Enmånadsanställningar om tio timmar i veckan har avlöst varandra under det år Carlos Gomes jobbat som cykelbud åt matbudsföretaget Foodora. I december anmälde han sig sjuk i två dagar och fortsatte därefter jobba. I slutet av månaden blev han påkörd i jobbet och sjukskriven i tre dagar.
Efter han anmält sig sjuk för tredje gången märkte han att inte under någon av de tidigare tillfällena fått någon sjuklön. Då kontaktade han fackförbundet Transport, som höll förhandling med företaget. Dagen efter fick Carlos Gomes sparken, via sms.
– Det är som ett skämt. Jag är helt säker på att det är för att jag har pratat med facket. Det är så dåligt, säger han till Dagens Nyheter.
Han kräver sin rätt och de har sparkat honom för att han tillhör ett fackförbund.
Lars Karlsson, fackligt ombud, Transport
Lars Karlsson, fackligt ombud för Transport, som var den som mötte företaget, är av samma åsikt.
– Jag kan inte tolka det på annat sätt. Han kräver sin rätt och de har sparkat honom för att han tillhör ett fackförbund. De har ju inte sparkat honom för att han är dåligt cykelbud, då hade de inte förlagt månad efter månad, säger han.
Enligt Lars Karlsson är det ingen ordning över huvud taget i branschen. Att det krävs en facklig förhandling för att ens få lagstadgad sjuklön utbetald är belysande, säger han. Företaget vill inte heller ha direktkontakt med företaget, all kontakt sker enbart via företagets anlitade juridiska ombud, Effi Kourlos.

– De är så okunniga att det är skrämmande. Men samtidigt verkar man satt i system att de anställda vid sjukdom i stället för att få sjuklön ska byta pass med varandra. Det är ett tecken på att man vet om reglerna, men vill undvika att betala, säger Lars Karlsson.
Arbetaren skrev förra veckan om att facket sedan en tid tillbaka haft ögonen på branschen på grund av de, enligt Lars Karlsson, ”urusla villkor” som buden jobbar under. Då nämndes Carlos Gomes fall, men efter artikeln publicerats tog det en ny vändning. Efter uppsägningen driver nu facket även att han ska återanställas tillsvidare och till kollektivavtalsenlig lön.
I och med att företaget slutade förnya hans anställningar men fortsatte boka in honom på arbetspass finns det skäl att hävda att visstidsanställningen nu gått över till en tillsvidaretjänst.
Jag kan inte uttala mig i några specifika fall med hänvisning till klientsekretess.
Effi Kourlos, Foodoras juridiska ombud
Sedan förra veckan har Arbetaren försökt nå företagets vd, Felipe Gutierrez, men han har inte svarat och inte heller återkommit. Arbetaren har däremot nått företagets juridiska ombud, Effi Kourlos på Arbetsrättsjuristerna i Norr. Hon vill dock inte svara på några frågor på grund av ”klientsekretess”.
– Jag är hemskt ledsen. Jag kan inte uttala mig i några specifika fall med hänvisning till klientsekretess. Jag får i stället hänvisa till företaget. Jag kan tyvärr inte säga till vem av samma anledning, säger hon.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.