreau, i en förinspelad video som släpptes i sociala medier den 26:e juli. Hon är en av de tjugotal aktivister från ett dussin olika länder, däribland även den amerikanske fackkämpen Chris Smalls, som fanns ombord på fartyget Handala

Skeppet tillhör solidaritetskampanjen Freedom Flotilla Coalition, och var på väg med förnödenheter mot Gazas svältande befolkning. På lördagen stoppades det och dess besättning greps av israelisk militär på internationellt vatten utanför Egypten. Det var det senaste i en lång rad symboliska försök att via sjövägen bryta genom Israels blockad av Gazaremsan. 

Huruvida det senaste försöket kan betraktas som mer eller mindre framgångsrikt än de tidigare, är svårt att säga. Handala lyckades i alla fall komma något närmare Gazas kust än dess föregångare Madleen med Greta Thunberg ombord i juni. 

Aktionerna vill uppmärksamma lidandet

Men naturligtvis väntade sig ingen av aktivisterna att de faktiskt skulle tillåtas leverera sin frakt. Poängen med aktionerna är snarare att rikta världens uppmärksamhet mot det ofantliga lidande som Gazas befolkning utsätts för av den israeliska krigsmakten.

Från israelisk sida har det hela förlöjligats. När Madleen stoppades i juni hånade det israeliska utrikesministeriet det som ”selfie-yachten”. 

Ur PR-synvinkeln är det svårt att säga om Handala uppnådde sitt mål. Medan det förra genombrottsförsöket, inte minst tack vare Greta Thunbergs internationella profil, i alla fall togs upp i nyhetsrapporteringen, verkade helgens aktion ha gått de flesta internationella och svenska medier närmast obemärkt förbi.

Nödhjälp från luften

Istället dominerades Gazabevakningen av en annan form av biståndsleveranser. Samma dag som den israeliska militären stormade Handala tillkännagav den att man skulle tillåta nya leveranser av förnödenheter med hjälp av flyg. 

Kort därpå meddelade Förenta Arabemiraterna att man i samarbete med Jordanien hade släppt förnödenheter från militärflyg över Gaza. I en välproducerad och dramatiskt ljudsatt filmklipp som cirkulerade i sociala medier, syns emiratiska soldater genomföra leveransen. Även den israeliska militären släppte egen humanitär hjälp från luften. 

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz hoppade också på tåget. Samtidigt som han underströk att Tyskland ”stod vid Israels sida”, förklarade han i måndags att man tillsammans med andra länder skulle etablera en ”luftbro” för att lindra lidandet i Gaza. På tyska har ordet högtravande konnotationer. 

Det för tankarna till Berlins luftbro i början av kalla kriget , då de amerikanska och brittiska flygvapnen i flera månader försörjde Västberlin med förnödenheter, efter att Sovjet hade skurit av landvägen. 

Försumbara förnödenheter

Men vad finns bakom löftena om att försörja Gazas befolkning från luften? Som bland andra BBC rapporterade har experter och seriösa biståndsorganisationer förkastat det hela som ”en grotesk avledningsmanöver”.

Att släppa humanitär hjälp från luften må se kraftfullt ut. Men i praktiken handlar det om försumbart små mängder, jämfört med transport över land – som Israel har försvårat eller förhindrat i månader, med hänvisning till att Hamas skulle stjäla leveranserna.

Just jämförelsen med luftbron till Västberlin, som hade ungefär lika många invånare och på en jämförbar yta som dagens Gazaremsa, förtydligar diskrepansen. Att hålla staden vid liv var en enastående logistisk kraftakt. För att leverera de miljontals ton förnödenheter krävdes hundratusentals flyg, som uppskattningsvis avgick var tredje minut. 

Den utlovade luftbron till Gaza ska däremot bestå av några enstaka flyg om dagen. Till skillnad från Berlin, där flygen landade på marken, ska biståndet till Gaza släppas från luften, utan något organiserat mottagande, på ett territorium där det till skillnad från dåtidens Berlin dessutom pågår aktiva strider. 

Riskerar skada människor

När leveranser landar okontrollerat över ruinerna riskerar, enligt experter på exempelvis Läkare utan gränser, en betydande andel gå till spillo eller till och med att skada människor. Organisationens operativa manager Jacob Burns har därför kallat det hela för ”humanitär teater”. Hur sådana kaotiska leveranser är tänkta att förhindra att de stjäls av Hamas förblir en gåta. 

När Madleen stoppades i juni skrev Israels utrikesdepartement på X att det hela var inget mer än ”en medieprovokation vars enda syfte var att få publicitet”, och påpekade att biståndet som fanns ombord inte ens motsvarade en lastbilslast. 

Enligt en granskning utfört av BBC ska biståndet som släpptes över Gaza från luften i helgen uppgå till ungefär 25 ton, vilket på ett ungefär motsvarar en enda fullt lastad långtradare.

”Det finns sätt att leverera bistånd till Gazaremsan – som inte involverar selfies på Instagram”, fortsatte det israeliska UD:s inlägg från i juni föraktfullt. Går man i dag in på IDF:s Instagramkonto hittar man ett inlägg från i söndags, som visar ett israeliskt flygplan som släpper totalt sju (7) stycken lastpallar med förnödenheter över Gaza. ”Humanitärt bistånd släpps över Gaza” står det. 

Den cyniskt lagda skulle kunna instämma i kritiken mot Freedom Flotilla. Om man vet att man ändå aldrig kommer nå dem man säger sig vilja hjälpa, är kampanjen då något mer än ett verkningslöst iscensättande av den egna godheten?

Men även om man vill beskylla aktivisterna för att syssla med självgod PR, så kan de i alla fall inte beskyllas för att själva ha skapat det lidande de vill uppmärksamma. 

Att, som Israel och dess allierade, iscensätta sig som humanitära hjältar genom ett medialt spektakel, när man själv har skapat, och fortsätta att förvärra, det lidandet man nu säger sig lindra, är däremot höjden av cynism.

Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Sarah Philipson om Kapitalet, arbete replik Vem ska göra revolution?
Sarah Philipson, Associate Professor Emerita, i ett svar på Catrin Lundströms text Vem ska göra revolution? Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, privat

Replik: V och S bär ansvar för reaktionär arbetarklass

Catrin Lundströms generalisering är inte korrekt. Det är visserligen en stor andel av arbetarklassen som är reaktionära, men en majoritet är inte det”. Sarah Philipson, pensionerad docent i företagsekonomi, replikerar texten “Vem ska göra revolution?” och menar att Marx teori om klasskamp fortfarande gäller – revolutionen måste vara arbetardriven.

Vänstern och Socialdemokraterna bär ett stort ansvar för den del av sympatisörerna som är reaktionära. Didier Eribon förklarade i sin bok Tillbaka till Reims hur den franska vänstern var så tillfredsställda med att få arbetarklassens röster att de lät bli att bekämpa deras reaktionära värderingar. När sedan ”vänstern” inte längre kunde leverera materiella förbättringar, återstod bara de reaktionära värderingarna.

”Vänstern” hade inga projekt för att möta den strukturella arbetslösheten orsakad av globaliseringen, inga projekt för att möta låglönekonkurrensen inom EU (bygg och transport, framförallt), inga projekt för att förkorta arbetsdagen, inga projekt för att återindustralisera Sverige och inga projekt för att öka arbetarnas inflytande på arbetsplatsen.

Arbetarna måste kunna styra sina egna arbetsplatser

Om vi någonsin skall nå ett samhälle som till stor del styrs av arbetarna (vad vi än kallar ett sådant samhälle), så måste arbetarna kunna bära upp ett sådant samhälle – inte “röda” direktörer.

Då krävs att de själva kan styra sina fabriker, byggarbetsplatser, etcetera. Denna kunskap kommer inte av sig själv, utan måste utvecklas.

Kunskapen måste i hög grad finnas där redan när den sociala revolutionen sker, det vill säga: Den ska ha utvecklats under det nuvarande ekonomiska systemet, kapitalismen.

Marx kallade detta att produktivkrafterna måste nå en viss nivå. Produktivkrafternas nivå omfattar inte bara utvecklingen av maskinerna (bland annat automation), utan också arbetets omedelbara organisation och arbetarnas vetenskapliga kunnande. 

För att arbetarna skall få ett sådant inflytande på sin arbetsplats måste det finnas något som den enskilde kapitalisten kan vinna på att ge ett sådant inflytande. Det paradoxala är att kampen för att upphäva kapitalismen går över samarbete med den enskilde kapitalisten. 

Minskad alienation genom ökat inflytande

Förutsättningarna för inflytande är olika beroende på företagets marknadsposition och strategi. Det är lättare att förhandla sig till inflytande på arbetsplatsen i företag som verkar på konkurrensutsatta marknader, där företagets strategi normalt sett är baserad på att ge kunderna ett högt värde och hög kvalitet i produkten eller tjänsten. När det är fallet kan arbetarna genom sitt inflytande bidra till detta värde och denna kvalitet. 

Genom att öka inflytandet minskar arbetarnas alienation. Begreppet alienation från Marx ungdomsverk, omvandlades till ett ekonomiskt begrepp i hans huvudverk Kapitalet – där fick begreppet betydelsen ”avskiljandet över produktionsprocessen och produktionsresultatet”, att arbetarna till skillnad mot de medeltida hantverkarna inte hade inflytande över vare sig det företaget producerar eller hur det produceras. Genom att minska detta avskiljande, genom ökat inflytande, minskar alienationen och energin/engagemanget ökar

Det är viktigt att arbetarnas erfarenheter, förmågor och vetenskapliga kunnande ökar, så att de kan bära ett alltmer avancerat och komplett inflytande. Därför måste man kämpa för ett lönesystem som på objektiva grunder (till skillnad mot arbetsledares godtycke) belönar erfarenhet, mångkunnande och vetenskapligt kunnande.

På Korsnäs* pappers- och massafabrik i Gävle lyckades man under 1980- och 1990-talet genomdriva ett sådant system. Ett lönesystem blir aldrig färdigt, utan måste utvecklas allteftersom arbetarkollektivet behöver nya kunskaper och färdigheter.

Den kollektiva arbetaren

Arbetarklassen som ekonomiskt begrepp var för Marx ”den kollektiva arbetaren”, det vill säga alla i produktionen. Att sedan vissa i hierarkin, under den utvecklade kapitalismen, utför “kapitalfunktioner”, i form av ledande av arbetet, gör dem ideologiskt omotiverade att ifrågasätta kapitalismen.

Men det är viktigt att stärka arbetarkollektivet genom att organisera så stor del av den kollektiva arbetaren som möjligt och att försöka ta över den omedelbara ledningen av arbetet genom lagbassystem eller självstyrande grupper. Att göra hela arbetarkollektivet, även de övre skikten, till allierade i utvecklingen av det lokala inflytandet. 

För integrerade processer är det viktigt att arbetarna har tillgång till information om processresultatet, så att de kan förstå effekterna av sitt arbete. På Korsnäs gällde det exempelvis massakvaliteten.

Lär av andra arbetarkollektiv

För att driva inflytandet framåt måste de mest medvetna och de potentiellt mest medvetna grupperna (de vars kunnande och inflytande över produktionen är störst) skolas och vara ledande i kampen. Till skillnad mot de som arbetar i begränsad kollektivitet, med begränsad förståelse av produktionen som helhet och med begränsade kunskaper.

Exempel på de senare skikten av arbetaklassen är truckförare, industristädare, inlastare, med flera. Deras spontana beredskap för kamp är oftast begränsad till facklig kamp om arbetsvillkor, tider och säkerhet. De mest avancerade skikten, som spontant kan förstå kampen för inflytande är exempelvis processmaskinförare, industriella reparatörer och elektriker.

