Artikel 1 av 2

Keolis-vd vände de anställda ryggen

Upprördheten hos bussförarna på företaget Keolis i Stockholm är stor efter den senaste tidens försämringar. Sedan vd:n vände de protesterande ryggen under förra veckans förarprotest har vreden tilltagit ytterligare.

Inrikes
När en nyligen sparkad bussförare ville ge tillbaka den ölöppnare, inspirerad av Barbapapa, som hon fått för 25 års trogen tjänst, vände Keolis vd Magnus Åkerhielm på klacken och gick.
Stillbild ur videoupptagningen: Arbetaren

Bussentreprenören Keolis vd, Magnus Åkerhielm, mötte i onsdags förra veckan de protesterande bussförarna för att ta emot en protestskrivelse. Men när en nyligen sparkad förare ville ge tillbaka den ölöppnare, inspirerad av Barbapapa, hon fått för 25 års trogen tjänst, då vände vd:n på klacken och gick.

Händelsen, som fångades på video, har ytterligare spätt på den vrede som råder bland förarna efter villkorsförsämringar.

– Du ska få en sak här av mig nu. Den här fick jag när jag hade jobbat i 25 år. Det är en ölöppnare i form av Barbapapa. Min yngste son tittade med förakt på den och sa: ”Du, de tycker att Du är värd 20 spänn per år”. Jag har aldrig använt den. Jag blir ledsen, upprörd och förbannad när jag ser den. Du får tillbaks den nu! säger kvinnan på filmen.

Det är en ölöppnare i form av Barbapapa. Min yngste son tittade med förakt på den och sa: ”Du, de tycker att Du är värd 20 spänn per år”.
Bussförare under sitt tal på manifestationen

Händelsen utspelade sig när 250 bussförare från Keolis garage över hela Stockholm samlats för att protestera utanför företagets huvudkontor. Kvinnans anförande varade i 20 sekunder, vd:n gick efter 15. En videoupptagning från tillfället visar förloppet:


I ett öppet brev skriver nio anställda till vd:n: ”Du hade bara minuter tidigare sagt att företaget har ’ett stort hjärta’. Kanske är det så, vem vet?, men Ditt eget hjärta är uppenbart inte så rymligt att Du kunde lyssna klart.”

– Det har inte lugnat ned sig. Folk är mer uppretade och förbannade. Det pratas om händelsen och alla håller med om att så gör man bara inte, säger en bussförare på Keolis som önskar vara anonym.

Perihan ”Pärlan” Aydin
Foto: Privat

I början av året meddelade ledningen att det skulle ske förändringar i de anställdas arbetstider, vilket Arbetaren tidigare rapporterat om. Förändringarna innebär bland annat införande av tjänster med bara en dags ledighet. Beslutet väckte stor upprördhet, först på Nybodaterminalen och sedan, i takt med att reformen implementerades, till alla företagets garage i Stockholm. Facken på företaget känner sig överkörda.

– Det är många som är riktigt förbannade och det är ingen riktig glädje. Snarare en hård bitterhet. Han [vd:n] eldar ju på mer än han fattar att han gör. Han agerade inte som han borde ha gjort. Han ska vara stabil i ett sådant läge, säger Perihan ”Pärlan” Aydin, facklig förhandlare för Kommunal och arrangör av demonstrationen.

Det var oprofessionellt av vd:n att agera på det sättet. Han förlorar sin trovärdighet.
Sara Westberg, SBS 08

Sara Westberg från den syndikalistiska busssektionen SBS 08 inom företaget delar hennes hållning. Att vd:n lämnade demonstrationen under burop från de anställda säger, enligt henne, mycket om stämningen.

– Det var oprofessionellt av vd:n att agera på det sättet. Han förlorar sin trovärdighet. Att folk buar ut sin vd är ändå ganska dramatiskt, säger hon.

Arbetaren har sökt Keolis vd, men denne avstår från att ge ytterligare kommentarer. I stället hänvisar pressansvarige till vd:ns kommentar på mikrobloggen Twitter:

”… Ibland brister det även för en vd. När en person som öppet och offentligt kallat mig för nazist och jämfört mig med Adolf Hitler, håller ’show’ under en manifestation anordnad av lokala företrädare för Kommunal, då vände jag och gick. Där passerade man en gräns för vad jag tycker är anständigt och seriöst…”

Artikel 2 av 2

Fackliga åtgärder att vänta i busskonflikt

Bussentreprenören Keolis körde över facket och införde ensidigt kraftiga villkorsförsämringar. Kommunal har anmält arbetsköparen till Arbetsmiljöverket, men nu förbereder syndikalistiska bussförare stridsåtgärder.

Inrikes
I början av året meddelade bussföretaget Keolis att det skulle bli stora förändringar i villkoren. Den ”senioritetsprincip” som tidigare gett äldre förare med 30 år i yrket större möjligheter till återhämtning skulle strykas.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Denna artikel är ännu bara tillgänglig för prenumeranter. Logga in nedan eller registrera dig för att få direkt tillgång till hela artikeln.

Prenumeration på tidningen Arbetaren ger tillgång till webbtidningen som utkommer två gånger/vecka, med ett fylligt månadsmagasin* på papper med utvalda reportage och artiklar.

Vill du betala (49 kr/månad) med hjälp av Autogiro så måste du fylla i detta formulär. Då tar det tyvärr några dagar innan du kan logga in på Arbetaren.se.

*Månadsmagasinet samlar längre samhällsreportage, essäer och intervjuer som publicerats i webbtidningen i ett tryckt magasin. Det kommer inte att finnas tillgängligt i handeln. Endast prenumeranter på tidningen Arbetaren kommer att få detta magasin.

Välj prenumeration


Välj betalsätt

Ångerrätt
Du har rätt att ångra/säga upp din beställda prenumeration. Meddelande om detta ska lämnas till [email protected] eller per brev Arbetaren Prenumerationsavdelningen, Box 6507, 113 83 Stockholm

Meddelandet skall innehålla följande information: 1) kundnummer 2) fakturanummer. Glöm inte att fylla i orsaken till returen på fakturans baksida. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav.

Reklamation & retur
Vi garanterar att tidningen du beställt är felfri vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad tidning ska du kontakta kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 7 dagar från det att du mottagit tidningen. Vi tar emot felanmälan och skickar en ny tidning. OBS! Innan du returnerar en defekt/fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få reklamationen godkänd.

Visa Card Icon Mastercard Card Icon

Inom kortbranschen finns ett omfattande säkerhetsregelverk om hantering av kortinformation framtaget, PCI. Regelverket gäller både säljföretaget men även för de underleverantörer som säljföretaget anlitar. Exempel på underleverantörer kan vara transaktionsinsamlare, kassasystemleverantör, mjukvaruleverantör, betalväxel, mm.

Vi ber därför säljföretaget meddela oss uppgift om samtliga leverantörer som säljföretaget anlitar eller kommer att anlita för hantering av korttransaktioner, oavsett vilken tjänst som utförs. Om säljföretaget själv eller om säljföretaget använder sig av en leverantör som inte uppfyller det vid var tid gällande säkerhetsregelverk kan säljföretaget utsätta sin affär för onödiga finansiella risker.

För information om fullständiga PCI regler, vänligen kontakta oss på Euroline.

För att du som redan befintlig prenumerant skall kunna logga in på Arbetaren.se behöver vi registrera dig med hjälp av ditt kundnummer och postkod. Ditt kundnummer hittar du på baksidan av tidningen du får hem eller på din senaste faktura.

Ni som behöver ytterligare handledning, ring 08-522 456 80 (måndagar kl 10–13) eller e-posta till [email protected]