Omkring en fjärdedel av alla som dör i arbetsplatsolyckor i Sverige är lastbilschaufförer. Det visar statistik från förra året då tio lastbilschaufförer omkom på vägarna.
Det är Arbetsmiljöverket som varje år sammanställer statistik över bland annat arbetsplatsolyckor och dödsfall på jobbet.
2016 omkom hela tio lastbilschaufförer på svenska vägar. Dystra siffror för en utsatt grupp som ofta jobbar under hård tidspress.
Enligt Arbetsmiljöverket brukar siffrorna för just lastbilschaufförer pendla mellan fem och femton dödsolyckor per år.
Vi måste sträva efter en nollvision. Alla ska komma hem efter jobbet.
Martin Miljeteig, Transportarbetarförbundets arbetsmiljöombudsman
Enligt Transportarbetarförbundet måste arbetsköparna arbeta mer förebyggande för att undvika olyckor. Inte minst, enligt facket, nu när klimatet på arbetsmarknaden hårdnat. Något som drabbat många yrkeschaufförer hårt med pressade priser vid upphandlingar, lönedumpning och allt hårdare tidspress.
– Vi måste sträva efter en nollvision. Alla ska komma hem efter jobbet. Det är arbetsgivarnas ansvar att arbeta förebyggande med både arbetsmiljörisker och trafiksäkerheten, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig till Arbetaren.
Arbetsmiljöverket jobbar just nu tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket med en granskning av dödsolyckor på vägarna och resultatet väntas presenteras för regeringen i februari. Förhoppningen är att utredningen kan leda till att långsiktigt arbeta för att få ner antalet olyckor.
Av de lastbilschaufförer som förra året omkom i Sverige var samtliga män.