Denna skillnad är helt central för att förstå var olika skikt står politiskt. Tyvärr har vänstern under inflytande av teoretikerna och marxisterna Karl Kautsky, Nicos Poulantzas och Göran Therborn aldrig intresserat sig för att analysera arbetarklassens skikt.

Det är viktigt att sprida erfarenheter av kampen för ökat inflytande och att lära sig av andra arbetarkollektivs erfarenheter av sådan kamp. Detta var kanske den största svagheten i kampen på Korsnäs. Den blev närmast en historisk anomali, eftersom den vann sina framgångar i en fas av nedgång för arbetarkampen. 

Kampen för de egna levnadsvillkoren (lön, arbetstid, med mera), får inte ske på andra arbetarkollektivs bekostnad. Det vill säga inte utnyttja den egna arbetsplatsens marknadsmakt genom monopol eller oligopol.

Arbetarinflytande genom rådsdemokrati

I takt med att inflytandet över produktionen ökar skall man utvidga kampen till inflytande över de marknadsrelaterande, såsom inköp av maskiner, råvaror och anställning av både arbetare och tjänstemän på ledandefunktioner. På Korsnäs lyckades de både skaffa sig inflytande över anskaffningen av nya maskiner och anställningen av ingenjörer i arbetsledande ställning. Men för att ta inflytande över avsättningsmarknaden för företagets produkter måste man ha relationer med arbetarkollektiven på andra företag på marknaden, annars riskerar man att driva kapitalismen, i stället för att försöka överskrida den. Det betyder att detta inte kan ske förrän inflytandet har utvecklats långt i samhället i stort.

Inflytandet, det vill säga samarbetet med det lokala kapitalet, skall ske i en annan organisation än facket, arbetarrådet, med en rådsdemokrati som speglar arbetsplatsens hierarki. Denna organisation, som i ett annat samhälle kan axla ledningen av produktionen, ger under kapitalismen synpunkter på arbetsköparens förslag och kommer med egna. Men när det är dags att ta beslut bör det vara fackföreningen som förhandlar om besluten. På Korsnäs lyckades man bygga sådana arbetarråd.

Sarah Philipson, pensionerad docent i företagsekonomi, knuten till Linnéuniversitetet och Högskolan i Gävle

* Referenserna till Kornäs är hämtade från en studie av arbetsrrådet på Korsnäs pappers- och massafabrik under 1980- och 1990-talet som Sarah Philipson kommer att publicera nästa år. 


Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Jan Håfström har tänkt på döden i många år. Här i sin ateljé. Foto: Dan Hansson/TT Foto: Dan Hansson/TT

Konstsvängar i sommarsverige

Mitt i semestermånaden juli kan ett par timmars resa med tåget, en bussresa eller en längre cykeltur bli ett helt äventyr. Många museer och konsthallar i Sverige tar inte semester, utan passar tvärtom på att samla sig till riktigt vassa och berörande utställningar. Ett rikt axplock går lätt att hitta. 

I Skåne pågår flera specialutställningar med välkända konstnärer som oförskräckt undersöker vår samtids mörka sidor. Utanför Simrishamn ligger Järred med utställningshallen Rikstolvan, som under sommaren visar Jag är vägen, sanningen och livet, en stor retrospektiv med Jan Håfström – ja, det är konstnären med sina ständiga Fantomenmotiv. Bland annat står den vandrande vålnaden, sju meter hög, iklädd sin rutiga rock som staty i Järnvägsparken i Stockholm sedan 2014. Men Fantomen är bara en av de masker och personan som konstnären arbetat med.

Håfström är född 1937 och fyller 88 år den 31 juli. Han debuterade 1966 och var då inte minst inne på klimatfrågor, enslighet och eftertänksamhet. Håfström är älskad och inspirerar gammal som ung, med sina fantasieggande dödskallar och täckmantlar, och Rikstolvan visar också en dokumentär om konstnären, av Staffan Juhlén.

Trots att Jan Håfström har ställt ut på de stora museerna och konsthallarna i Sverige ångrar man aldrig en sväng förbi hans värld, den vrider runt existensen och skallen vi har därinnanför skinnet på ett sätt som vi och vår samtid behöver.

Elisabeth Ohlson om döden och orättvisan

Drygt en mil norrut längs den skånska ostkusten ligger Fabriken i Bästekille nära Kivik. Här visas nog sommarens verkliga höjdpunkt – Elisabeth Ohlsons bilder i en stor och omtalad retrospektiv.

Hon gick bort den 30 oktober förra året, och en viktig avdelning här är bilder från hennes undersökning av döende och död. Hela Elisabeth Ohlsons verk handlade om möten och att utmana maktstrukturer och orättvisor som drabbade de allra mest utsatta. Hennes bidrag i hbtqi-världen var förstås ovärderliga, och det syns så tydligt, gripande och oförskräckt i hennes bilder. 

Elisabeth Ohlson-retrospektiv i Bästekille. Foto: Anders Wiklund/TT

Tablåerna Ecce Homo där den queera representationen fick ta plats i bibliska skildringar ur Jesu liv skakade om när de presenterades i samband med Europride i Stockholm 1998, men ledde också till samtal mellan tidigare oförsonliga motståndare. Fram till den 2 november kan man delta i de möten som var så viktiga för denna fotograf och aktivist.

Anna Odell om makten över barnet

Kalmar Konstmuseum tillhör de som verkligen tar konsten på allvar och inte väjer för dålig stämning om det kan leda framåt. Anna Odell, som blev känd med sina undersökningar av svensk mentalvård med sig själv i skottgluggen, ställer ut här med Makten och barnet.

I en stor separatutställning ställer hon (som vanligt) obekväma frågor kring makt och anknytning. Tillsammans med sin lille son lockar hon (på film) fram situationer där hon närmar sig gränsen för maktutövning, och alla föräldrar borde känna sig träffade – på ett bra sätt. Utställningen är en bred presentation av konstnären som även omfattar arbeten som Rekonstruktion – Psyket från 2024 och Haverikommission från 2013.

Anna Odell: Makten och barnet. Foto: Kalmar konstmuseum

Svenskt-judiskt och samiskt liv i 1900-talets Sverige

Reser man vidare norrut och gör en avstickare till Stockholm är det flera fotografer i världsklass som man kan ta del av. Judiska museet i Gamla stan visar fotografier av en av de verkliga stjärnorna i svensk fotografi: Anna Riwkin.

Svenskt 1940– och 50-tal ekar av hennes bilder om man stöter på gamla barnböcker och veckotidningar, men här får vi en bredare bild av hennes fotograferande som inte minst speglar svensk-judiskt liv under 1900-talet. Riwkin blev hovfotograf för de riktigt stora författarna och kulturpersonerna, som Karin Boye och Harry Martinson. 

Självporträtt. Foto: Anna Riwkin

På Moderna museet visas Britta Marakatt-Labbas ”broderade berättelser om samiskt liv och vardag, men också statliga övergrepp och en natur hotad av exploatering”. Det är en exklusiv upplevelse att se konstnärens verk – de måste helt enkelt upplevas i verkligheten för att verkligen begripas. 

Ett stenkast därifrån, på Nationalmuseet, har Johan Renck, filmare med mera, tagit sig an fotografen Anders Petersens foto. Petersen är kanske mest känd för sina bilder från Cafè Lehmitz i Hamburg från mitten av 1970-talet där han fotograferade nattens besökare efter att ha kommit dem nära under en längre tid. Bilderna utstrålar intimitet och empati, och är allt annat än blick utifrån.

Men han har också fotograferat och gjort böcker som skildrat människor i fängelse, och inom psykiatrisk vård, i bland annat Fängelse (1984) respektive Rågång till kärleken (1991). De bilderna är inte lika kända och gör besöket på utställningen än mer angeläget. 

Ur boken Fängelse. Foto: Anders Petersen

Den som fortsätter sin resa ett ordentligt hopp norrut, eller rentav redan är på plats, kan i ett stort stycke av landet avnjuta Triennalen i Västernorrland på ett flertal konsthallar och kulturhus på platser som Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Sundsvall, Timrå och Örnsköldsvik. 

Det gemensamma temat är Det stora oväsendet, vilket häxprocesserna 1675 i Ångermanland kallades. De ofattbart grymma rättsprocesserna med systematiska tortyrinslag med efterföljande massmord länkas till våld, miljöförstöring, konspirationsteorier och folktro och hur erfarenheterna från svenskt 1600-tal fortsatt att påverka samhället.

Konstnärerna undersöker gruppdynamik, utanförskap och samhällets syn på den som inte passar in. Då som nu.

Det finns mer att upptäcka i hela landet och många konstnärer som vågar se på då och nu ur perspektiv som öppnar världen och låter äventyret fortsätta i tid och rum. 

På just denna resan blev det kanske inte så mycket arbetsliv och erfarenheter från ett fattigsverige för inte så länge sedan. Men då är det bara att svänga förbi de upp till 1 500 större eller mindre arbetslivsmuseer som ligger som smultron längs vägrenarna i hela landet.

Publicerad Uppdaterad
6 days sedan
Antifascist Maja
Antifascisten Maja har suttit i isoleringscell i Ungern i över ett år. Maja är anklagad för att ha attackerat nazister i samband med en demonstration 2023. foto: Denes Erdos/TT

”Free Maja” – tysk antifascist fängslad i Ungern

Den tyska antifascisten Maja har suttit fängslad i isoleringscell i Ungern i över ett år, anklagad för att ha attackerat nazister i Budapest 2023. Fallet har fått stor uppmärksamhet i Tyskland, där allt fler kräver att Maja friges.

”Mitt namn är Maja. För nästan ett år sedan utlämnades jag olagligt till Ungern. Sedan dess har jag suttit här i en omänsklig, långvarig isoleringscell.”

Så inleder den tyska antifascisten Maja, som av säkerhetsskäl inte vill offentliggöra sitt efternamn, ett meddelande om att inleda en hungerstrejk den 5 juni i år. Detta i samband med att rättegången mot hen inleddes i Budapest.

”Jag kräver att jag återsänds till Tyskland, att jag får återvända till min familj och att jag får delta i förhandlingarna i Ungern hemifrån.” 

2023: Motdemonstration mot nynazistisk manifestation 

I februari varje år samlas nynazister från hela Europa för att delta i ”Ärans dag” – en manifestation till minne av Nazitysklands misslyckade försök att tillsammans med ungerska trupper bryta igenom den sovjetiska belägringen av staden. Under manifestationen samlas årligen nynazister iklädda bland annat SS-uniformer och bärande nazifanor. 

År 2023 var första året som en större motdemonstration anordnades med ditresta antifascister från hela Europa. Och konfrontationer mellan nynazister och antifascister ägde rum. Efter händelsen gjorde Ungern en efterlysning av ett tjugotal antifascister, bland annat Maja. 

Även 2024 samlades hundratals motdemonstranter i samband med den nynazistiska manifestationen i Budapest. På banderollen står det: ”Stoppa glorifieringen av nazister”. Foto: Denes Erdos/TT

Maja anklagas för att ha deltagit i en attack mot den nynazistiska demonstrationen, där en av nazisterna skadades allvarligt och för att tillhöra en ”kriminell organisation”. Sammantaget riskerar Maja ett 24 år långt fängelsestraff. 

Anklagelserna är samma som har riktats mot bland annat den italienska medborgaren Ilaria Salis, som Arbetaren skrivit om förut. Efter en kampanj från hennes familj och det rödgröna italienska partiet Alleanza Verdi e Sinistra, AVS, valdes hon in i EU-parlamentet våren 2024. På så sätt fick hon immunitet och släpptes från det ungerska fängelset.

Efter demonstrationen 2023 greps även ett antal nazister, berättar Viola, som egentligen heter något annat, från den tyska solidaritetsgruppen BASC, Budapest Antifascist Solidarity Commitment.

– Men de frigavs snabbt efteråt utan att någon av dem behövde genomgå en rättegång, säger hon. 

Manifestation för frigivning av Ilaria Salis i Rom, februari 2024. Foto: Roberto Monaldo/TT

Olaglig utlåning av Maja 

Maja greps i Tyskland i slutet av 2023, och satt sedan häktad i Dresden till juni 2024, då hon utlämnades till Ungern. Ett beslut som den tyska författningsdomstolen därefter konstaterade var olagligt, eftersom det inte går att säkerställa att Ungern respekterar de mänskliga rättigheterna.  

Flera andra europeiska länder har valt att inte utelämna personer som Ungern efterlyst efter händelsen 2023. Ett exempel är antifascisten Gino, som anklagas för samma sak som både Maja och Ilaria Salis.

Den franska domstolen nekade ett utlämnande då de menade att det finns risk för bland annat tortyr i ungerska fängelser, och att de därmed inte kan garantera att mänskliga rättigheter kommer att respekteras. 

Maja. Foto: Denes Erdos/TT

I Tyskland pågår just nu kampanjen ”Free Maja” som syftar till att Maja ska friges och föras tillbaka till Tyskland. Majas familj är aktiva i kampanjen och hens pappa vandrar just nu mellan Dresden och Budapest för att uppmärksamma fallet och få tyska politiker att agera. Tidigare i somras lämnade han över 100 000 namnunderskrifter till Tysklands utrikesminister, Johann Wadephul, som kräver att Maja förs tillbaka till Tyskland.

Viola från BASC berättar även att den statliga repressionen mot antifascister i Tyskland ökat under senare år. Bland annat har flera antifascistiska grupperingar klassificerats som anti-konstitutionella och därmed kriminaliserats, vilket gett tysk polis rätt till utvidgad avlyssning och övervakning. Samtidigt har straffen för antifascister i landet ökat, inte minst genom ett ökat användande av paragraf 129 i den tyska brottsbalken.

Den ökade repressionen mot antifascister, och användningen av paragraf 129, är även anledningen till att Viola inte vill att sitt riktiga namn publiceras.

Isolering likställs med tortyr 

Maja har nu suttit fängslad i en isoleringscell i Ungern i över ett år. Lång isolering är en form av tortyr, enligt bland annat FN, och orsakar både fysiska och psykiska skador.

– Under de tre första månaderna var Maja dessutom övervakad under dygnets alla timmar, säger Viola, som tillägger att Maja identifierar sig som ickebinär vilket gör Majas situation än mer prekär då hbtqi-personers situation i landet är svår. 

”Jag är åtalad i ett land där jag inte existerar som Maja”, har Maja sagt i ett uttalande som syftar på att Ungern endast erkänner två kön: Man och kvinna. 

Rekordstor Prideparad I Budapest, Ungern, den 28 juni 2025. Foto: Rudolf Karancsi/TT

Demokrati, rättssäkerhet och hbtqi-rättigheter har urholkats under premiärminister Viktor Orbán, tillhörande det nationalistiska partiet Fidesz, som har lett landet sedan 2010.

2021 infördes den så kallade ”propagandalagen” som kriminaliserar offentliga skildringar av och diskussioner om hbtqi-frågor i landet. Lagen förbjuder även informationsspridning om homosexualitet och könsbekräftande vård. I år röstade även det ungerska parlamentet igenom en lag som förbjuder hbtqi-rörelsen att genomföra manifestationer såsom Pride. Trots förbudet genomfördes en rekordstor Prideparad i slutet på juni. 

Hungerstrejk i 40 dagar

Viola berättar att förhållandena  i det ungerska fängelset är inhumant. Utöver att Maja suttit i isoleringscell i över ett år är fängelset ohygieniskt och Maja har haft både vägglöss och kackerlackor i cellen, samtidigt som hen har nekats vård.

– Maja har fått problem med sina ögon i fängelset, men har nekats medicinsk undersökning, säger Viola.

Den 14 juli, efter 40 dagar, valde Maja att avbryta hungerstrejken. 

”Jag avbryter strejken nu så att ingen ska hållas ansvarig för långvariga eller permanenta hälsoskador. Detta steg befriar dock ingen från ansvaret att skapa humanitära, smärt- och lidande fria fängelseförhållanden för alla, att genomföra en oberoende, rättvis process som inte förutsätter dömande, och att säkerställa fångarnas integritet, med respekt för deras värdighet i stället för att förakta och straffa dem. Om detta inte sker, och om mina krav fortsätter att ignoreras, är jag fast besluten att återuppta hungerstrejken”, skrev Maja i ett uttalande efter att hungerstrejken avslutats. 

Viola berättar att Maja har förlorat 15 kilo, att hen fått problem med njurarna och att levern och hjärtat har skadats av hungerstrejken.

Rättegången fortsatte även under hungerstrejken. Under rättegångens andra dag var några av nazisterna som enligt åtalet ska ha attackerats av Maja på plats för att vittna. Ingen av dem kände igen Maja som förövaren. 

– Trots att till och med de säger att det inte var Maja som attackerade dem så vägrar Ungern släppa Maja, säger Viola och tillägger:

– Det verkar som att de vill statuera ett exempel med Maja. Budapestfallet visar på ett skifte i repressionen av den antifascistiska rörelsen i ett europeiskt sammanhang där vänsterrörelser kriminaliseras alltmer, säger hon.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
The Herds på Makokofloden i Lagos, Nigeria. Foto: Kashope Faje, för 88 Life Studios

Konstprojektet The Herds till Sverige – i sken för klimatet

Skenande marionettdjur kommer hela vägen från Centralafrika till Stockholm i veckan. Arrangörerna för den internationella aktionen för klimatet hoppas på ett uppvaknande och har skapat en visuell form som berör, skriver Arbetarens Josephine Askegård.

I april startade hjorden av afrikanska djur sin vandring från Kinshasa vid Kongoflodens strand för att via Lagos i Nigeria, Senegals huvudstad Dakar, och marockanska Marrakesh och Casablanca ta sig till Europa via spanska Cádiz. Marionettdjuren, som tillverkas av konstnärer i olika verkstäder under resans gång, är i naturlig storlek och representerar hotade arter i de olika länderna. Allteftersom resan fortskrider har de blivit allt fler.

Under våren och försommaren har The Herds tillsammans vandrat norrut genom olika europeiska länder och hjorden har växt sig allt större. Marschen är ett transnationellt klimatprojekt som samlat konstorganisationer, scenkonstinstitutioner, forskare, zoologer, politiker, klimataktivister, universitet och civilsamhällesgrupper längs vägen.

I veckan kommer den stora hjorden till Stockholm i Sverige. Vandringen, som sträcker sig över 2 000 mil och har gått via bland annat Marseille, Venedig, Paris, London, Manchester och Köpenhamn ska, efter Stockholm, landa vid norra polcirkeln, i Trondheim den 28–30 juli.

The Herds i Kinchasa, Kongo. Foto: Berclaire för The Walk Productions

Projektet är skapat av den palestinske regissören Amir Nizar Zuabi, som kallar det är en ”akut konstnärlig respons på klimatkrisen”, och en ”levande uppmaning till handling”.

I Sverige är det Riksteatern som är huvudkontakt, och i deras verkstäder skapas renar och älgar, av lokala konstnärer, av återvunnit material. De arbetar liksom alla medverkande kring The Herds ideellt.

Hotade av klimatförändringar

Djuren som nu skenar mellan kontinenterna består av hotade arter, eller djur som i sina respektive länder tvingats till anpassning för nya miljöer på grund av bland annat klimatförändringarna. Färden är en dramatisering av den situation som jordens djur och natur befinner sig i. 

Dakar, Senegal i april 2025. Foto: Jean-Baptise Joire

– Vi har sedan länge alla kort på hand om den pågående klimatkatastrofen. Även om vi har fakta och förstår utmaningen intellektuellt är det som om vi känslomässigt inte kan ta in vidden av det som håller på att ske framför våra ögon, säger Dritëro Kasapi, teaterchef och konstnärlig ledare på Riksteatern, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Konsten kan på ett alldeles unikt sätt beröra människor som fakta och information inte gör. Det är min övertygelse att The Herds kommer kunna ge oss alla en möjlighet att uppleva den rådande klimatsituationen från ett nytt, och känslomässigt, perspektiv.

Projektet presenteras alltså som en klimataktion och vill inbjuda till dialog och aktion. Skönheten i djurens eget upprop är svårt att värja sig emot.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Kenneth Hermele har avlidit. Foto: Fredrik Persson / TT

Kenneth Hermele död

Författaren, humanekologen och ekonomen Kenneth Hermele har gått bort 76 år gammal. Hermele var barn till judiska flyktingar från Tyskland och Polen före andra världskrigets utbrott, men föddes i Sverige. Han beskrev i bland annat sin bok En shtetl i Stockholm (2018) hur han växte upp i en starkt judiskt kulturellt och religiöst präglad miljö, i princip helt avstängd från allt icke-judiskt samhällsliv.

Kenneth Hermele har varit en av de viktigaste rösterna för att berätta om hur de judiska 1900-tals erfarenheterna i Europa präglat senare generationer.

På senare år kom böckerna med ny information om den judiska motståndskampen under Förintelsen, i bland annat Inte som lamm till slakt: judiskt motstånd under Förintelsen (2023), och Den vilda rättvisan: judisk hämnd efter Förintelsen (2025).

Han har också skrivit essäer och monologer om Hanna Arendt, Golda Meir och Ethel Rosenberg, samt skrivit och undervisat i bland annat globalisering, ekonomisk utveckling och hållbarhet.

Kenneth Hermele har också varit en betydelsefull vänsterekonom. Under några år arbetade han på biståndsmyndigheten Sida och var under en period stationerad i Moçambique.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Sommarkollo på Stenfasta sommaren 2020. Över 200 barn och vuxna åkte på dagskollo sommaren 2020 när coronapandemin spreds över världen. Unga Station Vårberg besökte kollo den här dagen i juni.
I sommar anordnar Sveriges Stadsmissioner aktiviteter för nästan 5 000 personer runt om i landet. Foto: Anna Z Ek/ Stadsmissionen

Stadsmissionen: ”Allt fler frågar om mat på loven”

I ett Sverige där fattigdomen ökar är sommarlovet en tuff period för många barnfamiljer. För att minska utsattheten arrangerar Stadsmissionen aktiviteter runt om i landet. 
– Det är två perioder som blir extra tuffa för de som kämpar: Jul och juli, säger Jonas Rydberg, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner. 

Jonna Alfvegren, enhetschef på Stadsmissionens mötesplats i Vårberg, södra Stockholm, öppnar dörren och visar runt i deras lokal. I köket står ett bytta fylld med bröd som snart ska tas ut till parken där ”Mötesplats familj” äger rum i dag. 

Hon går vidare in i ett stort rum med stolar och bord. Här brukar föräldrarna ofta sitta, medan barnen helst leker i lekrummen som ligger intill. Det ringer på klockan och två mammor kommer in med barn och lånar toaletten innan de går vidare till parken. Ett av barnen ber Jonna Alfvegren sätta upp hans lugg i en tofs. 

I sommar anordnar Sveriges Stadsmissioner aktiviteter för nästan 5 000 personer runt om i landet. I början på sommaren kan barn, ungdomar och familjer anmäla sig till bland annat utflykter och kollo. 

Jonna Alfvegren, enhetschef Mötesplats Vårberg och Jonas Rydberg, Generalsekreterare Sveriges Stadsmissioner
Jonna Alfvegren, enhetschef Mötesplats Vårberg och Jonas Rydberg, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner. Foto: Tuija Roberntz

När det kommer till kolloverksamheten erbjuder Stadsmissionerna i Göteborg, Stockholm, Umeå, Uppsala och Östergörland kollo för 1 400 personer i år. På vissa kollon får även föräldrarna följa med. För många familjer är det den enda utflykt de har möjlighet att göra under sommaren.

– Där kan vi ge familjer en upplevelse som sträcker sig över flera dagar, där de får lämna vardagen, säger Jonna Alfvegren. 

Rätten till en sommarberättelse 

I dag är även Jonas Rydberg på plats i Vårberg. Han är generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner, en riksförening som samlar lokala Stadsmissioner runt om i landet, däribland Stockholms Stadsmission som mötesplatsen i Vårberg tillhör.

De båda lyfter vikten av att barn ska få ha en egen sommarberättelse när skolan drar igång – att varje barn ska få uppleva något kul under sommarlovet. 

– Det är en utsatt livssituation för barnen om de inte kan berätta något de gjort under sommarlovet. Man blir lätt exkluderad om man inte kan delta i samtal med kompisar, om man kanske aldrig har varit på en nöjesplats. Det skapar en känsla av att vara annorlunda och inte höra till, säger Jonas Rydberg och tillägger:

– Att vi kan skicka med en berättelse gör större skillnad än man kan tro, säger han. 

Alla Stadsmissioner har ett tydligt barnfokus, inte minst under sommaren. Inte minst för att skolorna håller stängt. Jonas Rydberg anser att systemet med två terminer och tio veckors sommarlov behöver reformeras, att det är för tufft för många barnfamiljer. 

– Jag tror inte på den modellen. Jag tror att det skulle vara bättre med ett kortare sommarlov, säger Jonas Rydberg. 

Fattigdomen ökar i Sverige 

Sedan 2021 har andelen fattiga i Sverige fördubblats. Enligt statistik från SCB levde 3,5 procent i materiell och social fattigdom för fyra år sedan. I den senaste mätningen var andelen uppe i 7 procent. Det motsvarar omkring 700 000 personer. 

– Det är jättekonstigt att en sådan dramatisk ökning inte påtalas mer i medier, säger Jonas Rydberg. 

Stadsmissionerna märker av den ansträngda ekonomiska situationen för många barnfamiljer. Foto: Anna Z Ek

Rapporten, Barnfamiljers ekonomiska svårigheter 2025, beställd av Rädda barnen, Hyresgästföreningen, Majblomman och Röda korset, visar på att nästan var tredje ensamstående förälder med låg inkomst haft svårt att äta sig mätt under det senaste halvåret. Nästan lika många uppger att de har svårt att betala hyran och 60 procent uppger att de har svårigheter att betala för fritidsaktiviteter för sina barn.  

Samtidigt ligger bostadsbidraget kvar på 1997 års nivåer. Detta trots att hyrorna ökat med nära 80 procent sedan dess. 

– Sverige har antagit en nollvision av barnvräkningar, men tvärtemot visionen ser vi att barnvräkningarna har ökat under de senaste åren, sade Hyresgästföreningens chefekonom, Martin Hofverberg, i ett pressmeddelande den 20 maj. Han menar att bostadsbidraget ”avskaffat sig självt om tio år” om ingenting görs. 

På Stadsmissionerna märker de av den allt mer ansträngda ekonomiska situationen för många barnfamiljer. 

– Det är två perioder som blir extra tuffa för de som kämpar: Jul och juli. Det vi har märkt de senaste åren är att fler kommer och frågar efter mat under loven, säger Jonas Rydberg. 

Han berättar att mat har blivit en väsentlig del av Stadsmissionens verksamhet och att nästan 70 procent av deras insatser handlar om just mat nu för tiden.

En ensam jacka hänger kvar på en klädhängare i en skolkorridor. Foto: Björn Larsson Rosvall/ TT

En annan stor del av Stadsmissionens arbete är att se till att personer får rätt hjälp av myndigheterna. 

– Vårt högsta mål är egenmakten, säger han. 

I ett pressmeddelande från den 3 juli presenterar Sveriges Stadsmissioner en rad rekommendationer till regeringen. Bland annat att de vill se riktade statsbidrag till skolor och förskolor i utsatta områden – så att barn får frukost och ett lagat mål mat om dagen, även under loven. 

De föreslår även en höjning av barnbidraget, som ”ett enkelt och träffsäkert sätt att förbättra vardagen för barnfamiljer.” 

Ett vardagsrum med plats för alla 

På Mötesplats Vårberg erbjuds under sommarens familjeaktiviteter, som hålls på tisdagar och onsdagar, mat, lekar och andra aktiviteter, såsom familjeutflykter till Gröna Lund och Skansen. Som alla Stadsmissionens öppna mötesplatser är det kostnadsfritt att vara här. 

Jonna Alfvegren berättar att mötesplatsen är populär. Vissa dagar ringlar kön så lång att de behöver säga nej till vissa, alla får helt enkelt inte plats. 

Här får även föräldrarna komma och ta en kopp kaffe och samtala med andra. På så sätt blir det som ett utvidgat vardagsrum i ett område där många är trångbodda och kanske varken har plats eller råd att bjuda hem vänner. 

– Men målet är att föräldrar ska komma hit och umgås med sina barn: Pyssla ihop, sjunga, leka, säger Jonna Alfvegren och tillägger att de också är ute mycket i närområdet under somrarna. 

Jonas Rydberg lägger till att det även handlar om att visa att man kan vara i hela staden. 

– Även om man bor i Vårberg, så äger man Kungsholmen och Djurgården. Man har lika mycket rätt att vara där som alla andra, säger han. 

Stadsmissionen har märkt att allt fler vänder sig till dem för att få hjälp med grundläggande behov som mat och kläder. Jonas Rydberg är tydlig med att Stadsmissionerna ska vara ett komplement, och att de inte ska ta över statens och kommunens ansvar för invånarna.

– Det går ju inte, säger han.

Publicerad
2 weeks sedan
To a land unknown av Mahdi Fliefel visas på Folkets bios biografer. Foto: Inside out films, nakba filmworks

Med skam, kärlek och poesi i bagaget

Filmscenariot om de två palestinska flyktingarna Reda och Chatila, som i Aten tvingas in i ett utanförskap med inslag av brott och småfiffel medan drömmen om en annan framtid ser ut att ligga allt längre bort, känns inte ovanlig i dag. Men To a land unknown fördjupar och berättar om sorg och hopp som universella mänskliga behov. 

Regissören och manusförfattaren Mahdi Fliefels film To a land unknkown (Mot okänt land), som går upp den 18 juli på Folkets bios biografer runt om i landet, börjar med att de två unga vännerna Reda och Chatila i en snabb räd stjäl handväskan från en kvinna på en parkbänk. Bakom ett hörn går de igenom väskan men hittar inga pengar, bara en förpackning med mediciner.

För ett ögonblick stannar de skamset upp vid känslan av vad de berövat en äldre och fattig kvinna som befinner sig nära på lika långt ner i samhällets hierarki där de själva befinner sig. Men de är ändå några snäpp längre ner – de är palestinska flyktingar i Aten, papperslösa och oönskade. Tvingade till en ovärdig livsstil med dålig mat och logi och moral. De skakar av sig obehaget. Drömmen är att ta sig till Tyskland för att öppna ett litet familjevänligt kafé och priset för den är att ibland att trampa på andra människor på vägen. Priset kan också vara att sälja sex i parken, att använda starka droger för att orka med och att utveckla en cynism som leder till lögner gentemot de allra närmaste som ringer hemifrån och undrar hur det går. 

Lite senare dyker tioårige Malik upp, också han palestinsk flykting men helt ensam, på väg till Tyskland där hans moster bor. Hon har pengar till resan och de båda männen börjar göra upp en plan för att utnyttja situationen för sin egen resa norrut. För den som kan fixa ett pass och en flygbiljett kan resan bli mindre riskfylld än att klänga sig fast på en överfull båt, eller instängd i en lastbil. 

Någon annan måste betala i kedjan av nedtryckta och behövande i en hierarki som inte har några vinnare. Redas och Chatilas planer blir allt mer makabra. Rätt vad de är befinner de sig i en lägenhet tillsammans med en grupp män som de kidnappat, också de långt ner i samhällsordningen. 

En bild av smärta och vägran att sluta kämpa

Styrkan med To a land unknown, förutom det fantastiska samspelet, är inte minst dess form – med bilder som tar andan ur en (kanske till och med får misären som dessa flyktingar lever i att inte framstå som riktigt lika illa som i verkligheten), och små detaljer som ger bakgrundshistoria och karaktärsdrag. Som när Chatila ligger sjuk och svettas och man ser en glimt av hans tatuering på magen: silhuetten av Palestina. Det är en bild fylld av smärta och vägran att sluta kämpa på en och samma gång – och ett pekfinger till oss som ser filmen och som känner igen Israels gränser som vi läser dem i dag. 

Rada och Chatila i To a land unknown. Foto: Inside out films, Nakba filmworks

En annan stark scen är när kameran sveper över kidnappningsoffren, sovande med silvertejp över munnen, medan kompisen Abu Love som dragits med i den galna planen citerar dikten ”Praise for the high shadow” av den världskände palestinske poeten Mahmoud Darwish. 

Mahmoud Darwish (1941–2008) föddes i en by i Galileen, som ockuperades och senare utraderades av den israeliska armén; han fängslades i Israel och levde i exil under många år. Särskilt Darwish tidiga dikter handlade ofta om ockupationen och om frihet, han författade den palestinska självständighetsförklaringen 1988 och har kallats för Palestinas nationalpoet.

Dikten ”Praise for the high shadow” skrevs på däcket till ett av skeppen som förde Darwish, tillsammans med tusentals palestinska motståndsmän, från Beirut till Tunisien efter Israels bombningar av Libanon 1982. Den börjar med raderna (i ungefärlig översättning):

”Masken har fallit av masken. Du har inga bröder min bror, inga vänner min vän, du har inga fästningar. Du har inget vatten, ingen medicin, ingen himmel, inget blod, inget segel, varken framåt eller bakåt. Belägra din belägring… det finns ingen flykt.

Ditt vapen har fallit, så plocka upp det och slå din fiende… Det finns ingen flyktväg och föll jag nära dig, så plocka upp mig och slå din fiende med mig. Du är nu fri, fri och fri… De som dödade dig eller sårade dig har ammunition i dig, så slå med den.


Våra namn är styckade rester. De skadade och döda är din ammunition. Belägra dig med galenskapen. De du älskar är försvunna. Du ska antingen vara eller inte vara.

Att tvingas ta ansvar för omöjliga val

Detta är en scen som illustrerar människorna som tvingats in i omöjliga val. Oavsett om de utsätter andra människor, oskyldiga eller inte, för våld och skada eller inte är de förlorare i bemärkelsen att de helt enkelt har berövats värdigheten i att välja det som de skulle önska. Men de är tänkande förlorare, och de upphör inte att reflektera över sitt öde och sina val i varje situation. Och detta blir också vägen ut ur avgrunden. Detta gestaltar regissören med all önskvärd tydlighet. Självklart med en grupp skådespelare med stark empati och intelligens i sina gestaltningar som inte lämnar oss i sticket. 

Mahdi Fliefel startade sitt filmproduktionsbolag Nakba filmworks 2010, och hans tidigare filmer har liksom To a land unknown uppmärksammats och prisats på festivaler som Cannes och Berlin, Vancouver och Sarajevo. 

Hans senaste film är en studie i hur människan bryts ner, och grymheten att hon samtidigt tvingas ta ansvar för nedbrytningen. En klassisk studie i nivå med filmer av de stora regissörerna. 

Publicerad Uppdaterad